2006. 1.5 dCi 106LE, 143e km.
Kálváriám története, avagy, ismerősöm szerint: Renault-val csak megyén belül.
Olaszországi (Lignano Sabbiadoro) nyaralásra mentünk (Ausztrián át) múlt héten szombaton, 2 felnőtt, 3 gyerek, full csomagok. (Fogyasztás szinte végig klímával, hihetetlen 4.6L.)
A cél előtt nagyjából 50km-re kikerülhetetlenül belementem egy kisebb úthibába (másra nem tudom fogni a felmerült hibát), a jobb első kerékkel.
A szállás keresésekor már lehúzott ablakokkal, csattogó hangra lettem figyelmes már kisebb úthibáknál, lassú sebességnél is, a jobb elejéből. Másnap még használtuk az autót, bár nem sokat, de konstatáltam, hogy ez bizony nem játék. Alánéztem, motortérbe néztem, mozgattam, forgattam, de nem jöttem rá, mi okozza a hangot. Aznap kinéztem a neten egy helyi autószerelő műhelyt, hétfő reggeli nyitásra, reggel 8-ra ott voltam az autóval.
Főnök tipikus olasz, szerencsére beszélt kicsit németül, mint ahogy én is. Készséges volt, beült, próbakör, vissza, bejár, emelő. Na és akkor a szerelője már mutatta is a hibát, a rugó, ahol felfekszik a teleszkóp közepén, ott alul el volt törve. Ok, hagyjam ott (gyalogolhattam úgy 3,5km-t vissza), cserélik, de a másik oldalival együtt, érthető okokból. Telefonszám elkér, megad, hív, ha kész van.
Eltelt a hétfő, eltelt a kedd, majdnem, csak felhívtam délután 17-órakor, mégis hogy áll a dolog? Nagy hanggal közölte, hogy nem tud alkatrészt szerezni, menjek az autóért. Na mondom, digó, nem tudtál volna felhívni? Gyaloglás, odaér, autó félretéve. Más szerelőt, szervizt sem tudott ajánlani, legjobb ötlete a bontott alkatrész, ó, mondom, hogyne, itt vagyunk 5 napig családdal, minden ismeretség nélkül, honnan a bánatból szerezzek én bontott alkatrészt? Kérdezem, mégis így haza lehet-e utazni 520km-t 3 nap múlva, válasz: lassan. Mondom neki, persze autópályán, Ausztrián át? Válasz: lassan. Szerelő magyarázott valamit, hogy ha máshol is törik, kiugorhat a rugó, életveszélyes. Ebben igaza volt.
Az amúgy is 30 fokos hőségtől meg az idegtől pumpáló aggyal a kétségbeesés küszöbén hamar telefon, internet, következő szerelő. Nincs más megoldás, hátha.
Onnan nem messze, azon az úton visszafelé, VW szalon és Audi szakszerviz....Hajtás, bejár, munkafelvételi pult külön felirattal: Express Service. Na, mondom magamban, esélyeink nőttek. Fiatal ffi munkafelvevő, persze nem németül beszél, hanem angolul. Még jó, hogy a fiam is eljött velem az autóért, ő angolul tanul. Itt szintén roppant készségesek voltak, ő és egy másik illető azonnal kijött, elmondtuk, hogy már látta szerelő, megvan a hiba. Már akkor mondták, hogy oké, ha cserére kerül a sor, akkor a másikkal (bal oldalival) együtt. Hozzáértés itt is megvolt. Rögtön vitték is be, emelték, átvizsgálták. Ez a gyorsaság valami hihetetlen volt itt is.
Forgalmi elkér, lemásol, minket leültet bent a váró fotelokban, mondja elmegy, megnézi mit tud tenni az ügyben, de ne aggódjunk, valahogy mindenképpen megoldják, hogy haza tudjunk menni. Pár perc múlva visszajött, oké, másnapra (szerda) meglesz az árajánlat. Mondjuk mindegy mennyi lesz, javítani kell, mert haza kell mennünk. Érti, de úgy a korrekt, hogy megmondja, mennyibe fog kerülni.
Telefon jött is szerda kora délután, de itt jött a fekete leves. A javítás, alkatrészekkel együtt, amit itthon nagyjából 50e-re taksáltam cakpakk (maga a rugó a jobbik fajtából is 10e/db), az olcsóbbik verzióban 689-EU, drágábbik verzióban (ezt nem értettük teljesen, valami olyasmi volt, hogy a az autó km-e alapján az is cserélendő, de nem szükséges, mert jó), 870-EU. Az elsőt választottuk, rendben, másnapra (csütörtök), de legkésőbb péntekre kész lesz az autó.
Csütörtökön nem jött a hívás, de pénteken, már a mi érdeklődésünkre 13 óra körül közölte az éppen ott lévő ügyintéző hölgy, hogy kész, csak a papírmunka van, lassan mehetünk az autóért.
Valóban, mire odaértünk, az autó már kívül volt, készen. Bementünk, fizettünk (szerencsére bankkártyát is elfogadtak, nem kellett külön sok-sok km-t gyalogolni, pénzt kivenni), számlát is elmagyarázta a hölgy, mi micsoda rajta. Még azt is megkérdezte, hogy a régi alkatrészek kellenek-e? Hoztuk, talán kell a biztosítónak, amikor jelzem a dolgot, miután hazaértünk, mivel külön utazási biztosítást is kötöttem, beleértve az autót is, legalább részben térítsenek.
Hazaértünk rendben. Az egészet nevezhetem kálváriának, az egész nyaralást szinte autó nélkül töltöttük, 3 gyerekkel, a velencei kirándulás is sajnos így elmaradt. :( Nem beszélve az állandó idegről, várni, hogy mikor hívnak, lesz-e megoldás és mikorra? Haza tudunk-e jönni időben? Szívás volt.
Az ártól függetlenül viszont emelem kalapom a szerviznek, ahol a vállalt idő alatt megjavították a kocsit.