Nekem az alkohol nem barátom, de latom széles a választék, van belőle lányos, fiús meg az a szürke 🙈7️⃣2️⃣. Az a szürke hétköznapok ellen fogyasztandó? :-)🧯
Ilyenkor eszembe jut az egyik Német srác(Alois,ha valaki ismerné)..volt nálunk többször pld egy S.tenerével amin az első telóval mókázott az olaj viszkozításától a nyomásig mindennel...Nem volt elégedett..aztán tett bele egy WP-t.
Szerintem javít rajta(erre való).De persze mindenki másképpen érzi.
Az én mindkét használatban lévő motoromba elől az van,sőt mondhatom hogy hátul is mert gyáriban is létezik ilyen.
Viszont az tény hogy amikor megvettem a 3aj motort akkor az a teló beállítás,azzal az olajjal nagyon jó volt.Finoman járt ,nagyon tetszett.Fogalmam sincs milyen olaj volt benne...
Amilyen fakezem van, nem hiszem,hogy észre venném milyen futómű van alattam. Nem is forszírozom a határokat különösebben. Ha lehet a karbantartások közé a szimering és olajcseréket beiktatom, de ha jobban belegondolok a hátsóé még várat magára...
Az én véleményem szerint sokan a progresszív rugót nagyon félre értelmezik.
Ez nem arra van hogy terepen és aszfalton is jó legyen a futómű.
Arra való hogy a teló összekoppanást változó terhelés mellett lehetőleg minimalizálni lehessen és itt terhelés alatt nem az útminőséget kell érteni hanem a súlyt.
Igazság szerint a csillapításon még ront is.
A hagyományos rugó összenyomásához lineárisan növekvő erő kell a progresszívhez viszont exponenciálisan növekvő erőre van szükség.
Emiatt azonos súly és azonos útviszonyok mellett a progresszívvel rövidebb úton mozog a teleszkóp ami nem hasznos a kényelem szempontjából.
Ha igazán jó futómű kell akkor súlhoz megfelelően kiválasztott rugó és szelepelt teleszkóp szükséges.
A szelepelés az ami igazán számít mert itt jön képbe az összenyomódás sebessége. Lassú mozgáshoz kellene sűrűbb olaj hogy ne hintázzon gyorshoz meg a hígabb hogy ne olyan érzés legyen mint a merev villás bicikli.
Intelligens mosópor igaz van de Intelligens telóolaj még nincs ami változtatná a viszkozitásat igy sajnos maradnak a szelepek.
Sokan a progresszív rugó beszerelést azért érzik nagyon jónak mert végre a 35 éves telóból a 65kg-os japán fickóra méretezett rugó kiderül meg még az eredeti olajat is lecserélik jó esetben.
A DS kateg az egy mindenre jó de persze speciálba mégsem motorokra értendő.Ez azt jelenti hogy nem a kihegyezett verseny színvonal( utca-terep)de mindkettőn biztonsággal használható(csak lassabban!)A Tenere(mert én mondjuk erről tudok ódákat)megfelelő gumikkal bárhová alkalmas ahol motorral el lehet közlekedni.Kényelmes üléspozíció,nyomatékos,egyszerű felépítés jellemzi.Erre gyártották!Vannak amikkel nehezebb bánni a sárban,viszont a közúton annyival komfortosabb a haladás velük. terepen,kifejezetten jól érzi magát,megfelelő gumikkal bárhová alkalmas ahol motorral el lehet közlekedni.
Utcán,közúton természetesen nem tud zúzósan haladni,de idővel mindíg odaér üzembiztosan(és ez a lényeg benne)a célhoz.
Ezek a tulajdonságok jellemzik az összes 80-90 években készült túraendurókat.
Részemről(ha az általam próbált(nem egy kört menve próbált!)motorból választanék,mondjuk egy vegyes terepen -aszfalton túra.Tehát akkor a régi 34L amit választanék.Egyszerű(a legegyszerűbb!) Viszonylag utazni is lehet vele,pakolható és javítható(akár a gödörszélen is) motor.A karbijában nincs semmi varázslat,membrán stb ami kilyukad pld.Nincs felesleges szabadonfutó,csilli villi parasztvakítások,csak ami ahhoz kell hogy guruljon.
