Ne csináld már Te is! Nem elég ez a jani gyerek a hülyeségeivel?
A mai fizika szerint a hatásfok tuti, hogy 100% alatti lehet csak. Fizikát meg állitólag nem lehet megbaszni. :D
Ezt a sok zagyvaságot hol olvastad?
Tiszta 100% hatásfok akkor lenne, ha a kazánba bekerülő hőmérséklet megegyezik a kéményen távozó hőmérséklettel, vagyis a gáz elégetésekor keletkezett hő 100%ban a lakáson belül hasznosul! 0% veszteség. (egyébb tényezők miatt ez lehetetlen, de tételezzük fel) Számold ki nekünk, hogy a mai +3C-os kazánba bekerülő hőmérséklet esetén a füstcsövön távozó 100C-os füstgázhőmérsékletből, hogyan jön ki neked 100%-os hatásfok! :D
Amikor azt írod, hogy "füstgáz 100 °C alá van hűtve, így a gőz a füstgázból kikondenzálódik a kazánban, hasznosítva a párolgáshőt.", akkor hülyeséget írsz!
Füstgáz nem kondenzálódik 100C-on. :D se alatta egy jó darabig.
Amikor elégeted a gázt kazánban, akkor nem 30%-os hatásfokról beszélünk. :-) Csak a gáztűzhelynél ilyen rossz a helyzet. Gondold el: Egy semennyire szigetelt edény 90-100 fokon a 20 fokos levegőben. Ráadásul a láng nagy része nem is az edényt melegíti...
Nézzük a kérdést kazánra: (Most nem törtezek, a nagyságrend ugyanaz.)
1. Modern kazán 80% hatásfokkal. 2. Villanykazán 100% hatásfokkal.
14/80*100=17,5Ft/kWh gáznál
41/100*100=41Ft/KWh villanynál
Ez egy kicsit másképp hangzik. :-) Ha belevesszük a gázár támogatást, akkor meg még jobban tolódik az arány.
Azért 98%, mert ez a 34MJ-ra vetített adat, ami pedig nem a gáz égéshője, hanem a fűtőértéke. De gondolom ezt nem kell magyarázni neked...
És azért használja mindenki ezt, mert ez van a gázszámlán! És ezért fizet az ember! Szerintem ez a titok nyitja...ha a gázszámlán mondjuk 40MJ lenne az egység, mindjárt lehetne kidobni a 108%-os "hatásfokot". De addig nem fair ennek a használata, amíg csak és kizárólag olyan berendezéseket használnak, amik vissza tudják nyerni a párolgáshőből származó energiát.
----------------------------------------------------- Egy tüzelőanyag fűtőértéke az a fajlagos hőmennyiség, ami 1 kg tüzelőanyagban kinyerhető olyankor, ha a füstgázzal távozó vízgőz formájában marad. Értékét úgy kapjuk meg, ha az anyag égéshőjéből kivonjuk a gőzként távozó vízmennyiség párolgáshőjét. A fűtőérték használata a tüzelőanyag-igény számításokkor, vagy kazánhatásfok számításokban olyankor indokolt, ha viszonylag meleg (>100 °C) hőmérsékletű füstgáz távozik a kazánból. A fűtőértéket nem szabad az u.n. kondenzációs kazánok esetében használni, ahol a füstgáz 100 °C alá van hűtve, így a gőz a füstgázból kikondenzálódik a kazánban, hasznosítva a párolgáshőt.
Én is csak olvastam, hogy a nappali áramból kinyerhető energia 4Xannyiba kerül, mint a gázos energia. Vezérelt (éjszakai) 2X annyiba.
Szerintem van valami valóság alapja, mert, ha igaz lenne, amit írsz, akkor tömegesen térnének át a vezérelt fűtésre az emberek. Bekerülési költsége is nagyságrendekkel olcsóbb, mint a gázfűtésnek és még az üzemeltetése is olcsóbb, számitásaid szerint, mint a gázos.
Matematikailag igen,de valosagban hany ciklusbol fog allni, mert hogy nem egybol orankent, az biztos. <<-15 fok a ház hőigénye 8 kW akkor óránként 40 percet fog fűteni, 20 percet áll.
+5 fok a ház hőigénye 3.42 kW akkor óránként 17 percet fűt,43 percet áll.>>
Igy a hatasfok messze nem lesz olyan jo. Amugy meg jelezte az egyik topiktarsunk, hogy mar jelen van. En mint laikus, varo, hogy ramutasson, hol tevedek. Legalabb annyival is felvilagosultabb leszek. Szivesen tanulok nalam okosabb emberektol.
