Kréta több, mint Görögország legnagyobb szigete. Kréta többet érdemel annál, hogy egy utazási irodával elvitessük magunkat egy népszerű üdülőhelyre, és hazatérve elmondhassuk azt, hogy ott (is) jártunk, éppen ezért ez a topik nem a szervezett utakról, apartmanokról és fakultatív programokról szól, hanem arról, hogyan lehet megismerni egy helyet a saját valójában.
Az egyszerűség kedvéért nem fórumtéma: apartmanok, különösen a szállodák leírása, miután már befizettél egy utazási irodánál, félpanzió, különösen az AI megemlítése, turistaipari komplexumok elemzése. Lehet viszont beszélni érdekes helyekről, városokról, hegyekről, falvakról, emberekről, kajákról, hangulatokról.
Tehát itt más a módi.
A fórum törzsközönsége az évek folyamán alakította ki azt, hogy miről akar beszélni, és miről nem.
Ezért, mielőtt részt vennél a fórum életében tájékozódj a szokásokról, olvass vissza. Lehet, hogy a kérdésedre már választ is kaptál. A fórumban felhalmozott információ megismerésében nagy segítséget nyújt a kereső. Ne tegyél fel házi feladat jellegű kérdéseket. Azokat a fórum törzsközönsége már megoldotta. Tanulj meg okosan kérdezni. Ha valamire nem kapsz választ, vagy elsőre gúnyosnak tűnő kioktatásban részesülsz, akkor az azt jelenti, hogy a törzsközönség arról a témáról nem akar beszélni. :-)
Én értem, de ez a topik kifejezetten nem az ilyen ajánlásokról szól, hanem pontosan az ellenkezőjéről, Kréta lehetőleg turistamentes megismeréséről. A topikleírásban (Kréta felirat alatt itt felül) le van írva ez.
Az a bácsi, valóban bácsi, 78 éves. Azért kért tanácsot, mert Krétát nem ismeri, csak egyszer járt ott. Egyébként szeret utazni, 64 ország van mögötte, Thaiföldtől Brazíliáig, Észak, Közép Dél Amerikától Dubai-on át Zanzibárig. Lakókocsival egész Európát beutazta, de Kréta kevésbé ismert. Szeretne egy jó nyüzsis helyet, és jó szállodát találni, javaslat alapján. Köszönöm, ha ezek után is kapok segítséget.
A matalai busz lemegy heraklioni kikötőhöz és a körgyűrűn elindul nyugat felé a tengerparton. A stadion utáni nagy kereszteződés után megáll, fel lehet ott is szállni, nekem 5 perc séta lett volna oda de nem ismertem a lehetőséget. Aztán árkon-bokron keresztül Moires felé. Nem nagyon értettem miért 2 óra a menetidő 70km-re, de aztán megvilágosodott.
Kis falukban kanyargott a busz a hegyek közt, néhol felszállt valaki, az egyik megállónál egy csinos fiatal lány akinek nem volt csomagja. Aztán elkezdte kérni a menetjegyeket, akkor jöttem rá hogy valami kalauz-féle. Az enyémet megnézve rögtön angolul kezdte a megdöbbentő hírt, hogy nekem majd le kell szállni Moiresben és egy másik busszal mehetek tovább - erre nem számítottam. A görögöknek az a kéretlen segítőkészsége mentett meg amin régebben élcelődtem, különben elvitt volna a busz mindenféle ismeretlen falukba.
Moiresben leszállás közben még megkérdeztem tőle hogy hol az én buszom, mutatott egy arrébb parkoló buszt. Ők tovább mentek, én a buszhoz sétáltam és ott senki, se felirat se semmi. De hátam mögül a kávézóból egy füttyentés és integetés, hogy menjek oda, a sofőrök és a forgalmisták kávéztak, mondták álljak itt és várjak. 10-15 perc múlva a sofőr befejezte a kávézást és előállt a busszal, 4-5 ember szállt fel rá.
