Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Minden pozícióhoz egy adott motorfordulatszám és egy ahhoz kapcsolódó maximális teljesítmény tartozik. Ez könnyen belátható, ha pl. a vontatómotorokat selejtezed, vagy hidraulikus erőátvitelű mozdonynál a hajtóművet kikapcsolod és a kontrollerrel szép sorban növeled a pozíciókat alapjárattól a magas üresjárásig. Ha az erőátviteli lánc nyitott, vagyis a motor nincs terhelve, akkor (is) felveszi a beállított fordulatokat, de csak töredék teljesítményt ad le, pl. értelemszerűen a Nohab 835-nél nem fog 1435 kW-ot szolgáltatni. Ha végig gondolod a fizika törvényeit és az erőátvitel, teljesítményszabályozás, azon belül a regulátor működését, akkor beláthatod. De mondok nem vasutas példákat is: a biciklidet is tudod hajtani ugyanabban a fokozatban, ugyanolyan sebesség mellett kisebb, vagy nagyobb erőbefektetéssel, teljesítménnyel, attól függően, hogy emelkedőn, vagy sík pályán haladsz. Ugyanez egy személygépkocsira is igaz... Nem részletezem tovább. Két alapvető összefüggés ismeretében nincs miről vitatkozni: ad.1.: a dízelmotor teljesítménye egyenesen arányos az effektív középnyomással, a lökettérfogattal és a fordulatszámmal, ad.2.: a jármű teljesítménye egyenlő a vonóerő és a sebesség szorzatával.
Pedig de, itt teljesítmény tartozik minden pozícióhoz. Azért nem fordulatszám, mert a 0. és az 1. pozíciónak a fordulatszáma ugyanaz, de teljesítményt a motorok felé csak az 1. pozícióban ad le.
Nem értek egyet: A "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény tartozik" mondat szerintem helyesen: "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény fordulatszám tartozik"; és a motor legfeljebb az ehhez a fordulatszámhoz tartozó maximális teljesítményt fejti ki. Ha a fordulatszámot kisebb teljesítménnyel is tudja tartani, kevesebbet fog fogyasztani.
Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény tartozik. Ha a tapadás vagy valamelyik védelem nem korlátoz, akkor a beállított pozíciónak megfelelő motorteljesítmény áll rendelkezésre, akár 200, akár 2000 tonna van mögötte. (Nyilván a 200 tonnát jóval intenzívebben tudja gyorsítani, és a kívánt sebesség elérésekor alacsonyabb pozícióba lehet tenni a kontrollert.)
Az órás fogyasztás gyakorlatilag attól függ, hogy egy óra alatt melyik menetfokozat mennyi ideig van használva.
Tekintettel a rendelkezésre álló kapacitásokra, egyszerre általában egy projekt fér bele (szélsőséges esetben egy teljes gőzzel és egy másikon apróságok).
Én nagyon örültem 2005-ben, hogy megvették (megmentették), de már akkor is azt javasoltam, hogy arra az időre, amíg meglesz hozzá minden, ki kéne állítani valamelyik Balaton parti állomáson szobornak.
Erre most, a villamosítás előtt van kb az utolsó reális esély, de úgy tudom, nincs ilyen szándék, így reméljük, egyszer még megy...
(gonoszság on) Jaj már. Hát azért, mert a próbapadon leadott 1950 LE és a hálózaton, valós körülmények között leadott 1950 LE közül az utóbbi esetben nagyobb a gázolaj párolgási együtthatója.