Lett ennek a gondolatnak egy kifejtése, egy másik topik, meg egy beadott találmány, továbbá egy kissé hasonló, de nem Tesla turbina van tervezgetés alatt.
Tesla turbinával is meg lehetne csinálni, csak kérdéses, hogy egy darabbal mekkora nyomásesést lehet elérni. Több láncba kapcsolt biztosan jó lenne az én elképzelésemhez is.
Örülök, hogy rákapcsolódtak néhányan újra erre a topikra, árgus szemekkel figyelem.
Én pedig a 86.beirásban közölt rajzokról állitottam, hogy minden ok.
Ami ebben az utóbbi linkben van, mint modellek, CNC (2 és fél tengelyes elég) maró kell a gyártásukhoz. Nem kunszt. (:-) márványtexturás illesztőszeg. Na jó.... )
Érdekes lenne a 86. linkbeli méretekkel az ittenieket (is) legyártani. Akkor ér valamit az összehasonlitás. Legalább a geometriai hasonlóság legalábbis rendben lenne.
Főleg, ha mindegyikhez ugyanazon szelepeket használod.
Ha már kisérlet... Persze ha csak a működőképességet akarod tesztelni, bármelyik működőképes. Egy javaslat: Érdemes lenne különböző átmérőjű távtartó gyűrűket is kipróbálni. A résméret (radiális irányban) változik akkor, ebből következik valami...
(Kicsi koromban szerettem modellezni, makettezni.... a holdjáró volt a kedvencem, csináltam kettőt... Azóta meg ipari méretekben barkácsoltatok.... :-) Igy itthon mostanság már nem hiányzik...)
Az egybe való gyártás a kicsi résméret miatt nem lehet, mert nem lehet olyan mélyen beszúrni a réseket. Szerelt kivitel jó.
Arra gondoltam, hogy ha túl sok az a több száz fok, akkor lehet más folyadékot is használni. Kloroformra, vagy hasonló illékonyabb, inert anyagra gondolatm, hogy alacsonyabb legyen a forráspontja és ne korrodáljon semmilyen alkatrész. Amúgy meg nem hiszem, hogy nagy lenne a gőz hőfoka, mert amint felforr, azonnal elillan az abszorberfejből, nem tud jobban felmelegedni. Viszont egy illékonyabbnak a fajhője is kisebb, lehet, hogy el sem jut a turbináig.
Itt a tengely egyik vége cső. 3 hosszanti rés van belevágva, ahol távozik a használt gőz. Így nem kell a sok tárcsát pontosan egyformára kifúrogatni. Ráadásul azt az íves formát elég nehézkes lehet. Szóval azt mondod, hogy a danamidból lehetne olyan 1 max 2 mm-es tárcsákat készíteni? És a tengely is abból legyen? Nem lehet esetleg az egészet egyben kiesztergáltatni? Mármint a tengelyt a tárcsával. Ez hány fokig bírja? Mert nem lesz ott szeritnem csak max. 200-300 fok. Elég ha gőzként megy be és éppen lekondenzát vízként jön ki.
Az egy műanyag. Csak azért gondoltam, mert ha már lemez akkor lehet műanyag is, a gőz helyett (főleg 500 fok) elég belefújni levegőt. Főleg csak kisérleti célokra. Aztán láttam azt a linket a rajzzal. Az jó. Ránézésre is kibirja a terhelést. Egy ilyen tengelyt bagóért esztergálnak neked. Kár a Pannónia alkatrészért:)
Mi az a danamid? Miért jobb a csőtengely? Láttam olyan terveket is ahol cső a tengely és onnan jön ki a használt gőz. Viszont ilyet elég nehéz volna találni. Ez meg készen van. Ha ez beválik, akkor talán szánok rá annyi pénzt, hogy egy tényleg spécit csináltassak. De csak kísérletezésre nem akarok sokat kiadni :)
De de jól gondolod. Nem lesz semmi munka. Ha megvan a pontos tengely(lehet, hogy nem Pannónia lesz), akkor szerzek róla pontos méreteket (ha lehet tervrajzot, de ha az nincsen leméregetem). Ugyanakkor ne felejtsd el, hogy nem csak ott lesz tartása, hanem egymáshoz is rögzítve lesznek a tárcsák. Monduk a sugár felénél, vagy 2/3-ánál. De majd ha a kezemben lesz úgyis tudom mit csináljak vele :) A szélerőművel is így volt.
