Te csináltál sk életedbe hőszigetelő rendszert, vagy volt homlokzatos csapadot, akit vezettél? Építettél nagyobb épületeket valamikor vagy vezettél le nagyobb munkákat (és ezzel kerested a betevőt)?
Értem, hogy időd van és szorgalmad is, de az építészet egy szakma, ne válaszolj mindenre, ne adj mindenkinek tanácsot- mert elég sok hibás elképzelésed van.
Millió részlettől függ, hogy sikerül jól megépíteni egy épületet, az alapozástól a tetőig.
Amikor a lapot rányomod a falra, akkor a közöttük lévő ragasztóhab szétlapul/szétterül és a polisztirol lap felültének X százalékán összeköti a fallal.
Ha ez meghaladja az 50 százalékot, akkor a ragasztásod nagyon erős lesz.
Ha az összenyomás után egy picit visszahúzod a lapot magad felé, attól a mögötte lévő összenyomódott hab egy része megszűnik hab lenni (a visszahúzáskor kipukkad pár tízezer pici hab-buborék) ezzel gyengülhet a ragasztás erőssége.
Ha a ragasztás előtt a fal (tégla) felülete poros vagy zsíros, ahhoz nem tud profin hozzáragadni a hab, tehát kár volt belekezdeni :)
Baj akkor lehet, ha ezek az üregek összeköttetésben vannak egymással (pl a téglák közötti függőleges rések által), legrosszabb, amikor az egész házfal egyetlen hatalmas üreg (szokásos "pogácsás" ragasztás).
"Lehet vajon ezeket a táblákat is a téglákhoz való vékonyhabarccsal ragasztani?"
Nem hinném, hogy az a vékonyhabarcs műgyantát is tartalmazna, ami a zsákos polisztirol ragasztóknak fontos alkatrésze (kivéve, amelyik occó gyártó kispórolja belőle :)
Ha valóban nagyon egyenes a fal, akkor meg lehet próbálni a telibe ragasztást pl fogazott glettvassal felvitt zsákos ragasztóval. Ha a felületkezelés (mélyalapozás) és a ragasztás sikeres, akkor a ragasztás brutálisan erős lesz (szerintem felesleges dübelezni). De csak akkor, ha a falban nincs nagyobb görbület 0,5- 1 méteres szakaszon, mint a glettvas által léterehozott ragasztó-csíkok magassága.
Ha a falsík görbülete (horpadás/mélyedés/gödör vagy kiálló "domb") nagyobb, mint a ragasztó vastagsága, akkor a ragasztás nem fog létrejönni (érintkezni) a teljes felületen.
Ha fal egyenessége nem tökéletes, akkor én megpróbálnám félbevágott (tehát pl 50 x 50 centis) polisztirol lapokkal csinálni (kisebb lapnál a "gödör" mélysége is kevésbé számít).
1. osztályú munkával épült, csiszolt téglás falazatnál mennyire lehet ezeket a szigetelő táblákat a falsíkra illeszteni?
Láttam már olyan építkezést, ahol a nikecell tábla mögött két-három ujjnyi légrés volt, de az a fal minősége miatt kellett. Egy jó fal viszont kb teljesen függőleges, szinte csak ront rajta véleményem szerint, ha kézzel, egyesével nyomkodják el alatta a ragasztó pamacsokat.
Lehet vajon ezeket a táblákat is a téglákhoz való vékonyhabarccsal ragasztani?(csak ötlet, elvi kérdés)
Úgy látom elég sok lelkes tanácsadó csatlakozott a nem-fizetési tervhez.
A dübelezésről jutott eszembe: ha nagyon keressük, létezik olyan dübelezési ajánlás is, amelyik négyzetméterenként 14 db dübelt(!) javasol, erre is lehet mutogatni a munkadíj kifizetése helyett:
A dübelezés béna. A táblák találkozásánál kellene azokat egybefogni. A közepére egy dübel jó mélyen benyomva nem a legjobb megoldás, de ha a szél nem fújja le, végül is OK.
Az hogy itt-ott van rés, nem a világ vége, habár tényleg nem a purhabos kifújás lenne az igazi megoldás, hanem a résmentes legózás. Nem annyira katasztrófa, de nyilván csalódás, ha sokkal jobbat vársz.
Köszönöm amiket leírtál. Én tisztában vagyok ezekkel, ugyanis jóval korábban utánanéztem, mit, hogyan kellene. A probléma az, hogy a szigetelést végző "szakember" alapvető hibákat vétett, pocsék munkát végzett, amit én szóvá tettem.
Nem rágódok tovább a dolgon. Hatalmasat csalódtunk ebben az emberben. Párom a gyerekének az osztályfőnöke, tanítója ezért elég kellemetlen nekünk. Ez az ember azt állította magáról, hogy sokáig Németországban dolgozott festőként és nagy gyakorlata van a hőszigetelésben is, ezek miatt esett rá a választásunk. Amúgy tavaly szeptember közepén kellet volna jönnie, de csak most ért ide.
