Viccet félretéve: van egy olyan érzésem, hogy a gyártó minél kevésbé szeretné módosítani a termékét, hogy a gyártás olcsóbb legyen. Ha nulláról fejlesztene, bizonyosan sokkal jobban működne itthon.
Jó, de ha nincs, mindegy is, hogy miért, akkor hogy lehet a vonalat, vonalszakaszt jelfeladásra kiépítettnek minősíteni, és az arra érvényesek szerint közlekedni?
Van ugy a kedvenc Sopronkertes Oh. - Sopron - Harka Oh. szakaszunk. Sopronkertes Oh-tól Sopron Rendező Keleti elágig jelfeladásra (75Hz) kiépített.
T. hatóság átalakíttatta azon járműveket (gysev V43, gysev M40), melyek párhuzamosan tudták az Indusi és az EVM üzemet, azaz Kertestől a Rendezőig mindenféle kapcsolgatás nélkül, folyamatosan befolyásolva tudtak(unk) gurulni át a határon. Jó pár éve ez már nem engedélyezett, vagy-vagy (miért is?).
Ennek szellemében az érintett szakaszon random le vannak potyogtatva Indusi mágnesek, néhány vágányra, néhány jelzőhöz, néhány féle.
Korábban 110-120-as sebesség volt engedélyezve, mert csak, aztán egyszer csak ráébredt valamely hatóság, hogy nincs Indusi Sopron és Harka közt, így 100 lett (ez kb. komform a magyar és az osztrák előírások szerint is) évekre. Majd lepotyogtattak pár mágnest, már nem kapjuk folyton furt, hogy 100, mert nincs VB, de azért a menetrendi sebesség maradt 100-as (szóval annyira a hatóság se volt bátor, hogy visszaállítsa a korábbi engedélyezettet, de azért már azt sem mondja, hogy nincs vb, pedig inkább nincs, mint van). Kivéve azt a kurta 120-as szakaszt, mely a jóisten tudja milyen jelző (első befelé) előjelzője után valameddig van (és amely szakaszon egy nem biztosított útátjáró is található), onnan szerencsére amúgy is kezdődik egy nyolcvanas állandó lassúmenet.
Ja, hogy fenti sorokon nem is lehet kiigazodni, és egy érthetetlen katyvasz az egész? Az. Ahogy maga a vasútüzem is ott. És közlekedik ott napi kábé száz vonat így, úgy, valahogy.
Mintha a Vasúti Műszaki Üzemi Szabályzatban szerepelne a 80 km/h-tól a folyamatos jelfeladás igénye. És a színes lámpás szaxolgálat a VMÜSZ-re előszeretettel hivatkozik. De csak, ha az érdeke úgy kívánja...
A sugárzókábellel nem az van, hogy újonnan már nem telepíthető? Mintha olvastam volna erről valamelyik szaklapban, ami egy a 100-as vonalon történt vizsgálatot és az eredményeit ismertette. De most nem találom..
"A hálózatüzemeltető szempontjából mindegy, hogy miért nincs sugárzókábel, ha egyszer sem megrendelve, sem betervezve, sem beépítve, sem kifizetve nem lett."
A mindegy az túlzás,ráadásul van valami hatóságszerű aki őrködik a közlekedés biztonsága felett.
Az üzemeltetői hozzájárulás nélkül nincs építési engedély. Ne állítsuk be úgy a kialakult helyzetet, hogy az üzemeltető az átadás napján kezdené el nézegetni, hogy mit is kapott.
A Siemens azt telepíti, amit a NIF megrendel és kifizet. Ha a NIF nem rendeli meg, mert szerinte balesetveszélyes a sugárzókábel, mert úgy ítéli meg, hogy drágítaná a projektet, vagy mert azt sem tudja, hogy mi az, akkor nem rendeli meg. A hálózatüzemeltető szempontjából mindegy, hogy miért nincs sugárzókábel, ha egyszer sem megrendelve, sem betervezve, sem beépítve, sem kifizetve nem lett.
