Igazad van, de az nem mindegy, hogy mennyire szelel. Ha kézzel óvatosan befele nyomod a mélysugárzó membránját 1-2 cm-t és elengedve szépen lassan tér vissza az alaphelyzetbe, akkor jó a zárt doboz. Az Orionokra ez nem volt jellemző.
Szerintem teljesen zárt(TÖKÉLETESEN SZIGETELT) doboz nem létezhet. Mert akkor barométernek hívnák, és a membrán helyzete a külső légnyomástól(!) függene. Ezért - szerintem - minden doboznak valahol szelelni kell. Persze ettől még nem basszreflex.
Az Orion Gall pl. a világ legstrapabíróbb tévéje! Nem hogy egy Skodáról, de kb. 2 méter magaságból zúgott le működés közben pofára, és bár a fakáva kicsit megsínylette a dolgot, a tv a földön hasalva is működött tovább. Ez most nem vicc, ez halálosan komoly dolog!:)
Nagyon sokat gondolkoztam azon , írjam--é majd be azt , hogy ki emléxik mire , mellik bolt hol volt . A Nem arról szólt , hogy azért ne írjam meg , mert lenézem a nosztalgizálást . Az Igenből viszont 2 jött elő . Az egyik az volt , hogy a leendő várostörténészeknek legyen szakemberektől mit csemegézni , amikor majd arról lesz szó , hogy melyik bolt mikortól meddig élt ( kedvenc filmem a Dominik Graftól a München--egy város titkai , félévente megnézem ), a másik az , hogy ahhoz , hogy olykor--olykor nagy dolgok jöjjenek elő , ahhoz filozófiai értelemben az kell , hogy köztük "fehérzaj" ( , hogy egy csillagászati szakkifejezést mondjak a múltamból ) legyen . Az ugyanis nem lehet , hogy állandóan csak a nagy dolgok mennének , ami tulajdonképp egy rovat , lap , újság stb. ki nem mondott végcélja , mert azt nem lehet , hogy egy izmot örökké megfeszítve tartunk : kieresztene egy idő után . És . Nem akarom , hogy Ez Az Interaktív Lap kihaljon . Csak figyeld meg , hogy az lészen , hogy amikor valami kis "szélcsend" ki fog alakulni , akkor egyszercsak a semmiből , mint a Csányi Kolléga is , jön valaki , és újra--meg újra élettel tölti meg a Drnyulas lapját . A Lapunk a világ legszentebb dolgainak egyike , Azzal meg ne is foglalkozz , hogy a Big Dewilnek nem is volt Skodája 150 HP--vel ( mert ha lett volna , már be is szkennelte vón azt , hogy fölrak épp egy francia képcsöves Orion Gallt a cseh vitéz tetejére ). Sapirico--d
"A tervezés azonban akkor - és azóta méginkább - a kompromisszumkötések és költségfaragások művészete volt... "
Mint egykori fejlesztőmérnök azért árnyalnám kicsit a dolgot.
A fejlesztés-mintadarab elfogadás-null széria legyártás után a tervező kezéből kikerült a termék további felügyelete, (többnyire) nem volt beleszólása a végleges elkészítésbe.
A technológizálás folyamán a nullszéria tapasztalatai alapján a termék (azon változata) alkatrészbázisa (pontos érték, típus, tűrés, gyártó stb.), gyártási technológiája fixálásra került, kiadták gyártásba.
Amennyiben a gyártás során valamelyik alkatrész beszerzése valamilyen okból kétségessé vált (vagy "ócsósítani" kellett), a helyettesítő alkatrésszel szemben (többnyire) csak egy kritérium volt, mégpedig az, hogy az átvételi feltételeknek (specifikáció) feleljen meg.
A duplatérfogatú és duplamélyes HS 480 talán a korszak legrosszabb hangú doboza volt. Egyszerűen hallgathatatlannak tűnt bármiféle zenei anyaggal.
A HS 288 más tészta, ezt jól ismerem, mert ez is van a gyerekszobában. (nem kell froclizni, van egy csomó régi dobozom még, HS 40-em is, igaz, már nem eredeti dómokkal, BEAG miniboxom is, ndk minikből egy keravill leárazásnál pl. az összeset megvettük a faterral, még mindig van belőle 3 pár:)
A HS 288 némi átalakítás után (új magassal, metállpapír kondikkal, kontrollált középsávval, rendes csillapítással) nagyon veri a HS 280-at. Itt a doboz teteje a Linn finom magassugárzójával:
Elhiszem én, hogy a legelső dobozokba még a raktár legfelső polcáról előkerült néhány KK10-es dóm is, de hogy ez bolti forgalomba került volna, afelől erős kétségeim vannak. Már csak azért is, mert akkor a HiFi Magazinnak sem az orion-dómos szart adták volna.
