Sajnos az égvilágon semmi közöm a szereléshez. Bár már odáig eljutottam, hogy szinte mindent szét tudok szedni. A bajok az összerakásnál kezdődnek. De amikor szétnéztem az alkatrészek és azok árai között, akkor elengedtem a projektet. Köszönöm a segítséget! Keresek egy 2,5-3,5 LE körüli gépet, ami kizárólag saját, otthoni használatra kellene. Darabolás legfőképpen. Néztem a Hq 141, 142, 345, 350 gépeket. Vagy mit ajánlanál még? Ebből keresnék egy jó állapotút.
Ha jól emlékszem új az a Farmertec 395. ( egyéb hibákat zárjuk ki)
Karbi beállítással sokat lehet segíteni rajta. Azt füllel is hallod, hog hidegen, mikor beindítod, az alapjárat magasabb, ( kb 300-500 rpm ) mint pl üzemmelegen. ( ez a jó)
Üzemmelegen kb 2800-3000 rpm-nek kell lennie az alapjáratnak általában, akkor nem forog a lánc, ekkor kell állítani mindent, ilyenkor kell normálisan működnie gázreakciókra.
Gyárilag - általában- ezek a kínai klónok dúsabbra vannak állítva, de akkor viszont nem így áll vissza az alapjáratra mint a tied.
Vannak nagyon jó karbi beállítós videók a youtubon, érdemes megnézned. ( Fűrészmáia, Bíró Árpád)
Ha megnéztél néhányat, utána állhatsz neki állítani. Bírő Árpád videójában pl láthatod, hogy a csavarhúzóra erősített vékony kötelegelővel hogyan is könnyíted meg a munkát.
Alapelv: az L és a H ( L mindig a hengerhez közelebbi) csavar karbiban lévő része kúpos. Egy-egy furatba vannak, a kúppal a keresztmetszetet nyitod-zárod. Az L az az alapjárati a H a magas fordulati benzin mennyiségért felelős, azzal állítod. Csak benin mennyiséget állítasz velük.
A pillangó tengely végén nagyfejű csavarral a karbi pillangó szelepét nyitod-zárod minimálisan. ( mintha gázt húznál)
Az L és H csavart, ha kifelé, balra tekered, több üza-t adsz neki, ha befelé, értelemszerűen kevesebbet. Minél szegényebbre állítod, annál inkább lesz magasabb a fordulat, de erőtlen a gép, ráadásul káros is.
Általában 1, vagy 1,5-re kell állítani ( kínainál lehet több is) az L és H csavarokat, onnan jön a finom állítás. Tehát nem izomból, érzéssel visszatekert L és H csavart 1 vagy 1,5-re kell kifelé tekerni, állítani, ott be fog indulni a gép.
Lap-lánc rajta normál feszességen, gép üzemmeleg. Az L csavart addig tekerem befelé lassan!, ameddig hallom, hogy emelkedik az alapjárat. Ott megállok, negyedet vissza. H csavar ugyanez.
Az alapjárati ( nagyfejű) csavaron utánaállítok, kifelé csavarva tudom csökkenteni a fordulatot.
Mielőtt bárminek nekiállsz, előtte megnézed ( fotózod) hogyan álltak a csavarok, a kötegelős csavarhúzóval pontosan meg tudod mérni, mennyire vannak kicsavarva. A kötegelőt a csavarhúzón felfelé irányba állítod, majd tekered befelé ( jobbra) a csavart és számolod menyi egész, majd tört részt csavartál be a csavaron. ( érzéssel koppig!) Van egy gumi darab a karbi és a géptest között, az ki szoktam venni, úgy jól látható, mit matatsz.
A nagyon finom beállítások kb 1/8-ad, vagy akár 1/16-od tekergetések. ( pl gázreakciók miatt) A fordulatszám mérő nem téved, azzal pontosabb a beállítás.
Ez a távorvoslás nem olyan egyszerű, de megpróbálom. A te esetedben előszőr megpróbálkoznék az alapjárati nagyfejű csavaron kifelé tekerni és az L csavaron 1/8-adokkal befelé. Vagy nagyon be van csavarva az alapjárati csavar, vagy az L nagyon ki, vagy mindkettő egyszerre. Látni, hallani kellene.
A szikra új-lap lánc esetén sokszor előfordul, majd összekopik. A fában akkor szikrázik, ha homokos a fa, vagy kavicsot, szöget, drótot fogott. Zabálja a lánc élet mindegyik, rossz esetben a kavics, szög ki is tör belőle.