Ha így haladunk, nem kell festeni semmit. Félek, temetni kell a mozdonytendert, de ha a pálya oldalról nézzük a dolgot (ETCS L2 üzembe helyezés, 160km/h), ott sincs semmi előrelépés.
Elvileg nem csak a Déli-Nyugati alagutat, a 3-as híd (Déli összekötő) kivételével a Déli Körvasútra sem lesz meg a pénz. :(
Szép, új jövő előtt állunk. :( (De ne legyen igazam!)
Nyugodt légy, itt minden tökéletesen működik, csak lassan, lásd a lentieket a 80-as jelzésre... ...amúgy is közeleg a 30. évforduló. :-)
"TEB.Ig. 80. 101626/1992. 4-es jellegű ütemadó szovjet állomási berendezésekhez (Jóváhagyás) I. TB Központi Főnökség Budapest
Jóváhagyva megküldjük a "4-es ütemadó szovjet állomásokhoz" tárgyú műszaki előírást. Mivel az eredetileg felterjesztett 9218 TBKF számú leírásokhoz képest jelentős szövegbeli és áramköri változtatások történtek, ezért a jóváhagyott példányt /1 megkülönböztető számmal láttuk el. Kérjük, hogy a leírást sokszorosítsa és 10 példányt főosztályunknak küldjön vissza. Az érdekelt szervek részére a leírásokat a 9. B. Osztály fogja megküldeni.
II. MÁV Igazgatóság TB Osztály Debrecen
Értesítem, hogy a fenti számon jóváhagyásra került a szovjet tolatóvágányutas biztosítóberendezés 75 Hz-es sínáramköreinek 4-es jellegű ütemezését biztosító elektronikus ütemadó dokumentációja. Az új ütemadókat a TB Központi Főnökség fogja legyártani. Az új szerelvények Apafa, Hajduhadház, Újfehértó és Császárszállás állomásokon történő beépítéséhez hozzájárulunk.
Távközlési és Biztosítóberendezési Főosztály Gál István s. k. főosztályvezető-helyettes
TEB. Ig.75. 103786/1992. 80 km/h sebességre utaló jelzés megjelenítése a vezetőállás ismétlőjelzőn
MÁV Igazgatóság Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Szeged, Szombathely MÁV Üzemigazgatóság Záhony Szükséges intézkedések megtétele céljából: TB Építési Főnökség Budapest Tudomásulvétel céljából: TB Központi Főnökség Budapest GYSEV Igazgatóság Sopron
Az egyesített éberségi és vonatmegállító berendezéshez tartozó mozdonysátorjelzőn az M 62-es mozdonyok kiértékelő szerelvénye és a szovjet sínáramkörök ütemező áramkörének műszaki hiányosságai miatt a 3-as és 4-es jellegű ütemezés egyaránt sebességcsökkentés nélküli továbbhaladást engedélyező jelzésként zöld fénnyel került kijelzésre. A mozdonyberendezések átalakításával és a szovjet biztosítóberendezések közelmúltban befejezett kiegészítésével lehetőség nyílt a 3-as (Z/S-80) és a 4-es (Z) kódolású ütemsorozatok külön információként történő felhasználására. A két jelzési kép szétválasztása érdekében - az ÉVM-120 típusú berendezés kivételével - valamennyi mozdonyberendezésen áramköri módosítás szükséges. Az áramköri módosítás végrehajtása a mozdonyberendezés javításával megbízott biztosítóberendezési szolgálati helyek feladata. A módosítás technológiai leírását az Igazgatóságok TB Osztályainak Gy.108 69/1992. számon megküldtük. A módosítás végrehajtása a két érintett szakszolgálat összehangolt tevékenységét teszi szükségessé, amelyeket - a Gépészeti és Járműfenntartási Főosztállyal egyetértésben - az alábbiakban szabunk meg. 1.) Vontatási telephelyek - mozdonyvizsgáló bázisok - feladatai: - készítsenek pontos listát az átalakítandó - mozdonyon lévő és tartalék - egységekről, majd az átalakítások megtörténtét dokumentálják, - a rendelkezésre álló tartalék egységeket vonják össze a főnökség székhelyére és biztosítsanak