A videó elején látható, hogy cirillbetűsország másodrendű vonalain is ráéreztek annak az ízére, hogy rakjunk össze annyi üreset, amennyit épp át akarunk dobni a szomszéd kertjébe, foglalja inkább ott a helyet, ja, és toldjuk meg még egy géppel is, legeljen máshol.
Az adott toronyba még nem sikerült feljutnom, de nem ritka, hogy egy-egy váltóra, váltócsoportra vagy egyáltalán nincs rálátás az épületből, vagy forgalomtól függően változik (pl. megáll valami az állítóközpont és az állítandó váltó között, így nem lehet rálátni az állítandó váltóra).
(Mi számít rálátásnak? Az ilyen berendezések jelentős része a vágányokra néző ablakoknak háttal állva kezelhető, illetve van ahol úgy van rálátás, hogy ki kell menni hozzá az épületből. Pestszentimrén is ilyesmi volt a helyzet a pár évvel ezelőtti eseménynél).
Rákosrendezőn 3 (három) darab vonatfogadó vágány van, ami mellett van peron, e mellett egy további vágány a Nyugati felől elérhető részen, e mellett nincs peron, és egyéni kijárati jelző sem. Az első kizárva, mert a Nyugati felől csak az elzárt jobb vágányól lehet oda bejárni, Palota felől pedig a jobb vágányról, vagy a B-lokál vágányról (ami mellett Istvántelken nincs peron, így ha a 71-es vonatait ott leerőltették volna, azzal se lenne sokkal előrébb a dolog). Rákosrendező Nyugati felőli végén a váltók jelentős része biztonsági betéttel folyamatosan le van zárva, csak így használhatók, így az állításuk nagyon időigényes lenne. Angyalföld felől a bal vágányról az első vágányra nincs vágánykapcsolat, a jobbról pedig lezárt vágányúton nem lehet oda bejárni (kötött menetirányra kialakított biztosítóberendezés), így az sem egy életképes dolog, hogy lezáratlan vágányúton, mindennel keresztbejárva behozzák oda az Angyalföldről jövő vonatokat, és ott legyen átszállás. Rákosrendező-Nyugati között a bal vágányon kötött menetirány van.
Ezek alapján a 2-es vonal vonatai Rákosrendezőig is csak a 70-es vonal forgalmának komolyabb megakasztásával tudnának bejönni, ha továbbmennének, akkor legalább egyszer, esetleg kétszer (Rendező B-központnál és a Nyugati II. toronynál, bár amennyire kiürül a Nyugati, lehet mehetnének a szokásos helyett más vágányokra is) is kereszteznék a 70-es vonal forgalmát. Ezek mellé jön, hogy a 71-es óránként egy pár vonat csúcsidőn kívül, a 2-es két pár. A 2-esről pedig van metrókapcsolat Újpesten.
Rákosrendező vágányhálózata eredetileg is inkább a régebbi, teherforgalomi céloknak felelt meg, amit később egyes vágánykapcsolatok elbontása, és mások részleges használhatatlansága tovább súlyosbít. A mostani forgalmi helyzethez hasonló már azzal ki tud alakulni, ha valami Rendezőn az elsőn lerobban, bár akkor fenn szokás tartani a 2-es vonal forgalmát is - valószínűleg részben azért, mert az ilyen szituációkat viszonylag hamarabb meg lehet oldani, részben azért, mert nincsenek a Nyugatiból a körvasútra terelt vonatok. Lehet, hogy a mostani szituációban van némi kényelem, lehet, hogy akár egy pár vonat befért volna a 2-esről, de gyanús, hogy jobb ötletnek látták a 2-es vonali problémát egy az egyben leválasztani, és ott szigetüzemben próbálni tartani a menetrendet.
S erre a váltóra nincs valami vizuális rálátás? Nem ismerem a Nyugatit annyira (se), de úgy rémlik valami vonóvezetékes cucc van még ott, amit (gondolom) váltóállító toronyból kezelnek...
