Keresés

Részletes keresés

spapda Creative Commons License 2025.08.17 0 0 75254

Kotori-öböl kalandok gumicsónakkal #2: a reggelek

(link az előző részhez: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=170226099&t=9172969)

 

Mivel a korábbi években már szinte mindenhová sikerült eljutni a Kotori-öbölben, így idén tematikus utakat bonyolítottam a csónakkal: főleg az öbölrendszer azon részeire akartam eljutni, ami eddig mégis kimaradt vagy csak messzebbről sikerült megnézni.

 

A korábbi évek tapasztalatából kiindulva tudtam, hogy napközben tele van a turistákat szállító kis és nagyobb hajókkal a tenger, sok hullámot keltenek és elvonják a figyelmet a látnivalóktól, így idén reggelente hajóztam ki, már a napkelte előtt. Mire beindult az élet az öbölben, jellemzően már visszafelé tértem a bázisra az 1-2 órás útjaimról.

Emiatt fotóimon meglepően kevés vízi járművet fogtok majd látni, illetve a magas hegyek miatt a nap sem süt még mindenhol.

Reggelente gyakorlatilag simán ki lehetett az öbölrendszer mélyéről jutni a nyílt tengerre úgy, hogy 2-3 hajónál többet nem láttam a vízen. Érdekes élmény volt ennyire egyedül lenni ekkora víztesten. Sőt, valahol kimondottan vicces volt, hogy a korai órákban inkább csak az öbölbe szinte cipőkanállal behajtogatott, óriási tengerjáró hajók jöttek szembe a mellettük eltörpülő 3.2 méteres gumicsónakommal, hogy délelőtt már a többszáz turista a hajó gyomrából szétspriccelve a kotori óvárosban szórja a Eurót, illetve a Kamenari-Lepetani szakaszon közlekedő kompok keresztezték csak utamat:

Reggelente ráadásul a tenger is jellemzően nagyon csendes volt ebben a 2 hétben, mindössze egyetlen olyan szeles nap volt, amikor a napfelkeltekor egész egyszerűen nem volt kedvem vízre szállni, mert látszott, hogy nem fogom tudni még siklásba sem vinni a csónakot, akkorák a hullámok. A többi napon viszont nagyon jól hajózható volt a tenger, simán lehetett volna akár csutkagáz közelében is közlekedni, a 25-30 km/h-s tartomány pedig még kényelmes is volt. Ennek megfelelően a horgonyzásra kijelölt, szélvédettebb (pl. morinji - https://maps.app.goo.gl/QGJHYT4cw38bXDGHA, krtolei - https://maps.app.goo.gl/RJ3uXUZfmN6HcBY87) öblökben akár tó vizéhez hasonló sima víztükör fogadott, ahol a különböző méretű motoros is vitorlás yachtok pihenték az előző nap fáradalmait:

Persze voltak azért meglepetések is, például a Kék-barlang túra (Blue Cave – Google Térkép), amihez az út első felében, az öbölben a turistákat szállító speedboatok "szintidejéhez" hasonló időt futottam, köszönhetően a jól hajózható vizeknek, a nyílt tengerre érve azonban nagyon más körülmények fogadtak, de erről majd külön fejezetben számolok be.

Előzmény: spapda (75252)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.17 0 0 75253

Szép képek!

A bójasorhoz elvileg nem szabadna kötni.

Előzmény: spapda (75252)
spapda Creative Commons License 2025.08.17 0 0 75252

Ígértem, hogy lesz beszámoló az idei montenegrói útról is (elsősorban gumicsónakos szemszögből), így hát bele is kezdek, idén is több részben elmesélve az élményeimet, hátha másnak is ad jó ötletet - ahogy én is sokat tanultam és inspirálódtam az itteni kollégák beszmolóiból. A tavalyi beszámoló sorozatomat itt találni (Index Fórum), valószínűleg többször is fogok hivatkozni a korábbi élményekre.

 

Kotori-öböl kalandok gumicsónakkal #1: a bázis

 

Az idei évben a korábbiakhoz hasonlóan új helyen foglaltunk szállást, most Kostanjicára (Kostanjica – Google Térkép) esett a választás, ami a Kotori-öböl rendszerében a belső öblök egyike, a Morinji-öböl szélén fekszik (pirossal karikázva a panorámaképen):

Kis falu, kis strand, kevés ember, nulla nyüzsgés. Az öböl körül futó országút szeli át, erre nincs dugó, mondjuk túl sok infrastruktúra sem, boltba például a szomszéd faluba, Morinjba kell járni. Cserébe itt tényleg nyugodtan lehet pihenni:

A szállásadóval már a foglaláskor leegyeztettem, hogy szeretném a csónakot kikötni. A szomszédja - a strand melletti bójasor tulajdonosa - simán bele is egyezett, teljesen ingyen tudtam 2 héten át ilyen békés körülmények között tárolni a csónakomat - hahó, horvátok, 10-15 EUR/nap bójabérleti díjjal!

