Ezekben az években nyilván nem volt a maihoz fogható szigorú kötelező pihenőidő-szabály, de mégis mi volt helyette / előtte?
Egy Bp-Jósvafő alsó hangon indult reggel 6-kor érkezett 21-kor, plusz mosás, tankolás stb. Keltél fél 5-kor, hazaértél 23-ra. Ezek szerint arra alapból figyeltek, hogy legalább papíron másnap ne ugyanaz vigye a fordát.
De ha mondjuk egymás után kétszer szóltak, hogy mehetsz Sopronba vagy Szarvasra, te pedig bevállaltad, akkor 5 napon át egyfolytában vezettél akár hajnaltól éjjelig? Ez senkinek nem szúrt szemet? Ha az 5. napon baleseteztél volna mondjuk elalvás miatt, akkor elővettek volna valakit a vezénylésről?
Az volt a soha sehol le nem írt szabály a Volánoknál, hogy ha idehaza 5 évet buszoztál és nem volt veled gond akkor kaphattál szocialista (5 ország) szolgálati útlevelet.
Az 5 szocialista ország =NDK, Lengyelország, Csehszlovákia, Románia, Bulgária.
Ha 10 évig jó voltál akkor felterjeszthettek nyugati szolgálati útlevélre.
Amit a BM vagy jóvá hagyott, vagy nem.
Ezt tudtam ilyen és hasonló seggnyalásokkal lerövidíteni.
Amikor nappalos voltam, Budapest - jósvafő és mondjuk egy hónapban mindíg a páratlan napokon mentem, a páros napok szabadok voltak.
Ha ilyenkor telefonáltak, hogy másnap a páros napon nincs sofőr a Budapest-Sopronra, akkor pattantam és mentem.
Magyarul nyalás, hogy ne 10 év múlva mehessek busszal nyugatra.
Engem meg apámat anno apám haverja vitt el kirándulni egyszer egy útra egy platós, pótkocsis IFA "kamionnal". Megpakolva egy kínszenvedés volt az egész út (ültem a "bakon", hangos volt, lassú, hideg is volt a fülkében - rettenet az egész). Üresen már láthatóan lendületesebben ment a szerelvény. De ez egy egész napos móka volt, pedig nem futottunk összesen 400 km-t.
Ha már ennyire elmentünk IFA irányba ide rakom azokat amelyeket hajtottam. Tudom hogy ezek rövid hidasak, a hosszú hidas azért nem 70-nel megy üveghangon de ezzel nemzetközizni nehezen tudom elképzelni... Leghosszabbat Esztergom- Kaposvárt mentem a W50-essel, élmény volt a nyugodt autózás, csak egy piros lámpánál késve induló autós idegesített fel mert ezen kívül mintha egyedül autóznék: mentem a saját tempómban és engem nem zavarva előzött a tükörben végeláthatatlan kocsisor:-)
Túlélhető, mi is mentünk ki négyen egy 1990-es toyota hiace-ban angliáig hogy ott 10 napig furikázzunk vele, úgy hogy nem vettünk ki szállást sehol. Odaúton, ha valaki álmos volt, aludt a pokrócokon.. odakinn meg keresztben aludtam az első üléssoron, kurvára nem volt kényelmes, de túléltük.. Arra emlékszem hogy váltásban vezettünk, csütörtök este 8-kor hagytuk el Bp-t péntek naplementekor voltunk a kompon.. valamikor szombat hajnalban aludtam elöször a raktérben menet közben. :D :D :D
Én, egy szegedi volános IFA-n láttam azt a megoldást, hogy a két üléstámlát, a motorsátor magasságában elvágták (ide egy gömbvas került, és azzal tették vissza induláskor). Készítettek egy könnyű keretet, ami az üléstámlákon, és a motorsátoron támaszkodott, egy laticel adta a kényelmet. Akinek cső kerete volt az, az alváz és a platóközött tartotta, de volt felhajtott, és kikötött változat is.
Nem, gondolom, felpolcolták a sofőr-, meg az anyósülést is úgy, hogy egy szintben legyen a motorháztetővel, s akkor kb. egyenesen lehetett aludni, még el nem mozdult az egész kóceráj. Esetleg még a tetejére tettek egy matracot. Nagyszerű lehetett így Angliáig elketyegni. (Mondjuk akkor még nem volt tachográf, tehát mentek, mint most a román autószállító kisteherautók, amíg kiláttak a fejükből.)
'83-ban a magyar számítógépeket pótos IFA vitte Moszkvába. Ott a GAJ megállította a Kalcón és nem engedte tovább, mert nem volt pontos cím a fuvarlevélen.
TIR-es magyar Roburt én is láttam 1987/88-ban az osztrák A1 autópályán a mondsee-i nagy emelkedőnél felkaptatni kb. 40 km/h-val, csodálkoztam is (16 éves voltam).
Más topikban már kitárgyaltuk bőven a meglepetéseket.
IKARUS-256-tal voltam Drezdában mikor a város széli szállásunktól kb. 150 méterre lévő benzinkútnál egyik utasunk felfedezett egy nagy VOLÁN csigás ROBUR + pót TIR teherautó szerelvény, Budapest, IX-ker Táblás utca telephellyel.
Eleve Magyarországon igen ritka volt a ROBUR gyári pótkocsi.
Ez egy kicsi két tonnás pót.
Minek jött el Budapesttől Drezdáig ?
De hogy TIR vámzáras nemzetközi szerelvényt csináljanak belőle az valahogy hihetetlen volt.
Észszerűtlen.
Hisz a teljes szerelvény hasznos raksúlya alig érte el az 5 tonnát.
De mégis volt.
Később megtudtam, hogy 2-3 db ilyen, gyári új szerelvényt állítottak össze a Táblás utcába és küldözgették őket Európa szerte.