Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
A hálóvonat csak akkor lehetséges, ha nem olyan a menetrend, mint a Balázsé (nem szapulás hanem példa!!!) mert ott ugyebár semmi nem tért vissza jóformán a kezdőhelyére. A Tomiéba viszont bele lehet alkotni.
Az állomásokon helyet foglaló vonattokkal az a baj, hogy picik az állomások, így vagy "pft vonat" vagy árufuvarozás... Tehát nem.
Lehetne e hálóvonatot beiktatni a menetrendbe? amely a nap végén indulna el és a következő nap reggelére érkezne meg a célállomásra? a vonat gyakorlatilag szabad pályán menne aamikor már minden más közlekedésnek vége persze nagyobb állomásokon megállna:)
Valamint ,hogy lehetne e menetredszerinti Pft vonatokat beiktatni a menetrendbe? Pl mérő szerelvények! melyk ondjuk 1-1 állomáson hosszabb ideig is tartózkodnak!
"Mert az a lepakolunk felpakolunk dolog nemjó szerintem!"
Ez pont azok miatt van, akik futtatópályának nézik a modult...! Inkább köszönetet kellene mondani ezen lehetőség miatt, az elnéző és jószándékú szervező(k)nek. Aki(k) nem én vagyok! Lehetőségekhez mérten még a bárcás kocsikat se kellene levenni, ha megfelelő mennyiségben állna rendelkezésre vágány a tároló állomásokon, de ez már egy másik történet.
És 1 nagyobb fejpájaudvarnak rendezővel? És 1 deltával a tehervonatoknak? Én látnám értelmét és talán a Fremo utas szállítás is valamilyen uton módon teret nyerne!
És nem utolsó sorban valami mozdonyok letárolására alkalmas rész is fontos lenne szerintem!
Mert az a lepakolunk felpakolunk dolog nemjó szerintem!
Igazból ha Haris elkészül(ne) az Őszig, kinéztem magamnak egy állomást, ami ha jól tudom nem tipor senki lelki világába. Nagyobb mint a három vágányosak, de nem túl nagy, van rajta madzag meg nincs is és tolatás szempontjából (árufeladás) is ideális.
Becses neve Nagytétény (először Rákospalota Kertvárossal ismerkedtem, de az túl soknak bizonyult...). Számolgattam egy cseppet és körülbelül akkora lenne mint Acsa, csak szélesebb egy 10 centivel.
Tehát ha nem küld el senki a fenébe, akkor stipi-stopi. :)
,,Szerintem: A tároló költséghatékony, mert nem kell mindent kicsicsázni, kevesebb idő alatt elkészül. Nem kell peron, állomásépület, tán még jelző sem, a helykihasználás optimális: egy igazi állomást nem tudsz 50 cm szélesen 6-8 vágánnyal megépíteni."
A költséghatékonyság: Szerintem annyira nem! Mert: - X méter vágány - Y db váltó - z mennyiségű faanyag - Stb. : Ragasztó, Csavar, Vezeték ... Na ebből ugyanennyi kell az állomáshoz. Lehet hogy Én látom tévesen, de ha vesszük egy állomás teljes költségét ami Z. Akkor egy ilyen tároló/rendező állomás költsége kb 0,7*Z.
Szerintem ha ennyi pénzt már építésre költesz, jobban megéri a valós állomás.
Tulajdonképp Őzikével kell a legtöbb esetben egyetértenem...
Ha nem tárólót (üzemi, rendező pályaudvar) építünk, akkor tényleg az a legjobb választás, ha valami eredeti állomást építünk meg, mivel a modellezés szempontjából annak van értéke.
Az is igaz, hogy 3 vágányos állomásból már így is sok van. Üzemi szempontból ezeknek már sok jelentősége nincs és helyzeti előnyben vannak egy összejövetel szervezésében, mert általában már van rajtuk valami növényzet, így a szervező valószínüleg inkább azokból fog válogatni.
Egy ekkora kitalált és még elágazó állomásnak épp ezért ebben a rendszerben sem értelme, sem üzemi szempontból hasznos funkciója nincs.
Ettől függetlenül mindenki azt épít amit akar...
Tárolóból eddig tényleg csak egy használható van. Hosszú egyvágányú pálya miatt jó lenne mégegy. De ha lesz több is (mert kevéssbé munkaigényes), akkor már szükség lesz normális méretű elágazó állomásokra is, mivel a tárolókat csak a vonal végpontjára lehet berakni. Ha alkalmas is középállomásnak, akkor is igénytelenség berakni középre fantázia land-ot, ráadásul üzemi szempontbol is nonszensz!
Balázs említette a tároló építését. (Én inkább Rendezőnek nevezném.)
Én nem teljesen értek egyet a kietlen, képzeletbeli pálya és környezet építésében.
Ugyanis, mi amikor elhatároztuk hogy elkezdtünk modulozni, akkor megfogadtuk hogy csak is valóságos tereket építünk. Ekkor kezdődött Bakonybánk és környékének építése. Elhiszem /és be is látom/ hogy a tárolóknak/rendezőknek bizonyos funkciókat be kell tölteniük, de akkor is annyi remek állomásunk van amit fel lehetne használni. Ezeken a nagyobb állomásokon a vágánykapcsolatok is meg vannak a szükséges tolatásokhoz, hisz ugyanerre a feladatra építették. Annyi a bajom az elképzelt tároló építésével, hogy ha egy kiállításra összejönne 3-4- vagy akármennyi tárolónk, akkor azt nem igazán lehet mondjuk középállomásnak használni. Mert berakod a kiállítótér közepére 'oszt el is b@szta a látványt. Egy nagy "hodály" lesz a tér közepén. (Az olyan asztalok között ahol a béka már a gólya szájában van. :)) Igaz Talpfa? :)) ) A valósághű állomás mellett szól az is, amilyen élményt nyújt a szemlélőnek. Aki ismeri a környéket annak azért, aki pedig nem annak a felfedezés öröme. Ha az állomás pedig a végállomás vagy rendező szerepét tölti be, akkor a túloldalára tudsz rakni nyílt vonalat, mely irányába tudsz tolatni.