lehetőséget az átalakítás helyszíni elvégzésére, - gondoskodjanak az átalakított egységek gyors cseréjéről és arról, hogy átalakított egység meghibásodásakor azt csak átalakított egységgel cseréljék le, - az éberségi és vonatmegállító berendezés vizsgálatát - különös tekintettel az új jelzési forgalom kiértékelésére - fokozott gonddal végezzék, - a változtatásról a mozdonyszemélyzetet parancskönyileg értesítsék és tegyék feladatukká a Z/S-80 jelzési kép esetleges megjelenésének eseménykönyvi jelentését és az eseménykönyveket gyűjtsék össze (az eseménykönyvi jelentésekkel kapcsolatos további teendőkre később rendelkezünk), - az adott területen üzemelő valamennyi berendezés átalakításának megtörténtét a szolgálati út betartásával jelentsék a Gépészeti és Járműfenntartási Főosztálynak. 2.) Az átalakítással megbízott biztosítóberendezési szolgálati helyek feladatai: - az átalakítást a vontatási telephelyek mozdonyvizsgáló bázisain, a tartalék egységek folyamatos, csereként történő felhasználásával kell elvégezni, - az áramköri módosítás után az egységet ólomzárral kell ellátni, - az átalakított egység előlapján és hátoldalán egy egy kb. 2 cm átmérőjű piros pontot kell felfesteni, - az átalakítást a javítás céljából beszállított egységeken is el kell végezni. A mozdonyberendezések átalakításának határideje: 1992. december 31. A biztosítóberendezési sínáramkörök 80 km/h sebességre utaló -3-as kódolású -jelsorozatokkal történő megtáplálására a mozdonyberendezések átalakítása után, külön rendelkezésünk alapján kerülhet sor.
Távközlési és Biztosítóberendezési Fîosztály Mandola István s. k. főosztályvezetî
MÁV Üzletigazgatóságok Székhelyeiken MÁV Üzemigazgatóság Záhony Tudomásulvétel céljából: TEB Központ, Budapest MÁVTI Kft.; Budapest GYSEV Igazg., Sopron
Az egységes éberségi és vonatbefolyásoló berendezéshez tartozó vezetőállás ismétlőjelzőn az M62-es mozdonyok kiértékelő szerelvénye és a szovjet sínáramkörök ütemező áramkörének műszaki hiányosságai miatt a 3-as és 4-es jellegű ütemezés egyaránt sebességcsökkentés nélküli továbbhaladást engedélyező jelzésként zöld fénnyel került kijelzésre. Ebből következően a kitérő irányban 80 km/h sebességgel járható nagysugarú kitérőkre utaló jelzési képnek megfelelő 3–as kódolású (Z/S 80) sínáramköri táplálás helyett a biztonság irányába ható 2-es kódolású (Z/S 40) táplálást alkalmaztunk. A sínáramköri szerelvények korszerűsítésével, valamint a vonatbefolyásoló berendezések 103786/1991. 9.B. szám alatti rendelkezés szerinti átalakításával az érintett sínáramkörök színképhelyes táplálásának fel– tételei teljesültek. Kérjük, hogy a nagysugarú kitérőkkel ellátott szolgálati helyeken a 75 Hz-es ütemezett sínáramkörök– pályamenti jelzők színképéhez igazodó - táplálását ellenőrizzék. A nagysugarú kitérőkön kitérő irányban közlekedő vonatok esetén az érintett sínáramkörök 3-as ütemezésű táplálását ellenőrizzék. A nagysugarú kitérőkön kitérő irányban közlekedő vonatok esetén az érintett sínáramkörök 3-as ütemezésű táplálását 1994. augusztus 31. határidőre valósítsák meg. Aváltozásokról valamennyi érintettet - beleértve a más szakszolgálathoz tartozókat is - a bevezetés elîtt kimutathatóan tájékoztatni kell. A feladat végrehajtását mozdonyon történő vonalbeutazással ellenőrizzék. Az áramköri módosítás megtörténtét a szolgálati helyek felsorolásával jelentsék főosztályunknak.
