Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2018.12.21 0 0 7966

Zaporozsecből exportra eleve nem érkezett sok  magyarországra.Minden ország annyit kapott belőlük amennyit a szovjetúnió adott,nem volt kivánságműsor volt.( ez kb olyan  mint a szocializmusba,  karácsonykor a kgst országokba be érkező import déli gyümölcs :  Két kilót kértél a boltba de csak egy kilót kaptál.)

Ezért nem is fogsz találni itthon  normálisat. Ha olyat akarsz venni ami jó is akkor irány Ukrajna.

Előzmény: JumboJet (125)
pizo Creative Commons License 2018.12.15 0 0 7965

Minden kívánságod így teljesüljön:) 

 

Zoli

Előzmény: Vaskalap kartárs (7964)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.12.15 0 0 7964

Attis milyen pontosan eltalálta a teljesítményt! Komolyan mondom, már vártam mikor bukkan fel az erőmérőben egy Zapi. És tessék, teljesült a kívánságom.

Előzmény: pizo (7958)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.12.15 0 1 7963

A Zaporozsec formaterve szerintem is nívódíjat érdemel. Ízléses, bájos és amellett kicsit vagány is. Nem hiába ihlette meg ezt a karosszériaépítő mestert. Csak gratulálni lehet a művészi munkájához.

Előzmény: Fozat1 (7962)
Fozat1 Creative Commons License 2018.12.15 0 0 7962
Előzmény: Köny (7960)
pizo Creative Commons License 2018.12.15 0 0 7961

Ha igazi, brutálisan jó munka.

 

Zoli

Előzmény: Köny (7960)
Köny Creative Commons License 2018.12.15 0 0 7960

Vajon igazi vagy fotóbolt? Mindenesetre nem rossz!

Előzmény: FAV 20 (7959)
FAV 20 Creative Commons License 2018.12.15 0 3 7959

pizo Creative Commons License 2018.12.14 0 0 7958
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.12.07 0 0 7957

A 966 típus magyar forgalombahelyezése  csak külön prizmával ( ami nem a Zsigulié) volt lehetséges. Az is lehet, hogy ezt az egyszerűbb  prizmát a Merkur szerelte fel a 0-revízió során. Később 968-nál megjelenő tolatólámpa vette át a helyét és így került az esztétikusabb Zsiguli prizma a hátfal felső részére. Érdekes, hogy a Fiat 850-nél elfogadták a  kerek lámpatestbe integrált  prizmát.

Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.12.07 0 1 7956

Ez a kép a Fortepan oldalról származik, már én is néztem korábban. Úgy tudom, hogy egy rendőrségi akcióról számol be, amelynek az volt a célja, hogy az akkoriban gyakori Zaporozsec lopások során eltulajdonított járműveket kiszűrjék a fokozott ellenőrzéssel. A Fortepanon több hasonló kép is van a Jászai Mari tér környékéről.

Magán az autón megfigyelhetjük a házi tuning néhány jellegzetességét. Ez egy 966-os, hiszen nincs tolatólámpája és a kopoltyúja is hosszú. A hátsó lámpába épített íves fényvisszaverő prizma vagy a tulajdonosnak nem tetszett vagy a műszaki vizsgán nem felelt meg, ezért kaphatott Lada prizmákat. De feltűnő, hogy nem felülre tették, mint a 968-asok esetében már gyárilag volt, hanem a lökhárító közelébe. Ezen kívül látszik a házilag barkácsolt parkolólámpa a C-oszlop tövében. Biztonsági öv viszont nincs.

Előzmény: iskolaitanuló (7955)
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.12.06 0 1 7955

Törölt nick Creative Commons License 2018.12.01 0 0 7954

Ez eladó ?

Előzmény: Fozat1 (7944)
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.12.01 0 1 7953
Rumcice Creative Commons License 2018.11.26 0 0 7952

Sziasztok!

