Pont tegnap olvastalak valhol nagyon nem itt és tök véletlenül, és megállapítottam, hogy jé, milyen régen nem láttalak már írni (nyilván ott, ahol én olvasok). Erre tessék. :))
Helyesen: a 4., a 6. és a 10. évfolyamok végén, majd a 12. évfolyam végén úgyis ott van az érettségi. A 4. évfolyam végén a 8 osztályos gimikbe lehetne besorolni a jelentkezőket, természetesen úgy, hogy az első választ először. A 6. évf. végén a 6 osztályosokba lehetne felvételizni, ugyanígy. Végül a 8. évfolyam végén szintén.
Mivel már megszabadultatok a sulitól, lennél szíves ideírni a suli nevét? Nehogy belefussunk!
Mellesleg ez egy agyrém, hogy a gyerekeket kiszolgáltatjuk a kenyérféltés okán hisztérikus tanaraknak. Tisztelet persze a kivételeknek! De ezzel a hülyeséggel, hogy az ált. isk. tanárokat valósággal ráuszítják azokra a gyerekekre, akik 8 vagy 6 osztályos gimikbe mennek, nagyon sokat ártunk a gyerekeknek.
Pár éve már hajtogatom, hogy ha nem is olyan idióta módon és gyakorisággal, mint pl. Angliában, de itthon is kéne rendszeres, országos felmérés a főbb tárgyakból, mégpedig központilag és titkosan. Mindjuk a 4., a 10. és a 12. évfolyamok végén. Az eredményektől kellene függővé tenni az iskolák és a tanárok jutamazását is. Ha országos és titkos lenne a felmérés, akkor ilyen módon országossá tehetnénk a felvételiket is. Persze, az elitcsemetéknek ettől nem lenne egyenes útjuk a versenyistállókba, mint ma, viszont valódi esélyegyenlőség lenne. Persze, ez nyilván nem tetszene a lumpenmúnyikáknak, akik a mások gyerekeinek a jövőjét kockáztatnák a deszegregáció és az integrált oktatás oltárán, de persze a saját gyerekeiket csakis elit iskolákba kívánják beíratni.
Más módon szvsz nem garantálható, hogy egy tehetséges szabolcsi, hevesi vagy borsodi gyerek a származásától függetlenül olyan jó iskolába kerüljön be, ahol a neki legmegfelelőbb oktatást kaphatja. Plusz természetesen szükség lenne kollégiumokra is. Valamivel nagyobb szükség, mint kormányzati negyedre.
Egyszerűen muszáj kiírnom magamból az elmúlt 2 évet
Történt, hogy egy pest melletti kisvárosból bevittük elsőbe külső kerületbe a gyereket mert tudtam hogy alapból problémás sok esetben antiszociális de másban messze átlag feletti és keresnem kellett egy olyan tanerőt aki hajlandó a különcségeit tolerálni
ez ott találtam meg és semmi komoly problémánk nem is volt 4 éven keresztül talán csak annyi hogy mivel egy tényleg lelkiismeretes elfogadó tanárnénihez kerültünk hát összejött egy olyan osztály ami szerintem minden pedagogus rémálma a 29 gyerekből volt 11 különböző dixes ,egy zseni ,5 viselkedészavaros
de valahogy megbirkózott vele sőt sikerült őket egybekovácsolni és egy tényleg egymásra figyelő pozitív osztályközösség alakult ki 4re
közben elkezdődtek a lobbi első jelei lányom 3 éves kora óta tanul angolt tehát nem igazán figyeltem fel arra a tényre hogy 4ikben egy némettanár ingyen órákat adott németből a jelentkező osztálytársaknak az már kezdett jobban érdekelni mikor választani kellett a két nyelv között kiderült hogy minimum 12 németesnek kell lennie de mivel a tanárnénihez jártak énnyien akik miatta a németet választották ez a probléma is megoldódott
ekkor jött az első pofon ami azt hittem engem nem érint kiderült hogy az iskola másik némettanára lesz felsőben az osztályfőnök és természetesen a német és a magyar tanár is egyben még mindig nem esett le a húszfilléres a lányom ha valamiből zseniális az a magyar több novellája jelent meg különböző internetes oldalakon napi rendszerességgel ír valami olyan mély tartalommal ami nem egy 13 éves gyerek sajátja
Eltelt az első felsős év, elég sok problémával nem figyeltem a külső körülményekre , a gyerek elég sokat rontott főleg matekból, ami sose volt a szíve csücske de betudtam a lustaságának. Elkezdtem keményebben fogni majd a 6ikat meghúzzuk, és nem lesz semmi baj az első feketeleves az év végén ért amikor szinte minden tantárból kétes jegyre állt ,sőt az hiszem x,6 alatt egyikből se volt és 1 tantárgyból se kapta meg a jobb jegyet
Sikerült egy olyan bizit összehoznia ami mindenre elég csak pont a továbbtanulásra nem .Jött az évzáró ahol kiderült, hogy az osztályból 7 gyerek 12 tantárból bukik és ebből a 7 gyerekből 6 angolos érdekes statisztika kezdett felnyílni a szemem ,de még mindig nem gondoltam igazán át mi is történik a háttérben .