Sajnos kevesebbet mentem távokat ezekkel mint szerettem volna(de ez mindegyikünkel így van:)) ám amit eltöltöttem rajtuk azt kifejezetten élveztem.Nem sok 40! év körüli motorral járják az utakat hosszabb túrán!Én legalább is nem sokkal találkoztam Európában.Az"elugrom 500km-re" az nem egy nagy durranás...,Csak! a kijelentője szerint.
Progresszívítás.
A prog,rugók jellemzője hogy a terhelést fokozatosabban veszik fel mint az állandó tekercselésű rugok.Ha megnézed válltozóan van tekerve,kis terhelés lágyabb reagálás,nagy terhelés keményebb ellenállás
Az ilyen felszeretségek javítják természetesen a motor viselkedését,viszont a vezetőjét NEM! Erre figyelj!
Nem fog JÓ futómű válni a rugóktól,csak jobb!A jó futómű annyiba kerül mint a mi motorjaink darabonként(vagy többe:))
Ki van kopva a kehely amibe a tű jár s kel.Nem rángat csak olyan kissé hörögve megy kb 3mm es gáznál.Ha ráhúzom akkor viszi szépen.Egy felújító ráférne.
Ezen minden el volt kopva ,romolva,folyt,nem működött stb stb.
Nem is értem hogyan tudták így leabálni...egyszerre minden szar rajta.Nagyon olcsó volt de ilyet én még nem láttam hogy ennyire szar minden.Mintha hibás alkatrészekből rakták volna össze eladásra.De ez sem így volt mert azt szétszedéskor láttam volna.
........ háááát...... sokkal okosabb, és tapasztaltabb embörök vannak ám nálam, akik hitelt érdemlőbben tudnak erről itt nyilatkozni....... :-)
Ami részemről szerintem elmondható, hogy a használatos járgányaink azok a dual-sport kategória, ami igazából se ide (terep), se oda (aszfalt), hanem úgy az az arany középút....... a terepmotorok nem csak, hogy könnyebbek, de a futómű hangolása is terepre van kitalálva (pl. a Yamaha TT az XT-vel szemben), az alap beállításon túl az összes utólagos beállítási lehetőséggel együtt........ a kimondottan aszfaltra tervezett futóművek meg ott szuperálnak jól, ahol egyébként az összsúly, meg talán a súlypont is az út minősége miatt kevésbé zavaró tényező, mint terepen........ szerintem.......
Mi pedig (én legalábbis) az arany középutas járgányainkat szeretnénk terepen kényelmesebben, vezethetőbben használni....... dZoli javasolta nekem, amikor gondolkodtam a megoldáson, hogy pl. a Teneréjébe TT első telókat cserélt a gyáriak helyett, és úgy megy előre, mint kés a vajban........ szóval nem pattog, meg ugrál összevissza nagyobb sebességnél sem (terepen)......... ez nekem most bonyolultabb, meg drágább megoldás lett volna, mint a progresszív rugó cseréje a gyári telókba...... aszfalton a duál sport motorjaink futóműve szépen, kényelmesen kiegyenesíti az egyenetlen úthibákat, viszont terepen sűrűbb, és nagyobb ingadozások vannak az egyenetlenséget illetően, ezért hamarabb fel fog ütni a gyári teló, hamarabb irányíthatatlanabb lesz a gép, és egy ponton eldob, mint a sz..art....... bukfenc lesz a vége......... ez a progresszív rugó meg úgy van megtekerve, hogy a két vége sem egyforma, és nem engedi felütni az első kereket, így irányíthatóbb marad a gép........ a DR650 gyári rugói a telóban három részből állnak (most látom én is, ahogy ki lett véve), két különálló rugó között van egy vas cső darab...... szóval még csak nem is egyben van egy hosszú rugó........ viszont a progresszív rugó a keménysége miatt az aszfaltra visszatérve lesz a jellege miatt kevésbé kényelmes........ de valamit valamiért.......... :-)
Lehet, hogy sok butaságot írtam, majd az okosabbak elmondják jobban a tutit, vagy itt leírják, vagy kitárgyaljuk valamelyik összejövetelen hamarosan........ :-)