Fiatalabb koromban volt egy keskeny gumijú Raleigh országúti versenyem, azt sík úton fel tudtam tekerni akár 60 km/h-ra is. Erőlködés nélkül szélcsendben, vízszintes aszfalton úgy 40-50 km/h-ra. Hihetetlenül jól ment az a gép, igaz, hogy én is kirobbanó formában voltam akkoriban:-)
Mountain bike az nem száguldozásra van tervezve, de szerintem azt is fel lehet nyomni úgy 40 km/h-ig, ha nincs ellenszeled:-)
"Rugózással ellátott, elektromos kerékpár könnyű akkupakkal, rátekerve 40-50km/h utazósebeséggel élvezetes, és gazdaságos is lenne."
Vagy épp egy kétszemélyes tetracikli akkupakkal kiegészítve. Ha elfáradnak az ürgék, átkapcsolnak elektromos hajtásra. Amikor benne vannak a tekerésben vagy lejtmenetben mennek, egy dinamó tölti az aksikat. A 40-50 az városban bőven elég, nem kell mindig eszement módjára száguldozni.
Gépészmérnökileg is érdekes feladat lenne egy ilyet összehozni:-)
Közben spekuláltam a dolgon és rájöttem arra, hogy a hajtány téma azért nem a legjobb megoldás, mert az emberi kar sokkal gyöngéb, mint az emberi láb.
Tehát ha az emberi izomerő munkára fogásán gondolkodunk, akkor lábizommal hajtott járművek, tehát a kerékpár és annak továbbfejlesztett változatai.
Én pl. triciklikben, sőt tetraciklikban is gondolkodom.
Ez utóbbiak már burkolt karosszériát kapnának az időjárás elleni védelem miatt és két ember tekerne őket.
Az erőátvitel lehetne a hagyományos kerékpárláncos, de lehetne kardántengelyes vagy épp bordásszíjas is. Természetesen megfelelően választható áttételezéssel, 6-8 fokozattal.
Ki kéne gépészetileg méretezni, meg kiszámolni, de két jó kondiban lévő férfi az szeritem már nagyjából le tudna adni 1 kW teljesítményt, ami már megfelelne egy gyöngébb moped teljesítményének.
Csúcssebességben olyan 40-50, esetleg a 60 km/h-ban, tartós menetsebességben olyan 30-35 km/h körüli sebességben gondolkodom, ami városi forgalomban rövid távon kielégítő.
mountain bike-om van, széles körmös gumikkal, iszonyatos erőlködéssel fel tudom tekerni 33-34km/h-ra
és akkor jön a 2. számú probléma, hogy nincs rugózása, ezért minden úthiba, és abból akad errefelé rengeteg, dobálja ide-oda, mindig attól félek hogy egyszer kettétörik a váz alattam, vagy én repülök le az útról egy döccenőnél
ilyenre gondoltam, hogy buszban az ülésekre elhelyezni tekerőket karnak is, lábnak is, ezek mögött generátorok termelik az áramot, ami meg hajtja a gépet, vagy aksiba töltődik,
ez kiegészíthető a tetőn napelemmel, vagy napkollektorral (!), amennyiben az energiatárolás sűrített levegővel történik, így a napkollektorról begyűjtött hővel a gáz expanzióra késztethető, ennek sokkal nagyobb lenne a hatásfoka, és így az 1m2 kollektor felületről levehető energia mennyisége is, mint napelem esetén
össze lehetne kaparni napelemmel együtt az egész buszhoz kb 5KW teljesítményt egy 30 fős busz esetén, ez persze nagyon kevés egy Ikarusznak, szóval ide csak valami teljesen külön építésű nagyon könnyű gép jöhet szóba, kis menetellenállással
és természetesen lassú lesz, max 20-25km/h
viszont aki használja valóban edzi is magát, meg poén, tehát ez akár most is megvalósíthat, nem futurisztikus dolog, viszont nem közlekedési eszköz lenne elsősorban hanem sport, látványosság, túrisztika
van ilyen sörös hajtány is, ahol az emberek pedálokat tekernek, közben meg sört isznak egy mozgó gépen, azon 6 ember hajtott (és ivott) +1 józan sofőr
előnye az elrendezésnek, hogy sörözés után egyből hazavisz... :), valahol németeknél volt, vagy van ez
No persze az is egy járható út, hogy a társadalom mobilitási igényét csökkentjük le, amennyire csak lehet, pl. azzal, hogy azt mondjuk, hogy akinek csak olyan jellegű a melója, az nem jár be a munkahelyére, hanem szépen otthonról, a számítógépén interneten keresztül dolgozik...
No persze azt is figyelembe kell venni, hogy életkora, egészségi állapota vagy egyszerűen a lustasága miatt nem mindenki alkalmas rá, hogy ilyen hajtányt maga hajtson.
Ezért lennének bérhajtányok, sőt a mai autóbuszjáratok mintájára menetrend szerinti hajtánybuszok is.
Ezeken medveerejű fiatal hajtókat alkalmaznék tisztességes fizetésért.
Olyanokat tudjátok, mint a vikinges filmekben azok az evezőslegények, akik úgy meghajtották evezőikkel a sárkányorrú naszádjaikat, hogy majdnem kettétört a hajótest:-)
Fölöttébb érdekes lenne, mikor egy-egy ilyen négy-, hat- vagy nyolckerekű drakkar feltűnne Budapest utcáin...
Az emberi izomerő egy további alkalmazási lehetősége, hogy a vasúti kézihajtányok mintájára szerkesztenénk olyan járműveket, amelyek az emberi karok egyenes oda-vissza mozgását alakítanának át forgó mozgássá. Akár fogaskerekes áttételezést is be lehetne építeni, sebváltóval, kuplunggal stb.