Végigtanultunk egy teljes nyarat, heti 2x2 óra magántanár utána leckeírás itthon, azt hittem meglesz az eredmény .A gyerek kussol semmit nem mesél a suliról ,az ellenőrzőjében nincsenek igazán rossz jegyek ,de tanulni az istennek nem akar, eljutottunk arra a pontra ,hogy kezdtem komolyan megijedni .Egy két ártatlannak látszó megjegyzés után novemberben már komolyan az iskola váltás fontolgattam ,főleg mikor egy másik angolos kisfiú anyukájával futottam össze és elmesélte hogy a fia úgy tud 2es lenne 4 tantárból ,hogy 5féle magántanárhoz jár .
Ekkor komoly leültem beszélgetni a lányommal ,és végre kihúztam belőle pár olyan tényt amit addig elhallgatott pl. a OF minősíthetetlen hangnemben beszél a gyerekekkel ,és van olyak kisfiú aki az órán csak gyengeelméjűnek nevez és ebben pár tanár gond nélkül együttműködik .
Azonnal elszerettem volna vinni a gyereket de a férjem leállított, mondván évközben talán nem kellene iskolát váltani, mert nem vet a gyerekre jó fényt ha egy kialakult közösségbe csöppen igaz indok nélkül. Számba vettük a lehetőségeinket, és találtunk egy olyan 6 osztályos gimit ahol nem túl nagy a túljelentkezés ,ezért ha sikerül a felvételije talán tiszta lappal indulhat .
Elérkezett a félév napi szinten lassan verekedésbe fajuló harcot vívtam a lányommal és a jegyekkel ,mivel azért kiderült semmi sem olyan rózsás amilyennek látszik sőt beesett egy 3as magatartás úgy hogy a lányom ellenőrzőjében még egy szaktanári figyelmeztetetés se volt ez a felvételin szóvá is tették hogy ilyet még nem láttak.
Elmentek apukájával felvételizni ,nem akartam belefolyni a felvételi procedúrába ,így is eléggé kétségbe voltam esve a lányom jövőjét illetően, és féltem kifakadok és olyat mondok amivel még jobban elmérgesítem a családi helyzetet.
Férjem és lányom is hozta a formáját ,jól sikerült a felvételi és felvették.
Ennek örömére bementem az iskolába megkeresni az osztályfőnököt, mivel a gyereknek április közepén 1 jegye se volt beírva az ellenőrzőbe , a naplóból kiderült hogy matekból össze -vissza 2 egyeses van a 2ik félévre, a többi tantárgy renden van mármint amennyire rendben lehet ,szépen beírtuk a jegyeket, de egy szó nem hangzott el, hogy miért is nincs semmi beírva .Szépen megköszöntem és távoztam a matektanárhoz ,aki hát nem éppen konstruktívan állt a problémához, nem tud korrepetálni mivel nincs rá óraszám ,na itt eltört a mécses, úgy zokogtam mint egy kisgyerek kijött előtte a fél év feszültsége és tehetetlensége.