Kondenzációs kazán 80/60 rendszerben pont nem kondenzációs üzemben megy és így fizikai képtelenség a 98%-os hatásfok! :D
Tudom, hogy a tied alapból 106%os, de azért elmagyarázhatnád, hogy az "égőtálcás" miért csak 83%os a kondenzációssal szemben 80/60ban! Miből is adódik ez a 15% különbség amikor nincs kondenzáció? :D :D :D :D
Valojaban engem tobb tenyezo is gaz kiiktatasa mellett szolt. Ilyen a gaz egestermeke,annak eltavolitasa,a gaz pontatlan feluleti ho atadasa, ami pazarlassal jar, nemely esetekben eletveszelyes /CO / es nem utolso sorban a gazszolgaltato kiiktatasa, eleg egy pioca, a villamosmuvek. Az induktiv fozolap hatasfoka 70%. Tehat forintban 53,3 /kWh. Gaz 1kWh 14forint. Ha a gazt vesszuk ,hasrautve kijelenthetjuk, hogy az 50% meleg az edeny fala mellett elillan, mivel az egestermek helyet igenyel. Az egestermeket ki kell juttatnunk a hazbol ,ami ujabb energiat igenyel, venti meghajtasa,vagy ablak kinyitasa ami ellenorizhetetlen mennyisegu meleget pazarolhat. Az altalanydij megsporolasa a gazmuvek fele. Igy szerintem az induktiv a legrosszabb estben 1/3-al dragabb a gaztol. Amit nyerek, egy modern, korrektan kezelheto berendezes. Nincs egestermeke, biztonsagos, csak az edeny alja alatt meleg az uveg, kenyelmes es jol tisztithato, mert nem eg ra az etel. Amire oda kell figyelni, hogy az edenyek alja minel vastagabb legyen, mert akkor tokeletesebb a melegites hatasfoka.
Lehet ,hogy elfogult vagyok, de szerintem a gazzal egy arban van az uzemeltetese, ha mindent osszevetunk.
Az első példádra: adott egy kazán 8-16 kW között tud modulálni és rá vannak kötve radiátorok mondjuk 12kW-ot tudnak leadni 50 fokos előremenő vízzel 20 fok szobahőmérsékleten.
Elindítja a termosztát a kazánt, fűteni kezd 16 kW teljesítménnyel,gyorsan emelkedik a víz hőmérséklete,eléri az 50 fokot,a kazán modulál és 12 kW teljesítménnyel fűt amíg a termosztát kéri a fűtést.
-15 fok a ház hőigénye 8 kW akkor óránként 40 percet fog fűteni, 20 percet áll.
+5 fok a ház hőigénye 3.42 kW akkor óránként 17 percet fűt,43 percet áll.
"Orulok, hogy veled vegre normalisan megtudok beszelni mindent. Ahogyan irtam, en nem ismerem annyira a kondenzacios kazanokat. Viszont megint kifogasolnek valamit."
Az indukciós főzőlap fogyasztása hogy viszonyul a gázéhoz? Én is épp most spekulálok a cserén. Forintban kifejezve kéne arányítani, ha lehet, ha 130 ft m3 ill. 41 ft kWh árakkal számolunk. Azt szokták mondani, hogy a gáz még mindig a legolcsóbb, még ha nem is a legjobb. De az indukciós azt hiszem elég jó hatásfokú, ha jó edényben főzünk.
Orulok, hogy veled vegre normalisan megtudok beszelni mindent. Ahogyan irtam, en nem ismerem annyira a kondenzacios kazanokat. Viszont megint kifogasolnek valamit. Ugyanis ha nem idojaraskovetos, akkor Te szabod meg az uzemi parametereket, de a gyarto a minimalis teljesitmenyt. Egy pelda. A kazan 8-16kW kozott tud modulalni. Te beallitod az eloremeno homersekletet a kazanon es a szobai termosztaton a kivant homersekletet. De a haz legnagyobb hoigenye csak 8kWh kinti -15 C foknal. Ilyenkor kint van mondjuk + 5C fok a haz hoigenye ebben az esetben 3,42kWh. Termosztat kapcsol, elso lehetoseg ,50C fokos eloremeno, hogy amennyiben a radiatorok jol vannak meretezve, akkor a visszatero 20-30C fok kozott lesz . Van kondenzacio. De mi tortenik. A kazan csak 8kW-ra tud modulalni, igy az eloremeno gyorsan eleri a beallitottat, de kozben a szobatermosztat meg keri a meleget. A kazan elkezd ki -be kapcsolgatni es kozben keringeti a vizet. Masik pelda . Az eloremeno 80C fokra van allitva, a radiatorok optimalisak, tehat a 8kW-os teljesitmenyt letudjak adni. Igy a visszatero hofoka kozel 50-60C fok .Kondenzalas semmi, uzemido a termosztat erzekenysegetol fuggoen, 0,2 hiszterezisnel 3-4 perc, 1C fokos hiszterezisnel 15 perc. Idojaraskovetos vezerlesnel a kazanod ugyanezt a jatekot jatsza, csak az idojaras fugvenyeben. Megoldas a 0-10kW teljesitmeny kozt modulalo kazan, amire meg egy kicsit varni kell. Kerdes. Miben tevedtem? hol itt a 20% megtakaritas?
