Keresés

Részletes keresés

mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 0 93

Az akku hőmérséklete is fontos, a Lipo belső ellenállása hidegen sokkal nagyobb. 

Előzmény: Törölt nick (92)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 92

Valami ilyesmi a lényeg.

A targoncáknál használt akkuk esetében is ez történik.

Minden terhelést pontosan ismernek (mérnek) az emelés szükséges erejéből.

 

Aztán megnézik a terhelés hatására létrejött feszültségesést.

Az akku minden karakterisztikáját ismerik, pontosan tudni ezután, hogy pillanatnyilag hogyan áll a kapacitás.

Egy adott ponton túl már csak letenni enged, emelni nem.

 

Akkor irány a töltő, ahol megint pontosan mérik a betöltött energia mennyiségét.

 

Ez az út a hétköznapi gyakorlatban nem járható, viszont az adott akku élettartama az adott DoD szintű kisütés függvénye.

A legegyszerűbben mérhető a feszültség, ami viszont önmagában nem nyújt erre megbízható adatot erre.

Előzmény: mmormota (90)
mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 0 91

Annyi könnyebbség volt, hogy mindig teljesen feltöltött akkuval indul a modell, és az akku állapotát lemerítés majd töltés ciklusból ismerem. 

Előzmény: mmormota (90)
mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 0 90

Nekem ebben van némi tapasztalatom. FPV (first person view), vagyis kamerával vezetett modellrepülőgép Lipo akku telemetria adataiból kellett számolni, hogy mehet még messzebb (sok kilométerről van szó), vagy ideje hazaindulni. Elég kellemetlen, ha utóbbi nem sikerül... :-)

Előzmény: Törölt nick (89)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 89

Az energiaforgalomhoz három adat szükséges.

Feszültség, áram és idő.

Mindkét irányban.

 

Az energiaforgalom mérlege összevethető az adott kapacitással.

Van DoD értékem.

 

A kapacitás viszont nem állandó, ez a bajom.

Előzmény: mmormota (87)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 88

Világos, viszont a feszültség görbéje értéke nincsen szoros korrelációban a DoD értékével.

(Legfeljebb a kisütési végponton, ami elég is lehet, de most más a dilemma.)

 

Előzmény: mmormota (87)
mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 0 87

Az energiaforgalomhoz feszültség adat is tartozik.

Ha csak áram ki - be adatod van, abból semmi módon nem derül ki, hogy megváltozott-e az akku névleges kapacitása. 

Előzmény: Törölt nick (86)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 86

Az energiaforgalmat lehet.

Abból számítható az adott akku pillanatnyi DoD értéke.

Előzmény: mmormota (85)
mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 0 85

Tulajdonképpen az a kérdés, hogy a töltöttség (kisütöttség) szintje mérhető-e a kapocsfeszültség ismerete nélkül?

 

Na de ha ezt nem, akkor tulajdonképpen mit mérsz? :-)

Előzmény: Törölt nick (84)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 84

Tulajdonképpen az a kérdés, hogy a töltöttség (kisütöttség) szintje mérhető-e a kapocsfeszültség ismerete nélkül?

A tényleges kapacitás is változik az idő függvényében, illetve az eddigi kisütésszám függvényében.

 

Ha azt akarom, hogy a DoD érték ne menjen 80% alá, akkor tudnom kell a 100%-nak értéket adni.

 

A másik súlyos probléma ezzel, hogy az öregedéssel járó kapacitáscsökkenés a 80%-os kisütés esetén a fennmaradó töltés mennyiségének értékét is csökkenti, vagyis egy leamortizálódott akku - 80%-os DoD mellett - jobban terhelődik, mint egy új.

Avagy az új akksi kapacitásának 20%-a marad mindig fennmaradó érték, akkor viszont az idő múlásával a DoD értéket folyamatosan emelni kell, hiszen a DoD egy viszonyszám.

 

Előzmény: mmormota (83)
mmormota Creative Commons License 2019.08.06 0 1 83

Csak akkor, ha ismered az adott típusra jellemző töltöttség vs kapocsfeszültség függvényt. A belső ellenállás miatt persze nem triviális a terheletlen kapocsfeszültség meghatározása sem, de ha a terhelés széles tartományban elég sokszor változik, ez számolható.

