Keresés

Részletes keresés

nohabrok Creative Commons License 2019.12.29 0 8 40414

Mindenkinek boldog új esztendőt kívánok.

MTU-890 Creative Commons License 2019.12.05 0 2 40413

Dash 9 jól írta.

Menet közben minden pozícióhoz egy dízelmotor fordulatszám és töltés, így egy adott dízelmotor teljesítmény tartozik. Az indítási időszak kivételével ezen a 8 munkaponton dolgozik a motor. A regulátor terhelésszabályzója (a fődinamó külső gerjesztésének változtatásával) biztosítja, hogy a dízelmotor teljesítménye mindig egyensúlyban legyen az erőátvitel és a segédüzem teljesítményfelvételének összegével. Mivel a segédüzemi teljesítmény a dízelmotor teljesítményének kb. 8-10%-a, egy fokozaton belüli változása pedig nem jelentős, ezért gyakorlatilag egy fokozatban a vontatási teljesítmény is közel állandónak vehető. Ezért minden pozícióban közel ideális hiperbola a vonóerő-sebesség jelleggörbe.

A felszabaduló segédüzemi teljesítményt (pl. a légsűrítő üresjárata esetén) a regulátor érzékeli, és az erőátvitel számára felhasználja (fordulat kicsit nő, regulátor a töltést kicsit csökkenti, egyúttal a generátor gerjesztését növeli, a fordulat csökken az eredeti értékre, a töltés szintén az eredeti értékre nő).

Előzmény: tom sawyer (40408)
Dash 9 Creative Commons License 2019.11.25 0 0 40412

Na még egyszer, mert az előző még nekem is kusza!

 

Abban igaza van, hogy a motor fordulatszámát egy fokozaton belül a regulátor szabályozza. De csak kis mértékben és leginkább az átkapcsolásnál és a  söntöléseknél fellépő terhelésváltozásoknál.

Alap esetben a fordulat az egyes fokozatokon belül közel állandó, ezáltal a teljesítmény is.

Ha a mozdony elértte a kívánt sebességet, nem úgy történik annak a szinten tartása, hogy az addigi fokozaton belül a motor töltését változtatjuk, hanem kissebb fokozatba kapcsol az mv. egészen addig, míg a teljesítmény annyi lesz, ami a sebesség tartásra elég.

A másik módon a fokozatmentes szabályzással rendelkező gépek dolgoznak, pl a LÁEV hibrid mozdonya, ami fix fordulaton működteti a dízelmotort, és a generátor szabályzásával változtat a leadott teljesítményen.

Előzmény: Dash 9 (40411)
Dash 9 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 40411

Az igaz, hogy a töltést a regulátor állitja be, de minden egyes fokozathoz tartozik egy motorfordulat és egy generátor teljesít mény.

A Nohabnál nem az van, hogy ha erted a sebességet, akkor csak a motor töltésén változtatsz, hanem kisebb fokozatba kapcsolsz, ezálltal változtasz a motor töltésén és a generátor gerjesztésén. Tehát a mozdony leadott teljesítményén, ami vagy elég, vagy sok, és akkor tovább csökkented a teljesítményt a kontroller kisebb pozícióba helyezésével.

De a mozdony egyes fokozataiban leadott teljesítménye ettől még ugyan annyi lesz.

Előzmény: r1232 (40410)
r1232 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 40410
Pedig jól írta..
Előzmény: Dash 9 (40409)
Dash 9 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 40409

Üdv!

 

De itt nincs köztes állapot. Vagy csak terhelés nélkül pörgeted a motort, vagy a fokozatokhoz megadott terheléssel. 

 

Egy mozdony fogyasztása elsősorban a vonat elegytömegétől, hosszától, kocsik és a tengelyek darabszámától, valamint a pálya lejtviszonyaitól függ.

Előzmény: tom sawyer (40408)
tom sawyer Creative Commons License 2019.11.24 0 2 40408

A töltést a regulátor fogja beállítani a terhelés függvényében, elvégre az a feladata, hogy a beállított fordulatszámot közel állandó értéken tartsa, ezt pedig a töltés tól-ig határok között való önműködő változtatásával fogja megvalósítani. 

Előzmény: MTU-890 (40407)
MTU-890 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 40407

Az eredeti kérdés a motor fogyasztására vonatkozott, azért írtam a teljesítményt (telj. /munka/ -> fajl. fogy. -> órás fogyasztás).

 

Tehát minden pozícióhoz egy dízelmotor fordulatszám és töltés, így egy adott dízelmotor teljesítmény tartozik.

 

 

"Ha a fordulatszámot kisebb teljesítménnyel is tudja tartani, kevesebbet fog fogyasztani."

