Szeretnék elkezdeni fotózni, és az első komolyabb felszerelés vásárlása előtt állok.
Egyelőre nem 100%-ig kristálytiszta, hogy milyen témában szeretnék fotózni, de nagy valószínűséggel a természetfotózás lenne túlsúlyban, azon belül állatok fotózása. Vegyük most ezt alapul.
Tudom, ez az egyik legnehezebb és legköltségesebb.
Felszerelés ügyileg annyit sikerült kikutatni, hogy jó, ha a gépnek gyors az autofókusza és minél nagyobb sorozatfelvételre képes. Ezen kívül még nem tiszta, hogy így 2020-ban természetfotózásra DSLR vagy MILC felszerelésbe érdemes e belefektetni. Eddig a MILC eket nézegettem főként, de minden megoldásra nyitott vagyok. Ha jobb objektívek léteznek DSLR-ekhez, akkor inkább legyen az.
Az én árkategóriámban így a Sony a7 II, iletve a6400 at láttam esélyesnek.
Fullframe vagy Apsc? Természetfotózásnál fontos a vázba beépített képstabilizátor vagy nem feltétlenül szükséges? Elég ha az objektívben van?
Illetve az objektívek felől megközelítve a kérdést, még senki nem mondta el, hogy melyik márkán belül vannak ár/érték arányban a legjobb fényerős teleobjektívek.
Itt meg kell említsem a rászánt keretet, ami olyan 2000 eur (váz+obi) lenne maximum. Tudom, még kell állvány is meg egyebek.. de azt most ne számoljuk bele.
Célom a tanítással, hogy megfelelően képzett saját kollegákra leljek, akiket saját vállalkozásomban a képzés után munkával tudok megbízni.
Mivel ezt a szakmát csak élő tapasztalatszerzéssel lehet megfelelően elsajátítani, ezért a nálam szerezhető tudás a legszükségesebb elméleti alapok elsajátítása után alapvetően gyakorlati helyzetekre épül. Tanítványaimat magammal viszem saját munkáimra (főként óvodai fotó, esküvő), ahol a gondozásom alatt élesben fejleszthetik tudásukat, valamint az elméleti órák sem előadásszerűek, ehelyett sokkal inkább kérdezz-felelek formában azokra az ismeretekre teszik a hangsúlyt, amire a fotósnak valóban szüksége lesz a gyakorlatban.
Akkor jelentkezz, ha:
- Tudsz rá időt fordítani. A gyakorlati lehetőségek nagy része délelőtti tevékenység.
- A tanulás után fotós munkalehetőséget is vársz. (A legügyesebb tanítványaimat megtartom, és foglalkoztatom.)
- Van alázat benned egy szakma elsajátítása iránt, és nem kattintgatni érkezel.
- Kevésbé szeretnél hagyományos tanulási módszereket, inkább kipróbálnád magad élesben is.
- Apavetően a fotózás mint főfoglalkozás a célod, és nem mellékes valamit vársz tőle.
- Jól tudsz kommunikálni kisgyerekekkel (a legtöbb gyakorlat és későbbi munka gyerekekkel zajlik)
Ami nálam nem várható:
- Bérelt profi modellt egyszerre 20 fotós próbálja lencsevégre kapni Ezekben a workshopokban nem hiszek: a fotó nagy részben a modellel való kommunikáción múlik, ami elvész, ha nem személyes. A legtöbb későbbi fotós munkában pedig inkább amatőr modellekkel lesz dolgunk Tehát ehelyett megtanítalak arra, hogyan instruálj egy amatőr modellt.
- Nem fogunk tanteremben ülve előadást hallgatni több hallgatóval. Jobban hiszek a tanítvány-mester viszonnyal elsajátítható ismeretekben, egyszerre egy, max. két tanítvánnyal tudok foglalkozni, mert oda szeretnék figyelni rá. Az elméleti órák különóraszerűen bárhol megtarthatók, a gyakorlati pedig műteremben vagy terepen.
Magamról:
Gyerekkorom óta fényképezek, de 12 éve vállalkozásszerűen ebből élek. Pedagógusi diplomával rendelkezem. Elvégeztem több magyar fotós iskolát, és megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy ezek nem adják meg azt a tudást, amivel később a diákok megfelelően tudnak teljesíteni a konkrét szolgáltatói szituációkban. Tanítani ugyanakkor azért szeretnék, mert nem gondolom, hogy ez a készség ne volna tanítható.
Több területen is tevékenykedtem: reklám, rendezvény, babafotó, tabló, stb., de sok éves tapasztalatot az esküvőfotózás és az intézményi (főként óvodák, iskolák) fotózás terén szereztem.
