istenhit=monopolizálás=kapitalizmus=élősködés=szellemi uralomaz istent hit bevezetése, feltalálása óta , megszűnt a lehetősége is annak hogy az emberiség gondolkozzon. .. már csak az illetékesek álmait teljesítik. / a vízfejű-tömeg eltartja vízfejű-urait, s még fizet érte hogy tehesse ..., szaporodik hogy tudatlanságuk okozta elmúlásuk okán .. kár , ne érje kedvezményezettjeit..... . Tényleg ez volna az értelem? /nem csodálom ha az emberiség kipusztul , élősködő gondolkodás értelmesnek vélése okán...voltán. hiszen folt az értelmes lét.. tudatosodás útján ..útjában.
Avidjá (avidjā): nem tudás. A látásmódra, világszemléletre vonatkozik, annak az igazságnak a nemtudására, hogy minden földi, e világi dolog nélkülözi az állandó ént, azaz örökkévaló szubsztanciális lét nélkül való, mulandó és szenvedés-teli. Ahol felmerül a nem-tudás, ott keletkezik a késztetés akár a megismerés felé is. Gyökerei: lobha, dosa, mokha (öröktől, nemzedékeken keresztül létező és teremtő erő kulturális szokások, szemléletek)
Szankhára (saṅkhārā): a karma-alkotó ösztönző erők, amelyek meghatározzák a sorsot az újra-megtestesüléskor (hiedelmek, látomások, ösztönök, képességek, programozott reakciók, reflexek, késztetések mindezeknek a kifejezésére). A génkészlet információi. A szülők tettei/vágyai.
Vidzsnyána (viññāṇa): a tudat. Az alakuló személyiség karmikus feltételektől meghatározott szellemi magja, amely a fogamzáskor jut be az anyaölbe. A majdani Én-ség és a külvilág tudata a zigóta osztásával kifejlődik. Ez az első dualitás.
Námarúpa (nāma-rūpa - név-alak/forma): A konkrét test és alak, a személyiség (egyén) szellemi és testi alkotórészei, az anya testében létrejövő öt khandha (lásd lentebb) kapcsolata; a folyamatosan átalakuló egyéniség, a khandhák beindulása/működése.
Sadájatana (sadāyatana): a hat érzékszerv, az érzéki észlelés és a gondolkodás szervei, amelyek az új lényben keletkeznek, amelyek segítségével kapcsolatba kerül a külvilággal.
Szparsá (sprsá): az érintkezés, érzékek és a gondolkodás érintkezése a külső világgal, amely a születéskor kezdődik meg.
Vedaná (vedanā): a kiváltott érzet, amelyet az érzékeknek a tárgyakkal való kapcsolata idéz elő, majd elraktározódik.
Tanhá (taṇhā): a vágyakozás, az érzéki vágy, szomj, elsősorban a nemi vágy, amelynek jelentkezésével - az indiai elképzelés szerint - a karma-létrehozás tulajdonképpen megkezdődik. Az új érzetek iránti vágy.
Upádána (upādāna): az élet utáni vonzódás/kötődés, vagyis az intenzív vágyakozás szó szerint: birtokbavétel az érzéki világ birtokbavétele, hasonlóan ahhoz, ahogy a tüzelőanyagot birtokba veszi a láng.
Bhava (bhava): a létesülés, azaz a karma előidézése, ami az új létezés előfeltétele, az egyik létből a másikba való átmenet feltétele. A testet öltés beteljesülése, maga a biológiai létezés és a tapasztalat folyamata. A hétköznapi élet/élés.
nem tudás mellet választani az hát nem is tudom :) választásnak sovány. vélhetően mást értünk azon hogy választás. hogy vanília vagy csoki az választás. hogy éhes vagyok az kényszer
....és akinek nincs elég türelme a függő keletkezés megértéséhez, az hallgasson a szívére és gyakorolja a négy mérhetetlent: kedvesség, együttérzés, örvendezés, nemes felülemelkedettség... ezzel nem lehet mellélőni.
ami van...Az akár illuzórikusan is de választott...persze ha ismered a függő keletkezés elvét akkor ez érthető...mert először mindig a választás szabadsága van....majd a korlátok....majd a megoldás majd a szabadulás....ez egyszerűsítve....::))))
A buddhák rengeteg szavának se vége, se hossza, a lényegük mégis összefoglalható három szóban, mely szembesít a Jelenléttel. Ez a szembesítés, mely közvetlenül a Buddha tudatát mutatja be, nem volt vagy lesz, hanem ÉPP EZ AZ!