Li akkunál a töltöttségtől elég nagy mértékben függ a kapocsfeszültség, így elég jól lehet számolni vele.

Nimh akku esetén mindenféle egyéb paraméterek olyan mértékig beleszólnak, hogy nem lehet megbízhatóan számolni a töltöttséget.

Előzmény: Törölt nick (82)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.06 -4 0 82

Az akku pillanatnyi kisütöttségi szintje az aktuális kapacitás ismeretében határozható meg, ami a bejövő/kimenő energiaforgalom mérlegének idő szerinti integrálja.

Van arra lehetőség, hogy ezeknek ismeretében az aktuális névleges kapacitást meghatározzuk?

Tudsz erről valami gyakorlati megoldást?

Előzmény: naox (81)
naox Creative Commons License 2019.08.06 0 0 81

pontosan tudható. Kb 800-1000 teljes (normált) ciklust (olyan értelemben, hogy a példa szerinti töltés-kisütés 0.4 ciklusnak számít). Ezek tök közönséges Li-ion akksik, 30 éve ezeket használjuk. CSodák nincsenek.

Előzmény: ShaReRe (80)
ShaReRe Creative Commons License 2019.08.06 0 0 80

A ciklusszám nagyban függ a használattól. 30-70% között ki tudja mit tudnak ezek a battery-k?

Előzmény: naox (79)
naox Creative Commons License 2019.08.05 0 0 79

kb. 100 éve vannak kísérletek  akksikkal "grid-scale storage"-re, de kísérleti üzemeken túl még nem jutottak. A Tesla -bár próbálja elhitetni- nem rendelkezik kiemelkedően magas ciklusszámú akksival, így nem tud versenyképes áron áramot tárolni.

Viszont a grid-méretű fejlesztésekben hatalmas pénz van (részben állami), nem meglepő, hogy "bejelentkeztek", és próbálják lecsípni a részüket.

Előzmény: ShaReRe (77)
mmormota Creative Commons License 2019.08.04 0 0 78

A megapack egész rövid kilengések áthidalására való (órák), egy gázerőmű meg akár folyamatosan is mehet, ha szükséges. 

Előzmény: ShaReRe (77)
ShaReRe Creative Commons License 2019.08.04 0 0 77

Tesla Megapack-hoz mit szóltok? Milyen messze van attól, hogy olcsóbb legyen, mint a csúcserőművek? Egy kaliforniai gázerőművet idő előtt bezárnak és akkutárolós megoldást fognak helyette használni.

 

https://electrek.co/2019/07/29/tesla-megapack-massive-energy-storage-product/

mmormota Creative Commons License 2019.07.31 0 0 76

Régen gyártottak higany-oxidos 9V-os elemeket, de már jó ideje abbahagyták, mivel nagyon mérgező.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-volt_battery

Előzmény: random seed (75)
random seed Creative Commons License 2019.07.30 0 0 75

gyerekként észrevettem, hogy a 9 voltos elemből higanyt tudok "kirázni".

lehetséges ez? vagy csak álmodtam? vagy nem is higany volt? :)

zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.07.17 0 0 74

Talán a nátrium-kén akkumulátorral megoldható. de nem így, hanem külön egységben ahol csak töltés és ahol csak áram termelés van. Ha ui csak csak milligrammok vannak jelen akkor lehet magas is a hőmérséklet, 1000 fok is, akkor mindegy mi a kerámia. Elvégre a motorban se az egész üzemanyag tank robban egyszerre.
Macerás dolog lenne az nem vitás, mindég egy napra való nátriumot kibányászni, ként olvasztani stb.... mint a vegyes tüzelésű kazán se olyan kényelmes mint a gázos. De olcsó anyagokkal, egyszerűen csak így lehet évszakokon áthúzódóan tárolni.

naox Creative Commons License 2019.04.08 0 0 73

sokféle oka van az "öregedésnek".

1) a töltés-kisütés során nem kívánt mellékreakciók történnek, ezek termékei felhalmozódnak

2) mechanikailag sérül az elektród, porlik, töredezik

3) kristályformák változnak

etc.

 

Előzmény: jogértelmező (72)
jogértelmező Creative Commons License 2019.04.07 0 0 72

" Mit értesz azon, hogy öregszik?"

 

Romlanak a képességei - anyagfáradás áldozatává válik.