 

Ez nem így van. Adott fordulathoz adott töltés, így adott dm. teljesítmény tartozik. Pl. 8. pozícióban a névleges, maximális teljesítményt fogja nyújtani, ott nem tud részteljesítményt. (Kivétel, ha alacsony sebességnél a tapadás korlátoz.) Ha kisebb teljesítményre van szükség, akkor a kontrollert alacsonyabb pozícióba kell tenni.

Előzmény: kihúzóvágány (40398)
anker-tg Creative Commons License 2019.11.22 0 2 40406

Ha elolvassuk a 40399. számú hozzászólásodat, akkor nem éppen ugyanazt írtuk. Lehet és érdemes erről beszélgetni, de tartok tőle, hogy itt "elbeszélünk", "elírunk" egymás mellett. Nagyon szép és érdekes ez a téma, érdemes alaposan ismerni, ha már egy topik nyilvánossága előtt boncolgatjuk. Állításomat fenntartom: minden egyes  kontrollerpozícióhoz egy adott dízelmotor-fordulatszám és ahhoz egy maximális teljesítmény, vagy ha úgy tetszik, egy teljesítmény-tartomány tartozik. A 0. és 1. pozíció kérdéséhez csak annyit, hogy 0-ban se nulla a motor teljesítménye, hiszen a saját működéséhez és a segédüzemek hajtásához is teljesítmény kell. Vagyis a dízelmotor teljesítménye nem azonos a mozdony vontatási teljesítményével. (Tudom, ezt nem is állította senki...) Itt és most befejezem, és nem a kedélyek borzolása céljából, de megemlítek egy kis darabszámban épült, hazai gyártású, nagy teljesítményű dízelmozdonyt, amelynek a fordulatszám- és teljesítménykiosztása a Nohabtól és sok más típustól eltérő volt: bizonyos pozíciókban nem emelt motorfordulatot, "csak" a töltést és azzal a vontatási teljesítményt növelte... De ebbe (itt) ne menjünk bele. Maradok barátsággal.      

Előzmény: nohab (40404)
kihúzóvágány Creative Commons License 2019.11.22 0 3 40405

Nem ugyanazt írtam:

hanem azt, hogy minden pozícióhoz egy fordulatszám tartozik; és a 0. és 1. pozícióhoz ugyanaz a fordulatszám, mert közben az erőátviteli rendszer kapcsolásai megtörténnek.

Előzmény: nohab (40404)
nohab Creative Commons License 2019.11.22 -3 0 40404

Megismételted ugyanazt amit én írtam, csak más szórenddel; igen, így van.

Előzmény: kihúzóvágány (40400)
anker-tg Creative Commons License 2019.11.22 0 1 40402

(Az alant leírtak "nohab" olvtársnak szólnak.)

Előzmény: anker-tg (40401)
anker-tg Creative Commons License 2019.11.22 0 3 40401

Minden pozícióhoz egy adott motorfordulatszám és egy ahhoz kapcsolódó maximális teljesítmény tartozik. Ez könnyen belátható, ha pl. a vontatómotorokat selejtezed, vagy hidraulikus erőátvitelű mozdonynál a hajtóművet kikapcsolod és a kontrollerrel szép sorban növeled a pozíciókat alapjárattól a magas üresjárásig. Ha az erőátviteli lánc nyitott, vagyis a motor nincs terhelve, akkor (is) felveszi a beállított fordulatokat, de csak töredék teljesítményt ad le, pl. értelemszerűen a Nohab 835-nél nem fog 1435 kW-ot szolgáltatni. Ha végig gondolod a fizika törvényeit és az erőátvitel, teljesítményszabályozás, azon belül a regulátor működését, akkor beláthatod. De mondok nem vasutas példákat is: a biciklidet is tudod hajtani ugyanabban a fokozatban, ugyanolyan sebesség mellett kisebb, vagy nagyobb erőbefektetéssel, teljesítménnyel, attól függően, hogy emelkedőn, vagy sík pályán haladsz. Ugyanez egy személygépkocsira is igaz... Nem részletezem tovább. Két alapvető összefüggés ismeretében nincs miről vitatkozni: ad.1.: a dízelmotor teljesítménye egyenesen arányos az effektív középnyomással, a lökettérfogattal és a fordulatszámmal, ad.2.: a jármű teljesítménye egyenlő a vonóerő és a sebesség szorzatával.       

Előzmény: kihúzóvágány (40400)
kihúzóvágány Creative Commons License 2019.11.22 0 1 40400

Ezzel nem cáfoltad, amit írtam.