"Tájékoztatom, hogy 2021. 03. 25. 6:28. Budapest – Nyugati pu. a Cegléd bal vágányon megállj mellett járatták be a 20627 számú vonatot és a 2/A számú átszelési váltón aláváltottak. A 1416 028 psz. motor egy tengellyel siklott. Elzárva: a Cegléd bal vágány, a Rákosrendező felé a jobb vágány. A Cegléd jobb vágányon megállj jelzés mellett lehet közlekedni. Rákosrendező felé járható a bal vágány és a local vágány. A beemelést a ferencvárosi közúti segély kocsi fogja végezni."
Az oké, hogy bejáratják megállj jelzés mellett, nyilván engedélyadás után. De utána mégis hogy sikerült aláváltani?
Az S76-os vonatok Angyalföld és Piliscsaba között közlekednek."
Ezen én is gondolkodtam, de lehet, hogy a sikláskor "beragadt" pár szerelvény és annak a kapacitását próbálják pótolni az Angyalföld-Rákos szakasz kiiktatásával?
A kép alapján 1-1 vágány le lett zárva Zugló és Rrendező felé.
A 100a felé és felől óránként 1-1 vonat van. A nyíri IC-k és gyorsok kerülő útját még értem, de a szegedi IC-ket miért kell csak Ceglédig közlekedtetni? Ha óránként 1 vonat be tud menni és ki tuid jönni, akkor 10 perc eltéréssel hogyhogy nem fér be a Nyugatiba? (10 perc az eltérés a zónázó és a szegedi IC között, azaz adott a 30 perces irányforgatás)
A 2-es vonal vonatait miért Angyalföldtől közlekedtetik? Rákosrendezőig nem tud bejönni? Vagy inkább a 71-es vonal vonatairól kellene átszállni Rákospalota-Újpesten és akkor a 2-es vonal vonatai beférnének a Nyugatiba.
Az, hogy az S36 és G43 csak Kelenföldig közlekedik, az még talán érthető.
És ennek mi köze a Nyugatiban történt sikláshoz?
Az S76-os vonatok Angyalföld és Piliscsaba között közlekednek.
Tegyük hozzá, zárójelentések terén jelenleg is mindössze kettő darab, 2020-ban vizsgált esemény van csak fent, a 2019-es események pedig tavaly novemberben-decemberben kerültek csak fel a honlapjukra.
Első körben olyan infót kaptam, hogy Zenta felé Orom, Zombor felé Sebesics állomáson lesz személyzet. Bár sűrű forgalomban ahol lesz személyzet, ott meg a keresztre várás miatt kell majd lassítani (és megállni). Kérdés a sorompók miatti megállás, itt talán valahogy a terelés előkészítésébe kéne beletenni önműködő fénysorompók telepítését.
Mindkét irány: feltűnt, hogy odaútban még volt kezelve a jelző és a sorompó Bajmokon, visszaútban már nem, és személyzet sem volt, ez is olyasmi lehet, hogy minimális munkaidőben vannak, a reggeli kereszthez időzítve. Gondolom ez is változni fog a tereléskor (ha van rá személyzet - talán a fővonal lezárásával fognak felszabadulni ottani dolgozók? Ennek is utána kéne kérdezni).
Valamelyik nap néztem végig mindkét irányból a videot. Tragikomikus.
A horvát határig átépítették a nyíltvonalat stabil 80-asra, szóval az újvidéki fővonalhoz képest a pályaállapotok irigylésre méltóak. Nade az állomások bezártak, sorompókezelők elküldve, minden sorompó előtt meg kell állni a vonattal, az állomásokon Megállj jelzők mellett, 30 km/h-val közlekedhetnek. Usgyival nem nagy energiaveszteség, de egy 20 kocsis tehervonatot képzeljünk el, óriási állomásközökkel... jelenleg lehetetlen kategória.
A kbsz honlap "halottságát" a vízi részével sajnos mindenképpen alá lehet támasztani: a Hírek rovatot nézve nehezen hiszem el, hogy 2019 decembere óta "nem történt semmi". A zárójelentések 2015-ös eseményekről vannak utoljára feltöltve, amelyek jellemzően 2016-2018-as dátumozásúak...