"a liberalizmus csodás társadalmi elosztás "elméletét":"
Neked (vélhetően ismert okokból) teljesen torz képed van a liberalizmusról.
Mégis mikor a lófaszba volt Magyarországon liberalizmus? Pont itt, az etatizmus fellegvárában?
Egyébként a liberalizmus egyáltalán NEM azt jelenti - hogy a feudális előjogokkal bíró elit kényúri jogosítványokkal rendelkezne a társadalmi erőforrásokon. De nem ám.
Ezt művelte az elmúlt 20 év összes politikuma - de ez cseppet sem liberalizmus, hanem egy trágyadomb.
A liberalizmus azt jelenti, hogy ha valakinek van egy gyára - akkor (a saját pénzéből !!!!) simán építhet mellé még egyet. Ha van hozzá forrása, esze, szaktudása, piaca, stb.
Méghozzá anélkül építhet, hogy az állam (agyament szabályzókkal, állami elnyomó eszközökkel, vagy csak simán a kifizethetetlen sarcokkal) - lehetetlenné tenné a fejlődését.
Viszont az emltett "elmélet" szerint, (állítólag) 2 darab gyárban több munkás dolgozik mint 1 darab gyárban. De ez nem biztos, lehet hogy ez is csak valami "liberális furfang".
A Hajdúnak nem utódja az Elektrolux, a Hajdu köszöni megvan Debrecen mellett. A Lehel hűtőgépgyárat vásárolta meg az Elektrolux a korai 90-es években meg épített még mellé egy gyárat Nyíregyházán.
A mosógépgyártást leállította a Hajdu, gondolom nem érte meg, nem tudják 50 ezerért adni a boltban, azaz 20 ezerért előállítani.
Mi ami pályautót épitünk azt mind átalakitjuk szárazkarterosra.
Másképp nem birja a Hungaroringet 5 körön keresztül sem, és voltunk 24 órás versenyen is.
Ez olyan autókra értendő amik 2 perc közelében tudnak menni a Hringen, lassúbb kocsiknál nem kell.
Mint jeleztem minden hajómotor szárazkarteros, még a folyami vontatók is amik nem dülöngélnek, pedig relativ kis motorok (50l körül hengerenként) vannak bennük.
Offroadnál gondolod, hogy nem jönnek le a dombról?
Nem ez kb olyan, hogy 45-ben már fénycsővel világítottak katonáék a háztartásban meg a 80-as években cserélték le a gyertyát meg a petróleumlámpát izzóra 95-ben meg fénycsőre.
Azt nem tudom, de az általam említett variáns 1100kw-os csúcsteljesítményt adott le. Manapság drag racing versenyeken használják ezeket a motorokat hajókban 3000kw-os teljesítménnyel....
Ez egy örök meddő vita lesz kettőnk között úgyhogy hagyjuk. Egyébként nagyra becsülöm a mostani autók technikai színvonalát és tudását. A legnagyobb fejlődést a biztonságtechnikában és a futóműben illetve az ABS-ESP rendszerekben látom . Amit a motorokkal művelnek az lófax igazából ahogy te mondtad CAD-CAM szimulációkkal tudtak finomítani a dolgokon és bejöttek a nagykapacitású jelfeldolgozó rendszerek ezért a végletekig finomított mechatronikai rendszereket kaptak, de semmi forradalmi újítást nem látok a II VH óta mechanikai oldalon. Igazából az élettartammal van gondom illetve azzal, hogy a jól bevált részletmegoldásokat lecserélték megbízhatatlan műszaki megoldásokra méghozzá azért, hogy spóroljanak vele pár eurót. Pl ilyenek a műanyag alaktrészek bizonyos csoportja. Soha nem láttam elvetemedett alu, vas, vagy magnézium ötvözet szelepfedelet, viszont a műanyagot még olyat nem nagyon láttam amin inkább előbb mint utóbb ne ömlene az olaj a vetemedés miatt stb stb folytathatnám a sort reggelig de befejeztem az offolást.
