Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Hm.. Ilyen kaliberű állomás van a 150-es vonalon is. Talán Délegyháza vagy arra felé valamelyik szomszédja. A hidat meg később is el lehet készíteni nyiltvonali elemként aminek nem kell szervesen az állomáshoz tartoznia, mert mostanában pont a helyhiányra hivatkozva nem szeretik a sok összetartozó elemet. SZerintem megérne egy átgondolást, ha már ennyi anyagot és energiát belefordítasz, hogy egy kis plusszal valami létező kicsinyített mását készítsd el. Üdv!
A modulépítéssel kapcsolatban: A 30cm-es toldalék elemek nem hinném, hogy gondot okoznának, bár lehet, hogy szerencsésebb, ha az egész egyben van. Viszont az állomás hosszát illetve az építendő modulok hosszát javaslom átgondolni, mert személyes tapasztalat, hogy amit a 1,5 méteres modulokon megnyersz a réven, elveszted a vámon. Konkrétan: lehet, hogy kicsit olcsóbban jösz ki a faanyaggal, de a stabilitásban és a végén a szállításnál gondot fog okozni a nagy méret. Személyautóba egyáltalán nem fér be, utánfutón is csak a nagyobbra, de leginkább csak egy kisteherautóra tudod felpakolni a hóbelebancot. A másik része pedig, hogy ha nincs segítséged, egyedül nem fogod tudni mozgatni a modulokat a nagy méretük miatt, vagy csak kompromisszumokkal.. Az állomás hossza: ha mellékvonali jellegű állomást szeretnél építeni, nagyon sok lesz az a 12!!m. Ekkorában külföldön nagy elágazó állomásokat szoktak építeni. Szerintem 8-10m-nél érdemes megállni, mert az itthoni teremhelyzetet ismerve nehéz lenne egy ennél nagyobb méretű, alacsonyabb prioritású állomásnak helyet szorítani. (alacsony prioritás alatt azt értem, hogy ez egy egyszerű középállomás -kicsit több vágánnyal, mint 3- korlátozott forgalmi lehetőségekkel, nem pedig egy elágazó, vagy üzemváltó (vill-dízel) állomás.) Ha a hasznos hossz alatt a biztonsági határjelzők közötti vágányhosszt érted(azt szoktuk) a 4,5m marha nagy (általában 2-3,5m). Jelenleg az ismert állomásokon talán Acsán a legnagyobb, 4,1m, de az állomás hossza nálam is megáll 10m-nél. Ez ügyben érdemes átnézni a már meglévő, akár külföldi állomások adatlapjait ötletek gyűjtése céljából. Továbbá ajánlott a kevésbé látványos részeken némi torzítás alkalmazása, így kicsit kezelhetőbb méretű állomást lehet kialakítani.
Ha valós állomást építesz, mint ahogy azt Wolf is javasolta (szerintem is dicséretes lenne) jó kiindulás lehet a válogatáshoz ez:
Ha bármiben kérdés merülne fel, ide bátran írj, amiben tudunk segítünk.
Köszi az infót! Németül nem beszélek, de a Fremo oldalon azt írták, hogy elvben tudnak angolul írt szabványt is küldeni...
Nos, ha nem gond, akkor kérdeznék. Budapesti vagyok amúgy, szívesen keresek egy nekem tetsző valós állomást, ez nem gond. Van is pár ötletem. A terven nem olyan nagyon részletes, hogy ne lehetne könnyen a valósághoz igazítani.
A tervrajzot feltöltöttem: az első ütemben (nyáron) elkészülne az állomás pőrén, aztán ahogy pénzem és időm engedi elkészíteném rá a domborzatot, második lépcsőben, jövőre az állomás mögötti falu részt csinálnám meg, és ha egyszer úgy alakul, akkor egy hidat, komppal és vízitúrával... Elsőre merésznek látszik tudom, de régebben sokat maketteztem, volt amikor repülő-modelleztem, és hát lassan, de biztosan minden elkészült akkor is. Most ez izgat nagyon.
Ez alapján a kérdések a további tervezéshez:
1. Lehet-e a szabványos 50 cm-es modul mellé elkészíteni a 30 cm-es falu modult vagy nem is érdemes további terveket szőni? (vagyis így a modul 80 cm széles lenne, de persze szétszedhetően)
2. 1500 mm-esre terveztem a modulokat, bár nekem nincs autóm, gondolom ez még simán elfér egy átlagos kocsiban is. Ez jó elgondolás szerintetek?
