A pilléreket kerestem meg asszem másodszorra, mert először a Pécs felöli váltó vagy jelzőállító épületet találtam meg, aztán jött az alagút mindkét fele, azt én megtaláltam elsőre, mert azért jó a szimatom és végül hogy teljes legyen a napom megkerestem a Dombóvár felöli jelző vagy váltóőrházat is!
A híd pillérnél én nem emlékszem a forrásra.
Az alagút nem tudom mikor omlott be, mert én nem találkoztam senkivel akit megkérdezhettem volna róla.
A nyomvonal korrekcióra pedig a hidak állapota miatt volt szükség elsősorban, de sorsdöntő volt a pálya emelkedése és kanyargós vonalvezetésének megszüntetése is. A VASÚT című folyóiratban olvastam olyat, hogy a vonatok kisiklottak a nagy völgyhídon, repedések mutatkoztak a terméskő falazaton is, meg ugyebár tolómozdonyra volt szükség.
Egyébként miért volt szükség az új nyomvonalra ezen a szakaszon? Gondolom a régi alagút beomlása már akkor történt, amikor megvolt az új nyomvonal az alagutakkal...?
Abaliget - Godisa között 60 km/h volt a pályasebesség az átépítés előtt, a viaduktokon 50 km/h. Sok 300 méter sugarú ív is volt a pályában. Az alagút és völgyhidak állapota mindenképpen komolyabb felújítást igényelt volna. Ráadásul az alagút szelvénye nem engedte volna a felsővezeték beépítését. (Egyébként ez volt a vonal kritikus állomásköze: 10,6 km állomástávolság, IV-es terhelési szakasz, 52 vonat naponta). Az új pálya végig 120 km/h-s sebességet enged meg, valamint így a tolószolgálatra sincs szükség. (forrás: Városi közlekedés)
Annyit tudtam, hogy érdemes arrafelé kutakodni (pillérek), a többire véletlenül akadtam rá (a szelvénykavicsokról és a kis vízlelőhelyről pl. nem láttam még sehol fotókat).
Céltudatosan a pillérekig igyekeztem, onnan kezdtem először Dombóvár felé sétálni, majd feladtam, mert mikor már a jelenlegi nyomvonal mellett mentem, nem találtam semmi érdekeset. Onnan fordultam vissza a pillérekig, és indultam el a másik irányba... a régi alagút nagyon kiszúrt velem, másodszorra sem találtam meg, pedig kb. 30 méterre mentem el mellette (nagy ott ugye a szintkülönbség). A másik kijáratot könnyen megtaláltam, a mellette lévő házban lakó nagyon barátságos ember tájékoztatott a dolgokról, illetve visszasétálva velem megmutatta a másik bejáratot.
Egyébként miért volt szükség az új nyomvonalra ezen a szakaszon? Gondolom a régi alagút beomlása már akkor történt, amikor megvolt az új nyomvonal az alagutakkal...?
Dombóvár felől nézve a régi nyomvonal az újat az alagút bejáratától kb. 40 méterre keresztezte. Jobb oldalon egy magasabb földnyelv van, a másik oldalon egy földút, rengeteg szétdobált szeméttel. Ez az út a kövesútra/aszfaltútra megy ki, tehát valami láthatatlan ponton erről a földútról kell letérni, ha a régi nyomvonalon kutakodsz. Egy póznacsonkot még találtam, utána a kb. három méteres gazban kénytelen voltam kisebb kitérőket tenni, végül teljesen rossz úton haladva az alagút mellett jutottam ki a kövesre.
Ha jól emlékszem, augusztusban voltam ott, még 2009-ben.
Hosszabb szöveg elvesztése ellen: elküldés előtt kijelölés és másolás (ctrl+A, majd ctrl+C), s ha elveszik közben, akkor csak be kell illeszteni (ctrl+V). Nagyon hasznos eljárás, bár gondolom sokan ismerik...
