Repülőgép fedélzeti rádiózással, elektronikával kapcsolatos kérdések, tapasztalatok. COM és NAV rádiók, intercomok a gyalogernyőtől a motoros gépekig. GPS és más navigációs segédletek, műszerek. Egyéb repülős villanyász dolgok.
Kedves XANTI! Kaptam egy Garmin etrex nevű kézi készüléket. Nekemadták, mert nem látja a holdakat. Lehet-e azzal kezdeni valamit? :-))) 2.14-es szoftververzió van benne, kábel is van hozzá.
Próbálj valami US. kapcsolatot szerezni. Kint most dömpingben építik át a repcsiket Garmin600, 1000, AviDyne és egyéb színes-szagos csilli-villi dolgokkal a repcsiket.
A börzéken mindenben van rizikó. Az avionikával annyival nehezebb a helyzet, hogy qva drága és a javíttatás nehézkes.
Utcáról, ismeretlentől pláne rizikós. Egyrészt a származási eredet bizonytalansága miatt. Másrészt az esetleges garancia érvényesítése miatt.
Ha kinti avionikai cég, esetleg pilóta bolt hirdet, az nem tűnik el a tranzakció után ha gond van a kütyüvel. Másrészt csak olyan fizetési mód lehet természetesen, ami biztosított. Mert nagy az összeg.
A tartozékokra is figyelni kell, mert egy beépító készlet többszáz dolcsi.
Ha bármi konkrét van, a pontos Part Number-t kérjétek el. Abból tudjuk kideríteni melyik verzió. Legalább 1 db memókártya is alaptartozék, ha nem TAWS verzió. Ahhoz kettő jár.
Bizony nagyon széles a variációk száma. Volt a régi, ős. Ehhez kellett a 28 Volt, nem ment 12-ről a COM rádió adója.
A következő generációhoz már elég volt 12. De továbbra is élt egy 28-as verzió, ami nagyobb adóteljesítményt tudott. Ez ritka, mert sokkal drágább volt a normálnál.
De már vagy jó 5 éve van piacon a W utójelű típus, ennek a GPS-e már WAAS kompatibilis.
De aztán kijött a Terrain Awarnes szoftveres verzió is. Ez megint jóval drágább és csak az erre készült szoftverrel frissíthető. Persze drágábban mint a sima.
Használt nagyon ritka. A sok variáció miatt nagy az árkülönbség is. De 4-5000 dollárnál még a legelső verziók is drágábbak. Az új TAW meg inkább 9-10000. Használtan. Aztán fontos, mert drága a tartozékkészlet is.
Több cég árul a nagy vízen túl nagyjavított, új tartozékkészletes példányokat, kb 15-20%-al olcsóbban a gyári újnál.
Sajnos az utóbbi időben a jenkik szabotálják a külföldre szállítást. Illetve csak a beszereléssel együtt adják. Az újaknál ez már szinte alap, de mostmár a másodkézi piac is "only for USA" alapon kezeli.
Délelőtt beszéltünk telefonon. Schlumberger kolléga tanácsát fogadd meg! Ne feledd a VXA-300 nem erre készült. Nem külső antennára... De megéri megpróbálni.
A hullámhossz negyede kb. 60 centiméter, ilyen hosszú legyen a pálcád. Ha van pénzed, vehetsz gyárit, ha szeretsz barkácsolni, magad is készíthetsz fillérekből (tudod, szegény atomtudós nehézvízzel főz :-))) ) Kell venned egy ún. Amphenol-csatlakozót, becsületes neve SO 259, némi villanyszerelő-drótot, meg néhány M3 méretű csavart.
A csatlakozó középső érintkezőjéhez forrasztott pálca forrasztását kend be sziloplaszttal, epokittel, hogy vízmentes legyen. A ferde ellensúlyok hossza 2-3 centivel hosszabb a pálcánál (nem túl kritikus). A felső kampónál fogva damillal fel is lógathatod valahová, vagy ügyesen egy PVC-lefolyócsövön (belsejében jön le a koaxkábel) feljebb is tornászhatod. Az antennának nincs tériszonya, szeret minél magasabban, az épülettől minél messzebb lenni. Nagyon meghálálja! Az SO 259 (SOcket) párja PL259 (PLug), ebbe kell a koaxkábelt beforrasztani. Néhány méterig jó az olcsó RG58 kábel, Nagyobb hossznál célszerűbb kisveszteségű kábelt használni, nehogy a magasság adta nyereséget megegye a kábelveszteség. A kábel másik végére a rádióhoz illeszkedő csatlakozó kell. Ezen azt hiszem SMA- csatlakozó van, de nem biztos. Xanti majd kijavít, ha tévedek. Az antennán lévő csatlakozást is célszerű védeni víz ellen valami rágógumi-szerű anyaggal, ha kültérben van felszerelve.