 

Eladó vadonatúj karburátor, felszámolt autósbolt készletéből:

 

https://auto.jofogas.hu/bacs_kiskun/ZAZ_Zaporozsec_karburator_porlaszto_orosz_szovjet_CCCP_uj_86129937.htm

Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.11.25 0 0 7951

Szóval zöld is volt. Köszönjük, ez egy hasznos értesülés!

Amúgy a korai M-es változatok csak néhány színben készültek: piros (halványpiros), zöld, világoskék, fehér, okkersárga. Terveztem, hogy valamikor megpróbálom összeírni az egyes időszakok színválasztékát, de a lustaság mindig legyőzött.

Előzmény: 3aSschool (7950)
3aSschool Creative Commons License 2018.11.25 0 1 7950

"Igen, már látom, hogy ez egy kasznicserés autó. Ezeket a kasznikat kizárólag ebben a piros színben árusították. Legalábbis az eddigi kb. 10 autó, amit láttam, mind ilyen volt."

 

Bocs, véletlen tévedtem ide.

A történeti hűség kedvéért.

1984-es tapasztalat: piros és zöld kasztnikat lehetett kapni. Pesten az egyik szervizben mindig folyamatban volt egy-kettő.

Színre (a képeket a neten kerestem):

Érdekességképpen: az ár 60eFt körül volt. Lényegében a motor és a váltó maradt meg.

Egy motor is kb. ennyibe került 2-3 évvel később.

Előzmény: Vaskalap kartárs (7530)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.11.17 0 0 7949

Köszönöm, igyekeztem. És ez a köszönet azokat, a szöveg végén említett segítőtársakat is megilleti, akik közléseikkel hozzájárultak az anyag összeállításához.

Előzmény: iskolaitanuló (7948)
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.11.17 0 0 7948

Hát ez nagyon színvonalas és részletes írás, ilyet még magyar szerző tollából nem olvastam !  Apukám is aki ,1973 -ban volt a Zaporozsec ankéton, megerősítette, hogy a típustörténeti és a magyar üzemeltetési

tapasztalatok összefoglalása hiteles, magas színtű szakmai tudásra vall. Jó sok információt összegyűjtöttél.

Előzmény: Vaskalap kartárs (7947)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.11.17 0 1 7947

Ez a kis cikkgyűjtemény csak ízelítő volt, amit az elmúlt időszakban találtam. Van egy teljesebb gyűjtemény, amit innen lehet letölteni:

https://data.hu/get/11525496/ZAZ-cikkek.pdf

Ezen kívül írtam egy típustörténetet is:

https://data.hu/get/11525440/tipustortenet_ZAZ.pdf

Biztos lehetne még bővíteni, de sajnos egyelőre csak ennyit tudok. Például én is kíváncsi lennék azokra a számadatokra, amire kíváncsi vagy, te tételes kimutatásom nincs.

Előzmény: Törölt nick (7946)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.16 0 0 7946

Húú,de komooly cikk.

Nagyon tuti.

Azt nem tudod hogy darabra körülbelül  mennyit gyártottak 966 és 968 ból összesen?

Egyáltalán mikortól kezdték el gyártani az első 966 os és 968as zaporozseceket?1971? Jól tippeltem? konkrétan nem a 965 ös gorbatij   érdekelne amelyiknek forditva nyilik az ajtaja  , hanem az összes azt követő 966 és 968 gyártott darabszámára lennék kiváncsi .  Persze nyilván az is érdekes infó lehet aszámomra  ha valaki tudja azt is hogy gorbatijból mennyit gyártottak .Az is egy érdekes autó  .Ha tudnák egyet szerezni valószinúleg az lenne az első dolgom  vele hogy levágnám  az ajtajait  és visszaforditanám,a hagyományos normál irányba :-)

Előzmény: Vaskalap kartárs (7938)
Karcsi Szafián Creative Commons License 2018.11.14 0 0 7945