Az egyik legneuralgikusabb pont a motortervezesben, kulonosen igaz ez a sportosabb modellekre. A masik meg a hutes.
"egy tengeri hajómotor is dülöngél 45 fokot,"
Naja, de egy hajomotor ala akar 2 meter mely olajteknot is tehetsz. Autoban ez utobbi megoldas nemileg problemasabb. Valamint nem forog 8400-at, igy az olajhabosodas nem gond, es akkora olajcsatornak vannak benne mint egy haz, igy az olajvisszafolyas sem problema. Azon kivul nem kell egy csomo mindennel tokolni, mint pl. a tokeletes olajtomitettseg, az olajlevalasztas a kartergazbol es hasonlok.
"de off-roadban nem ritka a 60-70 fokos siratófal, ahol perceken keresztül zúgatják a pszichopaták a vasat. Oszt nem lesz csapágyas."
Ha levegot sziv, akkor elobb-utobb az lesz. Meg aztan az ugye csak az egyik irany. Sportkocsinal meg mondjuk van 1,2-1,4g minden iranyba....
"Ja ,hogy az autózásban ritka az csak azért mert ott ritkán alkalmaznak drága, igényes megoldásokat..."
Szarazkarternek is van hatranya. Elso korben az, hogy hova teszed az olajtartalyt. Aki sakkozott mar motorterben millimeterekkel, az tudja, hogy ez nem egyszeru.
Be lehet dobni ilyen kulcsszavakat, aztan meg magabiztosan mosolyogni. Csak azt kell megvalogatni, kinel suti el az ember oket :)
"Profit az Isten"
Mi mas? Mindenkinek az, aki nem jotekony celert, ingyen dolgozik.
Kis pöcök alkatrész hiba miatti főpanel cseréről jutott eszembe:
Nővéreméknél bekrepált a szagelszívó, mert kiment az izzó... gari már nincs rajta,
szervízbe be, javítási díj 20k, vagy 1 hónap várakozás 25k gyári főpanelért...
Faterommal szétkaptuk a cuccot, hogy megnézzük mi a baja. Arról nem nyilatkoznék milyen volt a tervezés, de a hiba "nagyon bonyolult" volt. 1db 0 ohmos(átkötő) ellenállás ment ki a zárlattól, ezt akarták 20k-ért megjavítani(hülyének néztek). Természetesen mi magunktól is meg tutuk csinálni egy hulladék vezeték beforrasztásával... Ennyit a szervízekről és a modern csodákról :)
De háton is repültek, meg 6-8G-vel gyorsultak fordulóban.
Oszt miért kaland az olajzás?
Egy tengeri hajómotor is dülöngél 45 fokot, de a tengeralattjárók tán még többet is, mert nincs alakstabilitásuk.
Talán még nem irtam de 20 éve az autósportban tevékenykedem, és azért volt néhány dobogós autó épitésében részem...
Pályautókat is épitettem (most is épitünk), de off-roadban nem ritka a 60-70 fokos siratófal, ahol perceken keresztül zúgatják a pszichopaták a vasat. Oszt nem lesz csapágyas.
Szárazkarter meg az olajakku minimum 100 éves cuccok, minden hajómotor, meg repülő ilyen. Ja ,hogy az autózásban ritka az csak azért mert ott ritkán alkalmaznak drága, igényes megoldásokat... Profit az Isten, az autóipar meg csak erről szól.
Az alapján mondom.....okés annak idején nem volt lambdaszonda, de volt magnézium ötvözet motorblokk, többlépcsős feltöltés, változtatható szelepvezérlés, mechanikus befecskendezőrendszer, hengerenként 4 szelep, DOHC szelepvezérlés stb stb.
Profitmaximalizálás. Iván Sztahanov nem ilyesmiken rágódott, amikor összerakta 120%-os teljesítménnyel anyukádnak a Hajdút 30 évre. Persze Ivánt idővel kiszorították a profitos ifjúk. Nem kétséges, hogy Iván napjait megszámlálták..
