Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Computherm Q7 szobatermosztát van, a radiátorokon nincs egyedi hőmérsékletérzékelős termofej, csak a "kézi tekergetős", ami mindenhol maxra van nyitva.
Honnan tudod, hogy a szekunder kör szivattyú nem megy-e állandóan?
Ne zavard össze a pid termosztátokkal.
Ezekhez a kazánokhoz a BUS termosztát kellene, ha illeszkedne a kazán teljesítménye a rendszerhez, de itt nagyon nem illeszkedik.
sztori3
Hagyd 60 fokon ne piszkáld? Már írtam túl magas a 4,5 kw min. teljesítmény.
Elég lett volna egy 12 kw-os victrix TT is, ott 1,9 kw a min. teljesítmény.
Próba:
Vedd le 50 fokra a kazánt és figyeld huzamosabb ideig a kazán kijelzőjén látható, hogy tudja-e tartani az 50 fokot. Mikor zárnak a radiátorok termoszelepei (gondolom termofejek vannak a radiátorokon?)
emelkedni fog a kazán hőmérséklete és kb. 54 foknál lefog állni a kazán és nagyon megfog emelkedni a kapcsolások száma, ami károsíthatja a kazánt és növeli a gázfogyasztást.
Gyakorlatilag az jól illesztett kazán, ami állandóan megy, akár lemegy 35 fokra is és lemodulálja a teljesítményt.
Azért ha megfigyelted , a gyártó két hömérsékletadatát , akkor ott azért van eltérés a visszatérönél pontosan 30°C . A Te esetedben amikor 60°C-ról leveszed 55°C-ra , akkor csak a kazánkapcsolgatások számát növeled , de a hatékonyságát nem , mert a minimális teljesítmény is képes nagyon gyorsan felmelegíteni a primérkörben lévö fütövizet . Én egy próbát megejtenék . Felvinném a hömérsékletet a maximum közelébe . Így valóban kondenzálódás nem jönne számottevö mennyiségben létre , de a kazán hosszabban tudna füteni be-ki kapcsolgatás nélkül . Ha a szobatermosztátod egy sima on-off , akkor ilyen esetben lehet , hogy egy PID vezérlésü jobban kihasználná a kazánt . Mire gondolok ? Arra , hogy a PID-es termosztát megtanulja , hogy mennyi idövel hamarabb kell leállítani a felfütést ahhoz , hogy tudja tartani a beállított hömérsékletet túllendülés nélkül . Tehát ha 75°C-os vizzel fütesz , akkor a termosztát kiszámolja , hogy a radiátorokban lévö magashömérsékletü fütövíz meddig képes továbbfüteni a helyiséget , tartva a beállított hömérsékletet , túllendülés nélkül .
" én csak azt látom, hogy mikor kapcsol ki-be a fűtés a központi termosztát utasítása alapján. "
Egy termosztát be-ki kapcsolás alatt a kazánod elektronikája többször is letilthatja a lángot , majd a visszahülés elérésekor újra gyújthatja és újra fütheti a kazánhöcserélöt . Ez gázpazarló is lehet és az elektronika is hamarabb meghibásodhat . Nálad az a minimális teljesítmény nagyon magas . Így szerintem ( laikus ) a be-ki kapcsolgatását a kazánnak nagyon nem tudod befolyásolni .
"alacsonyabb hőmérsékletnél magasabb a hatásfok , ebből adódóan a fogyasztás is alacsonyabb."
Mármint egy időegységre nézve az lehet, de ennek az a feltétele, hogy a kazánba visszamenő víz megfelelő mértékben lehűljön és elősegítse a kondenzációt, ami nem biztos, hogy megtörténik, ha hőcserélőre van kötve.
Másrészt, tegyük fel, hogy 60 fokon megy x percet, 55 fokon pedig x+11% percet, akkor összességében mégis többet fogyaszt, hiszen bár 10%-kal hatékonyabban, de tovább fűt.
De ezek csak laikus gondolatok, bocsi, ha harapjátok le a fejem, ha butaságokat írok.
Azt hittem, hogyha nincs külön bojler, akkor hívják kombinak, de tényleg nem.