Azért írtam ilyen unalmasan és részletesen, hogy megfogalmazhassam a tételt:
Heraklionból Matalába nem lehet KTEL busszal közvetlenül eljutni (átszállás Moiresben)
Ez a busz felkanyarodott a Festos palace-hoz is, aminek utólag néztem utána, esélyes lehet egy legközelebbi kirándulásra. De aztán még jóval 10 óra előtt eljött a pillanat: Matala.
Sziasztok! Jövő szeptemberrel tervezek utat Krétára. Olyan helyet keresek ahol nyüzsi van, a szállodához közel a tengerpart, ami homokos legyen. A szálloda félpanziós, de lehet all inclusive is, és azért jó legyen.
Mit javasoltok? Nem horror árral. Köszönöm a tapasztalatokat, javaslatokat.
Évek óta hallok Mataláról, már a feleségem is felhívta rá a figyelmet, és évek óta fontolgatom, hogy amilyen kemény legény vagyok én bizony gyalog elmegyek Heraklionból Matalába, hiszen csak 40 km. Jól tettem hogy mégis busszal mentem, mert közúton 70km, árkon-bokron és hegyen-völgyön át, gyalogút nélkül - gyalog még ma is valahol a Festos pallace környékén keresném az ösvényt.
Krétai közlekedésben járatlanként először ki kellett nyomozni hogy egyáltalán megy-e busz oda és honnan indul és mennyiért. Netes informálódás után egy nap elmentem a KTEL központi pályaudvarára előzetes helyzetfelmérésre, ami nagyon jó helyen van, a kikötőből a dombnak fölfele menve az első nagyobb kereszteződésnél jobbra a sarkon. Rerpülőtérről ugyanitt megáll minden busz, város felöl érkezve szembe vele. Természetesen gyalog mentem a stadion környékéről oda, saccra 5 km. Meglepetésemre a tájékoztató táblán nem szerepelt Matala, tájékoztató számítógépen sem ismerte a rendszer Matalát, viszont a kihelyezett nyomtatott lapok közt volt matalai járat és menetrend. A biztonság kedvéért megvártam a következő induló buszt, amin nem volt kiírva Matala. Megkérdezve a forgalmistát azt mondta hogy ez megy Matalába, amiből azt következtettem hogy olyan kis falu amit ki sem írnak. Két nappal későbbre terveztem az utazást a 7:30-as járattal.
Rossz tapasztalataim vannak a hajnali és esti tömegközlekedéssel, pénteken 6 órakor kiálltam az amoudarai buszmegállóba azzal, hogy a görögök úgyis tömegesen mennek majd dolgozni busszal és 5-10 percenként jön a busz, de egyedül álltam ott 40 percen át. 6:40-kor jött egy nő, és akkor már tudtam hogy a busz is jön, ez 6:45-kor történt amivel simán beértem 7:10-re a buszpályaudvarra. Ez a buszpályaudvar egyébbként egy csoda, egy nagyobbacska városi udvarba kialakítottak 12 beállót amiből a buszok tolatva állnak ki, kívülről egy jellegtelen semmi (foto!), belülről kellemes és mindennel ellátott, lehet enni-inni, makulátlanul tiszta WC ingyen, angolul beszélő segítőkész személyzet, másodperc pontosan induló járatok. 8:50 volt irányonként a jegy, amiből 15% kedvezményt adtak az oda-vissza miatt, azzal, hogy akármelyik busszal jöhetek visszafele. A buszra ezúttal sok egyéb falunév után ki volt írva hogy Matala, joggal gondoltam úgy, hogy erre most felszállok, Matalában pedig leszállok. Visszafele fordított sorrendben. 7:30:00-kor indult.
Ki gondolná, hogy ez Heraklion központi busz-pályaudvara?
Csak le végre, nagy elhatározással. Tegnap éppen visszajöttem az ezévi utolsó Wizz járattal. Kéthete odafele 40%-os töltöttséggel, vissza 100%-on. Hogy túlessek az offtopikon 17.900Ft-os jeggyel oda is és vissza is, ami méltányos lenne minden időben, úgy kéthavonta járnék esetenként 2-4 hétre. Most a hitvesemet nem győzte meg a Wizz 6:10-es indulása, amihez 4-kor nyit a chechkin - kifejezetten nem vidéki-barát járat, amihez előző nap kell vonatozni és a reptéren várni 8 órát.
