Keresés

Részletes keresés

nxh Creative Commons License 2011.04.19 0 0 935

35mm, f1,8, ~1/50s (ha jól emlékszem)

Ilyenre gondoltam, itt nem volt sok fény (csak a neon felülről körbe meg normál égők, de azok elégé sötétek voltak), de nagyon hangulatos képeket lehet itt csinálni :D

A fb oldalamról szedtem le ezért nincs rajta exif, de úgy emlékszem hogy, ezt S-ben csináltam.

Sajnos a fókusz egy kicsit elcsúszott a fehér golyóról :(

Előzmény: ceruza_elemér (934)
ceruza_elemér Creative Commons License 2011.04.19 0 0 934

Mondjuk igaz, hogy külső vakut is feltételeztem. Na, nem mintha nekem lenne, bár volt is (az előző vázaimhoz) , meg nemsokára megint lesz is... 

Előzmény: nxh (933)
nxh Creative Commons License 2011.04.19 0 0 933

Egyetértek, de zárt térben többször találkoztam olyannal, hogy iso1600 mellett nyitott rekesszel is 1/10-1/20s volt a záridő és ekkor nekem elég nagy arányban mozdulnak be a képek. Ezért teszem inkább S-be és 1/30-1/50s-nál már biztosan ki tudom tartani. A képeken meg utólag világosítok :D

Tudom hogy ilyenkor a kis mélyélesség lesz majd a nagyobb gond, de ez részemről kompromisszum kérdése és ilyenkor úgy komponálom a képeket hogy előny legyen :)

Próbáltam M-be is nem nyitott blendénél (+1-2 stop) de az sokszor már túlságosan alulexponáltak a képek és utómunkával is többet kellet dolgozni :(

Sajnos külső vakum nincs még mert az sok mindent megoldana, a beépített vakut meg csak derítésre használom.

Előzmény: ceruza_elemér (932)
ceruza_elemér Creative Commons License 2011.04.19 0 0 932

Nagyjából én is így vagyok vele, de hadd jegyezzem meg, az S nem túl kreatív kevés fénynél! Ezzel hagyod, hogy nyitott blende legyen, ami ritkán a legjobb megoldás.  Ha van idő egy egy kép beállítására, akkor sokkal inkább M, vagy ha sorzatban kell a képeket készítened, akkor ehhez hozzárendelnék inkább egy auto ISO-t, mondjuk 800-as határral, akár A-ban,  semmint az S-t használnám.

Mi a véleményed?

Előzmény: nxh (929)
nxh Creative Commons License 2011.04.18 0 0 931

Jók lettek a vonatos képek :)

A linkelt képek közül 2-re rájöttem hogy az a kerti lámpa (napenergiás) a másik 2 meg úgynézki mint ha akril figura lenne :s


Előzmény: Criss Ciuc (930)
Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.18 0 0 930
nxh Creative Commons License 2011.04.18 0 0 929

A mindig "M" mód használatához kell egy kevés tapasztalat. Ráadásul sokkal tovább tart beállítani a megfelelő értékeket :D

Én általában "A" módban használom, zárt térben vagy kevés fénynél pedig "S"-be teszem a gépet a bemozdulások elkerülése miatt.

"M"-be csak akkor használom amikor valami kreativabbat szeretnék kihozni vagy ha van idő a beállításokra. (meg a tanuláshoz lsd. lentebb :D)

Előzmény: zsuzzzs_ (927)
ceruza_elemér Creative Commons License 2011.04.17 0 0 928

A "szőke nős" viccek közül, az utóbbi időben ez tűnik a legjobbnak.

Előzmény: zsuzzzs_ (927)
zsuzzzs_ Creative Commons License 2011.04.17 0 0 927

Gyorstalpaló nikon d5000 használatából: először is kapcsold be a gépet, fordítsd ki az lcd-t, és tekerd "M" módba.