"Egyébként mi az oka annak, hogy szíjról visszaálltak a láncos vezérlésre?"
Gondozasmentes, kisebb helyet foglal, jelentosen megbizhatobb.
A szijak akkor terjedtek el, amikor az anyagtudomany eljutott odaig, hogy viszonylag megbizhato es tartos vezermuszijakat lehetett gyartani, es ezek sokkal csendesebbek voltak, mint az akkori lancos vezerles.
Aztan a lanchajtas is fejlodott, sokkal halkabbak lettek, igy a szij elonye eltunt.
"Meg mesélhetnél valamit pl. az 1.6-os BMW benzinmotorról a 116i-ben aminek 20-30000km között átugrik a vezérlése"
"Az igenybevetel az egy dolog. A vilaghaborus repulogepmotorok uzemideje lofax se volt. A vilag legkonnyebb dolga nagy teljesitmenyu cuccokat osszerakni, ha nem szamit, hogy mennyit bir."
Hogyne számítot volna, pl az Allison V1710-et többféle teljesítményre és élettartamra skálázták pl az egyik variánsnak az élettartama 150 óra volt. De ilyen alapon akkor mondhatnánk azt is, hogy a Forma-1 is a világ legegyszerűbb dolga: nagyon-nagy teljesítmény és kit érdekel mennyit bír, nemdebár? :))))
"Gyakorlatilag a 90-es évek közepére érte el az autóipar azt a színvonalat motor technika terén, mint amit a II világháborús repülőgépek motorjaiban felvonultattak."
Ez egy nagy LOL, mar ne haragudj. Gyartasi modszerek, gyartasi pontossag, anyagtudomany, minosegbiztositas, tervezesi es tesztelesi modszerek, CAD-CAM, CFD es FEM, elektronika....
De ha jössz hozzám legközelebb, elviszlek itt a faluban egy cimborához aki ilyen cuccokat gyűjt. Meg fogsz lepődni, MIG 17-esből való 37mm-es gépágyúja is van, igaz hatástalanitott...
És mi az oka annka, hogy újabban rengeteg motor és futóműalkatrészt műanyagból gyártanak? Folyamatos problémákat okozva idő előtt. Szerintem a spórolás,mennyivel drágább lenne alcsiból mondjuk az legalább nem vetemedik/ törik.....
Az a kaland, hogy az olajozast minden korulmenyek kozott biztositani kell. Egy ilyen sportos gep jelentos hossz es keresztiranyu gyorsulasokra kepes, ezt szimulaljak a billegtetessel.
Vizsgaljak az allando olajnyomast, a habosodast, az olaj viselkedeset.
"Azt a kőkorszaki (II. VH) vadászrepülő motorok igénybevételéről ne is beszéljünk..."
Az igenybevetel az egy dolog. A vilaghaborus repulogepmotorok uzemideje lofax se volt. A vilag legkonnyebb dolga nagy teljesitmenyu cuccokat osszerakni, ha nem szamit, hogy mennyit bir.
Egyébként mi az oka annak, hogy szíjról visszaálltak a láncos vezérlésre? És nem csak változó szelepvezérlés miatt van, mert "sima" motrorokon is ez a trend manapság?
Meg mesélhetnél valamit pl. az 1.6-os BMW benzinmotorról a 116i-ben aminek 20-30000km között átugrik a vezérlése :)))
Az erosen integralt alkatreszeket nem azert alkalmazzak, hogy ne lehessen szerelni, es jol megszivassak a felhasznalot,hanem azert, hogy a gyartasi koltsegeket csokkentsek, esetleg olyan tervezesi celokat erjenel el az integracioval amit szerelt megoldassal nem lehet.
Autoiparban detto. Ott raadasul a ceg elso korben sajat magat szivatja meg az erosen integralt alkatreszekkel es a nehez szerelhetoseggel.