nopánick
2011.07.24
0 0
627
Nos, közben saccoltam.
Szerintem a terveződ a már éppen szabványos U értékre játszott csak.
Mert az alsó duplafal plusz 5 cm hab, az alig kevesebb, mint a már szabványos U=0,45 W/m2K
Én erre 10 cm grafitos vagy 12 cm fehér habot tennék... az 5 cm fehér helyett.
A YTONG részre pedig, 10(8) cm vakolható kőzetgyapotot.
(és feledném a lambériázást a maga nyügjével együtt, az
árából igencsak meg is van a gyapotos szigetelés felára...)
Előzmény: nopánick (626)
nopánick
2011.07.24
0 0
626
Aha, most már, asszem értem, hol a lambéria... a függöleges fal, külső burkolata lesz.
Nos, azt kéne megnézni a terv doksiban, hogy
mennyinek számolta a tervező a duplafal ill. a ytong fal
hőátbocsátási értékét U=0,.... W/m2K jellegű adatok.
A szabvány miatt U=0,45 W/m2K-nél kisebb kell legyen...
A manapság jónak, azaz gazdaságilag optimálisnak tekintett
érték valahol 0,20 körül van, ha nagyobb ettől, akkor még
van értelme a további hőszigetelés felrakásának, sőt célszerű is.
Az alsó dupla falrészre, szerintem, látatalanban is biztonsággal mehet az EPS hab.
Ha kideríted a fal terv szerinti U értékét, akkor az is számolható mennyi célszerű még rá.
A felső YTONGRA is mehet, akár hab is, de itt már ügyelni kell a páratechnikára is.
Ezért a YTONGRA biztonságosabb a vakolható kőzetgyapot réteg,
vagy a párnafák közti gyapot+páraátresztő fólia és aztán lambériázva.
A lambérink sajnos kell valami erőtartó váz, tehát
a hőhíd egy rétegű hőszigetelésnél elkerülhetetlen.
HA két réteg megy fel egymásra (függőlgesen és vízszintesen) akkor a hőhíd
csökkenthető mivel, így már csak a párnafák kereszteződése okoz hőhídat.
A lambéria az fa lambéria?
Mert jómagam a fa lambériát, bizony erősen kerülném a
gyakori karbantartási igénye (újrafestés!!!) miatt, kültéren.
Előzmény: alexa00 (625)
alexa00
2011.07.24
0 0
622
Sziasztok
Olyan kérdésem lenne, hogy régi házra ráépetettünk ytong tetőteret.
A tervrajz szerint 5 cm szigetelés lenne alulra felül meg lambéria menne az ytongra.
Én gondoltam, hogy legalább 10 cm kellene alulra, felülre tennék 5 cm szigetelést + lambériát.
Kérdésem az, hogy az 5 cm EPS szigetelésre hogyan tegyem fel a párnafákat, vagy esetleg közé tegyem,
nem tudom mi lenne a jó megoldás, hogy ne keletkezzen hőhíd. Valamint a lenti részen a fal élére állított kisméretű
tégla, majd kb 20 cm levegő, és újabb falréteg. Erre jó a sima EPS? Másra sajnos nem nagyon telik, viszont a
használatbavételi engedély miatt muszáj vakolni, tehát nem érek rá gyűjtögetni.
Előre is köszi a választ.
nopánick
2011.07.24
0 0
621
HA ez teljesen új plafon lesz és még csak a gerendák vannak meg
vagy felújítás és a gerendákig vissza lesz bontva minden, akkor...
gipszkarton
3 cm lécváz és légrés
páraZÁRÓ fólia
10 cm palló váz, közte 10 cm gyapot
gerendák, közte 15 cm gyapot
pára áteresztő fólia takarás (gyapot szálak kiporzása és por-víz ellen)
deszkázat, kis (pár mm-es) résekkel rakva (ha járható-rakodható padlás kell)
...esetleg az említett 4-5 cm fűrészporos "beton", ekkor a páraáteresztő fólia nem kell
vagy, ha a 3+10 cm a belső oldalon túl sokat vesz el a belmagasságól, akkor
gipszkarton
x cm távtartó és légrés
páraZÁRÓ fólia
gerendák, közte 15 cm gyapot
10 cm palló váz, közte 10 cm gyapot
pára áteresztő fólia takarás (gyapot szálak kiporzása és por-víz ellen)
deszkázat, kis (pár mm-es) résekkel rakva (ha járható-rakodható padlás kell)
...esetleg az említett 4-5 cm fűrészporos "beton", ekkor a páraáteresztő fólia nem kell
vagy kombinálható is.... bár ez jóval munka igényesebb
gipszkarton
3 cm lécváz és légrés
páraZÁRÓ fólia
5 cm lécváz, közte 5 cm gyapot
gerendák, közte 15 cm gyapot
5(10) cm palló váz, közte 5(10) cm gyapot
pára áteresztő fólia takarás (gyapot szálak kiporzása és por-víz ellen)
deszkázat, kis (pár mm-es) résekkel rakva (ha járható-rakodható padlás kell)
...esetleg az említett 4-5 cm fűrészporos "beton", ekkor a páraáteresztő fólia nem kell
Mondjuk a fűrészporos beton, nekem nem szimpatikus,
mert vizes eljárás... és nem is igazán jó hőszigetelő.