Bővebben: zoltancsaba.hu
A képzés ára január 31-ei jelentkezésig: 85.000 Ft, ami magába foglal 8 elméleti különórát, és 8 gyakorlati lehetőséget (főként intézményi fotózás). Ha nem vagy teljesen kezdő, akkor az elméleti órák számát és tartalmát testre szabhatjuk.
Jelentkezés: zoltancsabafoto@gmail.com, kérlek, fényképpel ellátott, rövid motivációs levelet küldj. És ha vannak olyan fotóid, amit szívesen megmutatnál, akkor egy linket.
A Windows Movie Maker, amely a Windows Essentials 2012 része, a továbbiakban már nem tölthető le. A Movie Maker ingyenes letöltéseit kínáló webhelyek nem eredeti szoftverekhez biztosítanak hozzáférést, ezért az ilyen letöltések kártevőket, vírusokat vagy rejtett költségeket foglalhatnak magukban.Ehelyett a filmkészítéshez próbálja ki a Windows 10-be beépített Fényképek alkalmazást. A Fényképek alkalmazás legújabb verzió lehetővé teszi, hogy zene, szöveg, mozgás, szűrők és 3D effektusok hozzáadásával készítsen és szerkesszen videókat. Látogasson el a Microsoft Store-ba, ahol további videokészítő és -szerkesztő alkalmazásokat talál.
Akár az objektívet is :) Van némi tapasztalatom az optikai keresős és az 'okos' telefonhoz hasonló felépítésű gépek használatában, beleértve a video felvételek készítését is. Néha még a két kezed sem elegendő egy gyors beállítást igénylő ilyen-olyan gomb és menü kezeléséhez, amellett, hogy pont akkor és ott tükröz, ahol végképp nem kellene :( Ha valaha is arra vetemednék, hogy DSLR vázat cseréljek, akkor biztosan
- optikai keresős, pentaprizmás;
- kihajtható, és elfordítható TFT kijelzős gépet vennék. Szerencsére a választék bő :)
"Melyiket válasszam: Sony A6000 vagy Panasonic GX80?"
Aki helyetted akarja megmondani, arra ne hallgass. :-)
Én a nagyobb szenzor felé hajlanék, de nem vagyok a helyedben. Mi az ami a Pana felé húz? Videóznál?
"Stabilizátor nélkül (se a gépben, sem az objektívben) lehet jó képet készíteni kézből?"
Hogyne lehetne. Biztosabb kéz kell hozzá, de simán lehet.
A filmes időkben sem volt stabilizátor, sőt a digit kor elején sem volt stabi, mégis fényképeztek az emberek. Mi több mikor megjelent a Sony A7 (stabi nélkül), rengetegen vintage objektíveket csavartak rá. Oszt' mégis lettek fotók.
"Bár egyelőre úgyis csak a kit objektív lenne."
Egyelőre. A rendszeredet egyénileg építed, úgy ahogy neked tetszik.
Egyébként a fenti MILCek szinte kívánják a régi manuális objektíveket. Főleg ha portrézni is akarsz.
A másik topicban már kérdeztem, de nem nagyon pörög az sem...
Melyiket válasszam: Sony A6000 vagy Panasonic GX80?
Stabilizátor nélkül (se a gépben, sem az objektívben) lehet jó képet készíteni kézből? persze egyéb beállítások figyelembe vételével... Bár egyelőre úgyis csak a kit objektív lenne.
Én biztosan nem vennék, csak optikai keresős gépet - ha érdekel, miért, próbálj meg ragyogó napsütésben telefonnal fotózni ... Fogalmad sem lesz, mi lesz a képen :) Ha tájkép lényeges, akkor lehet, hogy a 18-55-ös objektív kezdetnek alkalmas, ha belejössz, tudsz másik felé is orientálódni. Az elmosott hátterű tárgyfotó képekhez az F1.8 szerencsés, azt a CANON-hoz is viszonylag olcsón be tudod szerezni, akár használtan is.
Sziasztok! Full kezdőként kérnék segítséget gépvásárlás miatt. Van két szóba jöhető típus: Canon EOS D200 Kit két objektívvel: 18-55 mm, 75-300 mm f/5.6, f/5.6, 7.7 cm Touchscreen, WLAN és egy NIKON D5300 24.2 Megapixel egy 18-55 mm f/3.5-5.6, 8.1 cm, WLAN, GPS és egy 50mm f1.8 objektívvel. Két fontos elvárásom van a géppel kapcsolatban. Egyik a torta/ételfotózás (akár elmosással és zoom-mal) és a másik fontos a tájképek fotózása. Megköszönném az értékes tanácsokat előre is! Remélem, jó helyen tetten fel a kérésem.