Ha a Matalába való buszozást hozzászámítom (8.5+8.5) akkor megvolt 50K-ból a teljes két hét, persze a szabadon választott gyakorlat a retsina költsége pluszban merült fel ami a Lidl-ben most 1.09 euro (tavaly 1.06, 10 éve 0.99), minősége változatlanul kiváló és egyenletes. Természetesen kerestem más kiadású referenciákat a 2-4 eurós tartományban is , de nem győztek meg. Leginkább a korábban elkezdett sörtesztet folytattam a számomra még ismeretlen helyi gyártásúakkal, amik elég jók voltak de messze legjobb volt a már ismert jó öreg FIX-sör (1.43). Ami Máltán a sárgadobozos CISK, az Krétán a kékdobozos FIX.
Kréta melyik részén ajánlanátok olyan szállodát szeptember második felére, ami központban jó helyen van, közel a tengerhez, félpanzióval. Fontos, hogy este legyen nyüzsi, sétálási lehetőség. Továbbá az is érdekelne, hogy a közelben milyen kirándulási lehetőségek vannak. Köszönöm a javaslatokat.
18 év után sikerült visszajutni Paleochorába, most pár éjszakára maradtam is. Volt sok turista plusz a helyiek is szívesen üldögéltek a tavernákban és a kis utcákban, de megmaradt emberi léptékűnek. Erre nem számítottam, mert a sétány éttermei fullon üzemeltek. Normális áron, jó ételekkel. Nem volt bömbölő szirtaki, lézerfények, stb. Minimális távolságra az estére sétálóra alakított utcáktól már teljes nyugi volt. A strandon volt hely bőven. Elégedettség.
A Dél-Észak utakon a kis templomok freskókkal adják a megállási pontokat. A kilenc falu (Ennia Hora) nagyon szép rész, ha nem csak átrobogsz rajta, Milia felújított falva murvás úton megközelíthető Rogdiából és Vlatoszból. Az Agia Sofia barlangnál nem sok jóra számítottam, ehhez képest teljesen vállalható. Komoliti agyagdombjai pár percnyi kitérőre vannak a főúttól, érdemes.
Kolimvarit szépen kipofozták, még nem ért össze a plataniaszi apartmansorral.
A Gonia Odigitria monostor (3€) jó múzeummal meglepetés volt, erre sok EU forrás mehetett. "Legutóbb" még nem működött. Ano Vouves olajfa múzeuma (1 €) már csak a környék miatt is megéri.
Semmi különös. Reggel még hűvös van Omalosnál. Utána szinte végig árnyék, a végén huzat a szurdokban. Az utolsó 1-2 km a meleg, mert már lent vagy a tenger közelében és fáradt vagy.
A lépcsőzést kell bírni, mert az elején sok van. Térdprotézissel és térd problémákkal, illetve jelentős túlsúllyal nem érdemes belevágni. Egyébként szimpla túra. Nekünk augusztusban az akkor 8 éves gyerekünk is simán bírta. Amit Bertrand is írt, idegenvezető nem szükséges, illetve nem értelmezhető a szurdokban.
Vizet sem kell sokat vinni, mert útközben vannak források.
Átlagos kondícióval teljesíthető, sokkal nagyobb veszély, hogy az emberek nagy része nem tud járni, és össze-vissza esnek a köveken. A vezetett utat nem feltétlenül értem, le kell sétálni, nincsenek objektumok, amihez kell idvez.
Ha csak nem extrém sportolókról van szó, én nem eröltetném. Oda valamikor késő ősszel, vagy kora tavasszal kell menni, amikor kifog az ember egy szárazabb időszakot. Nekünk is bakancslistás, de nem nyaralás alatt.
Nem túlzottan értenek az ilyesmihez a topikba írók, én is csak annyit tudok a krétai közlekedésről, hogy a menetrendből ki kell nézni, aztán jó sokat imádkozni hogy úgy is legyen.