A bójasorhoz kötöttem az egyik horgonykötelet, a parti betonstéghez a másikat, így kihajózáskor az egyiket mindig be is szedtem, hogy legyen velem elég kötél. Természetesen az elején sikerült olyan rövidre vennem a köteleket, hogy kiszálláskor "kirántotta" alólam a csónakot a feszülő kötél, így kétszer is landoltam a vízben a stégre lépés helyett (hajós fail videó gyűjteményekben kötelező elem az ilyen jellegű bezuhanás), de aztán korrigáltam a hibát.

Mivel a bójasor gyakorlatilag a strand részét képezi, így itt felúszó kikötőkötél helyett lesüllyedő horgonyköteleket használ mindenki a hajó rögzítéséhez. Ennek ellenére nekem mégis sikerült egyszer a saját kötelemet feltekerni a propellerre, ami azonnal megfogta a motort. Szerencsére csak alapjáraton, így a hajtásnak nem lett baja és a kötelet is kézzel simán le lehetett tekerni, de azért az összes kötelező bénázást kipipáltam az idei úton, egyedül a zárva hagyott benzintank szuszogós "trükk" maradt ki.

Említésre méltó probléma volt még az is, hogy a legközelebbi benzinkúton (https://maps.app.goo.gl/TwowMNJf8iRPgFfv7) az első tankolásom után a motor rendre leállt alapjáraton. 98-as "prémium" benzint tankoltam, van plusz papírszűrő is a karburátor előtt (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=167390331&t=9172969), szóval nem tudom, miért lehetett mindez, aztán a második tankolás után (ugyanott, ugyanazt) ez elmúlt. Ezeket leszámítva egyéb incidens nem történt, probléma nélkül sikerült hajózni, közel 18 üzemórát pakolva a motorba.

Előzmény: spapda (75246)
Takyka! Creative Commons License 2025.08.17 0 0 75251

Mindenki tudta, kik azok, akik időnként az árokparton hagyták a szemetüket. A kocsmában aztán meg lett nekik említve, hogy nem kéne...

Persze, nem volt egy svájci hegyi falu az sem...

 

T.

Előzmény: Béci 72 (75250)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.17 0 0 75250

Most,hogy így mondod,a mi falunkban sem volt-legalábbis nem emlékszem rá- szemétszállítás régen.

Persze,ettől még az emberek "termeltek" szemetet,és némelyek utánfutószámra beburugatták a bokrok közé☹️

Előzmény: Takyka! (75249)
Takyka! Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75249

 

Emlékszem rá, amikor már boltból kellett zacskóban venniük a tejet, mert a valahányadik szomszéd eladta az utolsó tehenét.

Nyüglődtek, hogy mit csináljanak a tejeszacskókkal, mert szemétszállítás nem volt a faluban! (80-as évek eleje-közepe) Szüleimmel hordtuk haza (a városba) kidobni a kukába. Szinte minden mást újrahasznosítottak. 

Fel nem merült, hogy eltüzeljék, elássák, vagy kihordják az erdőszélre.

Tudom, hogy nem ez volt az általános, de volt ilyen is.

 

T.

Előzmény: dqr79 (75248)
dqr79 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75248

Telesen más, mikor spórolásból, vagy valamilyen "öröklött" hagyomány/szokás miatt van kisebb negatív hatásod a környezetre, de amúgy nem különösebben érdekel, mert sose nevelték beléd, meg más az, mikor szándékosan törekszel rá, akár a spórolás rovására is. Nem kizárólag generációs dolog, de ismerve az idősebb generációt, elég jelentős részük magasról tesz erre a szempontra - egész egyszerűen azért, mert az ő életükben ez nem volt szempont soha, kisebb bajuk is nagyobb volt ennél akkoriban, meg nem is volt a közbeszéd része semmilyen szinten kb. Emiatt sokan közülük gyakorlatilag egy modern hóbortként néznek az egész "zöld" gondolkodásmódra, és legyintenek csak.

Előzmény: Takyka! (75247)
Takyka! Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75247

Én ezt inkább személyes beállítottságtól függő és kevésbé korosztályos dolognak érzem.

