Ez a szép ebben, amiről írsz, kísérletezés egy gyenge motorból erősebb, használhatót csinálni.
Az én 207-esem, amivel minden nap jártam dolgozni, egy felüljárón csak úgy tudott felmenni hogy közben tekerni kellett. Amikor felszereltem rá a Robi hengert, ha a gyalogjáró miatt meg kellett állnom, gyalogos miatt, elindulás után folyamatosan gyorsított felfelé. Ennyit számított egy erősebb henger.
Értem. Sajnos az így igaz, ahogy írod. Egy fordulaton 4 szinusz pluszt ad le a töltőtekercs. Ha a fordulatmérőn nem lehet állítani, akkor más megoldás kell. Egyébként miért fontos számodra a fordulatszám? Mert a motor sebességéből pontosan meg lehet tudni a főtengely fordulatszámát. 207-es estében: 30 km/h-nál 4530, 40 km/h-nál 6040, 50 km/h-nál 7550. Én a motoromra egy bicikli digitális órát szereltem, ami pontosan mérte a sebességet.
Én azért választottam a Robi hengert, mert az a "legerősebb" Babetta henger. A vezérlése, meg a nagyobb porlasztó, kipufogó miatt van ez. Bár én eredeti porlasztóval és kipuffal használtam anno, de így is 50 fölött tudott menni.
Érdekel hogy mi a célod ezzel a tuningolással? Talán 70 fölötti végsebesség? Az irány jó, remélem sikerül megcsinálnod. Szurkolok Neked!
Könnyen lehet hogy kifogtál egy hibás darabot. Én minden alkatrészt ki tudtam mérni, megvolt hozzá a műszerem. Csak a jó darabokat tartottam meg, a többi ment a kukába. A vállalatunknál sok Babetta volt, ha valakinek gyújtás problémája volt, hozzám jött. Volt csere alkatrészem bőven.
Azért van pár dolog, ami fontos a jó működéshez. Feltételezve hogy az előgyújtás jól van beállítva, csak 4V-os gyújtótrafóval jó a szikra. Az is fontos hogy megbízható, jó gyertya legyen a motorban és a gyertya hézag 0,4 mm legyen.
Ez a régi típusú "kocka" henger rajza módosítva? Vagy abból is volt többféle kivitel? Nekem csak annyi van meg, hogy a 210-es hengere már 4 átömlős, és külsőleg is más, de a dugattyú pl. ugyanolyan mindben, ha minden igaz, a ROBI gépben is. Sokféle célja lehet a tuningnak, gondolom itt legfőképpen a fürgébb úti használat a cél. Tábori Mester közölt a kilencvenes években 210-re kidolgozott utcai "fürgítést". A rajzra írt számok nyitvatartási szögeket jelentenek? Szemre nagyon zárt a vezérlés. 60 fok körül kéne lennie a kipufogó-átömlő nyitvatartás különbségének, vagyis a kipufogót följebb kéne emelni. Sose foglakoztam Babetta mókolással, nem tudom mennyit ad ki pl. az öntvény hengertest, mert az is behatárolja a dolgokat. Egy alacsony kipufogó pl. nagyon szakosan behatárolja a fordultszámot. A hengerfejnél vigyázni kell, hogy a tömítőfelület és az égéstér találkozásánál a sarok ne kerüljön a dugattyú fölé, mert ha kiszedünk belőle, egyre kisebb átmérő marad a gömbfelületből. Vagyis után kell munkálni azt a részt is, dugattyú méretűre.
Ott valami komoly probléma lehet, ha 5000-es fordulatnál dadog a motor. Az én 207-esem, eredeti gyújtással, Robi hengerrel tartósan ment 50-et, ahol a főtengely fordulata 7550.