Előzmény: Törölt nick (71)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.07 0 0 71

Mit értesz azon, hogy öregszik?

Előzmény: naox (70)
naox Creative Commons License 2019.04.06 0 2 70

"memória effektus" alatt somindent értenek, nem egy konkrét oka van.

Tipikus a Ni-Cd, Ni-MH cellák esetén, és az ok valami olyasmi, hogy a részleges kisütésnél mindig csak az elektródoknak ugyanazt a részét használod, a használt és nem használt rész nem egyformán öregszik, míg végül a finom töltés-kisütésvezérlés miatt végül csak ennek az "öregebb" résznek a kapacitását éred el.

Pár teljes kisütés/túltöltés ciklus általában "egalizálja" az elektród felületét, és felülírja a memória effektust. (És ezért javasolják töltés előtt a teljes lemerítést.)

(de ez inkább "varázslás", mint egzakt kémia...)

Előzmény: Törölt nick (69)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.06 0 0 69

Az ún. memória effektus miért jellemző egyes típusokra?

Feltöltés előtt miért kell teljesen kisütni bizonyos fajta akkumulátorokat?

Előzmény: naox (65)
naox Creative Commons License 2019.04.06 0 1 68

Köszi, érdekes sztori. A '18-as cikkük igencsak alapos, ha valakit komolyan érdekel a téma, jó kiindulási pont.

Általános gyakorlat (kémiától függetlenül), hogy a töltési sebességet úgy igyekszünk növelni, hogy növeljük az elektródfelületet, és ebben a nanotechnológia komoly lehetőségeket jelent. MA nagyon sok kutatás van vékony filmek, nanocsövek, habok, vagy éppen, mint itt, nanovezeték-hálózatok használatára.

A nagy kérdés persze az így kapott iszonyú finom szerkezet rezgés/mechanikai érzékenysége.

 

[A "silicon" magyarul "szilícium". A magyar "szilikon" szó a Si-C kötést tartalmazó anyagokat jelöli, pl. szilikon-mell.]

Előzmény: ShaReRe (67)
ShaReRe Creative Commons License 2019.04.06 0 0 67

http://www.uni-kiel.de/pressemeldungen/index.php?pmid=2018-114-siliziumakku&lang=en

 

innen ki lehet indulni. ugyan tavalyról szól, de ez a csapat

100% szilikon anód

Előzmény: naox (66)
naox Creative Commons License 2019.04.06 0 0 66

van esetleg valami hozzáférhető publikációjuk?

Előzmény: ShaReRe (64)
naox Creative Commons License 2019.04.06 0 0 65

"200 ciklust lejátszottak degradáció jele nélkül."

Ez így túlegyszerűsítés. A "degradáció" fogalma mást jelent a gyakorlatban (kapacitáscsökkenés), és mást az akksi-kutatásban (az okozó folyamatok azonosítása). A kísérletekben 10-20-50 ciklus után, amikor még természetesen nincs mérhető kapacitás csökkenés (amúgy a kapacitás (természetesen) nem is egy 100%-ban konstans érték, a működés során akár nőhet is egy kicsit) szétszedik a cellát, és sokféle durva szerkezetvizsgáló módszerrel igyekeznek minél több olyan folyamtot azonosítani, ami idővel kapacitás csökkenést okozhat.

Ilyen folyamat minden létező kémia esetén van, és egy komoly kutatás során ezeket folyamatosan vizsgálják is.

A Li-Si akksi nem új dolog, a mostaniak egy részében is használnak szén-Si kompozit elektródokat.

Előzmény: ShaReRe (64)
ShaReRe Creative Commons License 2019.04.05 0 0 64

Hannoveri kiállításon beszélgettem egy kutatóval. Li-Si a témája. Van megoldásuk a szilícium felfúvódásra. Szerinte hamarosan képesek lesznek dupla energiasűrűségű akku (500Wh/kg) előállítására, amit 12 perc alatt lehet tölteni. Laborukban már 200 ciklust lejátszottak degradáció jele nélkül. Másik megoldás lehetővé teszi az olcsó (nem mondta mennyire) előállítást. Iletve annyit mondott, hogy a napelemekhez használt Si waferekkel lehet indulni, ami mint alapanyag valóban elég olcsó lett.

Azért szte is kell még 3-4 év ha beszáll mellé egy ipari partner (gondolom nagy akkugyártó).

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!