cca. 5 km hosszú, 600 mm-es kőszállító kisvasút volt, mely a celkai kőbányába vezetett. az első világháború előtt épült, államosítás után a tulajdonosa az é.m.-i kőbánya vállalat volt. a magasrakodó és létesítményei 1968-ban épültek át a jelen állapotnak megfelelően. a zúzómű és a mozdonyszín fent volt a kőbányánál. az irodaépület és a mozdonyszín most is áll (illetve pár évvel ezelőtt jártam ott).
a kőrakodótól függetlenül a mai mh-nél is volt iparvágány kiágazás.
Így van... egy zempléni térkép akadt a kezembe (kb. 10 éves kiadvány), azon az átrakó jelölve volt, de a csatlakozó vasútról nem találtam információt. Maga Zsujta megálló is szinte a semmiben van, az átrakó még inkább...
felsőtárkány érseki időszakából nagyon kevés anyag maradt fent (vagy csak én nem találok ilyet, de a szintén érseki tulajdonú szomszédos almár-szarvaskői szénbánya kisvasútról, mely egyetlen rövid fővonalból állt, és alig pár évet húzott le, több dossziényi cucc is előkerült) a különböző szárnyvonalakról konkrétan egyetlen iratot sem ismerek.
a "körpálya" létére egyedül a kisvasút által vagy 15 évvel ezelőtt kiadott leírásban (melynek forrása valószínűleg egy hetvenes években keletkezett átfogóbb tanulmány) történik utalás, mellé egy mórickarajzzal, melyről pontosan a vonalvezetését megállípítani nem lehet, ezért a k.hú térképén is feltételes - lila színnel szerepel.
az oldal-völgyi vonal a kötépályával és a hór-völgyi szigetvasúttal a 30-as években működött, több térképen szerepel, de a körpálya ezeken sincs feltüntetve. a második világháború utáni térképeken, iratokban már nyoma sincs a kötélpályának és a hozzá vezető/csatlakozó vonalaknak, a kép pedig színes, szerintem jóval későbbi időszakban készült.
én csak ezt a térképet ismerem amin minden? fel van tüntetve. Elég meredek a domb oldal a képen nem tartanám kizártnak ha az oldalvölgyben vagy netán a hór-völgyben készült volna a kép.
Nekem van egy óvatos tippem. Valamelyik nap néztem a bükk térképet amit vettem a bringázásokhoz és az oldalvölgyi halas tónál feltűnt egy olyan hogy "szénégető lápa". Ott igaz a patakmeder mellett ment a vasút nem?
Azért gondolj arra, hogy ha egyszer összeér Bicske Fehérvárral, akkor akár rendes személy- és teherforgalom is indulhat rajta, aminek nem árt a rendes felépítmény. Most először csak alibi-forgalom lesz rajta, 25 km/h sebességgel.
A környezet most már alakul hozzá hogy bejárd a Napsugár pihenőig is a felszámolt szakaszt. Érdemes tényleg öregurasra fogni a tempót hogy elmerülj a részletekben. A Napsugárnál meg érdemes alaposan körbenézni illetve ha felnézel az Esztáz-kői cseppkőbarlangig akkor ott is találsz nyomokat. legalábbis a vonal végét megtalálod. Ott most takarítottak is aljnövényzetben mert kiraktak oda két padot asztallal.
A képre nem tudok mit mondani. gondolkodok rajta amikor a gépen ráakadok, de ezidaáig nem sikerült megtalálnom. Amúgy az biztos hogy a Tárkányi vonalak egyikén készült? Nem lehet hogy a fennsíkon valahol?
nekem tegnap sikerült eljutni végre a bükkbe, és bár a fennsíki vasút volt a cél, a varróháztól felgyalogoltam stimecz-házig. vittem a szénégetős-kérdéses képet, de az szinte bizonyos most már, hogy nem ezen a vonalon készült.
remélem idén még eljutok ide, és megnézem ezt a rész is, amiről most írtál :-)
Nagyon helyes. A magyar labdarúgás alapvető érdeke hogy a PFLA helyreállíthassa ezt a vonalszakaszt, valamint a jövőben Lovasberényig (Fehérvárig). Aztán neki lehet kezdeni további stratégiai stadionépítéseknek pl. Véménden, Nekézsenyben vagy Bugacon, persze a megfelfő vasúti infrastruktúrával.
Minap jártam megint Esztáz-kő felé. Felfigyeltem hogy más is érdeklődött a kisvasút nyomai után. Csak nem te voltál? :)
A 2. híd után ahogy keresztezi az utat a nyomvonal más is próbálta keresni a sínek végét és meglett a másik sínszál is, illetve betonalj is. Ahogy néztem az a 6-8m pálya ott érintetlen maradt.