ez is frappáns megoldás, kidolgozott, eladható. erről a dacia kezelési könyv jut eszembe. hiba okok, és elhárítási módjuk fejezet. motor elkopott - motort felújítjuk.
jópár éve, mikor az egomi suzuki gyár beindult, volt szerencsém bentről is ismerkedni vele. a raktárkészlet egy része pár órára elegendő csak, folyamatosan érkeznek az alkatrészek x irányból.
egy kamion bécsből bő három óra alatt ideér, a vasút nyilván ezt nem tudja produkálni, illetve a beszállító sem rendelkezik feltéten vasúti iparvágánnyal. hozhatsz törvényt az átterelésre, de ennek az is lehet az ára, hogy a vicik mentén működő cégek inkább elhúznak a tiplibe, ami ugyan szintén egyfajta megoldása a problémának, de... éééérted, ugye?
10 éve sem volt sokkal jobb a helyzet, mégis most lépték meg. Az új csapat meg egy részét visszacsinálta, pedig semmivel sem működnek gazdaságosabban. Politikusokon múlik hogy megy-e a vonat vagy sem, fejlesztik-e vagy sem. Az is rajtuk múlt hogy leépültek.
Mostani hozzászólásodnak nagyon megörültem. Ugyanis mondanivalómnak nem a tartalmi, csupán formai (alaki) részébe kötöttél bele. Tehát a tartalmi része tökéletes:)
Nézd meg a külföldi (egyébként jól működő) példákat arra, hogy magáncégek vállalkoznak-e, és milyen feltételek mellett vasúti pályaüzemeltetésre, és azután alkoss újra véleményt.
Nem. Ugyanarról beszélek én is mint Te: a vasúti pálya (és a területek, épületek, berendezések) maradnának állami tulajdonban, csak a kezelőjük nem a MÁV (aki erre való alkalmatlanságát már 50 év óta folyamatosan bizonyítja) lenne, hanem más cég. Mivel piacgazdaság van, így magáncég jöhet szóba.
Tehát ugyanarról beszélünk.
Az, hogy a pályáztatás, vagy a finanszírozás apró pontjai hogyan kerülnek kidolgozásra, csak másodlagos (de fontos!).
szerintem lenne azért rá jelentkező. Gondolom az olvtárs arra gondol, hogy az NFM árajánlatot kérne magáncégektől mennyiért végeznék el a pályaüzemeltetést, s ha ez olcsóbb, mint amennyiért a MÁV csinálja, akkor szerződik velük.
"Első lépésben a mellékvonalak pályaüzemeltetését ki kell ajánlani magánvállalkozóknak"
részemről valahogy eeeeeelképzelhetetlennek tartom, hogy erre bárki is önként jelentkezne. de bár így lenne, szerintem gondolatvilágtól függetlenül mindannyian kiváncsiak lennénk, hová vezet ez az út (bocsánat vas - út)
>Olyan szabályok és szabályzók kellenek, melyek az eddigi tendenciát (áruk és utasok vasútra terelése/terelődése) megfordítják.
Freudi elszólás...
>azért az csodálatra méltó, hogy a vasutat módszeresen a véletlen tette tönkre, mindenféle irányítás és behatás folytán...
Leírtam, nem azt, hogy mi tette tönkre a vasutat, hanem hogy mi csökkentette a világon mindenhol nagyon nagy mértékben az utasszámot a vasúton és a szállított áru mennyiséget. Nem a véletlen. Nem először történik meg, hogy valami egész mást olvasol (olvastok), mint amit leírok/leírunk. Ha így, akkor kár is ellenérvet írnod...
Tönkre sem a véletlen tette a vasutat. A MÁV nem Magyar Államvéletlen. Az Államvasutak. Az tette tönkre, de legalábbis ilyenné.
"Nem az a kérdés, hogy csökkenni fog a pályavasúti szolgáltatás színvonala, hanem az, hogy milyen mértékben?"