Te is úgy jártál mint én már korábban többször is! Ha sokáig írsz valami hozzászólást a rendszer elfelejti vagy mit tudom én mit csinál és nem jelenteti meg. Na ilyenkor szoktam szidni még az eget is amikor elnyeli a hozzászólásomat.
Huh...! Hát most nagyon megleptél azzal hogy nem környékbeli vagy!
Ahhoz képest hogy nagyon minimális információval rendelkezel a helyszínt illetően nagyon jól sikerült betájolnod és megtalálnod a mardványokat! Ehhez garatulálok! Szerintem ha őszi időben mentél volna amikor nincs gaz és lomb több mindent láthattál volna a tájból és szemet szúrt volna a régi pálya helye és elhelyezkedése. Egyébként az alagútnál én sem találtam még meg a pontos átszelés helyét! :( A régi alagúttól ki bugdácsoltam a dzsungelben jó 100 métert aztán mint a nyomvonal helye én is elvesztem egy ponton. A nyomvonal korrekciót illetően nekem is annyi támpontom van hogy utazásaim alatt Pécs felé, mindig lestem a tájat és kerestem a nyomokat, valamint a Vasút című folyóirat ide vonatkozó írása és torzított térképe volt a segítségemre.
Az idézetedet illetően nem tudok semmit sem segíteni kép ügyben egyenlőre! Én ilyen képpel nem találkoztam, de talán meg lehetne nézni a Magyar Honvédség címszó alatt, hátha ad valamit. Erre majd én is rá keresek! Ezt az információt köszönöm! Természetesen ha találok valamit akkor jelezni fogok mindenképpen neked!
Hogy őszinte legyek, nem különösebben érdekel az a térség, mert minden elveszett egyformán érdekel... de. Békés megyei vagyok, egy véletlen folytán keveredtem csak el arra, nagyon minimális információval kutakodtam Abaliget környékén (másodszorra se találtam meg a jelenlegi és régi vonal kereszteződése, illetve a régi alagút bejárata közötti nyomvonal-szakaszt (Dombóvár irányából)). A kiigazítást mindenesetre köszönöm; ha lehetőséged van rá, jelezd a képriport alatt, vagy az oldalszerkesztőknek.
Szóval nem valószínű, hogy Békés megyéből el fogok vándorolni oda áprilisban, de ha úgy alakulna, akkor sem, mert márciusban jön a negyedik lurkó nálunk.
Ugyanakkor november elején kaptam egy levelet, pont a képriport kapcsán; felraktam ide akkor, de újra másolom, lévén Te jobban a területen vagy.
"édesapám... (a híd felrobbantása után) amikor összeszedte a gyújtózsinórokat, akkor egy tiszt lefényképezte, ahogy ott áll, a kezében a több mint száz zsineggel, vagy valami ilyesmi. Igazából én ilyen képet keresek, ahol rajta van Ő is. Bár milyen támpont jól jönne."
Ha esetleg ezzel az említett képpel találkoztál, érdekelné az emberemet...
Örülök hogy jelentkeztél a 40-es vonalat illetően és külön öröm hogy követőmre akadtam a személyedben, akit szintén érdekel a téma! :)
Ha szeretnél még információhoz jutni a híddal kapcsolatosan, akkor javaslom nézz be a Balesetek a vasút történelmében nevű topikba ott épp témázzuk! Van fotó a nagy völgyhídról is!
Az írásodat el olvastam. Tetszik! Esetleg ha nem probléma kiegészítem annyival hogy, a pillér amit megtaláltál az a kisebbik völgyhíd pillére! Az a híd csak két tagra volt osztva. A nagy völgyhídnak szintén meg van a hídfője a Pécsi oldalon, aztán lent a gödörben megtalálható az első tartópillér ledöntött állapotában! Én megtaláltam a termésköveket. Sajnos aztán a növényzet miatt én sem tudtam tovább haladni, így a Dombóvár felöli oldal kiléte ismeretlen számomra. A balesetes topikban írták nekem, hogy a Dombóvár felöli oldalt teljesen eltűntették nincs meg, azért nincs nyoma sehol! :(
Azt meg említem még hogy a nagyobbik völgyhíd két tartópillérrel volt ami három tagra osztotta a hidat.
