Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Akkor ez egy sima tároló amin van egy hidegvíz , melegvíz , cirkulációscsonk és egy merülöhüvely ? Mert azt írtad " tartályban tartály ", azért gondoltam a lentebb említett tárolóra . Akkor viszont amit írtam hökülönbségre kapcsoló vezérlést , az jó lenne oda . Akkor indítja a szekundérkört , ha már meleg a höcserélöben a víz és akkor tilt le , ha már a höcserélöben lévö víz " csak " minimum 4°C-al ( állítható érték ) melegebb mint a tárolóban lévö víz . Gondolom ez padlón álló tároló és a tetején van a hidegvizes csonk , ahogyan írtad , de az biztosan a tároló aljáig van lecsövezve . Leírnád a konkrét típust , ha megkérhetlek ?
A tartályba belelóg egy zárt csődarab, amibe bele van dugva az érzékelő ntc. Ez ad jelet a kazánnak ha lehűlt a tartályban a víz, hogy kezdjen el hmv-t csinálni.
De röviden lefordítva, indirekt tároló (tartály) külső hőcserélővel fűtve.
Innen már nem tud felülre beáramlani hmv elvételkor hideg víz.
Lehet hogy rosszul gondolom, de amikor elindul a kazánból a forró víz, akkor először eléri a termosztátot, utána át kell mászni neki a hőcserélőn. Szerintem ez elég kell hogy legyen a termosztát kapcsolásáig. De ha a primer víz kicsit hamarabb ér vissza, akkor is először lemodulál a kazán és ha elindul a keringető, akkor már emelheti a kazán a teljesítményt. A tartály ntc a tartály közepe alatt kicsivel van, így az alatta lévő víz úgyis hidegebb, ami ha már 5 fokot hűt a hőcserélőn, az egy fokos hiszterézisű termosztát már képes lekapcsolni ha primer kör leáll.
Biztos hogy első időben kell foglalkozni a beszabályozással. Termosztát hőfokbeállítással, szekunder körön a hőcserélőn átfolyó víz mennyiségével (liter/perc), de most úgy érzem működhet.
Kérdezhetek valamit ? Lehet , hogy én nem értem a tartályban tartály esetét . :-( Akkor elnézést kérek !
Ha a külsö burok a tartály amit höcserélön keresztül füt a kazán és a HMV tartály az amelyik belemerítve van a külsö tartályba , amin igaz , hogy valóban felül van a hidegvízbekötés , de gondolom a gyártónak volt annyi esze , hogy a HMV tároló aljáig levezette a friss víz csövét , így vételezéskor nem a legforróbb rétegbe jut a friss hidegvíz , hanem levezetve a HMV tároló aljába .
Az a baj ,hogy szerintem a kazánelektronika gyorsabb,mint a merülő termosztát reakcióideje...
Azt viszont nem igazán tudom elgondolni,hogy a primer ágba berakott merülőtermosztát mitől fog kikapcsolni..a szekunderbe keringetett hideg víz ha vissza is hűti a hőcserélőt,csak a fémek hővezetése által hűlne vissza a merülő...ez vajon hány perc? ...ez alatt ha vízelvétel van,a belépő hideg víz egyből bekeveredik a tartály tetejére.
Lehet , akkor viszont ahogyan Apaxp topiktársunk írta , a primér oldalra az elöremenöhöz a höcserélön fogatni a termisztort , akkor rögtön indul a szekundér oldalon a keringetöszivattyú . A kazán leállása után egy kis ideig a szekundér oldalon még keringetne a szivattyú .
Ezért tennék a hőcserélő primer bemenetéhez merülő termosztátot. Ahogy odaér a forró víz, rögtön indítja a keringetőt. Amikor a primer keringetés leáll, akkor még a szekunder megy és vissza tudja hűteni a hőcserélőt.
Nagy eséllyel le fog tiltani a kazán ,indulás után .Nem nagyon fog tetszeni az elektronikának hogy pár másodperc alatt ugyanannyi lesz a visszatérő mint az előremenő (tul kicsi grádiens különbség)
" Tartályban tartály ntc indítja a kazánt hmv készítésre. "
Ha ilyen a tárolód , akkor fentre a melegvizet ! Ugyan abba a merülöhüvelybe amiben van a kazán indításához a termisztor , behelyeznék még egyet , ami egy hömérsékletkülönbségre vezérlö elektronikához tartozna , annak a másik termisztorját pedig a höcserélö szekundér oldali kivezetéséhez rögzíteném .