---------
HA a gipszakrton már kész, akkor viszont a kokázatosabb fólia nélküli eset marad csak.
Ekkor a gyapot és deszkázat között is hagynék egy kis kiegyenlítő légrést...
gipszkarton
x cm távtartó és légrés
gerendák, közte 15 cm gyapot
12 cm palló váz, közte 10 cm gyapot (2 cm légrés marad)
pára áteresztő fólia takarás (gyapot szálak kiporzása és por-víz ellen)
deszkázat, kis (pár mm-es) résekkel rakva (ha járható-rakodható padlás kell)
...esetleg az említett 4-5 cm fűrészporos "beton", ekkor a páraáteresztő fólia nem kell
-----
Ha, nem kell a járható-rakodható padlás, akkor a deszkázatból is
elég csak annyi és ott, ahol néha szerviz okból járni kell esetleg...
Előzmény: vaspapucsok (619)
nopánick
2011.07.24
0 0
620
Ott a lakott tér felől egy vakolat/sárréteg van aztán deszka.
Aztán a légtér utánkifele UGYANEZ az anyag van, tehát
a pára ugyanolyan ellenállásba ütközik CSAK, mint előtte.
Az utazás asorán az aazonos anyag minőség miatt a hőmérséklet is egyenletsen csökken.
Mivel az anyag rétegek hőszigetlő képessége is egyenletes az utazá során.
Így a kizárt a feldúsulása ! hisz végig azonos minőségű anyagban utazik...
----
A vakolat is és a deszka is közepesen párafékező hatású anyag.
Ezzel szemben a kőzet/üveggyapot gyakorlatilag NEM párafékező anyag!
Vizsont a hőszigetelése négyszer jobb, mint vakolaté vagy a deszkáé!
Mit okoz ez...?
A gyapot jelentősen jobb (4-6X-osan jobb) hőszigetelő hatása miatt,
a pára kifelé haladása során NEM egyenletesen csökken a hőmérséklet,
hanem ugrásszerűen változik a csökkenés üteme az anyag váltásoknál.
Miközben a gyapot alig fékezi a pára haladási ütemét.
Így könnyen megeshet, hogy MÉG TÚL SOK pára ér ki
a MÁR TÚL réteg határára... és ott puff... lecsapódik.
Ezzel kész is a baj!
Ezért az a szabály, hogy a pára kifelé haladó útjába, csak
AZONOS vagy egyre KISSEBB pára ellenállást mutató rétegek kerülhetnek.
E szabály miatt gond, a gyapot-fa-beton sorrended is.
Hisz a kifelé úton a gyapoton könnyen átjutott pára végül
beleütközik az őt fékező, rosszabb páravezető deszkába+betonba!
Azaz a deszka+betonon NEM TUD annyi pára átmenni,
mint amennyi érkezik a gyapoton át benntről...
Mivel a továbbjutása gátolt, hát kínjában elkezd felgyűlni >> kész a baj.
De pl. a fordított sorrend beton/vakolat-deszka-gyapot, viszont semmilyen gondot nem okozna.
Hisz a deszkán biztosan KEVESEBB jutna át benntről, mint amennyi a gyapoton tovább tudna menni...
------
A fenti történések miatt működik jól a régi vakolat-deszka-levegő-deszka-sár födém.
Emiatt lehet ezekre, minden féle alátét fólia nélkül gyapotot is teríteni utólag.
Ellenben nem biztos, hogy lehet rájuk pl. EPS habot teríteni utólag, mert
az EPS hab réteg, már túl jó páragátló lehet a deszka-sár födémhez képest.
-----
Amikor mégis olyan rétegrendek születnek, amiben NEM TELJESÜL az alapfeltétel, hogy
kifele azonos/kisebb pára ellenállású réteg következik, akkor elkezdenk agyalni és...
A meleg belső oldalon beraknak egy fóliát, ami igen durva párafékező!
Így aztán (elvben) mindegy mi van utána kifelé, hisz a fólia OLY KEVÉS párát
enged útjára indulni, hogy az már biztosan átjut a többi rétegen, elakadás nélkül.
A biztonságos rétegrend okán szokás fóliát berakni, akkro is, ha
EGYÉBKÉNT TELJESÜL a szabály, hogy kifelé haladva csak azonos/csökkenő pára ellenállás van.