Jövőre áprilisban szeretném elkezdeni a nyomozást újra esetleg össze verődhetnénk ha gondolod!
Egyszer jártam arra még tavaly áprilisban, akkor 3-3 utas volt mindkét irányban. Nem tudom ez mennyire volt kivételes alkalom.
Nem zavarna az egész dolog, ha a regionális közlekedésszervező hasonlóan rugalmas lenne akárhol az országban a kínálat helyi bővítésében, ahol az egy-két megállóval való hosszabbításnak utasvonzó hatása lenne.
Abaliget környékén én is kutakodtam pár éve; a képriport a lenti linken megtalálható.
Az említett völgyhíd engem is eléggé meglepett. Egyik oldalon még megvan a pillér, de onnan kezdve semmit nem találtam. Esetleg a táj alakult-e át annyira, vagy valakinek útban volt a másik (harmadik, negyedik?) pillér? És a megmaradt miért nem zavart senkit?
Hasonlóan érdekes számomra a Veresegyház-Gödöllő vonal Szada előtti része: Veresegyház-Szada határa közelében a nyomvonalra rátöltöttek egy nem kis méretű (legalább 15 méter magas) dombot, aminek a tetején nyaralók vannak. Állítólag valami olajtéma volt itt, és azt tüntették el ilyen módon...
Az egészben az a szomorú, hogy így helyi (RKI) szinten meg lehet szüntetni a személyforgalmat egy adott vonalszakaszon. Vajon mi lesz a következő leszalámizott állomásköz?
Viszont ez azt jelenti hogy újranyitni is egy-egy állomásközt is ugyanekkora erőbefektetés lenne, ha a kiszolgálása belefér a fordulóidőbe. Mondjuk Szilvás-Nagyvisnyó között.
Érdeklődnék lenne-e olyan személy, aki tudna nekem információval szolgálni ( vagy képekkel, linkekkel ) a régi eredeti nyomvonalról a 40-es vasútvonalat illetően? Konkrétan a Godisa - Cserdi-Helesfa közötti rész érdekelne! Teljes mértékben minden, még áteresz is...!
Pár éve elkezdtem bejárni Abaliget környékét. Az állomás váltó vagy jelzőállító tornyait megtaláltam mindkét irányban.
A régi alagutat szintén megtaláltam. A völgyhidak közül a kisebbiket teljes mértékben megtaláltam, a nagynak viszont csak a Pécs felöli végét. A Dombóvár felöli végét fogalmam sincs hol kéne keresnem. De minden érdekel, őrházak, átereszek, hidak, régi megállóhelyek helyszínei, pálya, még a telefon oszlopok maradványai is!
Aki tud kérem segítsen! Írhattok akár ide a fórumra, vagy a levelezési címemre a: kis-vacs@tamasinet.hu címre!
A MÁV-Trakciónak hála élőben nézhettem végig, ahogy a térképen 20 s-es frissítési gyakorisággal végighaladt a mozdonyt jelző zöld pont, Tiszapalkonya-Erőmű-től Tiszaújvárosig utoljára. Tiszaújvárosról utánaeredt egy másik vonat is. Az mi lehetett?
Püspökladány, Hajdú-Bihar megye: az 1860-ban épült kis fűtőház(féleség) az állomásépülettel szemben rövidesen elbontásra kerül az állomás EU-szabvány szerinti átépítésének (szélesebb peronok, aluljáró) következtében. A vágányok már felszedve mindkét oldalon, az új felsővezetéktartó oszlopok már állnak, ebből is látszik, mennyire útban van szerencsétlen kis 153 éves épület.
Kedden jártam arra, nem tudom, mikor kezdődik ténylegesen a bontás.
Hamarosan ide kerül be a Tiszapalkonya-Erőmű - Tiszaújváros vonalszakasz is. A jövő évi tervezetben már nincs személyszállítás az erőműhöz. :( Utolsó üzemnap: XII.14.