Sziasztok Zaporozsec kedvelők,

Lassan eljön az ideje a következő találkozónak.Az előkészületek elkezdődtek.Az időpont 2019 07.5-6-7.Szeretném a visszajelzéseteket kérni hogy jó e az időpont és hány emberre és hány autóra számíthatok.Az időpont választás nagyon fontos a szállás foglaláshoz .Szeretném ha visszajeleznétek nekem 11-hó 16-ig (jövő hét péntek)

Köszönettel Szafián KarcsiTel 0670 770 3700

Fozat1 Creative Commons License 2018.11.01 0 1 7944

iskolaitanuló Creative Commons License 2018.10.30 0 0 7943

nem csak 78-ban hanem már a 966-os széria magyar reklamációinál is megjelent a kályha  ventilátor motorjának rendkívüli zajossága és szabályozhatatlansága. A szívólodali váltószelep csak részleges megoldás volt

Mi  már több kályhát felújítottunk és a fő probléma valóban a kipufogócső merev rögzítéséből adódik.

Előzmény: Vaskalap kartárs (7942)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.10.30 0 0 7942

Azt a bizonyos váltószelepet már 1971-től alkalmazták, azonban ez a cikk 1978-as, tehát egészen biztos, hogy valami másra gondoltak.

Nyilvánvaló, hogy az újdonságokat az M-es változatnál kívánták alkalmazni, de gazdasági okokból sorra tettek le a forradalmi újításokról. A vége pedig az lett, hogy több esetben az autó hátrányára fejlesztettek. A karosszéria bájos vonalai mindenesetre áldozatul estek.

Előzmény: iskolaitanuló (7941)
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.10.29 0 0 7941

....a kályha zajosságát mindössze csak az csökkentette, hogy beépíttek egy váltószelepet a szívóoldalra, külső levegő szívásnál némileg  kisebb a zaj, de más hangszigetelési megoldást nem tudtak alkalmazni.

A probléma gyökere, hogy a kályha kipfogócsöve egy tömítés közbeiktatásával mereven van rözitve a kipufogóvezetékre, ami minden rezonanciát felerősítve átvisz az utastérbe.

Előzmény: Vaskalap kartárs (7940)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.10.29 0 0 7940

Talán egy halkabb ventilátor? De hiszen nem is annyira zajos, hogy ez zavaró lenne, bár van akit a legkisebb műanyag nyiszorgás is zavar az utastérben. Azonban mindegy is, mert ugye mint tudjuk, az M-es is ugyanazt a benzinkályhát használja, mint a korábbi típusok.

A cikkek közül azonban a gyártás befejezéséről szóló az érdekes. Ebben ugyanis a termelés 80%-áról tesz említést, hogy az ment Ukrajnába és Oroszországba. De hová vitték a maradék 20%-ot? Esetleg további volt tagköztársaságokba? Ez nem derül ki.

Előzmény: iskolaitanuló (7939)
iskolaitanuló Creative Commons License 2018.10.29 0 0 7939

"A korábban gyártott ZAPOROZSEC-ek tulajdonosainak sok bosszúságot okozott a benzinfűtés. Ez évtől kezdődően kevésbé zajos, de megbízhatóbb fűtéssel látják el ezeket a kocsikat".

nem tudom, hogy milyen műszaki változás indokolta volna a zajosság csökkenését.

Előzmény: Vaskalap kartárs (7938)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2018.10.29 0 0 7938

Néhány régi kis részlet a Szabad Föld című lapból:

 

1972-05-21

Jön az új Zaporozsec és a Dácia

 

Mikor és miért? — Rendszerint így kezdődnek azok a levelek, amelyeket autótulajdonosok és leendő tulajdonosok írnak hozzánk. Nos, ezekre a „mikorokra” és „miértekre” Orha Istvántól, a Merkúr kereskedelmi osztály igazgatójától kértünk választ.

— Mikor kapható ismét Zaporozsec?