 

Ráadásul, pl. falusi nagyszüleim életvitelükből adódóan sokkal kisebb terhet róttak a természetre, mint (minden erőfeszítésem ellenére) én. Nem a környezettudatosság vezérelte őket, hanem a józan paraszti ész. Az újrahasznosítás közel 100%-os volt.

 

T.

 

Előzmény: dqr79 (75242)
spapda Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75246

Valóban jó a spanyolok geometriája, és ezek szerint jól eltaláltad a te méretezésedet is. Hamarosan rakok fel részletes beszámolót képpel, videóval a saját tapasztalataimról, szerencsére volt lehetőségem tematikus tesztnapot tartani különféle aljzatokon:

Előzmény: 409 (75245)
409 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75245

Qrva meleg volt még a vízen is. A vízben viszont kellemes.  :))

 

Most kimondottan hajózni való a Duna. Lement és letisztult a víz. A horgonyok jól teljesítettek. A kisebbet hátul dobtam ki csak kötéllel (~20méter/ 4méteres víz) Szinte azonnal elakadt és tartotta rendesen a csónakot, pedig a hátulról jövő sodrás annyira nyomta, hogy nem tudtam kézzel visszahúzni. Tolatni kellett motorral. Ha nem tapasztalom, sosem hiszem el, hogy az a 20x25cm-es háromszög ekkorát képes tartani. Nem tudom mibe ásta be magát, amikor felhúztam teljesen tiszta volt.

 

Előzmény: Béci 72 (75244)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75244

Milyen volt a mai hajókázás?

Előzmény: 409 (75243)
409 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75243

Ez is egy sztereotípia. Nem lehet ezt generációkra fogni, bármely generációban előfordulnak a "beleszarok" egyedek. 

A magam részéről meg azt látom hogy többségében a 20-30-as korosztály "heréltet" azonnal, ha költeni kellene rá. Megveszi a 15-30milliós autót, de ne nézze senki madárnak, hogy Ő majd holmi környezetvédelem miatt költeni fog. Meg amúgy is, eggyel több ilyen autó az semmit sem számít. A baj csak az, hogy ő a 30milliomodik aki ezt mondja.......

Ennek ellenére nem állítom, hogy ilyet csak az említett korosztály csinál.!!

 

Nem herélünk DPF-et, EGR-t és szoftvert. Egyrészt mert nem értünk hozzá (nem véletlenül), másrészt mert meggyőződésem, hogy értelmes ember ilyet nem csinál.

68éves vagyok.

Előzmény: dqr79 (75242)
dqr79 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75242

Megértelek, de az a helyzet, hogy az idősebb korosztály abban a korban nevelkedett, meg élte le az életét, amikor kb semmilyen szintű környezettudatosság nem létezett. Nagyapámra se tudok haragudni ilyen dolgok miatt, 80 évesen már nem fog megváltozni, ha egy életet leélt így. Anyámat még próbálom terelgetni (60x éves) de őt se könnyű. 40 körül meg magyarázni se kell ilyesmit. Generációs különbség.

Előzmény: Takyka! (75240)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75241

Ritkán zavart csak,mert általában nem alapjáraton használtam egyiket sem.

Előzmény: Takyka! (75239)
Takyka! Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75240

Iszonyatosan felbasz az ilyen! Én csíplek téged, de ez mocskos dolog volt.

Kurvára nem volt muszály kiherélni!

Meg kell javíttatni, vagy bontóba vele.

Amíg olcsóbban tankoltál, félre lehetett volna rakni a javítás árát. Én az ilyet úgy értelmezem, hogy más emberek egészségkárosítása árán spóroltál.

 

T.

 

Előzmény: lapar (75233)
Takyka! Creative Commons License 2025.08.16 0 0 75239

Ha az Evinrude szaga zavart, akkor egy ilyentől öklendeznél.

 

T.

Előzmény: Béci 72 (75222)
409 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75238

Az "okosba" egyre kevésbé működik*, és azok is döntően csak apróságok. A modern dieselek kibocsátását az eddigi műszerekkel nem lehetett kiszűrni. Most kezdtek erre rámenni, fejlett berendezéseket vásárolni. De mint írtam, tervezik a szigorítást. Hogy mi és mikor lesz belőle, az a jövő zenéje.

 

* folyamatos a vizsgaállomások ellenőrzése, könnyen bezárják őket, jelentős bírságok mellett. Aprópénzekért már nem kockáztatnak.

Előzmény: lapar (75236)
409 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75237

"láthatóan akkor sem füstölt."

 

Persze hogy nem. Alább írtam, hogy miért nem látod.

Előzmény: lapar (75235)
lapar Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75236

"tervek szerint elkezdik kiszűrni"

 

Mennek ott át szarabbak is.

 

És az "okosba" már nem működik?