Ha a kiindulási adatok helyesek, nem valószinű hogy 20%-ot tévednénk.
A fűtési idényt valahogy meg kell határozni, hogy számolni lehessen vele,neked 200-207 nap.Aki amúgyis 19 fokra fűti a házát nem valószínű hogy potyára fűtögetne az átmeneti időszakban,valószinűsítem hogy nem sokat tévedtem a 180 nappal. De ha gondolod számold át és tedd be ide, majd elolvassuk azt is.
A modulációt a rákötött radiátorok mennyisége és hőfoka befolyásolja,nem az időjárás. A radiátorok hőfokát pedig a felhasználó határozza meg,amikor a kazánon levő forgatógombot pl 1-es fokozatra állítja.
A kazán kapcsolgatását a termosztát vezérli, ha vesz egy 0,2 fok hiszterézisű termosztátot minden bizonnyal gyakrabban fog kapcsolgatni mintha egy 1 fok hiszterézisűt használ.
Ha ennél is finomabb szabályozásra van igény,+ pénzért lehet venni időjáráskövető szabályozást, ebben is van olcsóbb és nagyobb tudású drágább.
Jó a kazán amit írsz, nem ismerem de tetszik hogy 3,3 kW-tol 17 kW-ig modulal, ezzel akár kisebb házat, kevesebb radiátort is lehet fűteni.
Latom Te sem tudsz aludni. Tudod mi itt irogathatunk barmit, ha nem latjuk a konkret hazat, akkor tevedhetunk akar 20%-ot is. Tehat mind a ketten igyekeztunk a sajat szemszogunkbol a legjobbat ajanlani. Most mar a topiktarsunk kezeben a dontes joga. A futesszezon sajnos nem datumfuggo, mert akkor december 31-tol januar 1-ig tartana. A hivatalos meteorologiai meresek alapjan altalaban 200-207nap es ehhez az idoszakhoz adjak meg az atlaghomersekletet. Annak a segitsegevel lehet hozzavetolegesen kiszamitani a haz szezonra vonatkozo hoigenyet. Ami a kazan kapcsolgatasat illeti, ha van napsutes ,akkor ugy van, ahogyan irod. Csakhogy jelenleg is enyhe ido van es megis kapcsolgat a termosztat. Tudod a haz folyamatosan hulik, igy csak a kazan modulacios kepessege es a vezerles finom beallithatosaga hatarozza meg, hogy folyamatos es kis mennyisegu hopotlas-e jon letre, vagy hirtelen nagyobb homennyiseg betolasa a hazba. Ilyenkor a futociklusok kozti ido hosszabb, de nagy a homerseklet kilengese. Ez is egy megoldas. Az a keszulek amit irtam, olyan arfekvesu,mint amit Te irtal ,vagy nem? Ami a napenergia hasznositasat illeti, az is van + futesrasegitessel. Egy hete csereltem le a gaz fozolapot induktivra, jovore meg ha sikerul, epitek egy hoszivattyut es vegre megszabadulok a gazszolgaltatotol.
Jelenleg 19 fokra fűtenek, arra gondoltam spórolnak mert drága a gáz. Ha gazdaságosabb lesz a fűtés akkor kevésbé fognak spórolni és 21 fokra fűtenek, 1700 + 6%= 1802 (fokonként 3% fogyasztásnövekedést számítva 1802-re jön ki,én 1800-zal számoltam)
A fűtési szezon errefelé mindíg is okt 15-től ápr 15-ig tartott.
Mostanábam variálnak a távfűtésnél, hogy minél többet zsebelhessenek.
Tudom, hogy vannak jobb készülékek de azok drágábbak is.
