Mi a feladvány? Az épületek neve (ha van nekik), az út neve (szerintem Szilágyi Erzsébet-Hűvösvölgyi-Hidegkúti), az épületek pontos helye vagy az összekötő szó?
ugyan régebben már próbálkoztam vele, de akkor nem volt sikere. :(
A három épület egyazon (de nem azonos nevű), a Moszkva térről kiinduló főútvonal mellett áll, abban a sorrendben, ahogyan itt következnek. Az épületek egyetlen (a rendeltetésükre utaló) szóval összeköthetők.
Itt azt olvasom, hogy több mint 400 db készült belőle. Ebből-naivan-arrakövetkezetetek,hogykevesebbmint500.
Köszönöm! Ez a csarnok felépülését követően nem sokkal készülhetett (XIX. sz. legvége, esetleg XX. sz. legeleje), az 1906-7. körüli, Pártos Gyula által tervezett iskolaépület még nincs meg.
Most, hogy megvan a megfejtés, úgy korrekt ha jelzem, hogy a kép a Budapest folyóirat 2010/1-es számából van, csak úgy mégkönnyebb lett volna:) Bár a pontos helyszín ott sincs megnevezve.
Úgy tudom, a terv beteljesülése az lett volna, hogy a Szigony utcai lakótelepet folytatják a Baross utca másik oldalától is, a Koszorú utca felé, letarolva az eredeti városképet. Szerencsére erre valószínűleg nem volt pénz. Mintha a 15 emeletes blokkokból is többet terveztek volna. Ha jól emlékszem, egy makettről láttam fotót valahol, ami ezt a "projektet" ábrázolta.
"Régóta keresek régi képeket erről a részről (Leonardo, Baross, Illés, Práter által határolt terület), de alig-alig találtam, azért is örülök ennek."
Én pedig a Rákóczi tér, Víg utca, Déri Miksa utca, József utca, Rigó utca, Német utca, Népszínház utca, Bérkocsis utca, illetve ezek környékéről lennék kíváncsi régi képekre, és én is alig találok. A Teleki térről és a Népszínház utcáról van néhány elérhető kép neten, illetve a Rákóczi térről egy olyan, amin a csarnok már megvan, de a mögötte lévő Víg utcai házsor még a jelenlegi előtti "konfiguráció". A jelenlegi az 1910-es évektől a '30-as évek legelejéig épült ki - ezekről az én pár évvel ezelőtti saját képeimnél régebbit nem láttam még. :-)
Az 1942-es telefonkönyv, illetve az ehhez tartozó szaknévsor viszont tartalmaz érdekességeket, pl. a Víg u. 22-ben, aminek az udvarában kétszintes vasbeton-teremgarázs van (ezt akkor Omnia Garage-nak hívták), több autós cég is volt. Ma síma teremgarázs.
Ja, meg amit korábban is említettem, hogy a Vissza az úton című 1940-es film egyik többször visszatérő külső helyszíne a Déri Miksa utca és környéke. Látszik a Conti (mai Tolnai Lajos), a Fecske, az Auróra és a Nagyfuvaros utcák sarka. De ezenkívül semmiféle '45. előtti dokumentumom nincs a környékről.
Igen, amikor először láttam a képet, én is az alapján próbáltam beazonosítani, azt hittem az még ma is áll, a többiről sejtettem, hogy nincs meg. Mert nem is gondoltam volna hogy olyan, a kis házakhoz képest viszonylag színvonalas házat is lebontottak. Mesélték, hogy még arról is vita volt, hogy a Pap-házakat is lebontsák-e, a Szigony Práter sarkánál, de azok végül megmaradtak. Régóta keresek régi képeket erről a részről (Leonardo, Baross, Illés, Práter által határolt terület), de alig-alig találtam, azért is örülök ennek.
Nagyon kevés kép van, a fortepanon múltkor valaki megfejtett egyet, de az is a Szigetvári (ma Füvészkert) Práter sarkát ábrázolja, ami lényegében ma is megvan.
Fater szerint meg mások szerint is aki kemlékeznek rá. egy reménytelen, menthetetlen nyomortelep volt az a rész, hasonló dűledező bódékkal, viskókkal rozoga kis házakkal, mint a képen is, még annál is rosszabb, mint amit nemrég a Corvin sétány helyén bontottak le. A praterblog írója valamivel romantikusabb képest fest, ő ott nőtt fel. Na persze ami helyette lett, akár a panel lakótelep, akár a mostani corvinplaza megin más történet...
Ezek szerint a képen látható két, még létező ház a Baross u. 87./A és B, amik gyakorlatilag ikerházak, kis közt képezve (ami ezek szerint utcamaradvány), ifj. Ray Rezső tervezte őket (1910. körül épültek), klinkertéglás burkolatú a homlokzatuk. Döbbenetes, hogy az "A" mögött milyen használható és nem is rossz homlokzat házakat bontottak le panelépítkezés miatt. Ezek nem éltek sokáig, hiszen a stílusjegyek alapján azokat a '20-as években vagy a '30-as évek elején építették.