OFF Nem így kell bekopogni egy szakmai (nem politikai!) topikba. Nácizásra ott a PoliDili. Az úgy is csak arra való. :/ Egyébként meg az idézett hsz senki másnál nem vágta ki a főmeget. Kellemes további olvasást! Ezt csak azért írom, mert ez az egyik legbékésebb topik, s jó lenne, ha az is maradna. ON
Nem szoktam a fórumon civakodni másokkal, de ez a hozzászólás most még nálam is kiverte a biztosítékot.
"Mai értékítéleteink szerint Szent István fix tömeggyilkos volt" Ez a mondat önmagáért beszél, szerzője saját magáról állít ki bizonyítványt. Én a helyében inkább bölcsen hallgattam volna, vagy többet ezen a néven nem mernék hozzászólni szégyenemben. Nem vagyok történelemtanár, ezért részletekbe nem bocsátkozom, de Szent István a legrosszabb esetben is csak egy hatalmi harc (később győztes) résztvevője volt. Voltak az országban belharcok, de ez a legnagyobb rosszindulattal sem nevezhető tömeggyilkosságnak!
"Nem lehet későbbi kor eszményei szerint megítélni egy régebbi kor tetteit." Ha ezt a gondolatot vesszük alapul, akkor nem ítélhetnénk el a nácikat sem, mondván akkor az egy olyan bolond időszak volt!!! Igenis el kell ítélnünk a náci rendszert, a kommunista rendszert, amelyek teret engedtek a gazságoknak; a gazságok egyik szelíd megnyilvánulási formája pedig hazudozás, a valóságok eltakarása.
Az is ostobaság, hogy "1960-1970-1980-ban a katonai ügyeket a közfelfogás titkosként kezelte." Nem a közfelfogás! A kommunista rendszer haszonélvezői, akik a kényelmetlen dolgokat takargatni akarták. Ezeket az embereket védi a kedves monor-21?!
Nem tudom, hogy monor-21 akkor is normális dolognak tartaná-e a tények elferdítését, ha ő lett volna a mozdonyvezető, és mondjuk "csak" összeégetten túlélte volna a balesetet, és nyilatkozóképes lenne...
Az utolsó mondat: "Ma sem." Ez igaz, de kis cinizmus tűnik ki belőle. Mintha ez normális lenne... Én j.r.c-vel értek egyet.
Szakmai oktatóanyag. A Lánglovagok fórumán linkelte be valaki, de mindenkinek ajánlom megtekintésre. Tanulságos. http://www.youtube.com/watch?v=zRKb6Xv2jGA
Na, akkor tessék visszaolvasni Albertus eredeti hsz-át...
Szóval a vonatba sorozott kocsik mozgásának vizsgálatakor valóban figyelembe kell venni előtte-utánna a kapcsolat okozta kényszereket. Oldalró ütközéskor a kocsi igyekszik elcibálni a többieket is a vágányról.
Feltételezzünk egy vonatba sorozott kocsit, ami áll és oldalról lökjük meg egy kicsit. Oldalirányú erő hatása remélhetőleg nem akkor nagy, hogy letörje a nyomkarimát, keletkezik azonban valamiféle bólintó nyomaték, ami a tömegerőhöz viszonyított nagyobb aránya esetén kidöntheti oldalra a kocsit. Ez kétségbeesetten igyekszik kapaszkodni a szomszédokba, a csavarkapocs-horog kapcsolaton (és/vagy sok máson át). Oldalirányú komponens megint okozhat bólintást (amit a tömegerők csökkentenek), a függőleges komponens meg rájátszhat a bólintásra. Ez remélhetőleg előbb akasztja ki a kapcsolatot, mint borítja fel a másik járművet...
És valóban tehát: lényeges a tömeg, elsődlegesen a kocsi saját tömege, majd csak utána a szomszédoké, mivel nekik jóval kisebb erőtt kellene elviselniük.
"milyen érzékelni azt, hogy ugyan fékezel, de a szerelvény mégis gyorsul... Mitől gyorsul? Nah, ott vannak a több szát tonnás szerelvények... "
Ugyan erre az effektusra céloztam, amikor a Keletiben bekövetkezett siklásról beszéltem. Ott volt alkalmam ezt érzékelni, bár nem tolt, hanem húzott vonatról volt szó.
Bizonyára olvastad az Indóházban a garamkövesdi balesetről szóló cikket. Esetleg tudsz valami érdemleges kiegészítést hozzáfűzni, ami netán kimaradt a történetből?
Személyvonattal ütközött egy autó Kecskemét határában
2007. november 8., csütörtök 19:19 InfoRádió / MTI
Életveszélyes sérülésekkel szállították egy 27 éves férfit a mentők kórházba, aki autójával figyelmetlenül a vasúti sínekre hajtott, és az érkező személyvonat elütötte csütörtök este Kecskemét határában - közölte a rendőrség.
A kecskeméti férfi egy táblával jelzett vasúti átjáróban hajtott a sínekre - mondta a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője, Mihályné Bornemisza Eleonóra őrnagy.
Hozzátette: a baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja.
De hol vannak több száz tonnás járművek? Mert az útátjáróban nem az egész szerelvénnyel ütközik a közúti jármű, hanem csak azzal az egyl vagy két kocsival, amelyik éppen rajta tartózkodik. (Ahogy a kínai nagy fal se látható az űrből, hiszen hiába hosszú, de csak pár méter széles.)