Én már múlt hétfőn jeleztem neki, hogy az ablakok körül egész táblából vágjon ki egy darabot úgy, hogy L alakot kapjunk, ahogy Jocjoc123 is említi hozzászólásában. Képet is mutattam, hogy mire gondolok, szerinte a 16-os lapból ezt nehéz kivágni. Arra is kértem, 15 centisnél kisebb darabokat ne használjon. Úgy tűnik süket fülekre találtam, mert a képeken látható remekmű ezek után készült.
Mekk Elek!
Remélem, nem gondolod komolyan, hogy egy több milliós projektnél normális ember néhány táblán akar spórolni! Megmondtuk neki, hogy tökéletes hőszigetelést szeretnénk.
Igen, az erkély mennyezete is teljes egészében szigetelve lesz 5 centis fehérrel.
A hátsó falunkon már az összes rést a táblák között illetve a gázcső bilincseknél kifújkálta ahogy szerinte jó (tehát nem túl mélyen). Ez okozhat valami problémát vajon? Soudal Souda Bond Easy ragasztóhabot használt a művelethez.
"10 darab különböző méretű darabból lett szó szerint Legózva"
Lehetséges magyarázat:
Az anyagbeszerző (a háztuljdonos?) sokszor annyira fogához veri a garast, hogy készakarva kevesebb anyagot vesz, mint amennyit a hőszigetelő mester kért, ezért a hőszigetelés egyes részeit kénytelen a vágott táblák lehullott darabkáiból összelegózni. És a végén büszkén mondhatja: "na ugye, hogy ennyi anyag is elég volt" (és nem veszi észre, hogy a szivatás miatt mennyit ugrott a hőszigetelés munkadíja ;)
"Az EPS és a mennyezet felett több helyen 2 centis rések vannak"
Ha a hőszigetelés (okosan) be fog kanyarodni a mennyezetre (a terasz aljára), akkor az a 2 centi "hőszigetelés mögött maradó üreg" lesz, ami semmivel sem emeli a ház fűtésköltségét.
"kb. 1 centi mélyre dugja a pur hab pisztoly csövét és kinyomja a habot."
Ez nem jó módszer, mert így a hab nem jut el a lyuk/rés aljáig. Az alacsony dagadású hab (ragasztóhab, szerelőhab, stb) csövét be kell dugni a lyuk mélyére (majdnem a falig vagy legalább félútig) és lassan kifelé húzni, hogy a hab teljesen kitöltse az egész üreget. Figyelem: az olcsó purhabok NEM jó hőszigetelő anyagok, mert nem elég sűrű a kifújt hab cellaszerkezete (nem elég kicsik a hab-cellák).
A meleg levegő felfelé száll, a hideg meg lefelé. Ezek alkotják a hő-szállító körforgást a függőleges üregekben (résekben). Vékony vízszintes résekben azonban nem tud kialakulni jelentős levegő körforgás, ezért a max 1-2 centis vízszintes résektől (pl a táblák között) szerintem még nem kell pánikba esni :)
"a dübelezéssel is vannak problémák.1,5 - 2mm helyett 11 - 12 mm mélyre ütötte őket"
Tehát 1 centivel (hány százalékkal?) jobban össze van nyomva a polisztirol a teljes hőszigetelt felület kb kb 1 százalékán (dübel tárcsák összfelülete). Ez szerintem annyira csekély hőszigetelés-romlást okoz, ami energia veszteség forint/évbe átszámolva nevetségesen alacsony összeg lenne, mondjuk 250 forint veszteség évente (az egész házon összesen).
Plusz én úgy tudom hogy a nyílászárók sarkaihoz L alakú táblákat kéne rakni, hogy a saroknál egy darabból legyen, ne ott illeszkedjen két tábla. A képeken az egyik ablak bal felső sarkában látok csak ilyet.
Nekem első sorban az ablak feletti utolsó sorral van problémám. 10 darab különböző méretű darabból lett szó szerint Legózva, vannak benne 3-5 centis darabok is, hol állítva, hol fektetve Az EPS és a mennyezet felett több helyen 2 centis rések vannak. Ebből nem hiszem, hogy normális hőszigetelést lehet csinálni. A szigetelő ember úgy gondolta, kifújja pur habbal az akár 2 centis réseket is. A purhabozásra is rákérdeztem, ezt hogy csinálja? Válasza az volt: kb. 1 centi mélyre dugja a pur hab pisztoly csövét és kinyomja a habot. Mivel a napokban láttam Sebestyén Imi ( akinek videóit rendszeresen nézem) hogy csinálja elmondtam neki, hogyan kellene. Erre megsértődött és elment.
Szerintem a dübelezéssel is vannak problémák.1,5 - 2mm helyett 11 - 12 mm mélyre ütötte őket, sok helyen sérült is az EPS. Ejot IDK-n dübelekről van szó.
Az szerintem baj, ha ki kell találni, hogy mi a kérdés. Sokkal könnyebb, ha a kérdés fel is van téve.
"Én egészen máshogy gondolom."
Én meg sok olyan munkát láttam, amibe félkészen száz helyen is bele lehetett kötni, de később, amikor a mester azt mondta, hogy "kész vagyok" akkor már minden rendben volt. Persze lehet, hogy csak azért lett a végére minden rendben, mert látványosan körbe-fényképeztem a házat (ezt helyettesítheti pár folyamatosan rögzítő kamera a ház körül ;)
Szóval én nem mondanék ítéletet a munka befejezése előtt.