záridő állítás: ha fogod a gépet, akkor jobb hüvelykeddel tudod nyomkodni a hátlapon lévő gombok egy részét. Jobb felül van egy tekercs (nem, amin a módokat állítod, hanem alatta, kicsit még jobbrább), azt ha tekergeted jobbra, illetve balra, láthatod, hogy válzotik valami az lcd-n. Na, az a záridő. Egy számot ír ki, aminek a jelentése: ha csak egy szám, akkor másodperc, ha 1/szám akkor a másodperc annyiad része. (1/100 azaz 0,01 mp). Ügyesebbek 1/30-at még kitartanak kézben, de 1/80 tól már mindenkinek megy, ha nem repülő madarakra / gyorsan közlekedő állatokra lősz (vagy sötétben mozgó vonatokra). Alább már elmondták, kb milyen záridővel érdemes próbálkoznod ahoz, amit szeretnél.

rekesz állítás: a fent említett tekercset kell hozzá szintén hasznáni, azzal a különbséggel, hogy a jobb mutatóujjaddal megkeresed a gép tetején, legjoboldalibb kis gombot, és azt lenyomva tartva tekered a tekercset. Ha a 18-55 mm f/3-5,6 obod van neked is, akkor ez 18 mm-nél 3-tól, 55 mm-nél 5,6 tól állítahtó felfelé, azaz egyre szűkebbre állíthatod a rekeszt, esetenként akár 30-ra is. Neked most kicsi rekeszérték fog kelleni, ami nagy blendenyílást (több fényt) fog jelenteni. Nagyobb fényerejű objektívvel (pl 50mm f/1.8) ez az érték akár 1.8 is lehet.

ISO álíltás: az LCD kijelző mellett balra legalul van egy olyan, h info gomb (kis "i" van rajta). azt megnyomod, ha kell, 2* a lényeg, hogy szürküljenek el a számok, és csak 1 évalaminek legyen sárga háttere. Akkor épp azt tudod állítani, ami sárga. Ott már ki van írva jobbra fentről a 4. sorban, h "ISO akármennyi". Addig tapicskolsz az OK gomb körüli nyilacskákkal, míg az be nem sárgul. Akkor megnyomod az OK gombot, és előjön, h milyen ISO-kat tudsz állítani. 800-ig gyakorlatialg zajmentes, 3200-ig még elviselhető, utólagosan javítható zajosságú képeket tudsz lőni. Ezt neked kell kitapasztalni, milyen fotóhoz milyen érték lesz jó.

Ez volt az M mód, amikor mindent te állíthatsz be (ebben tanul meg az ember rendesen fotózni. Van még P mód, amikor a gép dönti el helyetted ezt a két értéket, de pont ezért általában nem is lesz olyan a kép, mint te szeretnéd, van az S, amikor te adod a záridőt, a gép a rekeszt, és az A, amikor te adod a rekeszt, és a gép a záridőt. Én mindig M módban használom. Gyakorolj, és hamar hozzá lehet szokni. Remélem segítettem.

Előzmény: Criss Ciuc (921)
MadCow007 Creative Commons License 2011.04.16 0 0 926

Szia.

Kipróbáltam, mert én is csak tudom, hogy van de nem néztem soha hogy müxik.

képeknek tökéletesen egyformának kell lenniük, csak a fókusztávolság lehet más, még az sem gond ha nem tökéletesen egyforma záridővel készül, mert azt még összeigazítja, de ha bemozdulás van, vagy a kamera mozdul meg, szellemképes lesz a végeredmény.

Állvány erősen ajánlott vagy, hogy valamire leteszed a kamerát.

PS-ben egyszerű a művelet, fajl/parancsfájlok/fájlok betöltése verembe. A képeket bedobja neked és utána jelöld ki az összes fotót amivel dolgozni szeretnél.

Menüben meg angolnál edit/auto blend layer, magyarnál szerkesztés/rétegek automatikus keverése, előugró ablaknál csak nyomsz egy okot és már csinálja is.

 

 

 

 

Előzmény: TarrG (925)
TarrG Creative Commons License 2011.04.15 0 0 925

Ez pontosan hogy működik?

Viszont ehhez állvány kéne, nem?

Előzmény: MadCow007 (923)
ceruza_elemér Creative Commons License 2011.04.15 0 0 924

Valószínüleg azok is sokallnák, akik pl. a kivilágított Lánchídat compact géppel, villanó vakufénnyel fényképezik.  A gépkönyv egyébként nem helyettesíti a fotós tankönyvet, amit neked itt többen is ajánlottak abban a tévhitben, hogy ezzel nem okoznak fejfájást neked.