És azok a fogak jól megfogják a tárcsákat. Igen. Csak nem lesz egyszerű a tárcsákon kiszedni pont a fogaknak megfelelő kihagyásokat. Vagy nem jól gondolom csökevényes elektromos szak-agyammal?...
Szerintem az a fogazott rész pont megfelel majd nekünk. Két csapágy a végeire és kész is. Így nem kell esztergáltatni :) Ha valamikor hazajutok, megnézem, hogy mekkora méretileg.
2000-es fordulaton és 0.02 colos résekkel 6 tárcsával a tárcsák között 6 col átmérőnél 0.06 lóerő 8 colnál 0.18 lóerő 12 colnál már 0.9 lóerő. Tehát nem egyenesn arányos az átmérő-leadott teljesítmény arány. Tehát nekem az 500 Watt-os generátorhoz olyan 25-30 cm átmérőjű és 15-20 tárcsás turbina kell. (A többi adat megegyezik a fent leírtakkal).
Egy fordítógéppel (amelyik sajnos, csak szavanként fordít lényegében) lefordíttattam az egyik Tesla-turbinás angol nyelvű lapot, és megragadta a figyelmemet az a mondat, amelyben valaki leírja, hogy Tesla valami táskányi szerkezettel, amely egyértelműen a Tesla-turbina volt egyébként, ez kiderült a szövegből, szóval egy mindössze táskányi méretű Tesla-turbinából vagy 30 lóerőnyi mozgási energiát csiholt ki, és azzal hajtott, úgy emlékszem, valami autó-félét.
Tehát ráadásul kis helyigényű a szerkezet, vagy másképpen szólva, nagy teljesítmény-sűrűséget lehet vele megvalósítani. Ez sem mindegy, bár mi nem járműhöz használnánk, de sosem lehet tudni, mot hoz a jövő...
Ennek a Doktornak írtam e-mailt, de sajnos még nem írt vissza :(
A Pannóniákban nincsen véletlenül ilyen fogazott tengely a váltóházban? Sajnos a szüleimnél vannak még a motorjaim meg az alkatrészek így nem tudom megnézni. Arra gondoltam, hogy azt fel lehetne használni a Tesla tengelyéhez. Bár nem humánus a szegény motorokkal szmben :) Nagy veteránozós korszakomban az ilyen vétek volt :)
Gőznél 0.75 ill. 1.00 mm közöket szoktak hagyni gőznél. A lemezvastagság nem számít annyira, az lehet vastagabb is. A teljesítményt alapvetően a lemezek közötti rés és a lemezek darabszáma határozza meg. Gőz halmazállapotban nem számít, hogy milyen anyag van befúvatva. Csak a Tesla-szivattyúknál fontos. A tárcsaátmérőt még nem igazán értem. De vagyünk egy nagyon apró, mondjuk 5cm átmérőjű turbinát! Ebbe engedjünk 500fokos gőzt! SZerintem a turbinából nem kondenzvíz fog kicsöpögni. Mégha iszonyatosan is fog pörögni. Mondjuk 300fokos gőz jön ki belőle. Fordítva, ha nagyot, mondjuk 50cm átmérőjűt csinál az ember és 150 fokos gőzt enged be, akkor énszerintem már a spirálút vége előtt lekondenzál és nincsen kihasználva a turbinában rejlő lehetőség.
Szumma szummárum. Kell építeni egyet és megállapítani azt a nyomás/hőmérséklet intervallumot ami arra a turbinára optimális. Ja még valami: 150 fokos gőz 6 bar. Innen 8 fokonként +1 bar.
Nagyon jó kérdés, de nem tudom. Azt kellene tudni (többek közt, a Tesla turbinával kapcsolatban), hogy hogyan ragadja magával a gőz (víz, gáz, bármi) a tárcsákat.
Lehet, hogy a folyadékfeltapadás (adhézió?...), lehet, hogy a tárcsáknak olyan közel kell lenniük, hogy a képződő folyadékgyűrű szinte két tárcsa közt feszül.
Lehet, hogy a kondenzálódás miatt azonnal folyadék keletkezik a gőzből, igaz, akkor mi van a gázoknál?... :-(((
Most már tényleg megkeresem azokat a linkeket a Műegyetemi vmelyik villamos tanszékhez, ahol ennek az elvi alapjait megfogalmazták.
12 Volt-on 1500Watt -> 125 Amper -> 1250 Ah Iszonyat :) De ha 24 Volt-os akkor is annyi 12 Volt-os akksi kell. Kéne szerezni valami bazinagy 24 -es akkut.