Enyhe időben nem fog gyakran ki-be kapcsolni, hanem ritkábban fog bekapcsolni(mert nem hül a ház) Úgy szokott az lenni, hogy délután amikor besüt a nap az ablakon egyáltalán nem kapcsol be, hajnalban amikor 5-10 fok van kint hül a ház és bekapcsol.
Bekapcsoláskor teljes lángon is kondenzál, hiszen a visszatérő víz kb 20 fokos (szobahőmérsékletű) és hűti rendesen a hőcserélőt, 1-2 perc alatt átfordul a radiátorokban a víz és innentől a beállított hőfokon modulálva üzemel és kondenzál.
Szerencsére még nem tartunk 145 Ft-nál, ha jól emlékszem 130 Ft.
Gratulálok a sikeredhez a befektetés/megtakarítás terén, tetszik a cső a csőben szellőztetésed is. Napenergiahasznosításra nem gondoltál?
Apro hibacskak vannak a szamitasodban. A megtakaritast nem a majd ohajtott homerseklethez es az uj kazanhoz kell szamolni, hanem a jelenlegi hofokhoz. Tehat nem 1700+6%, hanem 1700 - a fozes tehat 1700-182= 1518m3. A futesszezon atlagosan 200 nap korul van . A napi atlagfogyasztas 1518 : 200= 7,5m3. A kazan 3,75 orat uzemel. A haz hoigenye 7,5x9,4x0,83 =58,5kWh. A kazan amit elmeletileg en ajanlanak az a Thermona ceg Therm 17KD kondenzacios kazan,mert 3,3 kW-tol 17 kW-ig modulal 50/30C foknal. Ara cca 400 000 HUF. Atlagosan 3,45 orat fog uzemelni es 5,865m3 gazt fogyaszt. Nyereseg szamitasa: 5,865 : 7,5 = 0,8 vagyis 20%. De elmeletileg csak. Ha az altalam ajanlottat szerelne be , akkor a folyamatos uzemmod nagyobb aranyu lenne, de ilyen idojarasban mint az elmult telek idojarasa a Te kondenzaciosod gyakran fog ki - be kapcsolgatni, mert a 8,4 kW-os minimalis teljesitmeny jelenleg is sok, pedig ez az alsohatar. Nincs kondenzacios kazanom, de ha jol tudom minden beindulaskor maximummal kezd es ha elerte a beallitott eloremeno homersekletet, akkor kezd modulalni. Tehat addig alig kondenzal igy a 106 % leesik kozel a 100%-hoz, vagyis a kulonbseg csokken 15% kornyekere. Tehat osszessegeben evente megsporolnak 228m3 gazt, ami 145 HUF-os gazarnal 32000HUF. En befektettem 3300 eurot, 900 000HUF-ot es evente megsporolok 1200m3 gazt, ami 145 HUF-os gazarnal 174 000 HUF. Megterules nalad cca.500 000 HUF : 32 000 HUF = 16 ev .Nalam 900 000 : 174 000 = 5,8 ev. Mostmar csak kisvereb topiktarsunk dolga, hogy eldontse mit lep.
Van egy 107 m2 háza, 1600-1800 m3 fogyasztása, egy 83% hatásfokú 18 kW-os kazánja ami 2 m3 gázt fogyaszt óránként, 60 fokos radiátorokkal 19 fokra fűtenek. (ha gazdaságosabb lesz a fűtés 21 fokra fűtenek, 1700 + 6%= 1802)gázzal főznek, HMV villanybojlerről használják.1800m3/180nap, 10 m3 a napi átlagfogyasztás, ebből 0,5 m3 a főzésre. Fűtés napi 9 m3 + 0,5 m3 őrlángra.
Ebből kiderül:
-A kazán 4,5 órát üzemel naponta(9/2=4,5)
-A ház hőigénye 71 kW naponta(9x9,4x83%)
-Radiátorteljesítmény 60 fokon 15,7 kW (71/4,5)Ha leviszi 50 fokra 12-13 kW, 45 fokra 11-12 kW. A kazán amit ajánlottam 8,4-19,6 kW tehát illeszthető a rendszerhez és kondenzációs üzemmódban modulálva fog fűteni várhatóan a teljesítmények és hatásfokok alapján napi 6 órát üzemel és 7,2 m3 gázt fogyaszt.(71/12X106%)
Nyereség számítása:7,2m3/9,5m3=0,75 vagyis 25% gáz megtakarítás.