Előzmény: Criss Ciuc (921)
MadCow007 Creative Commons License 2011.04.14 0 0 923

Szia.

Megoldhatod ahogy már írták, rekeszeléssel, de megoldhatod PS-el is.

Ps cs4-ben már van egy olyan funkció, hogy a különböző fókuszbeállításokat össze tudod olvasztani egy képbe.

Beállítod az embereket, csinálsz annyi fotót ahány ember, mindegyiknek az arcára 1x ráállítva a fókuszt és két gombnyomással össze rakja neked a PS.

Üdv.

 

 

Előzmény: TarrG (900)
hekitomi. Creative Commons License 2011.04.13 0 0 922

Sziasztok.D 5000 es hez keresek makró közbetét sort. AF nélküli kell.Tud valaki eladót?

Köszi.

 

Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.13 0 0 921

Hát igen. Muszáj lesz neki állni olvasni. Természetesen kaptam a gyári könyvét amiben részletesen leírnak mindent. Dehát csak 200 oldal... Ó jaj..

nxh Creative Commons License 2011.04.13 0 0 920

Hali!

Nem olyan nehéz ez :)

Ha sokat fotózol elég gyorsan bele tanulsz hogy melyik beállítás milyen változásokat fognak "okozni" a képen.

Én úgy jöttem rá (sajnos nem volt időm se lehetőségem fotóz oktatáson részt venni) , hogy egy témáról több beállítással készítettem képeket manuális módban (iso, záridő, blende, vaku korrekció, expo korrekció, fénymérés, fókusz pontok....) tehát volt amikor 1 témáról 10-15 képet csináltam és ezeket hasonlítottam össze egymással. 

Meg a fotós oldalakon lévő oktató anyagok is rengeteget segítettek. Szerintem érdemes elolvasni őket :D

 

 

Előzmény: Criss Ciuc (918)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2011.04.13 0 0 919

Pedig alapvetően 4 dolog össezfüggését kell megérteni: fényerő, blende, záridő, érzékenység. Mondom, vegyél egy alapvető, fotózással foglalkozó könyvet, és meg fogod érteni.

Előzmény: Criss Ciuc (918)
Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.12 0 0 918

Hát köszönöm szépen ismét.. Igyekszem valamit kihozni. Azt hiszem hogy ezt sose fogom megérteni...:(

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (917)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2011.04.12 0 0 917

jav: 80-al közlekedő vonat 1 pixelt sem mozdul be, ha f=35 mm, t=1/250 (számolás közelítőleg: vízszintesen 4000 pixel, érzékelő vízszintes mérete 250 mm). Lehet, hogy elnagyoltam, de kb. ennyi.

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (916)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2011.04.12 0 0 916

A záridő az az idő, amennyi ideig az érzékelőt (amelyik a képet "alkotja") fény éri, másodpercben. 1/125-öd az 1 másodperc 125-öd része (8 miliszekundum). Este azért több, mert az objektíven keresztül kevesebb fény érkezik az érzékelőre (értelemszerűen), az ISO pedig az érzékelő érzékenysége, tehát az a képesség, hogy mennyi fényből képes képet alkotni. Ha magas ez az érték, akkor kevesebb fényből, de mellékhatásként zajos lesz, azaz digitális képen színhibák jelennek meg (lila, zöld, pöttyök mondjuk a feketében). Ezt lehet javítani, de akkor elmosódottabb lesz a kép. A D5000-es 800-as ISO fölött kezdi láthatóan a képzajt produkálni. Másik megoldás, a nagyobb fényáteresztő képességű (nagyobb fényerejű objektív), értelemszerűen akkor elég a kisebb érzékenység és/vagy rövidebb idő.

 

A hosszabb idővel az a baj, hogy ha mondjuk 1/40-re állítod, akkor egy 80 km/h-val közlekedő vonat ezalatt az idő alatt megtesz fél métert, 1/250-nél meg csak 8 centit - ez szerintem még elviselhető. 40-el közlekedő vonat-nál ugyanehhez elég 1/125-öd. Persze kérdés, hogy milyen fényerő és milyen érzékenység kell, hogy látható legyen.