Benzinnel/ hidegzsíroldóval takarítsd el, szedd szét, úgy azért többet látsz, esetleg képeket is tehetsz a fórumokra.
Ha mákod van a főtengely jó, és nem kell csapágyaznod, ( bár én széthúznám, csapágyaznám, ha maradós lenne) csak szimeringet cserélni. A kuplung rugója valószínúleg törött.
Hengert lehúzod. Látni fogod mi a helyzet, neten körbenézel alkatrészek, árak után.
Aztán magadtól is el tudod dönteni, hogy kell-e ez neked, vagy nem. Idáig nem került pénzbe.
Tippem szerint azért kapott az már az élettől, ha úgy néz ki, de akár lehet szerencséd is. Benzincsövek, karbimembrán, kuplung tűgörgő ( esetleg kplt. kuplung is), dugó-gyűrű, fékszalag amikből még lehetséges kesz a csere.
Amennyiben nem szeretsz/tudsz bütykölni, nem ajánlom.
Itt is felteszem a kérdést, hogy ki tudna nekem mondani néhány dolgot a 242 xp-ről? Ajánlottak egyet megvételre igen nyomott áron és gondoltam felújíttatom magamnak. Nem túl szép, de legalább annál mocskosabb. Viszont hiánytalan, nem törött, indul, pörög. Úgy, ahogy vág is bár ez nem az ő hibája, hanem a gatya lapé és láncé. Olajoz is rendesen, de a láncot viszi alapjáraton és a csillagkerék is cserés, valamint a fék rossz. Nekem eddig még nem volt Hq a kezemben sem. Ezt a típust pedig főleg nem ismerem. De amit a youtube-on láttam róla, tőle, az nagyon tetszett. Szóval mit nézzek még rajta, mire figyeljek? Egyáltalán érdemes-e rááldozni pénzt vagy hagyjam a fenébe? Megnéztem az alkatrészeket hozzá és nem sok mindent találtam viszont az legalább jó drága.
Az egyik 560XP-m szétszedtem, - amin amúgy is csíkos henger volt DE! teljesen jól működött meteor dugóval- és arra szereltem rá a kínai henger szettet.
Nagyon minimálisan faragtam csak a hengerből. Lehelet vékony max 1-2 tized milliméter vastagon felület simítás, kiigazítás. Igazi faragás, tuning, mint a másik 560XP-n, nem történt a hengeren. Nem az volt a cél, hanem az, hogy kis simítgatással, törődéssel hogyan muzsikál a kínai henger szett.
A dugattyú tömegét mérlegen összehasonlítottam egy évekkel ezelőtti kínai 560XP dugóval. A 89 gramm helyett ez csak 79 gramm, ami azért jelentős, mert több, mint 10% különbség.
Sokat nem nyünyörögtem vele, néhány perc alatt 1 grammot szedtem ki a dugó belsejéből csak azzal, hogy az öntés után maradt nyomokat leszedtem
A kipufugót nyitottabbá tettem, a leömlőhöz közeli és a kipunyílás végén lévő 13 mm-es furatot kitágítottam. A dugóhoz közelebbi kb 20-22 mm, a távolabbi 16 mm.
A szikrafogó drótszövet már nem kerül vissza, a takaró lemezt két helyen megvágtam, kihajtottam, a 13-as furatot 16 mm-re tágítottam, majd a lemezt visszahajtottam. Próbáltam megpontozni hegesztéssel… azt még gyakorolni kell, tudom, nem szép, de nagyon vékony az a lemez.
( Egy helyen, amikor fúróval tágítottam a kiput, sikerült a külső lemezt átszakítani, az a javítás látható)
A hengerfej résznél a szélén körbe szalagszerűen lévő rész picit egyenetlen ezért egy régi dugattyúra ragasztott 80-as csiszoló papírral kicsit csiszoltam. ( a csiszolópaíron látszik hol van benne alu.) Gyakorlatilag amikor bedugod a gyertyanyíláson a puha óndrótot ennél a "szalag" résznél mérsz rést, itt kell vigyázni, hogy ne érjen össze a dugóval. A nagyon minimum a 0,3mm, de inkább 0,35mm.
Összeszerelésnél a gyűrűhézagot ellenőriztem, ez is közel a szokásos kínai kb 0,3 mm, bár ez picit jobb, kb 0,25 lehet, mert a 0,3 mm-es hézagoló már nagyon feszes volt benne. A 0,2 mm-es meg laza volt….