Ehez jön még, hogy a kémény nem szívja a meleget a házból 24 órán át (amikor fűt a kazán nagy intenzitással szív,amikor áll az őrláng melegen tartja a kéményt és akkor is szív rendesen, az ajtóknál-ablakoknál meg ugyanennyi hideg jön be helyette)
Nem tudjuk eddig mennyi hő ment ki a falak-ajtók-ablakokon és mennyi a kéményen, csak becsülni lehet, ha ez 5-10% akkor ott tartunk hogy akár 30% is lehet a nyereség.
Ha a gyartoknak elfogadom az adatait, akkor a kondenzacios elmeletileg 24%-al hatekonyabb.(107-83=24)
A kondenzációs kazánok minél alacsonyabb a fűtés visszatérő vize annál hatékonyabbak és valahol olvastam, hogy 50% terhelés környékén a leghatékonyabbak.
Mi történik, ha a kazáncsere után még hőszigetelnek is? Semmi különös, a radiátor hőleadó felület változatlan marad, továbbra is remekül működik kondenzációs üzemmódban csak az üzemidő csökken napi 6 óráról lejjebb a hőszigetelés fokától függő mértékben és vele együtt a gázfogyasztás.
Valojaban csak azert erdekelt, hogy megtudjam a max.teljesitmenynel a hatasfokot. Ha a gyartoknak elfogadom az adatait, akkor a kondenzacios elmeletileg 13-18%-al hatekonyabb. De ahhoz, hogy ez igaz legyen, a hozza csatlakozo futesrendszernek is alacsony homersekletunek kell lennie. Tehat vagy a kondenzacios kazanhoz teljesitmenyben megfelelo padlofutes, vagy tulmeretezett radiatorok. Amennyiben a jelenlegi rendszer 80/60C fokra lett megtervezve, akkor sajna az also szazalekhoz kozeli megtakaritas fog jelentkezni. Amennyiben a radiatorok tul vannak meretezve, akkor igen, lehet magasabb is. Nagyobb merteku megtakaritast tovabbra is a haz legtomorsegenek javitasa es a szigeteles beepitese fogja eredmenyenzni. Egy valamit kisvereb topiktarsunknak nagyon meg kell gondolnia es pedig azt, hogy mekkora kazant vesz a mostani helyett. Mert a 18kw-os jelenlegi "pazarlo kazant" csak ekkora kondenzacios valtsa fel. A nagyobb teljesitmenyu kazan hatasfoka alacsonyabb lesz. Ez csak a sajat velemenyem.
Nem egy rossz ötlet, bár teljes levegőelzárással nem kísérletezünk.:-) De tényleg gondoltam már rá, és lehet, hogy meg is lépem, bár remélem, a szerelő felfedezte volna, ha komoly hiba lenne. Köszi a tanácsot.
A mi jó kis Radiant-unk azóta négyszer leállt, ebből kétszer egy napon... és úgy tűnik, esetleg szellőz(tet)éssel függhet össze a dolog. Most kísérletezünk, első eredményként ma reggelre hagymaszag öntötte el a lakást.:-)
Köszönöm, hogy ilyen alaposan foglalkoztok a problémámmal.
Olvasom - még két napig, aztán szabadságra megyek - a topicot, de csak ha nap közben időt tudok rá szakítani, mert az otthoni gépem , mint írtam épp elromlott, azért próbálok valakit keríteni, aki még az ünnepek előtt ránézne.
Hőszigetelés: két év múlva esedékes kb, akkor jár le a lakástakarék, amit arra szántunk. A födém rendesen le van szigetelve, viszont az aljazat és a falak nincsenek. Az aljazattal nem hiszem, hogy a ház kibelezése nélkül lehetne kezdeni valamit, a falaknál kicsit irtózunk attól, hogy műanyaggal körbevéve éljünk, majd azt is alaposan meg kell gondolni (esetleg kőzetgyapot?), de addig még van idő. Ablakok ugyan fából vannak, de most lettek frissen szigetelve, és elég jónak tűnik az eredmény. Szerintem hőszigeteléskor legfeljebb a bejárati ajtókat kell majd kicserélni.
Azt hiszem találunk majd megoldást yégül is 400 és 550 között nem olyan hatalmas a különbség. Hamarosan úgyis lépni kellett volna, épp azért kérdeztem itt a véleményeteket, hogy ha már költünk rá, akkor valami rendes megoldás legyen.
Csak érdekességképpen. ez a k18 annak idején 80ezer körüli pénzbe került akkor (csak a kazán, járulékos költségek nélkül), amikor az egész ház kijött 3 millából - aránytalanul drága volt! Ehhez képest az az 550 nem sok.