Tudom, hogy nem lesz túl népszerű ez a topik, azért mégis elindítom, hátha anyázás és egymásra mutogatás nélkül mégis el tudunk jutni egy olyan forgalmi rendhez, ami ugyan fényévekre lesz távol az optimálistól, de mégis képes lenne a főváros közösségi közlekedést úgy nagyjából 90%-ban kielégíteni. Vagyis amolyan vészforgatókönyvként működhetne, ha már végképp fogyóban a pénz. De FIGYELEM, nem arról van szó, hogy a nagy forgalmú gerinchálózatot egy két járattal megrokkantsuk, hanem arról, hogy a többé-kevésbé nélkülözhető, alacsony(abb) kihasználtságú járatokat szüneteltessük, esetleg más járatokkal részben pótoljuk. Gyomláljunk hát bátran!
A teljesítmény elsöprő többsége a jól kihasznált gerincjáratokban van.
Megszüntetsz egy fél óránként járó buszt, nyersz vele egy vagy két kocsit. A heteseken meg pörög 114 kocsi.
Eközben amellett, hogy pl. a nehezen mozgókkal kiszúrsz, rengeteg embertől elveszed a közvetlen eljutás lehetőségét, megnöveled az eljutási időket. Az utasok egy része autóra vált, megnőnek a dugók, balesetek, légszennyezés...
A mai hálózatból 1-2% teljesítményt esetleg ki lehet vonni különösebb rombolás nélkül.
10%-nál már felülmúlják a károk a hasznot, szinte biztos.
A 212-es meghosszabbított része igen alacsony kihasználtságú. A BAH csomópont és a Svábhegy közötti részére gondolok. Ennyi hónap "próbaüzem" után, ilyen gazdasági helyzetben ideje lenne visszavágni.
Már írtam 2 kommentet, de kár volt, mert így lesz egy 3. is... sebaj.
A topik értelme egy nagy 0. Egyrészt van már hasonló topik, másrészt rengeteg vonalleírásaidból kiderül, hogy az adott vonalakon még életedben nem utaztál, vagy csak 1-2 alkalommal, pár-pár megállót.
Hétvégén valóban kevesen vannak rajta, de szombat délelött nem véletlen jár 15 percenként.
Továbbá a munkanapok: Van kihasználtsága a vonalnak bőven, igaz a 20-30 perces követés nem utasvonzó, viszont az önálló szakaszán levő megállókba szép darabszámmal van fel és leszálló (Iker utca, Kispesti temető, Bozsik Stadion, Kispest vasútállomás). Szerintem nem véletlen nem lett elsőajtós. Ha mégis megszűnésre kerülne a vonal, akkor a régi 36-ost kéne a régi útvonalán visszaállítani. Durva lenne a pótlás nélküli megszűnése, továbbá amíg ilyen 46, 174 és 161A féle járatok közlekednek addig a 93-asnak is kötelezően kell járnia.
Klasszikusan úgy szokott megoszlani, hogy egyharmad jegyárbevétel, egyharmad városi, egyharmad állami forrás. Nálunk, mint látható, még itt Bliccfalván (meg ingyennnyugdíjastelkén) is 40% az árbevétel, csak hol a másik, hol a harmadik egyharmad tűnik el. Momentán meg mindkettő.
Ha ezt a sok viszonylatot mind megszüntetnéd, állítom a buszágazat kiadásait 5%-kal nem csökkentenéd, ellenben százezernyi embernek nehezítenéd meg a napjait.
Miért monopólium a BKV? Miért nincs több közlekedési cég? Miért nem a valós költséget kell megfizetnie az utazónak? Úgy tűnik, a legnagyobb gondot a támogatások jelentik. Ha megszűnnének a támogatások és piaci alapon működne a tömegközlekedés, akkor vagy nem jelentkeznének ezek a problémák, vagy ha tönkremenne egy szolgáltató (a sok közül), még mindig nem a teljes mobilitás dőlne be.
''71 - nyáron ez a csepeli strandjárat, de a szezonon kívül gyalázatosan kevés embert érdekel a léte vagy nemléte. 151-es elvinné az utasai nagy részét, a többieknek mardna egy üdítő séta a reggeli utcákon.''
Fogadni mernék, hogy te még ezen a járaton még sohasem utaztál! Persze még az kéne, hogy a 151-est végig ''hurcolnád'' plusszként Csepelen, a kertvárosi részen, amikor végig megy Kőbányán és Pesterzsébeten keresztül.
''52 - erős nagy kérdés, relatív gyéren lakott területen jár, viszonylag ritkán is, talán a 159 és 148 ésszerűsítésével ki lehetne váltani.''
52-es már 2008 szeptemberre óta nem jár, azóta a 148-as jár Kőbánya-Kispest és Soroksári rév között.
''179 - a Szabadkikötőin szokott araszolni a dugóban, végig párhuzamosan megy a HÉV-vel, kivéve a Szállító utcát, ahol néha lerak egy-egy árva lelket a közterületeseknél. A Közvágóhídi végállomásáért kár, de amúgy totál pénzkidobás.''
Szerinted miért is jár ez a járat és miért tették őt is első ajtóssá?
''35-36 - valami súlyos tévedés van itt, ezek szegények elindulnak Csillagtelepről, aztán Soroksáron meg Pestszentlőrincen kötnek ki, abszolút bizonytalan időben. A délpesti kórház felé való kapcsolat miatt valami kéne helyettük, de a városnéző busz archetípusát talán mégsem bennük kéne lássuk...''
Persze...még mit akarsz ide tenni plusszként a két járat közé?
Te utaztál már valaha ezen a járaton, hogy ilyet írsz?
Egyrészt utas van rajta bőven, másrészt megvan az az előnye, hogy a Svábhegy nemcsak a Széll Kálmán tértől vagy a Városmajortól érhető el, hanem máshonnan is.
És hogy szebb legyen a kép, a 212-est nem megszüntetni kéne, hanem továbbfejleszteni: ha rajtam múlna, trolit csinálnék belőle :)
A karcsúsítást a vezetői székekkel kezdeném, alaposan megritkítanám őket.
A paraméterkönyvet készítő "szakembereket" pedig kiküldeném 3 hónapra tapasztalatot gyüjteni, utazni (ohne auto) a közlekedésben. Kezdenék mondjuk reggel 5-kor a külvárosokban és befejeznék az éjszakai járatokon. Biztosan hasznos lenne!
Teréz- és Erzsébetvárosi trolibusz kavalkád. Ez az, amit egészen egyszerűen nem értek. Ki, mikor és miért tervezte ezt így? Az egész egy követhetetlenül szövevényes agyrém, nullához konvergáló hatékonysággal. Maradjon valami a Király utcában, a Podmaniczkyn és az Izabella utcán, de a többi szerintem kuka.
Sajnálom, de a jelenlegi rendszer sem anyagilag, sem műszakilag nem tartható fent. Éppen ezért született ez a topik. Ha minden oké lenne, nekem is lenne biztosan más dolgom, mint a BKV-nak megtakarítási terveket készíteni, ráadásul kéretlenül, csak így, amatőr módon.
A jelenlegi, tarthatatlan és álmodozós paraméterkönyvet szakemberek csinálták. Jegybevételből meg is van a működtetéséhez szükséges pénz 40%-a. Valami akkor csak nem stimmel, nem?
ÓÓÓ, a 93-as, tényleg, egyszer kipróbáltam én is, amolyan városnézési szándékkal, de valami eszméletlen helyeken barangol keresztül-kasul Kispesten meg Szentlőrincen át. Eszméletlen egy darab, az biztos.