Nem szeretnék vitát indítani. Lehet hogy a meglátásaim tévesek, de akkor azt közöljétek Velem.:) (A kicsinyítő képzős, hülyének nézős hsz-ket kérem mellözni!) Ja és nem szerettem volna senkit megbántani, de azért kíváncsi vagyok hogy ki hogy látja a témát.
Nem azt mondom, hogy abból kell álljon egy kiállítás, unalmas lehet a sok IC, EC, zárt tehervonat, meg egyebek. Sokan mondhatnák, milyen kietlen, vagy unalmas táj van egy kétvágányos fővonal mellett, én mégis vonzódok az ilyesmihez. Még csak tervezet szintjén vagyok az asztallal, de meg sem járt az "agyamat" az egy vágány. A másik érv, ami esetleg mellette szólhat, több vonat közlekedhet, ami elviheti a dolgot a "nézőszám-vadászat" felé, ugyanakkor én úgy érzem, ez még átmenetet képezhet a "JÁTÉK" és a "KIÁLLÍTÁS" között.
Újonc vagyok a témában, de volt alkalmam látni pár rendezvényt a kulisszák mögé pillantva, és úgy gondolom mindegyiknek megvan a maga előnye, ill. hátránya. Kétvágányos pályán lehet viszonylag unalmas "előadást" is tartani, ugyanakkor változatos forgalmat lebonyolítani. Ha ezeket össze lehetne hangolni (egy- ill. két vágány, madzag, vagy nem madzag), habzsi-dörzsi-Kánaán lenne!
Szerintem a meglévő modulok ( állomások, stb. ) nyilvántartásával kellene kezdeni. Az adatbázis akár készülhetne "Zababov" mintára is, sajna csak emlékeim vannak róla, tekintettel arra a szomorú tényre, hogy zártkörű ( fizetős ) lett a tagság és az adatbázis sem elérhető a külső kukkolók részére.
Hát, saját házam tájáról Solmyár ami épül, és majd egyszer elkészül, Tapolcának meg ugye csak egy váltókörzeti modulja van meg, de abból nem lesz semmi belátható időn belül - de lehet, hogy aztán se .-) A többiek projektjeiről majd mindenki maga nyilatkozik.
Továbbá nyílt vonalon van az átkapcsolás Vulkapordány megálló és Kismartoni iskola között is. A jövőre nézvést viszont a Lajta-hegységen átvezető vasútvonal, az Unterinntalbahn, illetve a most éppen a programból törölt Brenner-bázisalagút is elő van/lesz készítve 25 kV-ra.
Azért voltak-vannak fejállomások bőven. Igazán hálás téma Zalalövő*, ami fejállomás és egyben elágazóállomás is. Ma ugyanilyen Dévaványa, Drégelypalánk, Eger (villamosított).
Játszik továbbá Ó-Paks*, Rum*, Tamási, Dunapataj, Kondoros, Békés, Battonya, Nagykereki, Létavértes, Csikéria, Zalaszentgrót, Sármellék, Lovasberény, Dudarbánya, Nagyatád, Rédics, Kőszeg, Mátranovák-Homokterenye, Mezőcsát, Nádudvar, Kerekegyháza*, Hantháza*, Árpádhalom* Ó-Szolnok, Dunaújváros-Kikötő, Felsőcsinger, Uzsabánya, Pusztavám (izé, ez megvan, csak vonat nem tud fölmenni), Annavölgyibánya-Sárisáp*, Esztergom, Csenger, Zajta, Újszeged.
Ebenfurthnál magát az állomást lehet átkapcsolni, míg Nezsidernél a két rendszer csak egy fázishatárral van elválasztva, tehát maga az állomás már osztrák rendszerű.
Én nemrég felvetettem, hogy esetleg 2vg. villamosított modulokat kéne építeni, de nem találtam lelkes fogadtatásra :-) Pedig egy szép kis állomást is kinéztem/kinéztünk hozzá: Porpác. Négy (plusz egy rövid ötödik) vágány, Szombathely felé kétvágányú villamosított, Sárvár felé egyvágányú villamosított, Csorna - Hegyeshalom felé egyvágányú, nem villamosított csatlakozás van; így tkp. bármihez lehetne kötni.
Kis fejállomásunk tényleg nem volt sok, kapásból Romhány ugrik be. Négy vágány, az utolsó utáni napokig volt fa- és vegyianyag-feladás, régen volt egy egyállásos fűtőháza is. Na meg még ott van Körösnagyharsány :-D
Az eddig elhangzott állomások mellé neveznék még egyet: Bodajk. Jó sok vágányos (volt?).
Illetve példának jó még Pápa, ami jó elágazó állomás és motorszín is van. (Apropó, ezt nem csinálja már valaki? Vagy csak akarta valaki?)
De egyébként összességében nem inkább már másfelé kéne fejleszteni (nem barossandris ötletét kritizálandó kérdezem)? Kétvágányos pályák, állomások, illetve akár állomásokhoz, akár nyílt vonalra kapcsolódó ipartelepek? Előbbiek ugye nagyobb forgalmat képesek bonyolítani, ami a nyilvános (látogatós) kiállítások miatt is fontos lenne, utóbbiak pedig színesítik a teherforgalom lehetőségeit.
Kár, hogy Magyarországon nem voltak pici (2-3 vágányos) fejállomások... a németeknek mennyivel könnyebb... :)