— Az elmúlt héten már megérkezett az első szállítmány. Ami pedig a hosszan tartó várakozást illeti, a leendő tulajdonosok bizonyára nem haragszanak miatta. Ugyanis egyetlen ország vásárlói sem panaszkodtak annyit a Zaporozsecre, mint a magyar kocsitulajdonosok. Mindenütt tudomásul vették, hogy a kocsi árával arányos a teljesítmény. A mi vevőink pedig azt várták — némi túlzással —, hogy versenyautó legyen. Ha betartották volna az előírt szabályokat, nálunk sem lett volna ennyi panasz. Ettől függetlenül mi eljuttattuk a gyárhoz az észrevételeket, ahol nemcsak tudomásul vették, hanem kívánságunknak megfelelően 18 módosítást hajtottak végre a Zaporozsecen. Nos, amíg ez a módosítás nem készült el, nem kértünk a korábbi konstrukcióból.

— Jobb lesz a Zaporozsec, de változatlan marad-e az ára?

— Annak ellenére, hogy korszerűbb, üzembiztonságosabb a korábbinál, változatlanul 58 ezer forintért hozzuk forgalomba.

 

1972-07-09

Tájékoztatjuk a Zaporozsec iránt érdeklődőket, téves az az információ, hogy a szovjet kiskocsikból nem szállítanak Magyarországra. Sőt, a közelmúltban kötött újabb szerződést a Merkúr, miszerint még ebben az évben 3000 Zaporozsec érkezik hazánkba. Az első szállítmányt augusztus elejére várják.

 

1972-08-13

Megérkezett a régóta várt új Zaporozsec. Amint arról korábban már hírt adtunk, azért szünetelt a szovjet kiskocsi szállítása, mert a magyar autósok kívánságának megfelelően, 18 módosítást eszközölt a gyár. Miután a módosítások sikeresnek bizonyultak, az elmúlt héten megkezdődött a Zaporozsec személygépkocsi szállítása és árusítása.

 

1972-12-03

Több olvasónk kérdésére válaszoljuk: ha ezekben a hetekben benyújtják igényüket, a következő év végéig megkaphatják a Zaporozsec gépkocsit. Ugyanekkor jó hírt is közölhetünk a Zaporozsecre várókkal. Az eddigi vizsgálatok után egyöntetű a vélemény, hogy a mostani kiadás minden tekintetben jobb a korábbinál.

 

1978-02-26

A korszerűsítés ez évben érinti a „terepjárók” első változatát, a ZAPOROZSEC-et is. Megváltozik a dísz- rács kivitele és a karosszéria hátulnézete, megszüntetik a levegőbefúvókat a hátsó sárvédőkön és jelentősen korszerűsítik az utastér kiképzését és borítását.

A korábban gyártott ZAPOROZSEC-ek tulajdonosainak sok bosszúságot okozott a benzinfűtés. Ez évtől kezdődően kevésbé zajos, de megbízhatóbb fűtéssel látják el ezeket a kocsikat.

 

1982-12-05

Zaporozsec

Az ukrajnai Zaporozsje Kommunár gépkocsigyár futószalagját elhagyta a kétmilliomodik Zaporozsec gépkocsi. Az első szovjet kisfogyasztású gépkocsit 22 évvel ezelőtt ugyanebben az üzemben gyártották. Időközben jelentős fejlődés következett be, a mai gépkocsitípusok sóikkal megbízhatóbbak és nagyjavítás nélkül 125 ezer kilométer megtételére képesek. Ez pedig ebben a kategóriában jó műszaki mutatónak számít.

 

A Nimród című lap vadászoknak szólt, de írtak benne a LUAZ-ról is:

 

Nimród 1979 11

ÚJ SZOVJET VADÁSZAUTÓ

A csehszlovákiai Ceske Budejovicében megrendezett Éltető Anyaföld című kiállítás szovjet pavilonja előtt pillantottuk meg a szovjet gépkocsigyártás legújabb termékét, a LUAZ 969 A típusú terepjárót.