A baj azzal van, hogy HIBÁTLAN PÁRAZÁRÁST csinálni a valóságban nem egyszerű!
Márpedig, ha bárhol van egy kis rés/lyuk, amin át a pára szökhet a fólia túloldalára, akkor
nagyot nő az esélye, hogy túl sok jut át és valahol a kifele úton ...lecsapódik >> kész a baj!
-----
Ezek hát a megfontolások, amik alapján, az anyag rétegek sorrendje, vastagsága, páravezetési és
hőszigetelési tulajdonsága alapján eldönthető, hogy a jó a sorrend vagy nem... kell/lehet fólia vagy nem.
A döntéshez elég a 7.-es fizika/matek és a józan ész...
vaspapucsok
2011.07.24
0 0
618
Ezért én a gerendákra keresztbe MÉG RAKNÉK 12 cm magasítást és közé MÉG 10 cm therwoolint.
Ezzel a gerendák is jóval melegebb helyre kerülnének, csökkentve a párásodás kockázatát.
Tehát a fürészporos beton tetejére még tegyek egy 12 cm es magasitást,és közé 10cm therwolint?
vaspapucsok
2011.07.24
0 0
617
Köszi a tanácsot
Egyet mondj meg még nekem, a régebbi házaknál pl apáméknál, ahol semmilyen therwolin és párazárás stb nincs.
csak a gerendázat alulrol nád ,deszka, gerenda ,közte levegő,megint deszka ,sár vagy perlites beton. Padlo sima soderágy, egyréteg aljzatbaton, és rajta szobákban parketta a többi rész régi,vagy sima csempe v metlakitt
És hire nincs se párának se nedvesedés se penész.
Ez hogy van?????? Pedig a pára ott is felmegy és valahol eltünik?????
nopánick
2011.07.24
0 0
616
-gipszkarton
-7-8cm légrés
- ide jön a páraZÁRÓ fólia
- gerendázat
-15cm therwolin (gerendák között)
-2.5cm fapadozat
-1cm kartonpapir (ez minek, betonfogó a ritkán rakott fapadozaton....? mert egyébként nem szükséges)
-4cm fürészporos beton
A párazáró fóliának a MELEG oldalon KELL lennie, kintebb már nem jó!
Különösen nem jó a 15 cm therwoolin után... vagy pláne nem jó, még közelebb a hideg oldalhoz.
Szóval vagy a gerendákon belül vagy sehova.
Bár a sehova kicsit kockázatos lehet, mivel az igen jó páraáteresztő therwoolint,
a kevésbé jó pára áteresztő rétegek követik, ami nem jó ómen a hideg téli napokon.
---
Viszont, szerinetm a rétegrend sem az igazi így.
A gerendák bazi nagy hőhídat okoznak majd a therwoiolin között, így, hogy
fölöttük már csak egy kis deszka+papír+fűrészporos van és más semmi a hidegig.
Erősen esélyes, hogy a hidegen maradó gerenda oldalak mentén párásodni-penészedni-rothadni fog a cucc.
Ezért én a gerendákra keresztbe MÉG RAKNÉK 12 cm magasítást és közé MÉG 10 cm therwoolint.
Ezzel a gerendák is jóval melegebb helyre kerülnének, csökkentve a párásodás kockázatát.
Az összesen 25 cm gyapot amúgy is kell/célszerű egy normálisan szigetelt födémre, manapság.
Előzmény: vaspapucsok (615)
vaspapucsok
2011.07.24
0 0
615
Üdv! Segitség kellene mennyezeti szigeteléshez.
Ha valaki hozzá akar szolni akkor hajrá:
Párazáró foliával kapcsolatban-HOVA TEGYEM?
és hogy egyáltalán kell-e?
Mennyezet belülröl kifelé:
-gipszkarton
-7-8cm légrés
-15cm therwolin
-2.5cm fapadozat
-1cm kartonpapir
-4cm fürészporos beton
Mert ha párazárót teszek a karton fölé, akkor megvédem a párátol,de neylonburokba teszem a házat ,ami a jelenkorban nem kis probléma, a penészedés és a házon belüli páralecsapodás .
Én igy gondolom:Ha egyáltalán nem is teszek , talán az a legjobb megoldás ,mivel a pára kimegy folfelé át a therwolinon mivel a therwolin még azért meleg mert a felette lévő padozat szigetel ezért a fapadozaton kicsapodik, de azt a párát már fel tudja venni a fapadozatt és a felette lévő egyébként is csontszáraz fa-papir -fürészporosbetonfelső rész.
Vagy nem?:)
nopánick
2011.07.19
0 0
614
Egy 40 cm vastag sóskúti kő falazat minden egyes négyzetmétere,
manapság cirka 1100 Ft/m2 ára gázt fogyaszt el telente...