Másnap kislányom megkapta az első osztályfőnöki intőjét ,mivel a gyerek kötelessége az ellenőrző pontos naprakész vezetése ,tegye mindenki a szívére a kezét mi mindig minden rossz jegyet beirtunk ?
ha jól emlékszem nálunk 2 hetente ofő órán rovancs volt, és ha valami hiányzott hát ott pótlódott.
Érkeztek a hátsó infók egy fiú szinten felvételizett egy 6 osztályosba ,mikor ezt elmondta azon az órán 4db egyest kapott magyarból ,csak hogy tudja mutogatni a felvételin .
Nagyon komolyan ráparancsoltam a gyerekre, hogy kussoljon, szerencsére ez az incidens meg is győzte róla hogy így kell tennie.
Kedves tanárnéni tájékoztatta az osztály , hogy sajnos 6 gyerek nem kívánatos az osztálykiránduláson ,köztük a kislányom se persze mind angolosok ,azt már fel se vettük ,ahogy azt se mikor a magyar évzáró dolgozata 3-5-3 tartalom ,külalak 3, helyesírás 5ös,egy hibátlan dolgozatot nehéz lepontozni, és a kötelező olvasmány dolgozatán látszik a 4esből átjavított 3as. Ma se értem miért is nem 3as eredetileg,igen nehéz 4ből 3ast fabrikálni ,de ez még látványos is, talán arra várt hogy bemegyek és kiverem a balhét ?
A május matek nyüstöléssel telt, szerencsére másra már nem kellett figyelni, heti 3x magántanár és végre elérkezett a következő dolgozat amire elég sokat készültünk és 2es lett itt már a lányomban is elszakadt a cérna, és megnézte a mellette ülő kislány dolgozatát, amikor kiderült hogy ő 1el több feladatot csinált meg jól, mint a kislány aki 3ast kapott, végre kiállt maga mellett (szerintem nem mert volna 2el hazajönni) és az ellenőrzőjébe bekerült a 3as a tanárnéni aláírásával , csak az a jegy a naplóban nem realizálódott. 2 hete amikor bent voltam megint a matektanárnál ennek a dolgozatnak a jegye hiányzott a naplóból .
Irt még egy 3as matekdogát ,és remélem ne bukott meg , nem tartom a gyerekemet angyalnak sőt tudom hogy az átlagnál több probléma van vele ,viszont szülő vagyok és a legellemibb tájékoztatást se kaptam meg nem hivtak be hogy tegyünk valamit mert baj van ,amikor mentem az is lányomon csattant. Ez történet nem csak rólunk szól, talán valakinek tennie kellene valamit ,egy állását féltő kicsinyes rosszindulatú nő ellen, aki nem tudni hány gyereknek tette már tönkre direkt az életét ,mert nem volt szimpatikus vagy mert angolt mert választani és ezzel veszélyeztette a pozícióját.
Délután megyünk a bizonyítvány osztásra ,és remélem elfelejtem ezt a rémálmot amit az elmúlt 2 évben megéltünk.
Az oktatáspolitika nem ide való. A Közélet fórumcsoportban már van erre megfelelő topik, ott lehet folytatni. http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9125423
Ne örülj, kedves, csak azért lendült fel a topik, mert furán alakult a sorsa, elindult egy "fekete pedagógia" c. a polidilin, azt átrakták a Szülői Munkaközösségbe, majd összevonták ezzel, ami eredetileg tán a törzsasztalon volt, most ide került, az szmk-ba... Unatkoztak a moderák, asszem...
Örömmel olvastam az utóbbi pár nap termését:::))Jó néhány hétig volt hallgatási szünet.
TD kicsit felrázta, kicsit el is gondolkodtatta a topikot.
Engem is, az átkosban végzett és dolgozott nyugdíjas pedagógust.
Hm... Azt gondolom, talán a marketinget tanulókat is meg kellene egy kicsit jobban szűrni. Vagy nem kicsit??? Meg még mennyi de mennyi főiskolás/ egyetemista rendelkezhetne több önkritikával, mielőtt elküldi a jelentkezési lapot.