A csapszeg a dugattyúba szinte „úszik”. Nem lötyög, de nem is szorul. Jobban örülnék, ha pici szorulna. Zégergyűrűk nem a sajátokkerültek bele, Stihl van benne. ( 10 mm csapszeg)
A dugattyú a hengerben onnantól, hogy elzárja a kipu rést, már lassan megy, de nem olyan lassan mint pl egy Meteor, vagy Stihl szett. Nem rossz, de azért nem a csúcs.
Összeszerelés után ellenőriztem – hibáztam, előbb kellett volna! - a présrést óndróttal.
Bakker, 0,6-0,7 mm úgy, hogy eleve a gyári 0,5 mm-es talptömítés helyett 0,3 mm-est tettem. Legalább biztos, hogy nem ér bele a dugó hengerbe. :) Ok, valamennyi ebből a csiszolásom, de ennyi azért nem.
Így sem lett rossz, nagyjából közel gyári, 11,5 bar érték lett a kompressziós végnyomás.
Van itthon 0,2 mm-es papírom is, abból vágtam új talptömítést, így némileg jobb, 12 bar lett a sűrítési csúcsnyomás. Igen, azért a + 0,5 barért "lehajoltam"...
Ha előbb ellenőrzöm, ( hengerfaragás előtt simán a gyűrű nélküli dugóra a hengert felteszem 2 db csavarral, és megmérem a présrést, ) akkor tudtam volna korrigálni a kipufogó és átömlő réseken azt a 0,3 mm-t. ( felfelé, mert annyit tolod le a hengert) A gyári hengerek méretpontosabbak etéren.
No, összeállt a gép, nem lett rossz, bár nincs olyan, mint a gyári henger pici tuninggal, ( előző 560XP port https://drive.google.com/drive/folders/11_TeHWJr6pax1CEkQb-zLRdJJ2-OnHYs ) de azért szégyenleni valónk sincs. Pár hete még 22.000 Ft-ért vettem, így azért nem rossz! A következő kérdés a „meddig” lesz. Meglátjuk.
Pici videó : ( még 1 nap után is csak egyenlőre csak letölteni engedi, kb 40 Mb )
Lassabban reagál ( tovább kell nyélen járatni a motort), de szinte ugyanazt méri. A madzagját rátekered (1-2 menet) a gyertyakábelre a műszert a gép mellé teszed.
Működik madzag nélkül is, csak egész közel kell a gyertyapipa környékére helyezni.
avagy a henger farigcsálása és a közben vétett hibák, majd azok javítása
A marketplacen jött velem szembe 10.000 Ft-ért egy 560Xp henger. Mivel az új ára 85.000 Ft körül van, sok reményt nem fűztem hozzá, de igazából csak „gyakorolni” kellett.
Van benne csík, még ha nem is végzetes, de azért akad.
Képekben:
Homokszórás után:
Honolás és lamellás csiszolás után némileg jobb lett:
A kétütemű motoroknál az egyik fő „fojtás” a szívótorok és a átömlők szűk keresztmetszete, a másik a kipufogó.
A szívótorkon sokat nem lehet faragni, picit igazítottam, bár azon még lehetett volna:
Az átömlők faragásánál elsődleges cél az volt, hogy a lerakódott dszuvát eltávolítsam, és lehelet vékonyan tágítsam a járatokat. Munka közben a na még egy picit, na még egy picit hibájába esve sikerült átlukasztanom - többször is - a vékony alu falát.
Átömlők eredetileg:
forgácsolás után:
Projekt pihen, megoldás keresés indul….
Az első átlukasztásom annál a résznél történt, ahol a hengert lefogató csavar helye van.
Ahhoz, hogy vékony alu lemezt szerezzek, meg kellett innom egy dobozos sört. Abból vágtam akkora darabot, hogy az jól illeszkedjen. ( a doboz oldala „ki rúgja magát”, ha nem is erősen, de a falnak feszül) Megcsiszoltam, CX80-al beragasztottam.
A másik gond a kipufogót rögzítéséhez használt menetes furatnál volt. Úgy gondolkodtam, hogy menetjavító perselyt tekerek a henger menetes furatába, - amit beleragasztva CX-80 ragasztóval - teljesen zárttá teszi ismét a felömlőt, de hagy annyi helyet, lehetőséget, hogy a kiput még fel tudjam rögzíteni.
Egyik opció: A ( zárt oldalfalú) menetjavító külső menete 6*0,75mm, a belső normál M4.