Erre a falra cirka 6000-6500 Ft/m2 áron tudsz felrakni 12 cm grafitos (vagy 15-16 cm fehér habot)
Amivel U=~0,20 W/m2K lesz, amivel ~200 Ft/m2/év-re csökken a fűtés költséged...
Vagyis ~6300/900=7 év körül van a megtérülése a jelen árakon.
(ami ugye ~ netto 15 % banki kamatot jelent)
Ennyi pénzből (6000-6500 ft/m2) jó ha 6 cm YTONG MULTIPORT tudsz felrakni belülre.
Ami, mindössze 4 cm grafitos (vagy 5 cm ) fehér habot ér hőszigetelő hatásban...
A fenti U=0,2 pedig úgy 15000 Ft/m2 áron érhető el YTONG MULTIPOR-ból
és ez már 20 cm, azaz 2*20=40 cm-el csökkentené a helyiség belméretet.
---
Szóval, szerintem ide külső hőszigetelés kell és kész.
Mégpedig 12 cm (minimum 10 cm) grafitos, vagy 15-16 cm (minimum 12 cm) fehér hab.
kicsikacs
2011.07.19
0 0
611
Kedves Fórum!
Idén nyáron készülök szigetelni a házat (külső 8 cm-es hungarocell), és az ISOVER márkára esett a választás, anyagi és egyéb megfontoltságból. De mielőtt véglegesítem a megrendelést, gondoltam utána járok a márkának. Van esetleg tapasztalat ezzel az anyaggal kapcsolatban? Sok rosszat hallani, rossz minőségű anyagokról, és nem szeretném, ha ezen múlna.
A válaszokat előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Gergő
na da
2011.07.12
0 0
610
"A 45-ös fal látványra is kellemesebb a 60-as nál, az ablakoknál."
Na ne! A többi nagyjából igaz lehet, de ez...
Előzmény: nopánick (609)
nopánick
2011.07.11
0 0
609
Nem hiszem, hogy jobb a szigetelése, mint egy B30 fal plusz 15 cm grafitos EPS-nek.
(most nincs kedvem számolni....)
A hőtartása is szinte biztosan jobb, mint a két réteg jó hőszigetelő téglának.
Ugyankkor 15 cm-rel vékoynabb a szerkezet, ami
egy átlagos 45 méter kerületű háznál, bizony ~ 7 m2 !!!
Ennyivel kell kissebb, alap és tető....és lesz nagyobb az udvar.
Vagy enyivel lehet nagyobb a hasznos terület belül.
A 7 m2 az szerkezet áron is van vagy 700-800 eFt...
A dupla fal munkadíja és anyag ára is jóval több a szimpla+hőszigetelésnél.
A 45-ös fal látványra is kellemesebb a 60-as nál, az ablakoknál.
-----
Szóval nem tudom milyen téglára gondoltál konkrétan, de úgy érzem, nem előnyösebb a dupla fal.
Előzmény: na da (608)
w_domino
2011.07.07
0 0
601
Köszönöm a gyors válaszotokat.
Igen, a falban lévővel össze lesz olvasztva a bitumenes vízszigetelés, ezt a mester mondta, hogy így csinálja.
Akkor munka után megyek veszek dilatációs szigetelőt, mert este jön a mester folytatni a munkát.
Lehet még jövök tanácsért a későbbiek folyamán, mert annak ellenére, hogy évek óta olvasok építkezési fórumokat, hogy kikupálódjak és tisztába kerüljek dolgokkal, sok különböző véleményt szoktam olvasni, no meg azért is, nehogy megvezessenek (nőböl vagyok, magam szervezem a felújítást)
Még egyszer köszi mindenkinek!
nopánick
2011.07.07
0 0
600
A vízszigetelés a falban lévővel is össze lesz dolgozva.... remélem.
Csak fűtés cső miatt nem feltétlenül kellene a peremsáv, az nem hőtágít akkorát a padlón
De, a biztonság és főleg a padló hangok faltól való elzárása miatt én tennék hangszigetlő szegély csíkot
Vigyázat a hungarocell (a lépésálló sem) nem jó e célra.
Polifoam csík, vagy erre a célra gyártott EPS hab csík kell oda.
Előzmény: w_domino (598)
w_domino
2011.07.07
0 0
598
Sziasztok!
Szeretnék tanácsot kérni.
Jelenleg egy 4x4-es szoba újrabetonozása folyik.
A rétegrend a következő:
4 cm beton (ez már kész), rá a bitumenes vízszigetelés, rá 10 cm lépésálló nikecell, erre technikai fólia , 4-es vasháló, 5 cm beton.
Ez hálószoba lesz, radiátoros fűtéssel, de a henco cső a padlóban menne.
Kérdés jó e ez így, ill. kell e dilatációs szegély körbe a falhoz?
Van aki szerint kell, van aki szerint nem.
Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!