Tudom, a Mozaik utca felét ezért vitték el, de hát rendszer tovább mehet lendületből.

Előzmény: 409 (75234)
lapar Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75235

Akkor jókor adtam el. Az van, hogy én tisztításra vittem, aztán telefonon közölték, hogy nem tudják, ki kell szerelni. (nem választottam a 4 szazezres újat)

Ami szerencse volt, hogy amikor a vevőjelöltnek mondtam, még örült is neki, hogy 1 gonddal kevesebb. Egyébként láthatóan akkor sem füstölt.

Előzmény: 409 (75234)
409 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75234

"Amikor kiherélték (muszály volt, nem lehetett takarítani),"

 

Tehát nem működött rendesen..... 

Ha takaríthatatlanra eltömődik, annak az az oka, hogy valami hiba van a motor működésében. Ilyenkor jön a "herélés" a javítás helyett. Meg hogy a tulaj magasról tesz rá mi szart ereget a szabadba.

 

 

A közlekedési hatóság több tucat modern mérőműszert vásárolt, amikkel már mérhető az euro5 és euro6-os dieselek kipugáza. A tervek szerint elkezdik kiszűrni a mókolt DPF-es dieseleket.

Előzmény: lapar (75233)
lapar Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75233

Ahogy mondod, ízlés kérdése.

De én azt tapasztaltam, hogy a szűrő nélküli Fiat Scudonak "rendes diesel" szaga volt, a részecskeszűrős katalizátoros Kia meg nekem sokkal furcsán büdösebb.

Amikor kiherélték (muszály volt, nem lehetett takarítani), annak is normál dizel szaga lett.

Előzmény: 409 (75231)
409 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75232

Ezek beidegződések, mert csak..... Persze van különbség

 

A rezgés kezelhető, de egy modern alacsony kompresszióviszonyú dieselnél ez elenyésző.

Ha füstöt látsz, akkor ott hiba van. Ezek pont azért károsak egészségügyileg, mert annyira kicsi a kibocsátott koromszemcsék mérete, hogy az emberi szem számára láthatatlanok.

A szag az ízlés kérdése. :) Ismerek olyat, aki imádja a disznószar szagát. Számára az illat...  :DD

 

Azt azért ne feledjük, ezek nem azok a csettegő dieselek amik évtizedekkel ezelőtt dohogtak a hajókban. !! 

Előzmény: baada2 (75223)
409 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75231

 

  "Pedig az "új" részecskeszűrős, katalizátoros dizelek büdösebbek a régieknél is."

 

Pedig nem. Amíg rendesen működik.!!! 

 

A régiek már csak emlék, ahogy az Arol2T is. És mint tudjuk, régen minden jobb volt. :P :))

Előzmény: lapar (75229)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75230

Ha pont részecskét szűr,akkor egyes modellek baromi büdösek.

Amúgy normál üzemben szerintem egyáltalán nem.

De ugye ez a saját véleményem

Előzmény: lapar (75229)
lapar Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75229

Pedig az "új" részecskeszűrős, katalizátoros dizelek büdösebbek a régieknél is.

A 2 T meg generációs kérdés, az öregeknek az Arol 2T kipufogásának illata egy emlék élmény.

Talán még Láma is tuggya.

Előzmény: Béci 72 (75224)
lapar Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75228

Majd, ha azokat is lehet szívatni, mint az autósokat.

Addig marad a 2T dizel a tengereken is. A repülőkről nem is beszélve.

Előzmény: Béci 72 (75226)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75227

Én pl.a 65 literes tankomra,ami a fartükörnél van,még rá fogom tenni az egyik 60 literes gumitankot is.Van is neki hely.

Előzmény: Béci 72 (75226)
Béci 72 Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75226

Kíváncsi leszek,hogy a hatalmas dízel teherhajókat mikor váltja fel vmi más.

A Meteor csónakomra pl.még inkább nehezebb motor kellene,hogy jobban emelje az orrát.

Német tulajok arról írnak,hogy 160-170 kg-os motort tartanak ideálisnak.

Előzmény: BMW Power (75225)
BMW Power Creative Commons License 2025.08.15 0 0 75225

Ügye az átlag siklóhajó súlypontja kb a hossz háromnegyedénél van. Felraknám ezt a dromedárt a végébe, elől ballasztolni kellene :)
Nem hiszem, hogy megéri a mai remek benzines külmotorokkal szemben. 
Na meg a dízel már szitokszó és üldözött lett, nem kell már sok idő és pont a vizekről fogják kiutálni mint 2takt-ot, legalábbis a rekreációs kategóriában.

Előzmény: Béci 72 (75219)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!