3. Az állomás hasznos hossza a terveken 4,5 m + 2 x 1,5 m váltókörzetes modulok + 2 x 1,5 a bejárati jelzős modulok = 10,5 m. Ha egyszer a híd elkészül, az még 1,5 m lenne. A 4,5 m hasznos rész okés-e vagy célszerűbb 3-ra tervezni???
Hali! Nem tudom elkéstem e vele, de nem fontolnád meg egy valós létező állomás építését. Persze tudjuk mind hogy több munka van vele, viszont az értéke is sokkal jelentősebb a modellező társadalom számára. Nem tudom mere felé élsz, de valószínűleg a környéken biztos van valami érdekes állomás ami kb 5 vg. Persze nem kizáró ok a fantázia állomás, de külföldön is csak a régen készült asztalok ilyenek, ahogy fejlődött ez az egész, törekedtek az eredeti létesítmények megörökítésére. Idehaza egyelőre csak a tároló állomás fantázia szüleménye, mivel ezek az állomások helyettesítik a modulrendszerben a nagyállomásokat és az nem várható el egy modellezőtől sem, hogy megépítse Kelenföldet (meg el sem férne). Ha egy igazi állomást építenél meg az is elég lenne nyárig, hogy a vágányzat meg a villamos bekötés elkészüljön.
Az építéssel kapcsolatban <a href="http://www.fremo-net.eu/index.php?id=154&L=6" target="_blank">itt</a> találsz információt angolul. A szabványt pedig itt találod: szabvány
Üdv! u.i: ha kérdésed van szívesen állunk rendelkezésedre
van egy M47-es mozdonyom, néhány kocsim (regisztrálva), van-e mód arra, hogy a fremo találkozókon részt vegyek...
Van, bár most éppen Milevsko-ig kell utaznod, hogy FREMO találkozón részt vegyél. Mo-n eddig még (úgy tudom) senki nem tagja a FREMO-nak, a hazai digitális modellezők igyekeznek betartani a FREMO ajánlásait-több kevesebb sikerrel.
irányítsam a mozdonyomat -khm ez egy kicsit nehéz ügy. A menetrendi forgalomban kicsi az esélye, hogy pont a saját gépedet húzod a menetirányítónál. A "kívánságvonatban" persze viheted a saját gépedet, de az meg ritkán indul.
mozdonyokat, - így már jobb
anélkül, hogy klubtag lennék bárhol is? -jelenleg nem feltétel, hogy klubtag legyél bárhol is, persze szeretjük ismerni, hogy miféle szerves, szénalapú struktúra van a FRED mozdonnyal szemközti végén kapcsolva:-)
A pdf-et letöltöttem, a szabályokat ismerem. - erről Dervarits Ferenc (alias Derif) kollégát kell szóban meggyőznöd.
Ha lehetséges a részvétel,- lehetséges
honnan szerezhetek infót a következő találkozóról??? - itt a fórumon.
Most mennem kell órára, addig lehet hogy más is válaszol
Ja igen, a lényeget kifelejtettem az előző hozzászólásban: ha elkészülnek a modulok a nyáron, azokkal is lehet csatlakozni a találkozókon, ha amúgy is lehet???
Baross Andris vagyok. Próbálkoztam egy vasútmodell klubnál, voltam is ott pár alkalommal, de sajnos nincs annyi időm, hogy hetente építsem a közös modulokat, és néha elmenjek kiállításokra játszani.
De szeretnék néha játszani, van egy M47-es mozdonyom, néhány kocsim (regisztrálva), van-e mód arra, hogy a fremo találkozókon részt vegyek, irányítsam a mozdonyomat/mozdonyokat, stb. anélkül, hogy klubtag lennék bárhol is? A pdf-et letöltöttem, a szabályokat ismerem. Ha lehetséges a részvétel, honnan szerezhetek infót a következő találkozóról???
Másrészt, 2 hét és végre lediplomázom, szereztem egy kis tárolót a környéken, így tudok saját modult építeni és el is fér valahol. A tervek már egy ideje megvannak. Gond az, ha fiktív az állomás? Magyarföldvár lenne a neve, 5 vágányos, tipikus mellékvonali állomás lenne.. A fremo szabvány honnan szerezhető meg angolul, esetleg magyarul...???
Van valaki köztetek, aki más építési nagysághoz is ért? (Nem nekem kell, nálam csak H0 létezik). Egy kollégám TT-s alkatrészeket keres. Fogalmam sincs, mit, először csak érdeklődöm...
Üdv az Uraknak! Érdeklődnék: a FREMO szabványt, kézikönyvet, miegymást lefordítottátok magyarra, elérhető, olvasható valahol? Szívesen tanulmányoznám okulás céljából. Lehet nem csak én. Köszönettel!