Érdemes szerzetesek, mit kerestek? Ti, az Út független emberei, akik most itt a szemem előtt hallgatjátok beszédemet, világosak és tiszták vagytok, és sosem voltatok híján semminek sem. Ha nem akartok különbözni a pátriárka-buddhától, csak lássátok így a dolgokat. Nem kell meginogni. Tudataitok és a Tudat nem különböznek, ezt nevezik az élő pátriárkának. Ha a tudat megkülönböztet, akkor lényege különbözik a megnyilvánulásaitól. Mivel a tudat nem különböztet meg, ezért lényege és megnyilvánulásai nem különbözőek." (Linji feljegyzett beszédei, XVIII., R.F. Sasaki fordításából)
"a valamik a teremtett elképzelések nélküli lét..." mint a szubjektív véleménytől független objektív realitás?
inkább olyasmi mint a fontosság hiánya. (egyszer papucs orrán pamutbojt másszor szobafestő pemzli)
ha nekünk minden mindegy ugye akkor nem szenvedünk. ezt megcsinálniolyan nehéz mint kinöveszteni egy egzotikus sose látott testrészt, egy faágat könnyebb egy embernek növeszteni vagy egy uszonyt, mint megőrizni a ............... (jelző) nyugalmat.:D
Igen... a válasz MINDIG OTT VOLT...csak hát a kaput kerestem és a kapuja nincs átjárónak nincsen se ajtaja se lakatja::)))))hogy mikor lépünk át az Én dobozából az Éberség teremtő lehetőségeinek végtelenségébe azt csak annak nagy dolog aki ezt átéli...
Talán csak ennyit érdemes megjegyezni a félébredésről.
.......a szív ugyanolyan véres hús mint amit kimér a hentes. Négy elem elegye. A forma a törvények mocskos kitüremkedése,.....mit szeressek rajta? Semmit, de ettöl még jól érezhetem magam, mert ami elválik tőle AZ szabad lesz és megnyugszik.
...... ilyenekkel bombázom az agyam, hogy ne ragaszkodjak a testhez,....az elszakadás a tesstöl meg valós,...leírhatatlan...
Amida! Csak egy ártatlan kérdésecske volt... :))))sajnálom hogy megint csak a vádolásig jutottál el, pedig csak válaszolni kelet volna rá, egyszerűen nem ego könyökböl... és nem a Pavlov féle nyálreflexböl......na mindegy...majd legközelebb....
ui: Ahhoz, hogy viszonyítani tudj, először is definiálni kell azt, amihez viszonyítani fogsz. Aztán, ha megvan a viszonyítás alapja, a többit is definiálni tudod úgy, hogy az alaphoz viszonyítod azok tulajdonságait, és aggatod tele (vagy nem tele) jelzőkkel.
két féle ember van. Az egyik várja a halált . Ő a halálra ítéltségével beazonosult Ő addig akar jól élni amíg tehete .. akár a mások kárára is ....A másik az életfogytos. Neki van miért gondoznia börtönét.mi kényszeríthet valakit arra, hogy önmaga ellen hozzon döntéseket, mi mulandóságához vezetnek .. mivel gondolata- teremtése,-- betegség,- megalománia, -istenthit,- múlandóság, -gazdaság ..s politika...s nem pedig léte szükségleteinek biztosítása, legyen az bármi alapú. Vagyis az embernek lenni egy logikai rendszer/szoftver/ generálta létfeltétel rendszer. Jelenlegi elfoglaltság- tevékenység, nem haladja meg a robotika korlátjait.Így úgy gondolom a Föld egy muzeális létforma emlékhelye./buddha tours//*