Ha bármi nem világos, kérdezz, segítőkész népség lakik itt.
Sziasztok! Van egy VXA-300 rádióm, és szeretném használni a forgalom figyelésére is, épületen belül azonban ez esélytelen. Milyen módon lehet elérni, hogy használható legyen a falakon belül is? Pl ablakba tudnék kitenni egy kisebb (pálca alakú) antennát. Tudtok javasolni vmit?
Sziasztok Tudja valaki, hogy lehet az Albrecht ae30h rádiónak a csipogását kikapcsolni, mikor a gombokat nyomogatom, kicsit zavar. A másik kérdésem, teljes magyar nyelvű használatit hol tudok letölteni hozzá. Köszönöm előre is.
Üdv! Hozzáértőt keresek! Repcsimben egy Icom 200-as van. A rádió közelről tisztán ad, viszont 2km-ről már nem hallható az adás, s én is zavartan hallok. Mi lehet az ok? Lehet, hogy az intercom vacakol?
Ha valakit érdekelne egy Uniden BC 200XLT scanner, jó állapotban, de gyengélkedő akkuval (pár órát azért még tud), töltővel és egy randácska (gyári) tokkal, az dobjon egy mailt. Olyan 10e. magasságában szeretnék megválni tőle.
Technikai adatokat, manuált itt találhattok a rádióról.
Valszeg a gép hangrendszerében a mikrofonok egyszerűen párhuzamosítva vannak. Mivel nagy különbségek lehetnek köztük, szerencsétlen esetben gondot jelenthet. Más esetben meg tolerálják egymást. Ezért van a rendes hangpanelekben külön áramkör minden mikinek, esetleg még a hallgatóknak is. Ha egy betojik, ne vigye el a többit szélsőséges esetben.
Érdekes folyománya lett az ügynek. Kiderült, hogy ha egy amúgy teljesen jól működő füles be van dugva a másik csatiba akkor az enyém mikrofonja lehalkul és torzítani kezd. Ha nincs az ominózus másik bedugva, vagy nem az van bedugva, akkor tökéletesen működik a sajátom mikrofonja. Tehát itt valami összetetteb jelenség van, de végülis könnyen ki tudom kerülni úgy tűnik.
Vannak mikrofon erősítők, amik nagyon függnek a külső paraméterektől. Egyik gépben tök jó, a másikban üvölteni kell rá. Más típusok meg minden közegben egyformán szólnak.
A mikrofon kapszulát kell butítani egy párhuzamos ellenállással. Ha elektret betét van, ez 95%, 2 kOhm és 0,5 kOhm körül lehet az ideális. Ezt talán kényelmesebb az erősítő panelnél rápróbálni.
Szívesen segítek, de ezt úgyis élőben kell belőni az adott rádióhoz/intercomhoz.
Érdekes probléma, nem volt még ilyen. Egy-két típus mikrofonján van kis beállító poti. Ez egy kis 1,5-2 mm-es lyuk közvetlenül a mikrofon mögött, a védő szivacs alatt. Kis órás csavihuzi kell a beállításhoz. Ha ilyen nincs, marad a beleforrasztgatás. Egy db ellenállás, aminek az értékét ki kell kísérletezni.
Nemrég vettem Ebay-en egy használt Knight-tec fülest. ugyanúgy néz ki mint az összes ebben a árkategóriában (Flight-Com/Firefly/Avcomm stb.)
Az a gondom vele, hogy mikor megvettem kipróbáltam egy Cessnában egy öreg King rádióval és teljesen jó volt, amit észrevettem, hogy sokkal érzékenyebb a mikrofonja, mit a Cessnában lévő többi idős/használt hasonló kategóriájú füleseknek.
Ma repültem egy Falkéval amiben egy elég modern KX-125 King rádió van.
Ebben viszont torzított a mikrofonom, olyan volt mintha túlvezérelte volna a rádiót.