" ittas állapotban az egyik sértett az általa vezetett kisgéphajóval, melyen hét utast szállított. Motorcsónakját a sértett a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította. Közben a gyanúsított a szállodahajó automata vezérlésével haladt, amikor a jobb part felől a sértett irányt váltott kisgéphajójával a bal part felé, ahonnan egyenesen a szállodahajó felé kormányzott. Amikor a szállodahajó orrához érkezett, hirtelen jobbra kormányzott, azonban az ütközést nem tudta elkerülni és nagy sebességgel nekihajtott a nagy méretű járműnek. Az ütközés miatt a kisgéphajó olyan mértékben rongálódott, hogy elveszítette felúszóképességét, és az elsődleges adatok alapján a motorcsónakot és utasait a szállodahajó maga alá gyűrte. A kisgéphajót irányító sértett és egy női utas azonnal életét vesztette, "
Tehát ha valaki tökrészegen a sötétben járművezetés közben felelőtlen viselkedésével halálos tömegszerencsétlenséget okoz és ő is meghal, azt úgy hívják, hogy sértett.
Gondolom nem véletlenül vették őrizetbe, tehát vélhetőleg (feltételezés) hallott valamit, de nem gondolta balesetnek, hanem valami másnak (pl, uszadékfa).
Ez szerint a kapitány hallotta az ütközést, de nem állt meg.
Életszerű, hogy azt feltételezte, hogy uszadékfával ütközött?
Milyen gyakori ez (uszadékfával ütközés)?
Másképp: ha minden uszadékfával ütközés után el kell "játszatni" a szabály szerint a vízből mentési protokollt, amíg megerősítésre kerül, hogy az nem hajó volt, az vajon mennyire életszerű?
Éjszaka, és ott ahol a kishajó ott sem lehetett volna, papíron.
Amúgy, mi erre a technikai megoldás, van ilyen?
Például egy-több éjjellátó kamera a hajó elején, ami x időt rögzít, és vissza lehet nézni, hogy mi ment neki.
Vagy, bármi hasonló?
Mekkora a valószínűsége, hogy egy éjjeli puff az áradó folyón az nem uszadékfa, hanem baleset?
Még tovább folytatva a gondolkodást, mert a vizsgálati tényeket - gondolom - egyikünk sem ismeri, tehát csak gondolkodhatunk, hogy mi és hogyan történt.
Egy kis nosztalgiával kezdeném: a '60-as - '70-es évekbe lényegesen nagyobb volt a vizisport-tevékenység a Dunán (nyilván máshol is, de erről vannak konkrét emlékeim): evezősök, kajakosok, kenusok, kielbot-osok, kis oldalmotoros gumikajakok (Tümmler-motorral), nagyobb oldalmotorosok Sirály oldalmotorral, és jöttek a ráakasztós "far"-motorosok Buday, Moszkva, Vihr, Johnson, Mercury, Volvo-Penta és egyéb motorokkal. Akkoriban minden - nem kifejezetten versenysport-célú, azaz versenyhajón kívül minden vizijárművet lajstromba kellett venni, a motorosok a lajstromjelben egy megkülönböztető "0" jelet is kaptak. A kiadott "forgalmi engedély" pontosan megszabta, hogy az adott hajóban a vezetővel együtt hányan utazhatnak. A motorral hajtott hajók esetén kötelező volt a vizijártassági vizsga, a kisebb hajóknál csak ajánlott. Nagyon sok akkori motorcsónakos letette a kishajóvezetői vizsgát is. Mindezek mellett a vizirendőrség intenzíven járőrözött a folyón, bárkit és bárhol megállított, ellenőrizte mind a hajó iratait, mind a vezető "jogosítványát". Ellenőrizte (ellenőrizhette) a hajó biztonsági felszereléseinek meglétét is. Balesetek még ilyen "szigorú" körülmények között is előfordultak. A vizijártassági vizsga az úsznitudást, a vízbőlmentést, a vizikresz leglényegesebb előírásainak ismeretét foglalta magába.
Mára a vizisport elsősorban nem sport- hanem "kedvtelés"-célú és igencsak komoly anyagi hátteret kíván (drágább a műanyaghajó, sőt, az a jó, ha minél drágább...), a motorról (itt is beépített motor volt) nem is beszélve. Tehát lényegesen kevesebb mind a kishajó- mind a kishajózó társadalom. Viszont a megnövekedett teljesítményű kishajók sokkal inkább magukkal vonzzák a felelőtlenséget, a kivagyokénséget, a vagánykodást.
A szállodahajó orrán lévő sérülésből talán ki lehetne számítani, hogy mekkora energiával csapódott a kishajó a nagyba (einsteini képlet: emszervénégyzet ?). Egy ilyen erejű ütközésnél a mentőmellények talán csak abban segítettek volna, hogy a felszínen tartják a szerencsétleneket - ha ugyan a hajótest nem gyűrte maga alá, ahol előbb-utóbb ott a hajócsavar is...)
Gondolom, a vizsgálat során azt is elemezni fogják a szakértők, hogy éjszaka, korlátozott látási viszonyok között az élő, mozgó, hullámzó vízfelület mennyire vibrál, villódzik - azaz tovább rontja a vizuális észlelési lehetőségeket. Ez a mostani baleset egy olyan közúti balesetre hajaz, hogy egy rolleres jobbról előzni akar egy jobbra kanyarodni kívánó autóbuszt (kerékpársávok, ugye).