Mi alapján és ki borítékolta ezt így előre? Előre meg van írva valahol, hogy rontani kell a pályavasúti szolgáltatás minőségét?
(nehogy azzal gyere, hogy nincs rá pénz, mert arra van pénz, amire nagyon akarunk, mindjárt leírom)
"Holnaptól akár Te is lehetsz a pályavasúti főigazgató, egy évre van kb. 130-140 milliárd költséged, jön a START-tól kb. 70 miliárd bevételed, a tehervasutaktól kb. 20 milliárd bevételed, az állam is ad évente 20-25 millirdot. Összesen beszeszd kb. 110-115 milliárdot és kellene 140. Van évente kb. 25-30 milliárd hiányod."
Nem szabad a dolgot statikusnak beállítani. Az általad leírt hiány (25-30 mrd) az összes költség kb 20 %-a. Ezen még lehet változtatni. Mindenki ismeri a MÁV-ot annyira, hogy egy behemót, korrupciógyanúval teli, értelmetlen intézkedésekkel és pazarlással teletűzdelt cég. Nem igaz, hogy ne lehetne 20 %-os hatékonyságjavulást elérni!
Első lépésben a mellékvonalak pályaüzemeltetését ki kell ajánlani magánvállalkozóknak, azzal a kikötéssel, hogy első évben a beszedett pályahasználati díjból meg kell élniük, majd a második évtől kezdve a pályahasználati díjat kötelesek lennének a tulajdonos Magyar Állam által meghatározott mértékben folyamatosan csökkenteni, továbbra is külön állami támogatás nélkül (a vasúti közlekedés versenyképessége érdekében).
Biztos vagyok abban, hogy sok, nagyon sok szakmai vállalkozó lenne mellékvonali pályaüzemeltetésre ilyen feltételekkel.
Előnyök:
- a magán pályaüzemeltető cég a kisebb vállalatméret eredményeképp olcsóbban működik, megél állami támogatás nélkül csupán a phd-ból
- a magán pályaüzemeltető cég meg fogja keresni a költségcsökkentő, bevételnövelő lehetőségeket, mert érdekelve lesz abban (míg a MÁV jelenleg nem)
- a mellékvonalak nem fogják keresztfinanszírozni a fővonalakat
- a magán pályaüzemeltető meg fogja keresni a fejlesztési lehetőségeket (pl EU támogatások)
- a teherszállító vállalkozó vasutak versenyképessége javulni fog a folyamatosan (persze csak egy bizonyos egyensúlyi szintig) csökkenő phd által
- az Állam kiadásai csökkenni fognak a Start folyamatosan csökkenő (persze egy bizonyos egyensúlyi szintig) phd-ja eredményeképp.
Természetesen ehhez az kell, hogy a döntéshozó akarjon működő vasutat, és írjon ki ilyen feltételekkel pályázatot.
Kis adalék lehetne, de nem létszükséglet, hogy mellékvonali pályarekonstrukcióra is tegye lehetővé a döntéshozó EU források igénybevételét.
Lehet hogy fantom nem létezik, de azért az csodálatra méltó, hogy a vasutat módszeresen a véletlen tette tönkre, mindenféle irányítás és behatás folytán...
Teljesen felesleges példálózni. Olyan szabályok és szabályzók kellenek, melyek az eddigi tendenciát (áruk és utasok vasútra terelése/terelődése) megfordítják.
Minél hamarabb, minél nagyobb ütemben.
Nem csak ott, ahol fizikailag lehetetlenné vált a közúti közlekedés.
Nem csak a tranzitvonalakon.
Hanem mindenhol, ahol értelmes vonalvezetésű vasútvonal működik.
Csak akkor terelhetnék ha lenne jogosításom. Akkor pedig terelnék is. Akik a közelmúltban vasútról közútra terelte a forgalmat annak is volt jogosítása(?), és élt is vele. Szerencsére a harmadik felvonásra már nem volt ideje.