Vasúti sínen az alacsony súrlódás miatt elég hatékony, idén tavasszal a Vasúttörténeti parkban egy rövid, kb. 300 méter hosszú kísérleti pályán négyen egy hajtányt közel 40 km/h-s sebességre gyorsítottunk fel, igaz, hogy kellett a kenyérgőz rendesen...
Vastag karizmú, medveerejű férfiak előnyben lennének egy ilyen típusú jármű üzemeltetésénél.
Aszfalton, széles gumikerekeken a súrlódás miatt valószínűleg kevésbé lenne hatékony megoldás.
Érdemes lenne kísérleti jelleggel közútra építeni ilyen típusú járművet, megfelelő áttételezéssel szerintem meg lehetne oldani, hogy ne kelljen beleszakadni, mire az ember megtesz mondjuk 20 km-t.
Véleményem szerint, ha sikerül elérni vízszintes aszfaltúton a 35-45 km/h-s menetsebességet, az már rövidebb távokon teljesen elfogadható.
Nagyon szép gépészmérnöki feladat lenne egy ilyet megtervezni.
Bemész dolgozni a melóhelyre egy ilyennel meg haza, megvan a napi sportadagod is, nincs szükség arra, hogy ezután még elmenj futni, úszni vagy teniszezni:-)
Már most is vannak olyan, speciális fémekből speciális technológiával előállított kerékpárok, hogy azokat sima vízszintes aszfaltúton még egy közepes fizikumú ember is képes akár 50-60 km/h-s sebességre is feltekerni anélkül, hogy kiköpne a tüdejét.
Az ilyen járgányok már akár helyközi közlekedésre is alkalmasak lehetnek, hiszen 40-es átlagot számolva, ha 20 km-re van a munkahelyed, akkor fél óra alatt beérsz.
Ismét csak pariban vagy sok mai magyar vasútvonal teljesítményével:-)
És ráadásul a jövőben egy kerékpárosnak attól sem kell félni majd, hogy halálra gázolják a benzinüzemű négykerekű bűzpöfögények, mivelhogy ilyenek nem lesznek az utakon.
Legfeljebb a munkahelyen való zuhanyozást kell megoldani.
Ha már szóba került a jövő közlekedése, van néhány egészen sajátos, nem teljesen komolyan veendő elképzelésem:
egyáltalán nem lehetetlen, hogy az olajkorszak után az állati (és az emberi) izomerő ismét komoly szerephez fog jutni a jövő közlekedésében.
Hátasló, lovasfogat, előkelőknek hintó, középosztálybelieknek homokfutó vagy postakocsi, szegényebbjének parasztszekér.
A lóvasutakat is újra fel lehet éleszteni, komoly lehetőség és fantázia van bennük.
Egynémely magyarországi vasúti mellékvonalon már jelenleg sem közlekednek nagyobb sebességgel a vonatok, mintha lovak húznának őket:-)))
Ha ez így lesz, akkor a jövőben lótenyésztőnek lenni magas jövedelemmel és kiemelkedő társadalmi ranggal fog járni majd:-)
No és persze a drótszamarakról se feledkezzünk meg:
csendes, igen kevés energiát igényel (azt is csak kenyérgőz formájában), kis helyen is elfér, akár 40-50 km/h sebességre is képes (városban most sem igen tudsz többel menni), azonkívül segít karbantartani a gazdája egészségét, ami mondjuk az autókról nem igazán mondható el...
ez egészen meglepő dolog számomra, én Pécsen születtem ahol eleve nincs villamos, amikor Pestre jöttem, eszembe sem jutott hogy villamosvonalon valaha is folyt áruszállítás, az meg pláne nem hogy nem sokkal az idejövetelem előtt állították le
pedig ez nagy hiba szerintem, mert a villamos teherszállításnak komoly előnyei vannak:
- nem foglalja az úthálózatot, dugóban is működik
- nem igényel fosszilis importot
- nem bocsát ki levegőszennyező anyagokat, se co2-t, se egyebeket, se port, és valszeg csendesebb is mint a teherautók
a kötött pálya természetesen korlátokat jelent, olyan helyeken kellene alkalmazni, amelyekben a forgalom koncentrálódik, mint pl. a nagy bevásárlóközpontok, Westend, Mammut
és ezek mellett ott is megy a villamos
vagy amit valamelyik külföldi példán lehetett látni, hogy a tehervillamos nem bevisz dolgokat, hanem kivisz, szemetet illetve újrahasznosítható hulladékot
természetesen azért nem Muki szintű tehervillamosra gondolok, már most is van olyan villamos járműipari tudás az országban amivel lehetne olcsón modern vontatókat építeni
Nekem egyébként az lenne szimpatikus ha a külvárosi villamosok hosszabb, megálló nélküli szakasz után érnének be egy belvároshoz közelebbi végállomásra. A jelenlegi szakaszolásban nem sok logikát látni.
Érdekes, hogy bizonyos országokban, pl. Svájc, németek, hollandok, britek, újabban Kína felismerték, hogy a vasúthálózat fejlesztése - bár egyszeri kiadásként valóban igen drága - hosszú távon megtérül, ha atársadalmi hasznosságát is beszámítják.
Kérdés persze, hogy a villanyvonatokat milyen árammal üzemelteted?
Ha széntüzelésű erőműből származóval, akkor lényegében ott vagy, ahol a part szakad...
Állítólag a lángja is színtelen. Egy videón láttam, hogy vergődik a seffőr a formulagépből kiugorva, és oltják, de láng nem látszódott.
Üzemanyag igények: biztonságos legyen, elegendő legyen, környezetbarát legyen, olcsó legyen, és még ne is vessenek ki rá 200% adót...ilyen még külföldön sem lesz, de itt pláne nem. :-(