Ugyanis tudomásom szerint 0.pozícióban nincs elektromos terhelés, az elektromos áramkör csak az 1. pozícióban jön létre.

Azaz a 0 és 1 pozíció ugyanazt a fordulatszámot jelenti.

Előzmény: nohab (40399)
nohab Creative Commons License 2019.11.22 -1 0 40399

Pedig de, itt teljesítmény tartozik minden pozícióhoz. Azért nem fordulatszám, mert a 0. és az 1. pozíciónak a fordulatszáma ugyanaz, de teljesítményt a motorok felé csak az 1. pozícióban ad le.

Előzmény: kihúzóvágány (40398)
kihúzóvágány Creative Commons License 2019.11.22 0 2 40398

Nem értek egyet: A "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény tartozik" mondat szerintem helyesen: "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény fordulatszám tartozik"; és a motor legfeljebb az ehhez a fordulatszámhoz tartozó maximális teljesítményt fejti ki. Ha a fordulatszámot kisebb teljesítménnyel is tudja tartani, kevesebbet fog fogyasztani.

Előzmény: MTU-890 (40396)
EMD sound is music Creative Commons License 2019.11.20 0 2 40397

Ma Pomáznál :

 

MTU-890 Creative Commons License 2019.11.13 0 1 40396

Nem több.

Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény tartozik. Ha a tapadás vagy valamelyik védelem nem korlátoz, akkor a beállított pozíciónak megfelelő motorteljesítmény áll rendelkezésre, akár 200, akár 2000 tonna van mögötte. (Nyilván a 200 tonnát jóval intenzívebben tudja gyorsítani, és a kívánt sebesség elérésekor alacsonyabb pozícióba lehet tenni a kontrollert.)

Az órás fogyasztás gyakorlatilag attól függ, hogy egy óra alatt melyik menetfokozat mennyi ideig van használva.

Előzmény: _Metzger_ (40377)
Ep128 Creative Commons License 2019.11.11 -2 0 40395

Igen, ez az, amit 2-3 havonta 1x leírunk, (Fb. -on is) de valahogy mindig van, akinek még új. :-)

Előzmény: nohab (40394)
nohab Creative Commons License 2019.11.11 0 5 40394

Tekintettel a rendelkezésre álló kapacitásokra, egyszerre általában egy projekt fér bele (szélsőséges esetben egy teljes gőzzel és egy másikon apróságok).

A prioritások sorrendje:

1. M61,010 tervezett és nem tervezett javításai,

2. Demonstrátor talpraállítása,

3. M61,002 talpraállítása.

Előzmény: szalamander007 (40389)
C50 Creative Commons License 2019.11.11 0 1 40393

Szerintem fog az még menni.

Előzmény: General Specific (40392)
General Specific Creative Commons License 2019.11.11 0 1 40392

Máshova nem lehet tenni, kicsi az a mozdonyszín.

Én nagyon örültem 2005-ben, hogy megvették (megmentették), de már akkor is azt javasoltam, hogy arra az időre, amíg meglesz hozzá minden, ki kéne állítani valamelyik Balaton parti állomáson szobornak.

Erre most, a villamosítás előtt van kb az utolsó reális esély, de úgy tudom, nincs ilyen szándék, így reméljük, egyszer még megy...

Előzmény: gmarc (40385)
division by zero Creative Commons License 2019.11.11 0 0 40391

Lájk! :-)

Előzmény: EMD sound is music (40390)
EMD sound is music Creative Commons License 2019.11.11 0 3 40390
Előzmény: division by zero (40387)
szalamander007 Creative Commons License 2019.11.11 0 0 40389

Nem tudom ,hogy mi a terv vele. Most benne van a 000 ás főgépcsoportja,de csak tárolásra,míg azt

csinálják.

Előzmény: gmarc (40385)
szalamander007 Creative Commons License 2019.11.11 0 0 40388

Nem tudom.

Előzmény: division by zero (40387)
division by zero Creative Commons License 2019.11.11 0 0 40387

Marad zöld?

Előzmény: szalamander007 (40386)
szalamander007 Creative Commons License 2019.11.11 0 2 40386

Ezt már elkezdték javítani. Bár a képen nem látszik,a másik végét már lemezelik.

gmarc Creative Commons License 2019.11.11 0 0 40385

Nem árt ennek a gépnek (még jobban) hogy esőben-fagyban ilyen csupaszon kint áll? 

Előzmény: szalamander007 (40381)
benbe Creative Commons License 2019.11.10 -2 1 40384

Itt is akad egy pár dolog, amiért fájhatna a szív, ha meglennének még: http://www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=Hatvan&t2=futoh%E1z&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet

Előzmény: cliftony77 (40382)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!