Müködés : Hül a víz a tárolóban , erre a kazánhoz tartozó termisztor hatására a kazán kezd felfüteni , tehát a primér oldalban a höcserélön áramlik a víz és melegedik . Amikor eléri a kért hömérsékletet , akkor a másik elektronika beindítja a szekundér oldali keringetöszivattyút . A felfütés azon szakaszában , amikor már a kazán elektronika letilt és a kazán leállítja a felfütést , akkor még a keringetöszivattyú tovább keringet egészen addíg a pillanatig , amíg a höcserélöben a víz hömérséklete nem közelíti meg 4°C-al ( gyári érték , ezt lehet növelni ) a tárolóban lévö víz hömérsékletéhez . Így elérhetö az , hogy az egész tároló elérje a kívánt hömérsékletet .
"Hát ne haragudj de ekkora hülyeséget rég hallottam" Frissíteni kellene az ismeretanyagodat.
"Azt vágod ugye ,hogy ha igy beszerelsz egy termosztatokus 3 járatu szelepet az a kevert ág felöl érkezö bármilyen höfoku vizet nem fogja szétbontani neked hideg és meleg vizre." Nem bontja, hanem írányítja hőmérséklettől függően.
"A kevert oldalrol jövő víz ugyanolyan hőfokkal fog tovább menni a hideg es meleg ág irányába mint amilyen hőfokkal belép a forditva bekötött keverőszelepedbe csak változó tömegáramban a szelep hőfokváltozásának függvényében"
Igen, és létre jön egy külső keverési pont. Így megemelkedik a hőcserélő visszatérő víz hőmérséklete annyira, hogy az előremenő víz hőmérséklete megfelelő legyen.
Hát ne haragudj de ekkora hülyeséget rég hallottam
Azt vágod ugye ,hogy ha igy beszerelsz egy termosztatokus 3 járatu szelepet az a kevert ág felöl érkezö bármilyen höfoku vizet nem fogja szétbontani neked hideg és meleg vizre. A kevert oldalrol jövő víz ugyanolyan hőfokkal fog tovább menni a hideg es meleg ág irányába mint amilyen hőfokkal belép a forditva bekötött keverőszelepedbe csak változó tömegáramban a szelep hőfokváltozásának függvényében
Először is a keverő szelepet (termosztatikus) fordítva, osztó szelepként kell bekötni. A kevert ág csatlakozik a hőcserélő meleg ágára. A hideg ág közvetlenül a HMV tartály meleg ágára. A meleg ág a HMV tartály hideg ágára egy visszacsapó szelepen keresztül. Innen mehet vissza egy szivattyún keresztül a hőcserélő hideg ágára.
Tartályban tartály ntc indítja a kazánt hmv készítésre. Kazán indul és a hőcserélő primer körbe tolja a ~60-80°-os vizet. A hőcserélő előtt közvetlen egy merülő termosztát lenne, ami indítaná a szekunder oldali szivattyút. Ez a szivattyú tolná bele a tartályba a szekunder oldalon felmelegedő vizet. A hőcserélő szekunder oldalán max 5 liter/perc menne át.
Amikor a tartály érzékelő jelzi hogy felfűtött a víz, akkor a kazánt lekapcsolja, így nem megy a hőcserélő primer oldalra több magas hőmérsékletű víz, viszont a tartály aljában még van hidegebb víz, ami vissza tudná hűteni a hőcserélőt, ennek következtében a merülő termosztátot is, és ez meg kikapcsolná a szivattyút.
A posztomban lévő rajzon nem jelöltem de a tartály tetején van a hidegvíz bemenet.
Elgondolásom szerint ez a felfűtési mód független lenne a vízelvételtől, tehát akkor is tudná fűteni a tartályt ha nincs hmv elvétel.
"Megjegyezném,hogy egy fűtő kazán elektronikája teljesen más mint egy kombié...Ezen megoldással nem fog az működni,hogy a szek.oldalon bemegy a hidegvíz pl 5 fokos a hőcserélőbe és kijön delta t 30-35 fokkal... mint egy kombinál.
Ezen esetben kb 10 fokot tudsz emelni "körönként" ,tehát az 5 fokos vízből lesz 15...és így tovább,tehát a szivattyú többször át kell forgassa a tartály tartalmát,a célig.
"
Ha csak nem épít be egy keverő szelepet, azzal tudná biztosítani, hogy egy menetben töltse a HMV tartályt.
Ráadásul a keverőszelep elzárja a hideg víz útját.
Igen értem,de attól még a szek.hmv szivattyú visszahűti,ha beindul.
Hiába van ott 3 járatú keverőszelep a csapolók felé ,hideg v langyos vízből nem tud "meleget" csinálni.