El lehetne- e dönteni egy 20 éves fiatal emberről, hogy milyen szakember lesz???? Szerintem nem...
azt azert nehezen hiszem,hogy valaki ugy alljon fel a katedrara,hogy ma megszivatom a 3.b-t...miert is lenne az jo neki?
nekem lenne 1-2 ötletem, hogy miért lenne jó neki, de szerintem neked is. Amúgy biztos vagyok benne, hogy van jópár ilyen tanár, mint ahogy jópár ilyen fönök is, vagy bárki, akinek beosztottjai vannak.
TD fórumtárs helyesírásán tűnődve bennem az a kérdés merült fel, vajon miért az oly egyszerű igekötős avagy t/tt problémákon bicsaklik meg - s miért, hogy (rossz helyesíró számára valóban nehéz) hasonulásokat, ilyesmiket nagy biztonsággal kezel...
magyarazd egyszerubben,ahogy en tanitottam a gyerekeimnek..ha a lo a kocsi elott all,egybetartoznak..ha mogotte,vagy all koztuk valami,akkor mind kulon:)
figyu,nekem egy 22 eves es egy 14 eves kolykom van,o most lett kozepiskolas./ha csak a nagyokat szamolom/
hallottad mar,hogy az elet nem habostorta??? Bizony vannak szabalyok az iskolaban is,otthon is /jo esetben/ es majd lesznek a munkahelyen is....Tudod,ez egy tarsasjatek,tarsadalomnak hivjak,ahol nem csinalhat mindenki azt,amit akar
en szemelyszerint kimondottan orulok,hogy a fiam most egy olyan iskolaba kerult be,ahol elkapjak a granbancukat rendesen....
a tanarok kozott is vann jok es rosszak,de azt azert nehezen hiszem,hogy valaki ugy alljon fel a katedrara,hogy ma megszivatom a 3.b-t...miert is lenne az jo neki?
Na igen. De sztem ha a tanárnak "hallgass a neve", a diák meg marhán ki lett okosítva a jogaira, az a negatív tendenciát erősíti, nem gyengíti. Tehát 2 dolog van, egyrészt ez, másrészt az oktatók minősége, amiről beszéltünk.
Ahogy már Tomnak is írtam, nem érzem jogosnak az általánosítást. Pl. az én hajdani gimnáziumomban egyetlen ostoba, frusztrált pedagógus sem volt, ahogy te írod, igaz, az ország egyik legjobb iskolája volt -de az rajtam múlt (meg a családi háttéren), hoyg bekerüljek. De sajnos máshol valóban nem felt. van így, mindamellett én jó pár konkrét példát ismerek, amikor a hülye szülő a tanárt zaklatja, holott arról ő nem gondoskodik, hogy a gyerek ne iskola mellé járjon, ne lógjon ki a kapanyél, megcsinálja a leckét stb.
Sztem ugyanarról beszélünk. Hogy ami most van, az nem jó (sem az admin., sem a telj. ért.) - de ez nem azt jelenti, hogy ne lenne rá szükség, mármint az utóbbira. És én is leírtam többször, hogy ezt jól megoldani nagyon nehéz, de szükséges.
Sajnos, ismét eltűnök közületek, de még annyit hozzáfűznék a témához, hogy iszonyatos butaságnak tartom azt, amikor az iskolát a termelő egységekhez hasonlítják, s ahhoz hasonlóan próbálják meg a dolgozók teljesítményét mérni. Mielőtt bárki is ilyet kezdeményezhetne, előtte kötelezően pár évet dolgoztatnám egy iskolában, s aztán cseveghetünk.
A minőségbiztosításra gondolsz? Németh László a Minőség forradalma c. munkájában az írta: csak a szenvedéllyel végzett munka eredményezhet minőséget. (Persze, nem pontosan idéztem, mert nem vagyok annyira okos.) Én igazán szeretek tanítani, de a szenvedélyem kezd alábbhagyni a sok buta papír, kérdőív (és az emelt óraszám) láttán.