 

Közben kiszámoltam, hogy kb 90 méter távolságból a 80-al közlekedő vonat 1 pixelt sem mozdul el az érzékelőn, tehát 90 méterről 1/250-ed idővel kell lőnöd, hogy ne mozduljon be a vonat. Ez viszonylag sok fényt követel, tehát kell a trükközés. Én azt tippelem, hogy 3200-as ISO alatt ne is próbálkozz.

Előzmény: Criss Ciuc (915)
Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.12 0 0 915

Húha! Köszönöm szépen a válaszokat... Ezek mind világosak.. A záridőt hol lehet beállítani? Az azt jelenti, hogy mennyi ideig kell várni arra amig lekapja a képet? Ez este miért több? AZ ISO-t a menübe lehet beállítani, vagy hol?

Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2011.04.12 0 0 914

Ja igen, blendét teljesen nyitni.

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (913)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2011.04.12 0 0 913

Ámber, hejj! Kellene egy kis fotós alaptudást gyűjteni, anélkül nem fog menni. Csíkban is lehet tanulni ilyesmit :-)

 

Fényerő: mennyi fényt enged át az objektíved, ez zoomoknál két érték között változik - általában, hiszen vannak fix fényerejűek is. Ez az alapobjektívnél asszem 3.5/5.6 Ez minél alacsonyabb, annál jobb.

 

D5000-esen az ISO-t feltolhatod büntetlenül 800-ig, de 3200-ig is, ha használsz valami zajszűrőt (saját, utólagos). Próbáld ki, hogy beállítod mondjuk az 1600-at, zajszűrést közepesre, és kísérletezgetsz különböző időkkel. 1/125 alatt szinte biztos, hogy be fog mozdulni a vonat, minimum ehhez az időhöz kell ISO-t állítani, hogy ne legyen sötét, vagy ha nem lehet, nagy fényerejű objektívet venni. Jó kompromisszum a fix AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G.

Előzmény: Criss Ciuc (911)
Piszkozat Creative Commons License 2011.04.12 0 0 912

Az Iso-t az Iso beállításoknál, de a fényerős optikát előbb meg kell venni :o)

 

Ha áll a vonat és sötétnek találod az eredményt akkor jó eséllyel egyszerűen túl rövid záridőt állítottál be.. vagy nyitottabb rekesz kellene. Pl. M módban segít, hiszen mutatja, hogy alul vagy túl exponált-e a kép. Ha van állványod és türelmed is akkor így már könnyedén ki tudod kísérletezni az optimális beállításokat.

Előzmény: Criss Ciuc (911)
Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.12 0 0 911

És a magas isot és a fényerős optikát hol lehet beállítani? Nem mozgó vonatra gondoltam ez esetben én sem

Előzmény: dzzsoni (910)
dzzsoni Creative Commons License 2011.04.12 0 0 910
Magas iso,fényerős optika. Persze ennek is megvannak a határai. Állvány jó dolog,de a mozgó vonathoz nem.
Előzmény: Criss Ciuc (909)
Criss Ciuc Creative Commons License 2011.04.11 0 0 909

Helló!
Nikon D5000-es gépemmel, hogyan lehet szép éjszakai képeket lőni?(pl: ) Nekem mindig elmosódik, de nem baj, mert most direkt vettem állványt neki. Van ott S funkció, ott olyan érdekes a kép, nagyon sötét...És az M funkciónál is ilyen. Valaki fel tudna világosítani, hogy mit és hogyan?

hekitomi. Creative Commons License 2011.04.07 0 0 908

Köszönöm a hasznos tanácsokat.Gyüjtök!

Üdv

dzzsoni Creative Commons License 2011.04.07 0 0 907

Azért 300mm nem egy félelmetes kályhacső, de a vr nagyon hasznos, ez tény. Itt viszont képminőségbe lesz óriási eltérés. Tudom, mert mindkettőt használtam.(S70-300apo, 70-300vr)

Előzmény: TarrG (905)
dzzsoni Creative Commons License 2011.04.07 0 0 906

Ha n70-300vr és s70-300apo között gondolkodsz, akkor nagyon sokat! Nagyon nem egy kategória. Olcsóbb 300-as, akkor N55-300vr. Kb:40-60e a különbség a két Nikon között.

Előzmény: hekitomi. (904)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!