"A kapcsolgatás szintén nem azt jelenti amit te ecsetelsz..."
Akkor mit? Nem tudom, hogy mikor kapcsol ki-be a gázkazán, mert külön kazánhelyiségben van, én csak azt látom, hogy mikor kapcsol ki-be a fűtés a központi termosztát utasítása alapján.
A központi fűtési rendszert még az előző tulaj csináltatta, így nem tudom, hogy mikor készült. A meglévő huszonvalahány-éves gázkazánt (Thermomax?) cseréltettem egy korszerűbbre kb. másfél éve. A szaki kijött, megnézte az energiatanúsítványi számítást, és az alapján (meg gondolom, hogy a saját tapasztalatai alapján) szerelte be az Immergas Victrix Tera 24 Plust. Akkoriban még nem volt szigetelés a házon (Kádár-kocka), ő meg nem kérdezte, hogy lesz-e.
Ha jól emlékszem, mondta is, hogy a hőcserélőt is azért tette bele, hogy megvédje a kazánt a fűtőkörben időközben összegyűlt mindenféle piszoktól. Kombi kazánról van szó, ez gyártja a meleg vizet is egy indirekt tárolóba.
Kapcsolni nem kapcsol túl sokszor. Munkanapokon a napközbeni hőmérséklet 19 fokra van állítva, a délutáni-esti 22-re, akkor sokáig megy a kazán, hogy felfűtsön, aztán esténként még kétszer-háromszor bekapcsol, hogy tartsa a 22 plusz/mínusz 0,3 fokot.
A szigetelés tavaly áprilisban készült el teljesen, tehát még nincs egy teljes éves adat, hogy milyen a gázfogyasztás szigetelés esetén, de már van benne egy fűtési szezon (igaz, hogy az idei tél nem volt túl hideg). Szóval 11 hónapra a gázfogyasztás (fűtés+melegvíz) 957 m3.
Egyszer-kétszer már próbaképpen azért levittem a fűtési hőfokot 55-re vagy akár 50-re, (a leghidegebb időszakokon kívül), és akkor is felfűtött a 21 vagy 22 fokra, csak sokkal lassabban.
A kérdés az, hogy mikor fogyasztana kevesebbet a kazán? Ha viszonylag rövid ideig fűt 60 fokon, vagy ha lassabban 55-ön?
Ezek szerint egy már meglévö rendszerre kötötte rá a szaki a kondis kazánt . Ezért is iktatta be a höcserélöt , hogy megvédje a kazánt ? Miért választott ekkora teljesítményüt ? Ez készíti a HMV-t is átfolyóssan ? Nagyon gyakran kapcsol a kazán ? Megírnád a kazán típusát ?
Ami a kérdésedet illeti , szerintem picit " pazarlóbb " , ha nem az optimális hömérsékletközeli a visszatérö a kondenzálás oldaláról nézve , valamint gondolom többször , de csak rövid idöre kapcsol ilyen kinti hömérsékletnél a kazán . Természetesen a termosztát is beleszól a saját hiszterézise alapján a kapcsolások számába .
Csak mint laikus írom , tehát lehet , hogy nincs igazam !
WESTEN Pulsar Condens + Comptherm Q7RF esetében ha az áramellátás egy tervezett áramszünet után visszatér kell-e valamit újra bekapcsolni vagy beállítani? Érdemes-e előtte kikapcsolni és újra indítani?
Amikor fagyos volt az idő, akkor mindig melegek voltak a radiátorok, bár a legalsó részét nem szoktam túl gyakran tapogatni. A kazánt egy központi termosztát szabályozza a lakás közepén, a kazán nincs rákötve külső hőmérőre, és a radiátorokon is csak a régifajta, balra-jobbra tekerős ki-be kapcsoló van.
A kazánon van egy kijelző, ott mindig fixen 60 van kiírva.
4,5 kw minimális teljesítmény nagyon sok, egy 80 m2-es házban.
Szerintem, hagyd 60 fokon, főleg, ha van még beépítve hőcserélői is.