Továbbá ha nem megy a szek hmv szivattyú ,de van vízelvétel akkor a hidegvíz a hőcserélőn át eljut a T idomhoz,igaz csak kis mértékben,mert a hőcs.-nek baromi nagy az ellenállása a tartályhoz képest.
Megjegyezném,hogy egy fűtő kazán elektronikája teljesen más mint egy kombié...Ezen megoldással nem fog az működni,hogy a szek.oldalon bemegy a hidegvíz pl 5 fokos a hőcserélőbe és kijön delta t 30-35 fokkal... mint egy kombinál.
Ezen esetben kb 10 fokot tudsz emelni "körönként" ,tehát az 5 fokos vízből lesz 15...és így tovább,tehát a szivattyú többször át kell forgassa a tartály tartalmát,a célig.
Azon is el kell gondolkodni,hogy mi fogja indítani a szivattyút...kevés kazán van aminél ez egyszerűen megoldható.
Ha még nem vetted meg a hőcserélőt ,akkor gondolkodj el a Fég spirec-en HMV re kitűnő (fűtés leválasztásnál kétségtelen jobb a lemezes,de HMV tekintetében a spirec verhetetlen)
Fűtő kazán esetén mindenképpen az 'A' verzió. A lemezes hőcserélőd primer oldalán a kazán 70-80-90 fokos előremenőt fog gyártani....így a szekunder oldal is elérheti ezen hőmérsékleti állapotokat ,ami a 'B' verzió esetén forrázásveszély lehet a csapolóknál...Továbbá a szekunder körbe rakott szivattyú a felfűtés kezdetekor visszahűti a 'B'verzió esetén a hmv-t a tartály tetején..
Azért írtam,hogy fűtő kazán esetén,mert ez a variáció működik kombi kazánnal,csak ott a lemezes hőcserélő eleve benne van a kombiban..ott lehetne mindkét verzió is.
Én mint laikus felül vezetném be a melegvizet , így felfütéskor az egész tárolóban keveredik és melegedik a víz . Viszont fentre tennék egy termosztatikus keveröcsapot arra az esetre , ha a felfütés is üzemel és közben meg elvételezel , hogy ne legyen esetleg " forrázás ". Mert ugye a keringetöszivattyú egyenesen nyomja a fenti kötéshez a melegvizet a höcserélöböl , alul a tárolóba meg pótlódik a hidegvíz .
Az érzékelő közép alatt van a tartályba. Azért kérdeztem a közép/felső bekötést, mert ha felül van akkor azonnal a tartály tetején van a melegvíz, ha középre kötöm, akkor még vándorolni kell a melegnek felfelé és a középen lévő hűvös víz hűti a bemenő melegvizet.
Üdv ! Itt azt gondolom ,hogy a lényeg Hmv hőmérséklet érzékelőjének helye ,mert ha nagyon fent ,akkor kevés lehet a melegvíz mennyiséged ! Én minél lejjebb kötném be (középen) ,és oda raknám az érzékelőmet is ,így valószínű lenne idő a felhasznált vízmennyiséget visszapótolni ! :-)
Az 1,9kW-ra lemoduláló kazán biztosan tökéletesebb lenne a fütéshez , valamint fogyasztásilag is jobb lenne . Jól megválasztott beállítással biztosan kevesebbet kapcsolgatna és alacsonyabb hömérsékleten is üzemelhetne , így hatásfok is jobb lenne . A kérdés , hogy van-e értelme lecserélni pénzügyileg kisebb kazánra ? Egy felfütést legyél a kazán közelében 60°C-os , majd 50°C-os elöremenövel . Aztán döntsd el , hogy neked melyik a szimpatikusabb . Mivel nem tudjuk , hogy mekkora teljesítményüek a radiátorjaid és hány darab van , így nehéz tanácsot adni az elöremenö höfokára .
Igen ez igaz , csak akkor a kazán be-kikapcsolgat folyamatosan a felfütés ideje alatt . Azért írtam , hogy választani kell a gázfogyasztás legyen " alacsonyabb " be-kikapcsolgatásokkal , vagy a kazán legyen kímélve ?
Ha a -15°C kinti és 22°C bentire átszámolom , akkor durván 12,56 kW volt a höigény a höszigetelés elötti idöszakban . Ha figyelembe veszem a höszigetelés mértékét , akkor a lentebb írt érték túlzó lehet . Közelebb lesz az az érték az 5kW-hoz . Így a kazánod nagyon túlméretezett a fütési oldalt nézve , aminél a radiátorok höleadóképessége is fontos szerepet játszik az elöremenö víz hömérsékletével együtt .