Tegnap hallottam egy veszekedést a jegyvizsgálóval, nem tudom hivatalos e vagy saját hatáskörben, de azt mondta valakinek, megszűnt az utasleadási lappal utazgatás 😀 első megállási helyen leszállás van 😀
Igen, ezt mondják már Fukusima óta hogy baj lehet. Lehet, de nem lett. Az utolsó 6 atomerőmű után sem lesz...Persze lehet, de az bárhol lehet. Nem is olyan rég volt majdnem Blackout (januárban) ami valahonnan kelet Európából indult, talán Horvátországból...
Meg mondjuk a Rábán ami 2-11km/ó sebességgel áramlik ahol a felső értéken már 100% körüli teljesítményt ér el ilyen búja, vagy a Tiszán, vagy a Murán, Dráván...
Igen, a VES van még. Mostanában peronépítési munkák vannak, és a Keleti - Kőfelső 3. Vágányhoz kapcsolódóan lesz némi munka a berendezésén is. A berendezés cseréjét egy későbbi átépítés, kapacitásbővítés keretében tervezik.
Sajnos nem egy-egy nap és sajnos ez azért is ilyen, mert a sötétzöldek nyomására az opportunista német politika és nélkül bezárta a saját atomerőműveit. Vagyis messze-messze azelőtt, hogy valódi zöld alternatíva lenne.
Ránézve a térképre, ezen a mai szép május végi napos időben, déltájban (amikor a megújulók számára igen kedvezőek a feltételek):
Na de a lényeg, hogy nem is kell annyit elraktároznod, hisz csak elméletben beszélhetünk olyan időszakról, amikor nem fúj szél, nem süt nap, nem folyik a folyó, nincs ár-apály, tengeráramlat, biomassza, biogáz.
És igaz, nem egy módon kell az energiát elraktározni. Nem csak szivattyús tározóban, nem csak akkukban, hanem pl ide lehet jó megoldás a hidrogén. A megtermelt feleslegekkel a termelési csúcsidőben vizet bontani helyben, majd azt visszaalakítani árammá, amikor a termelés kevesebb mint az igény...
Na meg egy nagyon fontos elemét elfelejti mindenki ez egyenletnek. Az egyik megoldás a megtermelt árammenyiség növelése, de legalább olyan fontos a megtakarítás. olyan technológiákra való áttérés, ahol sokkal jobb a hatásfok. pl szili+ kocsik helyett egy motorvonat ami magasabb hatásfokú, kevesebbet fogyaszt, meg még vissza is termel...csak hogy a vasútnál maradjunk. Ez alsó hangon is -30%-al kevesebb energiaigény, ugyan azon szállítási kapacitás mellett...
"hogy az elraktározott energia is elfogy?" - nem tudsz annyi energiát elraktározni. Képtelenség, sem szivattyús erőműben, sem akkumulátorban, sehogy. Pl. ahhoz, hogy az USA egy napi energiaszükségletét el tudd tenni akkuba, a Tesla gigafactory-nak 500 évig kellene akkumulátorokat gyártania hozzá (fizika, matek, ki lehet számolni). Ezek a marketing akkus tárolók maximum órákig tudnak közepes terhelésen üzemelni, aztán lemerülnek, pillanatnyi csúcsokat, el lehet simítani velük, pillanatnyi hiányt lehet pótolni belőlük, de ennyi. Arról ne is beszéljünk, hogy a szezonális energiatárolás (értsd. a nyári többletet elrakom télre) science fiction kategória.
Amióta felmerült komolyabban a fenntartható fejlődés gondolata, mert olcsóbb, mint ami ránk várna ha így folytatnánk az életet ahogy, azóta egész jó ötletek merülnek fel, hogyan és miként lehetne lokálisan energiát előállítani.
Egy egyik kedvencem pl az áramtermelő folyami bója..
Na de hol és mikor van olyan amikor nem fúj a szél (100m feletti rotoroknál mindig fúj, pláne ott ahova telepítik öket), nem süt a nap, nem folynak a folyók, nem áramolnak a tengerek, elfogy a biomassza, biogáz, és mindez olyan hosszan történik, hogy az elraktározott energia is elfogy?
Már most vannak országok, ahol nem használnak termikus erőműveket, szóval csak fingreszelés arról beszélni, mi lenne ha megváltozna a teljes bolygó...
Na de látszik is hogy fordulnak a trendek. A fejlett 10% elindult egy 2035-2050 -ig eltartó karbonsemlegesség felé.
Ehhez születnek jelenleg az olyan technológiák, amik ezt lehetővé teszik, és egyre olcsóbbá válnak. Pl a PV rendszerek ára annyit esett, hogy messze a legolcsóbb eljárás energiát előállítani velük.
Ha megnövekszik a fejlődő világ energiaigénye, akkor nyilván ök is az olcsó és fenntartható energiaforrások felé fognak mozdulni.
Az egész túl későn és lassan történik, de én optimista vagyok, hogy jó irányban haladunk és bízom benn, hogy a vasút lesz az egyik nagy nyertese az átalakulásnak.
A nukleáris erőmű nem tud olcsón termelni, mert nagyon drága az építése, üzemeltetése, majd végül az elbontása. Mondjuk ha ezt nem piaci alapon nézzük, mert az adófizetők pénzéből megy, akkor igen, ki lehet matekolni olcsóra az áramot, de n ez így átverés.