Célszerű. Nekünk van 3 db, mindegyikbe tettem. 300 Ft-os alkatrész, de megkímél az esetleges kosztól, ami a tankból jön. Úgy tudod megcsinálni, hogy a tankról hosszú vezetéket hagysz, amit beforgatsz a műanyag burkolat alá és onnan vezeted vissza a karburátorhoz és közvetlen a karbi elé tedd be a szűrőt kb 5cm-es toldással. Ez a megoldás azért jó, mert ha vágnod kell később, akkor még mindig marad elég . Akár útközben ha a benzincsap belső szűrője eltömődik, akkor csak lehúzod a csövet, megfújod a végét és a tankban levő szűrőt így "kintről" is tudod tisztítani. Meg nem kell szerencsétlenkedni a gyárilag rövidre méretezett csővel.
Pár szó a gyújtásról, szikraenergiáról és a teljesítmény növeléséről, három versben.
Az első "A" verzió a teljesen gyári henger, 12 mm porlasztóval, gyári kipuffal.
A régi, négylábas, külön gyújtótekercses tirisztorral, könnyen indul, megy rendesen, a lehetősége határaig, kb 5000 fordulatnál "lebrekeg", elérte a lehetősége alapján a max fordulatot.
Egy ilyen henger csatornái, a henger palástrajza így néz ki, ez az "A "
Babettánál a gyújtással nem lehet teljesítményt növelni. Rontani lehet, ha nem jól van beállítva. Amit írsz, az egy jó megoldás. De 50-es hengerrel is lehet növelni a teljesítményt. Aki ért hozzá és elég bátor is, felköszörüli a henger nyílásait. Vagy ahogy én is tettem, egy Robi hengert tettem a motoromra, amitől erősebb lett. 55-el tudott menni. Persze lehetett volna még tuningolni, de nekem akkor az már jó volt városban.
Ezt a gyújtást preferálom én is. De, elgondolkodtatott, hogy Babetta esetében mit ér. Szerintem alig észrevehető hozadéka lehet. (többe kerül a leves mint a hús.) Egy alapelőgyújtás beállításra sem érzékeny annyira ez a motor. Főleg, ha már kissé kopott. A tuningnál inkább a hengerűrtartalom növelése és az üzemanyagrendszer módosítása hozh észrevehető eredményt.
Nekem nincs és nem is volt ilyen kiépítve, úgyhogy megírja akinek volt, de magának a vezérlőelektronikának olyan kicsi az áramfelvétele, hogy egy nagyobb kondenzátorral is táplálható feszültségstabilizátorral. A munkaáramkör mehet akár a gyújtótekercsről is, és ha én csinálnám, biztos így is lenne. Akkumulátor akkor kell, ha a nagyfeszültség-generátor is arról megy, mármint ami a kondenzátort tölti. Itt rövid idő alatt kell feltölteni egy nagyjából fél és kettő mikrofarád közötti kondenzátort.
Korábban már olvastam erről, nagyon megtetszett ez a lehetőség. Arról nem írtak hogy milyen átalakítás kell ahhoz hogy jól működjön. Ha most kezdenék el tuningolni egy bármilyen kismotort, biztos hogy ezt választanám. Köszönöm hogy ezt leírtad.
az igc-be pont az a lényeg, hogy bármely fordulatra, a legideálisabb előgyuszit lehet állítani, és, ha bármi változik a motoron,, pl kipuff csere, akkor ahhoz is finomhangolni lehet a gyuszit!, nekem anno egy 50-es balkanra volt felrakva és ki tapasztalgattam a legideálisabb gyuszit és igencsak érezhető volt a váltpzás!, almentettem a beállitást, valahol még lehet, hogy meg is van. egyik haverom a simojára, tett igc-ét és, rátöltötte a balkánra kitöpizett előgyuszi görbét, de neki nem hozott anyit, a motor erőben, mint nekem a balkanon, aztán, jo pár napot szarozott a beállitásokkal, aztán állandoan beiskolázott, igc nélkűl pedig az én balkanom volt a jobb az igc-vel felvértezve