Távközlő-, Erősáramú-, és Biztosítóberendezési Főosztály GálIstván s.k., főosztályvezető "
Ehhez én nem tudok hozzáférni, meg nem is akarok hivatkozni. A jelfeladás, pláne a kiértékelése nekem nagyon homályos folt, csak azért kérdezősködtem, hogy kupálódjak egy kicsit.
illetve a sugárzókábelt nehezebb a SIMIS-hez illeszteni
tehát nem azt írtad, hogy lehetetle, megoldhatatlan, hanem azt, hogy nehezebb! Innentől kezdve megint csak a hálózatüzemeltető belesz...ása a dolog, majd ott az ember...
A témában javaslom elolvasni a szakirodalmat, Vezetékek Világa 2015/1. szám, 23. oldaltól Görög Béla cikke.
7,5 másodpercnyi jelzésismétlési idő van előírva, az 120-as tempónál ez 250 méter legrosszabb esetben, nyilván ha úgy jön ki az ütemezés. Tehát a 300 méternél feljövő jelfeladás teljesen reális.
Páros irányban tényleg nincs annyi, igazad van. A kijárati jelzőt hamarabb látod, mint az ismétlőjelzőjét, ami ritka balfék módon lett elhelyezve, takarja a perontető.. Ködben bizony észnél kell lenni..
Szerintem Gárdonyban nincs 500 méter. De köszönöm,hogy ezt is szakszerűen megmagyarázzák, és most már elfogadom, hogy az általános fékúttávolság csak felében nincs jelfeladás.
Nem értek hozzá, azért kérdezek: "7 sec, 210 m megtétele után a járműberendezés kiértékelési ciklust kezd."
Ezt hogy kell érteni? Amikor beér a vevőtekercs a fogadóvágány felé, és először gerjesztést kap az addigi gerjesztetlen állapot után, vár 7 másodpercet, és csak utána kezd kiértékelni?
Alapvetően nem akkor kell lezárni az ilyen sorompókat, amikor közlik, hogy eljött a vonat, hanem a közölt előre látható indulási idő és a menetidő alapján kiszámolt időben, a vonat kiszámított érkezési ideje előtt 4 perccel.
Én azt javasolnám, először a Balesetek a magyar vasút történetében topicban (itt: https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9121587&la=158096651 ) tedd fel a kérdésed. Ott nem csak ezzel kapcsolatban tudnak segíteni, hanem akár a konkrét esetről is van anyaguk.
Az nem tudom mit jelent,de van olyan állomás,ahol csak az egyik irányban van jelfeladás meg van olyan is ahol nem fordul a menetirány szerint (volt is belőle csúnya durranás V43-1010).
"tehát a kihaladó vonat fel tudja venni a sárgát/üres nullát (1-es ütemet), pont amiatt, hogy a térközbe kiérve jelvesztésből következően kényszerfékezés legyen"
Jelzőmeghaladásról volt szó,azaz a bejárati oldalon "folyamatos" jelfeladás miatt fehér lesz,majd mire kiértékeli a berendezés a vörös jelzőt addigra már nincs meg a szükséges féktávolság.Ugyanazon állomáson csak én tudok 3 esetet,a legutóbbinál bírósági ügy lett belőle.
Fogalmam sincs, mennyire tartozik ehezz a fórumhoz de itt talán segíteni.
Nagymamám legidősebb testvérét kb 1947-1948 környékén elgázolta a vonat Rudabányán.Súlyos sérülésekkel vitték be a kórházba,de nem élte túl.
Sajnos az újságokban(Arcanumon) sem találtam meg az esetet
Azt hallottam hogy a Mávnak van levéltára, ahol többek közt ezeket az ügyeket is nyilvántartják és le lehet kérni. Ez a egész folyamat hogyan zajlik? Mennyit kell fizetni érte?