A minőségbiztosítással Zsolnai Józsefék kezdtek kb. 10 évvel ezelőtt érdemben foglalkozni, de aztán valahogy az egész abbamaradt. Ami most van, az egy kipipálandó feladat, s a világ nem megy általa elébb. Tudod: "Szavak és könnyek, nem hiszek néktek..."
Sokminden történik, de egy főiskoláselvileg a jövő értelmisége, és attól biz. tudás elvárható. Ha pl. egy gazdasági főiskolán vk nem tudja a PM, GM, MNB elnök nevét, hát bizony arról nekem is megvan a véleményem, de gyanítom, hogy nagyrész nem tudják. És ami a nagyobb baj, hogy a szakmát sem ismerik, ill. a szakirodalmat. Marketing ügyben pl. tuti lemaradtak Kotlernél.
Gondolom, már rájöttél, hogy én általános iskolában tanítok. Érdekes eredményt hozna nálunk egy ilyen értékelés.... Kicsi gyerek számára az a jó tanár, aki vicceskedik, nem követel, csinatos - szóval csupa ilyen lényeges dolgokat vesznek észre, mert ők még nem alkalmasak arra, hogy felismerjék az igazi értékeket.
Írtál a tanárképzés visszásságairól is. Sok fiatal kollégával találkoztam az elmúlt egynehány évtizedben. Fura dolgot figyeltem meg. A volt tanítványaim közül sokan lettek pedagógusok, s általában nem az lett jó tanár, aki diákként jól teljesített. Sokkal inkább azok lettek eredményesek, akik elég karizmatikus egyéniségek voltak, s izmos empátiával rendelkeztek annak idején. Persze, ez általános iskola. Itt nem annyira a háttértudás, inkább a tudás átadásának képessége a fontos. Ezt hogyan lehetne a felvételikor mérni?
NA de hogy a prof. se tudja a nevét?! És amúgy én se tudom. Magyar Bálint volt valamikor, de hogy most ki? Annyi minden történik manapság, a fene se tudja már nyomon követni
Hát, nálunk a főiskolán(jó tudom ez ugyan az ,mint a közép és ált suli) valami olyasmi van, hogy a diákok is és a tanárok egymást is értékelik. Jó tudom ,ez nem működhet pl: ált. iskolában. Szóval csak azt tudom nálunk hogy működik majd elvileg.
De lemernén fogadni, biztos vanak olyan szakemberek akik értenének ennek a megszervezéséhez. Csak hát ügye a pénz...az úgy sincs.
"Elismerem, nem olyan egyszerű ez a teljesítmény-értékelés." Bizony nem az. Mondhatnám azt is, hogy kivitelezhetetlen. Illetve egy módon elképzelhető lenne, de ahhoz rengeteg jól képzett mérési szakember kellene. (Hol van erre pénz?)Egyszerűen mérni kellene a kiindulási szintet, s aztán azt vizsgálni, hogy a gyermek önmagához mért fejlődése megfelelő-e.
Hogy értsd: évekig tanítottam csak cigány gyerekeket. Ha az ő év végi teljesítményüket a többi osztályéhoz viszonyítják, már szedhettem is volna a sátorfámat. Volt olyan pályaszakaszom is, amikor válogatottan jó képességű gyerekekkel foglalkoztam. Az osztályom tanulmányi átlaga magasan az iskolai átlag fölött volt, s én mégis elégedetlen voltam magammal.
Akkor ki és hogyan tudja objektíven mérlegelni a tanári teljesítményt? (Csak a minőségbiztosítási izével ne hozakodjatok elő, mert az az évszázad szélhámossága.)
Hát igen. De hát ügye, nem itt és nem most és nem nekünk kell megoldani. Erre van kitalálva valami oktatási miniszter nevű fazon....mi csak a problémákat látjuk.
A miniszterről jut eszembe, az egyik prof mondta: Tényleg, tudják hogy ki ,most az oktatási miniszter? Nem? Akkor biztos nagyon jól csinálhatja munkáját....
Érdekes irányt vett a beszélgetésetek. Két megoldási javaslattal álltatok elő, de sajnos olyan ez, mint a viccben: két út közül választhatunk, de mind a kettő járhatatlan.