Rövidre zárva ezt az érzékenység témát: tegnap véletlenül rájöttem az expozíciós korrekció módjára filmezésnél. Mikor teljesen manuálisra állítok mindent, akkor az eddig gainnak mondott korrekció szürke színűvé válik és nem állítható, viszont előjön a menüben a záridő. És a záridő változtatja a szürke gain értékeit. Szóval a záridővel oldják meg a módosítást. Az ISO marad.
Köszönöm ezt a sok hozzászólást és segítséget. Úgy gondolom sokkal előreébb jutottam, nem annyira idegen már ez a rész. Fogok majd kísérletezni. Eddig kevés kézi beállítást használtam, most próbálok bátrabb lenni, bár a legjobban a kézi élességállítást kellene begyakorolnom.
Az a korábbi táblázatod, ahogy nézem, 500 ISO-s alapérzékenységről indul. A te szenzorod alapérzékenysége viszont ISO 125. A db skálán tehát nálad az ISO 125 a 0 db, aztán 3 db-enként jön egy-egy fényérték, tehát duplázás, +3 db = ISO 250, +6 db = ISO 500, +12 db = ISO 1000.
De mondjuk én sose folytam bele a filmezésbe, videózásba.
Hát ha a gaint meg lehet adni ISO-ban is, akkor most már nekem egyértelmű, hogy a gain, vagyis mondjuk kompenzációnak, elsősorban az ISO módosítását jelentheti, mert mozgóképnél a shutter nem lehet 1/30-nál hosszabb, s ha a rekesz is a maximumon van, akkor már csak az ISO marad állításnak. Szóval a korábbi táblázat szerint, ha adok +3 db-t, akkor tulajdonképpen a beállított ISO értéke 800-zal nagyobb lesz.
Szerintem, amint a táblázatból is leolvasható, nem más mint egy logaritmikus skála, decibelben (db), amihez hozzárendelhetsz tetszőlegesen, záridőt, blendeértéket vagy ISO-t. Amint írtad, a "szélső gyűrűvel" rendeled hozzá, hogy mit állítsz a gain(db) level skálán. Az az érzésem, hogy a tervezője, elektronikus szakember lévén, otthonosabbnak érezte magát a decibel skálán állítva a paramétereket. Véleményem szerint, túl van bonyolítva az egész! Van akit pont ez ijeszt el egy ilyen gép megvásárlásától.
Bár időnként ránézek a fórumra, de alapvetően dolgozom, így nincs nálam a gép. Az lesz a legjobb, ha délután csinálok egy fotót egy telefonnal a menüjéről és akkor mutatom meg, miről lehet szó. Egyébként gyanítom, hogy az expozíciókompenzáció lehet, amit a kézikönyvben a 327. oldalon találtam, de amikor kreatív mozgókép módban vagyok, akkor ez a kijelzőn gainnek jelenik meg.
Aha, az angolt néztem, és erre a részre ráakadt a keresés (a sok again mellett), de igen, ez speciális effekt opciója, nem egy általánosan használható, tárcsával tekerhető skála.
Összehasonlítva az angol és a magyar kezelésit, "automatikus erősítésszabályozás", ill. "[Auto jelerősítés]" lett a fordítás után. Úgy értelmezem, ennek csak multiexpónál van hatása:
Látható ilyen szöveg az FZ1000-es kijelzőjén, keresőjében, hogy "GAIN"?
A szélső gyűrű alatt a tárcsát érted, amellyel manuális módban a tárcsa megnyomásával lehet váltani, hogy a tárcsa forgatása a záridőt vagy a rekeszt állítsa, ISO megnyomása után pedig az ISO-t? Hol jön elő ez a "GAIN"?
"Lehet akár fókusz" - dehát az az objektív gyűrűje, állíthatóan zoom vagy fókusz.
Kezdem elveszteni a fonalat, különösen úgy, hogy nemhogy a kézikönyve, de semmilyen hozzáférhető szöveg nem szól arról, hogy valamiféle gain control lenne az FZ10000-esben (a mikrofon AGC-jén kívül), de még képernyőképet sem, amin ilyen látható lenne.
Ha a táblázat igaz, akkor a gaint is használhatnám az ISO helyett, de akkor mi van, ha mondjuk +6 db-t adok meg és az ISO-t is felviszem mondjuk 1600-ra, akkor hol van az érzékenységem?
A keresőben mindig látható a gain középen, sárgán. A szélső gyűrűvel választhatom ki, hogy mire vonatkozzon az eltekerése. Lehet akár fókusz, akár gain, de ha az ISO gombot megnyomtam, akkor azt is azzal állítom. Vannak külföldi fórumok, ahol szintén magyarázzák ezt a gain dolgot, s elég sokféleképpen. Láttam ilyen táblázatot is: