Kréta több, mint Görögország legnagyobb szigete. Kréta többet érdemel annál, hogy egy utazási irodával elvitessük magunkat egy népszerű üdülőhelyre, és hazatérve elmondhassuk azt, hogy ott (is) jártunk, éppen ezért ez a topik nem a szervezett utakról, apartmanokról és fakultatív programokról szól, hanem arról, hogyan lehet megismerni egy helyet a saját valójában.
Az egyszerűség kedvéért nem fórumtéma: apartmanok, különösen a szállodák leírása, miután már befizettél egy utazási irodánál, félpanzió, különösen az AI megemlítése, turistaipari komplexumok elemzése. Lehet viszont beszélni érdekes helyekről, városokról, hegyekről, falvakról, emberekről, kajákról, hangulatokról.
Tehát itt más a módi.
A fórum törzsközönsége az évek folyamán alakította ki azt, hogy miről akar beszélni, és miről nem.
Ezért, mielőtt részt vennél a fórum életében tájékozódj a szokásokról, olvass vissza. Lehet, hogy a kérdésedre már választ is kaptál. A fórumban felhalmozott információ megismerésében nagy segítséget nyújt a kereső. Ne tegyél fel házi feladat jellegű kérdéseket. Azokat a fórum törzsközönsége már megoldotta. Tanulj meg okosan kérdezni. Ha valamire nem kapsz választ, vagy elsőre gúnyosnak tűnő kioktatásban részesülsz, akkor az azt jelenti, hogy a törzsközönség arról a témáról nem akar beszélni. :-)
8 napot fogunk jövő héttől kezdve eltölteni Krétán. A cél: Nyugodt pihenés, a nagy tömeg kerülése, autóbérlés max kb. 1,5 - 2 órás egyirányú utakkal felfedezés de csak módjával. (Hosszabb gyalogtúrák most nem játszanak.)
Az eddig neten talált információk alapján a terv:
Szállás: Paleochoraban. (Még nincs lefoglalva.)
Partok melyeket megnéznénk egy egy napi kirándulással: Balos, Elafonissini, Kedrodasos, Falassarna. (Tudom, hogy felkapott partok, de talán a covid miatt kevesebben vannak most mint máskor.) Ez összesen 4 így ha kedvünk támad duplázni lesz plusz napunk rá, illetve a hegyekben is lehet kicsit nézelődni.
Én megosztanám a szállásokat, és nem Agia Marina/Stalos-ban keresnék szállást az első 4 napra, hanem mondjuk Kissamos környékén valamelyik faluban, onnan nyersz naponta 1 órát, Balos, Falassarna felé és Elefanosi is 1 órára van. A második 3 nap bázisra szerintem Sougia lenne a legjobb választás, ahogy már írták onnan könnyebben elérhető a Samaria, de helyette az Irini szurdok is meggondolandó és egyébként is Sougia környékén van túrázni/fürödni való hely. Matala bár kétségkívül jó hely, nagyon kiesik innen (5-6 órát ülnétek autóban).
Samariat nem tudod megcsinálni, hacsak nem Paleochorában, de még inkább Sougiában alszol - reggel f7 körül kell beülni a buszba, hogy felvigyen Omalosba, és az utolsó hajó 4 körül indul vissza ugyanoda. Persze technikailag el lehet indulni Chaniából reggel ötkor, de minek, ráadásul Sougia jó. Az tény, hogy délen nem nagyon lehet kelet-nyugati irányban mozogni, a Lefka Ori és Samaria kettévágja, de összességében az északi part nagyságrendekkel rosszabb, mint a déli. Matala kicsit kilóg a nyugatból, de mindenképpen nézzétek meg, és ha már ott vagytok Fesztosz is megérős. Kournas szerintem kihagyható, és vagy Elafonisi, vagy Balos, nyomasztó tömeg van mindkét helyen.
Sziasztok, Aug 25-től leszünk 7 éjszakát Chania-ba érkezve.
Mindenképpen autóbérlésben gondolkodom, ahogy visszaolvasva az Autrip-et ajánlottátok többet is, igen kedvező áruk van így ezen továbblendülnék és inkább a bázis/ok érdekelnének.
Aktív nyaralók vagyunk, de azért a meglátogatni való strandokon is szeretnénk időt töltetni így főleg ennyi időben szerintem nyugat-Kréta fér bele Santoroni, Herkalion-Knossoos, Agios Nikolaos, Vai nélkül. Mivel Chani-ba érkezünk így a szállásnak Agia Marina/Stalos-t gondoltam a kérdésem az, hogy van-e értelme megosztani az éjszakákat egy déli szállással.
Déliek: Elafonissi, Samaria, Skinaria/Preveli, Matala
Az úthálózatot nézve nem látom értelmét délen szállást nézni, mivel elég sokszor észak-déli írányban kell mozgoni ahhoz, hogy keleti irányban haladhass tovább. Mit gondoltok erről? Vagy még az is eszembe jutott, hogy 4 éj Agia Marina és 3 éj Réthimno vagy mellette valamelyik kisebb üdülőfalu.
(Dél)-keleten talán Xerokambos meg Vai környéke, Ierapetra és attól keletre levő részek azok elég turistásak. Lendas és környéke (Dytiko, Trafula) a klasszik nudistás hely, bár pl tavaly rettenetes mennyiségű görög volt mindenhol 7végén, és ők azért nehezményezték.
Tavaly bejártuk a dél-nyugati oldalt, ott tele volt olyan kis stranddal, ahol rajtunk kivül a kutya sem volt. Egy-egy helyen (főleg az északin, ami amúgy is zsúfolt) láttam nudi tiltó táblát, de a déli részen tuti találsz rá alkalmas szakaszt.
A déli és keleti partokon sok nudista barát strand van. Bővebb infót - hogy hol ajánlott és hol nem többek között a vallási kegyhelyek miatt - a https://cretanbeaches.com oldalon találsz (itt a szűrt lista), illetve a következő linken is van információ: http://www.capnbarefoot.info/start Az északi partról nincs sok tapasztalatom, ahol mi jártunk, ott nem volt.
Saját őszi élmény híján amíg várakozunk fórumtársunk beszámolójára szeretném a figyelmetekbe ajánlani egy angol hölgy kirándulós csatornáját. Jelenleg is Krétán tartozkodik és majd mindennap kirándul és megosztja velünk. Sok jó helyen járt, adott kiváló tippeket is. (ja és a kutyái többet szerepelnek, mint szerintem kellene)
Hellósztok, rövid leszek, egy kis maradék augusztusról, még szót akartam ejteni a koronavírus hatásáról. Heraklionból esténként többször is elsétáltam Amoudarába egy palack ásványvízzel, ami ügyesen preparálva volt retsinával úgy ahogy azt kell - két rész retsina és egy rész szódavíz, ami a nagyfröccs kémiai formulája csak több molnyi mennyiség fér a petpalackba. Mivel elég általános hogy az emberek vizet visznek a kezükben, nem keltett feltünést hogy egy padon üldögéltem pár órányit egy palack vizet iszogatva, aztán hazadűlöngéltem megtakarítva még egy eurot. A túristaforgalom meglehetősen gyér volt, gondolom a szállodák, éttermek és boltok inkább a katasztrofális jelzőt használnák: https://drive.google.com/drive/folders/1E5BJ2ILTxv9t0iY8v6caOiXKanSO3kmD?usp=sharing
Voltam heraklioni piacon is (szerdán van), ahol feltünést kerülendően csak lógott nyakamban a kamera mint ami nem működik, de vett ezt-azt:
:) adjatok néhány napot, most nem akarok a neten lógni. 34 fok volt ma, egészen nevetséges, augusztusban és szeptemberben két nyaralás alatt összesen 4 hetet töltöttem Krétán, egyszer sem volt 30+ fok. Most amúgy is más helyeken vagyok mint szoktam, talán érdekes lesz ezekről is beszámolni.
tegnap érkeztünk meg Krétáról, 10 napot töltöttünk ott. Minden nagyszerű volt, arra számítottam, hogy minden kongani fog az ürességtől, de rengeteg volt a turista, úgyhogy el se tudom képzelni mi lehet főszezonban ... egyik vendéglátós sem panaszkodokott a szezonra, szinte minden nyitva is volt.
18-án pénteken érkeztünk, mivel előző nap foglaltam szállást a véletlenszerű tesztelés után amibe persze pont beleestünk átvettem az Europeo carstól a kocsit és mentünk is Chaniaba. Egyébként vicc az egész tesztelés, meg szerintem a covid is de ebben ne menjünk bele.
Viszont az Europeoval nagyon meg voltam elégedve, igaz még irodájuk sincs a Chania reptéren, de minden flottul ment, egy kis műanyag asztalon a reptér melletti parkolóban elintéztük a papírokat és indulhattunk is a vadiúj i20-al utunkra. 10 napra 162 euró volt az autó, zárolás nincs, lehet készpénzel is fizetni, még egy üveg bort is adtak az autó mellé és félreérthető mosollyal azt mondta a kedves hölgy, hogy vezetés közben persze ne igyunk. :)
Mivel az első 2-3 napra hurrikánt jósoltak jobbnak láttam a városba kezdeni a kirándulást, bár utólag bánom is hogy nem inkább valami félreeső faluban szálltunk meg, bár semmi baj nem volt a hotelunkkal, sőt, aki Chaniaba készül bátran tudom ajánlani az Alexis hotelt, kicsi, tiszta, családias a parton szinte, van egy Theodosi nevű taverna is alatta, 10 nap alatt sehol sem ettem olyan finomakat mint ott, de engem valahogy Krétában a nagyvárosok nem fogtak meg. Persze szépek az óvárosok meg minden, de ennyi.
Ebbe a 3 éjszakába amit itt töltöttünk belefért Chania, Agia Apostoli, átgurultunk Rethimnoba, visszafelé Georgiupoli, valamint az Aktrotiri-félsziget az Agia Triada Tzagaroli monostorral és Stavros. A monostorhoz hozzátenném, hogy nagyon hangulatos. Miután megnéztük úgy döntöttem, hogy elindulok azon az úton ami a hegyek felé visz és megyünk amíg lehet. Egypár kanyar után egy kerítesbe ütköztünk, ahová ki volt írva, hogy nyugodtan be lehet menni aki sétálni akar, csak viselkedjen szent helynek megfelelő módon. Mondom oké, akkor bemegyünk, mi történhet? Ha jól sikerült kisgoogleznom a Moni Kirias ton Aggelon Agiou Ioannou Erimitou Gouvernetou nevű szent helyre tévedtünk, ahol volt egy monostor és egy jól kiépített gyalogösvény le a partig. Ami ugye legalább egy óra volt egy apró öbölbe, ahol a szent hely lévén tiltott a strandolás. Útközben van egy barlang és mily meglepő Görögországban, egy templom is. Nem hangzik túl izgalmasnak, de az a csend és nyugodság ami ott volt a kedvenc helyemmé tette az Akrotirin.
Ami a hurrikánt illeti, helyenként erős volt a szél, szombaton esett is kicsit, de bőven leizzadtam a városnézések és az említett túra alatt.
Vasárnap este rájöttünk, hogy még nincs másnapra szállásunk. Mivel az időjósok délre mondták a legjobb időt ezért Plakiasra esett a választás két éjszakára. A város vagy falu nem is tudom minek nevezzem nekem személy szerint tetszett, volt egy kis élet de pont annyi amennyi még jól esett.
Útközben odafelé tettünk egy kissebb gyalogtúrát a D4-es ösvényen Hora Sfakiontól a Glyka Nera beachig és onnan Loutroba. A túrát nem pontosan a falubol kezdtük, hanem Anopolis felé vezető útról. Bátran ott lehet hagyni a kocsit az út mellett nem lesz gond, mindenki úgy csinálta. A túráról annyit, hogy sokkal szebb volt minden mint arra előre számítottam, nagyjából 70 perc a túra, lehet kicsit több de megéri, gyakorlott túrázóknak nem lehet gond, átlagos kondícióval rendelkezőknek sem. Közben egyet lehet hűsölni valamelyik öbölben és meginni egy pohár bort a Glyka Nera beachen. Aki elfárad Loutroból jöhet vissza a Glyka Neraig és Sfakionig is csónakkal.
A hátra lévő két napban meglátogattuk Prevelit és a Schinaria beachet. Szép időtöltések voltak, bár Prevelire ajánljuk minél korábban menni, fél 1re mire visszamásztunk a parkolóba már teljesen betelt, pedig miénk volt ha jól számoltam maximum a negyedik amikor érkeztünk.
Az utolsó 4 éjszakára Falasarnaba foglaltunk szállást. Itt akartuk kezdeni a kirándulást, csak ugye az időjárás ezt másképp gondolta, de szerencsére a végére eljutottunk. Maga a Falasarna beach nagyon szép, hosszú, homokos, lassan mélyülő, nekünk tetszett, van pár taverna is a környéken és pár szállás, pont elég. Innen indultunk minden nap útra valamerre. Persze meglátogattuk Elafonissit és Balost, mindkettőhöz megjegyzem hogy csodálatosan szép helyek, de ide is jó korán érdemes menni... dél körül megérkezik Balosra az első turista hajó, onnantól ember ember hátán. Elafonissin szerintem egész nap az a helyzet. Mi még tudtuk élvezni, de nem tudom elképzelni mi lehet itt főszezonban, covid mánia nélkül...
Utolsó napra nagyon szeles időt mondott Falasarnába ezért úgy döntöttünk, hogy bepótoljuk Samariat, amit eredetileg Chaniabol terveztünk, csak az eső miatt elmaradt. A program úgy nézett ki, hogy leautóztunk reggel Palaichorába, vettünk kompra jegyet Agia Roumeliig, kettőnkre a retúr 54 euró volt, út másfél óra oda másfél vissza. Mehettünk volna Sougiából is csak gondoltuk jobb buli lesz hajón ülni mint autóban. Úgy is volt, reggel csodálatos utunk volt. Ettünk egy reggelit Agia Roumeliben és felsétáltunk a szurdok kb feléig Samaria faluba és vissza, 5 óra volt és 28000 lépés de úgy éreztük megérte. Viszont a visszautunk a komppal nem volt épp leányálom, hiaba volt nagy a hajó, eléggé dobálták a hullámok és ez másfél óráig alföldi gyerekeknek nem túl kellemes :) ... és mivel késett, tök sötétben szálltunk le és indulhattunk vissza a szállásra ... egy valamit amit biztosan nem ajánlok Krétán az a hegyi utakon való vezetés éjszaka ... jó persze megment, de a szemeim majd kipottyantak mire visszaértünk...
nagyjából ennyi fért bele a 10 napba, előtte még nem jártunk Krétán, de szerintünk visszatérünk. Hiányozni fognak a tavernák és a raki...ugye one raki a day, keeps the doctor away :)
Valószínű,nagy mázlink volt, hogy még épp eljutottunk, októbertől lehet megint lezárják ezek az idi***k a szlovák határokat is, úgyhogy innentől csak reméljük a legjobbakat. Remélem segítettem ezzel a beszámoloval valakinek valamit ... :)
Mellékelek róla képet. Kicsit engem az angol golden ale-ekre emlékeztet inkább, nem láger sörre. A másnapról nem tudok beszámolni, nem vittem túlzásba a fogyasztást :)
Közben haza is jöttünk, még októberre van egy jegyem, de abból már nem lesz semmi szerintem. Most Goudouras-ban szálltunk meg, ami inkább él mezőgazdaságból mint turizmusból, ennek megfelelően néz ki a falu, sok melegház, még több kecske és birka. A környék viszont mesés, 2-300 méterenként apró partszakaszok, egészen Makry Gialosig, gyönyörű hegyek hegyi falvakkal, szurdokok és egy sziklafalba épített monostor.
Mivel többször is olyan viharos szél volt, hogy a parton nem lehetett megmaradni, inkább kirándultunk a sziget belsejébe. Néhány kép a környékről:
Nem esküszög meg rá 100%-ra, de szerintem ilyet ittam tegnap előtt Chania-ban, (legalábbis helyi sörként kínálták) nekem nem nagyon jött be, volt valami fura mellékíze, maradok inkább a Mythosnál.
de mentségemre legyen mondva, hogy én leginkább a Cseh sörökön szocializálódtam, de némi Belga, Britt és Német is mindig van otthon