Más, de ide kapcsolódhat a felvetés: üdülőhajó-bérléshez elegendő egy rövid, egy- (talán kicsivel több) órás tájékoztatás a bérbeadó részéről a leendő "hajóvezető" részére. Valóban elegendő ?
A '70-es években, amikor érintett voltam, akkor jelzésismétlést alkalmaztunk. Aki meglátta a jelzőt, az hangosan mondta a kollégának a jelző utasítását. A kolléga, amikor meglátta ismételte a mondottat. Várt és ha a haver nem szólt, akkor megnézte, hogy mi van. nagyobb ívekben hasznos volt. Ha nem alkalmazta a kolléga a jelzésismétlést, akkor lestél rá, mert elbizonytalanodtál. Egyszer mentem egyedül, de nem volt jó ötlet Szolnokon haza engedni a kollégát. Jászkisér felsőre vittük a gépet. Menj haza Jani komám, már ezt a pár kilómétert elmegyek magam. Jászladánynál egy szekrényajtó lenyílott és fejbe vágott. Jó darabig ment a gép " nélkülem", mert ráadásul a kézigáz rá volt téve. Nem lett semmi baj belőle, de az volt az első és utólsó, hogy magam mentem.
Ezt nekem is mesélte egy jóbarát, aki mozdonyvezető volt még fiatal korában, hogy bár jóval nehezebb volt, de aki akart, az el tudott szundítani akár vonatvezetés közben is. Neki pl megesett, hogy álmában arra kelt, nem a mozdonyban, otthon az ágyban (!!), hogy nyomkodja az ébrenléti gombot.
VONATkoztassunk el a vasúttól, nyilvánvalóan a hajó éberségjelzője nem a hajót kell megállítsa, hanem olyan hangjelzést, vagy hathatólagos fizikai bántalmazássorozatot kéne generáljon, ami azonnal a tudtára adja egy második kompetens személynek, - aki intézkedésre alkalmas - hogy gáz van a keréken.
Gepesz olvtárs történetében pl. ő maga volt az, csak a jelet abban az időben még nem a berendezéstől kapta, hanem kinézett a tájra a gépházból a saját szemeivel.
Szerintem ez azért nem triviális. A vonatot megállítja a holtember berendezés. De a hajóval mit csináljon? (megálljon a Duna közepén és leeressze a horgonyt? :-)))
Érdekes dolog ez a járművezető ébrenlétének kérdése.
Egy időben komolyan ellenezték azt, hogy a mozdonyvezetők menet közben leülhessnek. A budapesti villamosokon is kivételes kegy volt egy időben a hordozható vezetői ülőalkalmatosság. Másrészt embertelen dolognak tűnik órákhosszi ácsorgásra késztetni valakit. De az tény, hogy állva nehezebb elaludni. A vasúton eléggé eltejedtek az éberséget ellenörző berendezések. Főleg azóta, hogy a mozdonyvezető egyedül tartózkodik a fülkéjében. Talán nem lenne ördögtől való, a hajózásban is elgondolkodni valami ilyesmin. Nem csak elalvás lehet, rosszullét is. (kremsi hídpillérnek ütközés)
Mitől lenne fokozottabban veszélyesebb, mint pl. Pesten BKV vezetői (bármelyik) Volt olyan, hogy a gépházajtóban leskelődve észre vettem, hogy nagyon furcsa helyen megyünk. Kisvíz is volt. Felmentem a kerékállásba, Sanyi bácsi szundikált a keréknél. Ki volt akasztva kötéllel a kerék. Ami nem volt ritka. Volt is rendszeresítve egy kötél, kampóval a végén. Ha a kormányzó úr egyedül volt és ki kellett neki menni, csak beakasztotta. Itt most nagyon lassú vontató hajóról beszélek és fönek.
Egy újabb megmondó hülye, aki ahelyett, hogy gondolkodna és felfogná a sajtó működését, szót fosik és közben észre sem veszi, hogy mekkora kárt okoz(hat).
Egyébként meg üljön egész nap az irodában secumarban a baromja.
Mindig elő tud bújni valaki, aki kiskorúsítani szeretne mindenki mást maga körül. Történt egy kirívó eset (ami természetesen nagyon szomorú), gyorsan szabályozzunk be többezer embert.
Mit akarna még szigorítani? A meglévő magyarországi szabályozás a képzésekre már most olyan szigorú, hogy sokan inkább más országok felé kacsintgatnak megszerezni a kedvtelési célú iratokat.
Igen, lehet jönni az ellenérvvel, hogy mert a horvát egynapos ICC, de ha azok a félelmek igazak lennének, évek óta heti rendszerességűek lennének az ilyen és hasonló balesetek.
A hétvégén Kisújszálláson a Kumánia tavon leszek az egész 1:50-es modellhajó flottámmal. Akit érdekel és ideje engedi, szívesen látom! Szombaton tolóhajó modell ügyességi verseny és modell vitorlás verseny is lesz. Debütál a legújabb modellem, a HUNYADI.