A dobozok tervezője az orionnál egy Kecskés nevű egyáltalán nem hülye mérnök volt, nem hinném, hogy ne hallotta volna a hangzásbeli különbségeket. A tervezés azonban akkor - és azóta méginkább - a kompromisszumkötések és költségfaragások művészete volt... Isten nyugosztalja a boldog hifi-kort!:)
Nem hiszem. A doboz belső csillapításához a jósági tényezőnek nincs annyi köze, hogy ennyire beleszóljon. A belső csillapítás a reflexiók és az állóhullámok kialakulásának megelőzésére szolgál. Az általam említett jósági tényező a hangszóró Thiele-Small paramétereitől és a doboz űrtartalmától függ. Ha van egy adott hangszóró, akkor ha minél kisebb dobozba rakod, annál csillapítatlanabb lesz. Ha egy kb. 70 literes HS700-asban is csillapítatlan egy motor, akkor nagy valószínűséggel már végtelen nagy dobozban is csillapítatlan lenne. A HS700 6 dB-es kiemelése a rezonancia frekinél 2-es értékű Qtc értéket ad . Impulzus átvitel szempontjából ideális lenne a 0,5-ös érték, de akkor a basszus hamar elfogyna, mert a rezonancia frekinél 6dB szintesés van ilyenkor. Ezért a zárt dobozoknál általában 0,7-es Qtc értékkel számolnak, ekkor a szintesés 3 dB. Kisebb dobozoknál 1-es értéket is szoktak használni, ilyenkor a frekvenciamenet a leginkább lineáris, a rezonancia frekinél még nincs szintcsökkenés, de az impulzusátvitel már nem tökéletes. 1-nél nagyobb értékű csillapítás esetén már kiemelés keletkezik az átvitelben, és egyre jobban bummog, pufog a doboz. Ráadásul minél kisebb dobozba rakod és minél rosszabb a csillapítás, a rezonancia freki annál feljebb tolódik. A rezonancia freki alatt a zárt dobozok átvitele 12 dB/oktáv meredekséggel esik.
Mondok egy példát, egy VT hangszóróra. A szabadon álló motor jósági tényezője a HA 20/11 típus esetében 0,46. 0,7-es Qtc értékhez 68 literes doboztérfogat tartozik, a rezonancia frekvencia 53 Hz. 1-es Qtc értéknél a térfogat 24 liter, a rezonancia felcsúszik 76 Hz-re. A 2-es jósági tényezőhöz neki 5 literes doboz kell, de a rezonancia akkor 152 Hz.
A bolgár hangszórók szabadtéri rezonanciája feltehetően kellően alacsony, különben nem lenne a HS700-asé 60 Hz környékén, de a jósági tényezőjük feltehetőleg eleve közelíthet az 1-hez. Bocs, ha hosszú voltam.
A képen szereplő (proto?) HS-280-ról. Már nem lehetett olyan "kisszériás", mert amikor ki kellett menni a Ramovill budaörsi raktárába, nagyon sok doboz volt még ott. És bizony-bizony ahogy nézem ez Isophon magas.
Aztán amikor felakasztotta magát Bodzsár nevű uriember vitte tovább a boltot. Az volt a Fernczyvel együtt az alkatrészbázisom, hetente jártam mindkettőbe.
A Fő utcai a Szalkai volt, egyszer ott is voltam. Ma a Veres Pálné felé jöttem haza, és megrökönyödve láttam, hogy a bolt elvileg most is megvan... csak zárva. A kirakat üres, az ajtón meg egy tábla, hogy "Technikai okok miatt átmenetileg zárva" vagy valami ilyesmi. És ez az átmenet már nagyon sok éve tart.
Az Orion közép és magas dómok volt munkahelyem, a helyi Orion gyáregységben készültek. Időnként még helyettesítettem is a műhely művezetőjét. Nem egy nagy durranás volt az a technológia. A meo annyi volt, hogy végigtekerték a sávot egy teljesítmény hanggenerátorral zizeg-e valahol.
Ez a dóm a reklámban a HS280-ban bizony isophon, és az én "elő" HS700-asomban is az, és jól írtad, négyszögletes és pinponglabdás, csak hátulról van szerelve, mert ezek a 200-ashoz hasonlóan lecsavarozható (14db csavar/doboz)hátlaposok voltak (annak ellenére, hogy a közép és a magas előlről szerelhető). Este befényképezem.
Be kéne nyomni ide nemcsak a Mambókról , Tertákról való fotókat , de azt a Vörös Szikráról valót tőlem , amivel annó az Apu meghódította az Anyut , valamint az M sorozatú többi magyar orsós magnót is .Ha ezekből bejön ide pár , benyomom az Orion Typ 820 A rádiónkról való fotót . Az ötvenes években a világ egyik legjobb rádiójának számított , és . . .
Kedves drnyulas . Ez a világ legjobb Rovata . Hála Neked . Már csak a cikkmásolat hiányzik , meg az , hogy ne csak a Videoton Coronaról legyen itt fotó , hanem a 2féle Diademről is ( utóbbi , tudod , a 4 lábbal készített elektrolitos kondérokkal szerelt vari , lásd Csabai könyve ). Szeresd jobban a Rovatodat . Ilyen aligha van Lengyelországban vagy nyugati országban ( keleten meg pláne nem ). . . Szeretéssel : sapirico