Amennyiben leveszed, 55 fokra (50 fokon biztos nem lesz jó) a radiátorok, nagy valószínűséggel nem fogják leadni a minimális teljesítményt, főleg, hogy még a termofejek zárnak is és a kazán kapcsolgatni fog ki-be.
Amikor hidegebb volt kint , a radiátorok felülete felül és alul mennyire volt eltérö hömérsékletü ? Valamint a radiátorokon van termoszelep , vagy csak a szobatermosztát vezérel ? Esetleg a kazán a kinti hömérséklethez is igazítja a teljesítményét ? Nem lehetséges , hogy az a 60°C a maximális hömérséklet amit a kazán elöállíthat ? Tehát ilyen idöben mint most is van kint , akkor alacsonyabb az elöremenö a kazánon ?
Radiátoros , vagy padlófütés van ? Ha radiátoros ( erre tippelek a 60°C miatt ) , akkor milyen hömérsékletre voltak méretezve a radiátorok ( 50/30/20°C például , vagy 80/60/20°C ) ?
A gázkazánszerelő a kondenzációs gázkazán beszerelésekor 60 fokra állította be a fűtővíz hőmérsékletét, és azt mondta, hogy nem sok értelme van takarékossági okból lecsökkenteni, mert a kazán hőcserélőn keresztül csatlakozik a fűtőkörre, így úgysem tud annyit lehűlni a saját körében a víz. Ezt ti hogy gondoljátok?
Köszi, de a radiátorok már megérkeztek, a kérdésem az ez volt:
"Szóval a kérdésem az, hogy 6827W hőigényű házrészben, a 3.5kw min teljesítményű kazán sokat fog-e kapcsolni, azt figyelembevéve, hogy az amico leveheti az előremenő hőfokot akár 30-35 fokra is. (Illetve ha igen, akkor lehet-e javítani a sok kapcsoláson, ha a másikházrészben a termosztatikus fejeket pl 1 es állásba átrakom)"
Az ugyanebben a hsz.ben megadott radiátorok mellett.
A rendszer amire tervezem az új kazánt , az a rendszer teljesen új kiépítésü ötrétegü csöböl . Vas nincs csak a régi kazánban , amit leakarok cserélni , ha a fiamék rábólintanak . :-)
Itt Budapesten átvett egy ilyen koncentrikus elvezetést a FŐKÉTÜSZ? Mert ezt erősen kétlem. Még abba is bele szoktak kötni, hogy hány tisztitó idom van berakva, mert szerintük minden iránytöréshez kell... Az hogy béleletlen légoldalra ő szakvéleményt adjon hogy az elfogadható, teljesen kizárt. :D
Egy esetben adja meg az engedélyt, ha az épített kémény gyári építőelemekből rakott (pl Leier, vagy Schiedel)
De egy sima egyszerű téglából kirakott épített kéményt nem lehet ebben a formában használni, csak bélelve.
Hát pedig lett igy telepitve kazán.Persze az általad leirtakkal egyetértve nem a legjobb megoldas de ha a szükség úgy hozza jogilag simán engedélyezték…pont tavaly ősszel volt ilyen esetem.
Sőt igy növelhetö a koncentrikus elvezetés egyenértékű hossza.
De akkor mégis csak rosszul értelmez valamit, mert nem a szezonális hatásfokot nézi a linkelt kazánjainál...e téren mind elbukik. Tehát teljesen mindegy a NOx érték, ha szezonális hatásfok tekintetében, már megbukott a történet...
A lényeg hogy mind a kettő kitételnek meg kell fellelnie a kazánnak. Mindegy hogy melyiknek nem felel meg már bukott ügy, nyilván...
(itt megjegyezném, van olyan turbós, sőt kéményes kazán is, ami megfelel ennek a kritériumnak, az hogy technikailag ez lehetetlen nem érdekes, a papírformát elintézték neki. :D)
A Szlovákoknál hogy mutyiznak ezekkel az adatokkal, nem tudom... mi a bevett eljárás. Hivatalosan ez uniós rendelet, tehát minden uniós tagállamra kötelező érvényű. De mint tudjuk vannak országok akik sajátos módon értelmeznek jogszabályokat és lesz@rják...pl az olaszok, meg a románok. :)