Husqvarna 560Xp módosítás,
avagy a henger farigcsálása és a közben vétett hibák, majd azok javítása
A marketplacen jött velem szembe 10.000 Ft-ért egy 560Xp henger. Mivel az új ára 85.000 Ft körül van, sok reményt nem fűztem hozzá, de igazából csak gyakorolni kellett.
Van benne csík, még ha nem is végzetes, de azért akad.
Képekben:
Homokszórás után:
Honolás és lamellás csiszolás után némileg jobb lett:
A kétütemű motoroknál az egyik fő fojtás a szívótorok és a átömlők szűk keresztmetszete, a másik a kipufogó.
A szívótorkon sokat nem lehet faragni, picit igazítottam, bár azon még lehetett volna:
Az átömlők faragásánál elsődleges cél az volt, hogy a lerakódott dszuvát eltávolítsam, és lehelet vékonyan tágítsam a járatokat. Munka közben a na még egy picit, na még egy picit hibájába esve sikerült átlukasztanom - többször is - a vékony alu falát.
Átömlők eredetileg:
forgácsolás után:
Projekt pihen, megoldás keresés indul
.
Az első átlukasztásom annál a résznél történt, ahol a hengert lefogató csavar helye van.
Ahhoz, hogy vékony alu lemezt szerezzek, meg kellett innom egy dobozos sört. Abból vágtam akkora darabot, hogy az jól illeszkedjen. ( a doboz oldala ki rúgja magát, ha nem is erősen, de a falnak feszül) Megcsiszoltam, CX80-al beragasztottam.
A másik gond a kipufogót rögzítéséhez használt menetes furatnál volt. Úgy gondolkodtam, hogy menetjavító perselyt tekerek a henger menetes furatába, - amit beleragasztva CX-80 ragasztóval - teljesen zárttá teszi ismét a felömlőt, de hagy annyi helyet, lehetőséget, hogy a kiput még fel tudjam rögzíteni.
Egyik opció: A ( zárt oldalfalú) menetjavító külső menete 6*0,75mm, a belső normál M4.
(Eredetileg úgy van tervezve, hogy előfúrsz 5 mm-es fúróval, majd a menetjavítót kúppal előre irányba betekered, majd az vág magának menetet. A kisebb M6 külsőméret, a nagyobb M8)
Ehhez találtam 6.0,75 mm-es menetes záródugót, amit (3-as) )inbusz kulccsal simán be lehet tekerni:
A hengeren lévő menetes furatot áttoltam 6*0,8 mm-es metszővel, majd a menetes záródugót a menet végéig tekertem, ahol CX80 ragasztóval rögzítettem, illetve még egyet betekertem ( ragasztva) , ami fedte az oldalfal átlukadást
Amennyiben csak menetjavítás lenne a cél és az M4-es csavart vékonynak találod, lehet M8-as külső menetűvel is próbálkozni, szerintem van annyi hely:
A hengeren az átömlőn csak a szélességén módosítottam, nagyon picit a hengerfej irányába ( vékonyabb, 0,3mm-es talptömítés miatt) A javítási képeken minden látszik.
A kipufogó résméret is gyakorlatilag gyári maradt ( felfelé kb 0,2 mm) , csak a henger leömlő része lett kissé kúposra alakítva.
Túl jól sikerült, ugyanis a tömítést nem tudtam hozzá igazítani, így most csak a hőterelő lemez van a kipu mögött. A hőterelő és kipu természetesen utánigazítva a leömlő réséhez.
A kipufogó módosításról:
A leömlőhöz közeli kb 13 mm-es furatot tágítottam ki 22+ mm-re
A kipufogó végfuratát 13 mm-ről 16mm-re bővítettem, a szikrafogót nem tettem vissza.
A kipufogó csavarok most M4 méretűek, ezért abból 12.9-es erősítettet vettem. Az M4 csavarfej pici. Jobb ötletem nem volt, alátéteket hegesztettem alá. ( A jobb oldalin látszik milyen sorrendben van a 2 db alátét. 1 db M4-re, 1 db M5-re való)
A csavarokat méretre vágtam ( ugye záródugó van mögötte a menetben), a menet első 3 mm részét nem bántottam, mögötte lévőt a satun óvatosan pici kalapáccsal megütögettem ( megsértettem) a menetet.
Anyával kontrolláltam, hogy a csavaron akadjon, ne csavarodjon rá könnyen. Összerakásnál a menetet Mester 1000 hőálló tömítővel raktam össze + rugós alátét. A gyári csavaron lévő csövet lehagytam.
1 tanknyi kalodázás után leszedtem a kiput. Az M4 csavarok nem lazultak meg, végig nehezen tekeredtek ki. Az a kb 20-30 dkg teher még rezgés alatt sem okoz gondot az acélperselyben lévő M4 csavaroknak. Működik.
Tovább bontva viszont nem jót fedeztem fel. A dugó hátsó része ha nem is erősen- de belevert ( hozzáért) a hengerfejhez A dugó azon részét 80-as papírral megcsiszoltam, illetve egy kínai dugót feláldozva a henger fej részét megcsiszoltam. ( A dugóra pár pötty pillanatragasztó, majd fejjel lefelé a 80-as csiszolópapírra nyomod. Kis súllyal terhelve , esetleg még melegítve is, pár percig hagyod kötni, majd tapétavágó késsel levágod a felesleget. A hengerbe téve a hengerfejhez nyomva, közbe körbe forgatva a szélen lévő alut csiszolja meg, ahol a dugóba beleér. )
A gyertyaképem ilyen lett, akkor még nagy melegek voltak, amikor vágtam vele. A kipumódosítás miatt szerintem és a gyertya színe szerint- hűvösebben jár
A láncsebesség nem változott, plussz erőt talán a videó előtti összemérés mutatna ki. Ami viszont érezhető, és tényleg jó, hogy nyomatékosabb lett, nem akar olyan könnyen fulladni. Valószínűleg a többi gépemen is megejtem majd a módosítást.
A gép összeállt, azzal a csíkos hengerrel, és a használt meteor dugóval ilyen lett videó link: https://drive.google.com/file/d/1Q5lNIkDulSqvxV_87dKpKxzG99yDe_m_/view?usp=sharing
Beszerzések:
M6*0,75mm záródugó Aliról
https://www.aliexpress.com/item/1005002260556209.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.669e1802MT9Qan
menetjavító Aliról
https://www.aliexpress.com/item/4000196989712.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.669e1802MT9Qan
12.9-es csavarok:
https://www.aliexpress.com/item/1005001318789751.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.3ad61802i0Nk0z
szakító szilárdság, jelölésük:
https://info.csavarlak.hu/csavar-szakitoszilardsag/