A 39 lóerős motor ugyanaz, mint a Zaporozsecé. A kocsi négyszemélyes, az első két ülés állítható és fektethető, a hátsó kettő a kocsi oldalfalához csatolható, s ezzel a belső tér több mint fele kiürül. A kocsiszekrény „derekától” ponyva fedi a benn ülőket, ami a GAZ-nál ismert módszerrel nyitható és csukható. A LUAZ összsúlya 1340 kg. Két személy szállítása esetén 250 kg, négy személy esetén 100 kg súlyt képes elvinni. Országúti maximális sebessége 85 km/óra - ekkor a fogyasztása 10 liter normálbenzin.

A Zaporozsec gyár képviselőjétől érthetően azonnal az ára és megvásárolhatósága felől érdeklődtünk. Pontos összeget nem tudott mondani - de körülbelül 7000 rubelbe kerül a LUAZ. Elsősorban mező- gazdasági üzemek, erdészetek, vadgazdaságok vásárolják, illetve használják.

Igénytelenebb, de talán emiatt praktikusabb és olcsóbb is, mint a LADA NIVA. A hátsó ülések felhajtásával akkora hely marad a kocsiban, hogy abba két szarvas, vagy több vaddisznó is elfér.

Az autót nem vadászaink bosszantására mutatjuk be, mert bízunk benne, hogy ez a típus talán hamarabb eljut Magyarországra, mint a LADA NIVA.

 

Magyar Ifjúság,

 

1965-10-23

A LEGÚJABB ZAPOROZSEC

Az új Zaporozsec, a ZAZ—966 kocsiszekrénye áramvonalas. A hűtőburkolaton jól mutatnak a négyszögalakú helyzetlámpák.

A Zaporozsec továbbra is az egyetlen szovjet gépkocsitípus, amely léghűtéses motorral működik. Benzin-fűtőberendezése nemcsak a kocsi belsejét, hanem a motort is fűti. Ez lehetővé teszi, hogy a motort bármilyen hidegben beindítsák.

A kocsinak V-alakú, négyhengeres. négyütemű, 27 lóerős farmotorja van. A motorral egy blokkban helyezkedik el a hátsó tengelyhíd differenciálműve is, ezért nincs szükség kardántengelyre.

 

1966-12-03

Moszkvában bemutatták a legújabb típusú Zaporozsec kiskocsit, amely 30 lóerős motorral és 75 ezer kilométeres garanciával kerül a vásárlókhoz.

 

Világgazdaság,

 

1971-03-06

A félmilliomodik Zaporozsec kiskocsi március 30-án, az SZKP 24. kongresszusának megnyitó napján készül el. A népszerű szovjet autókat gyártó Kommunar gépkocsigyár korszerűsítése és műszaki fejlesztése jó ütemben halad. Már épül az üzem információs számítóközpontja. A gyári futószalag 17 km hosszú, s jelenleg minden harmadik percben gördül ki a szerelőműhelyből egy új Zaporozsec.

 

1994-06-28

Megszűnik a Zaporozsec gyártása

Megszűnik a Zaporozsec, a hajdani szovjet népautó gyártása. Az utolsó példány csütörtökön gördül le a zaporozsjei gyár szerelő- szalagjáról. Az autó gyártását még Hruscsov rendelte el 1960-ban, s 1968-ban kezdték az összeszerelést. A múlt évig Ukrajna és Oroszország vevő volt a termelés 80 százalékára, de a magas vámok miatt Moszkva törölte a megrendeléseket. Ukrajna maga képtelen volt tovább finanszírozni az autó gyártását. A zaporozsjei gyár dolgozói egy új autótól, a Tavria 1105-től remélik a fennmaradást. A Tavria motorját egyébként olasz robotok gyártják.

iskolaitanuló Creative Commons License 2018.10.11 0 0 7937

nagyon jó kép, gratulálok !

Előzmény: Vaskalap kartárs (7936)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!