(Eredetileg úgy van tervezve, hogy előfúrsz 5 mm-es fúróval, majd a menetjavítót kúppal előre irányba betekered, majd az vág magának menetet. A kisebb M6 külsőméret, a nagyobb M8)
Ehhez találtam 6.0,75 mm-es menetes záródugót, amit (3-as) )inbusz kulccsal simán be lehet tekerni:
A hengeren lévő menetes furatot áttoltam 6*0,8 mm-es metszővel, majd a menetes záródugót a menet végéig tekertem, ahol CX80 ragasztóval rögzítettem, illetve még egyet betekertem ( ragasztva) , ami fedte az oldalfal átlukadást
Amennyiben „csak” menetjavítás lenne a cél és az M4-es csavart vékonynak találod, lehet M8-as külső menetűvel is próbálkozni, szerintem van annyi hely:
A hengeren az átömlőn csak a szélességén módosítottam, nagyon picit a hengerfej irányába ( vékonyabb, 0,3mm-es talptömítés miatt) A javítási képeken minden látszik.
A kipufogó résméret is gyakorlatilag gyári maradt ( felfelé kb 0,2 mm) , csak a henger leömlő része lett kissé kúposra alakítva.
Túl jól sikerült, ugyanis a tömítést nem tudtam hozzá igazítani, így most csak a hőterelő lemez van a kipu mögött. A hőterelő és kipu természetesen utánigazítva a leömlő réséhez.
A kipufogó módosításról:
A leömlőhöz közeli kb 13 mm-es furatot tágítottam ki 22+ mm-re
A kipufogó végfuratát 13 mm-ről 16mm-re bővítettem, a szikrafogót nem tettem vissza.
A kipufogó csavarok most M4 méretűek, ezért abból 12.9-es erősítettet vettem. Az M4 csavarfej pici. Jobb ötletem nem volt, alátéteket hegesztettem alá. ( A jobb oldalin látszik milyen sorrendben van a 2 db alátét. 1 db M4-re, 1 db M5-re való)
A csavarokat méretre vágtam ( ugye záródugó van mögötte a menetben), a menet első 3 mm részét nem bántottam, mögötte lévőt a satun óvatosan pici kalapáccsal megütögettem ( megsértettem) a menetet.
Anyával kontrolláltam, hogy a csavaron akadjon, ne csavarodjon rá könnyen. Összerakásnál a menetet Mester 1000 hőálló tömítővel raktam össze + rugós alátét. A gyári csavaron lévő csövet lehagytam.
1 tanknyi kalodázás után leszedtem a kiput. Az M4 csavarok nem lazultak meg, végig nehezen tekeredtek ki. Az a kb 20-30 dkg teher még rezgés alatt sem okoz gondot az acélperselyben lévő M4 csavaroknak. Működik.
Tovább bontva viszont nem jót fedeztem fel. A dugó hátsó része – ha nem is erősen- de belevert ( hozzáért) a hengerfejhez A dugó azon részét 80-as papírral megcsiszoltam, illetve egy kínai dugót feláldozva a henger fej részét megcsiszoltam. ( A dugóra pár pötty pillanatragasztó, majd fejjel lefelé a 80-as csiszolópapírra nyomod. Kis súllyal terhelve , esetleg még melegítve is, pár percig hagyod kötni, majd tapétavágó késsel levágod a felesleget. A hengerbe téve a hengerfejhez nyomva, közbe körbe forgatva a szélen lévő alut csiszolja meg, ahol a dugóba beleér. )
A gyertyaképem ilyen lett, akkor még nagy melegek voltak, amikor vágtam vele. A kipumódosítás miatt – szerintem és a gyertya színe szerint- hűvösebben jár
A láncsebesség nem változott, plussz erőt talán a videó előtti összemérés mutatna ki. Ami viszont érezhető, és tényleg jó, hogy nyomatékosabb lett, nem akar olyan könnyen fulladni. Valószínűleg a többi gépemen is megejtem majd a módosítást.
Amit küldtek gyertya az kínai, és persze nem bele való 10 mm-es menetátmérőjű. Képen a saját NGK CMR6-ot tettem mellé
Ezt leszámítva nagyon korrekt. Deko szeleppel ( és helyettesítő csavarral), üza. szűrővel, dugó-gyűrűvel, csapszeggel, tűgörgővel semmi bajom. Sőt. Szerintem meglepően jónak tűnik.
Dugattyú:
Henger:
Majdan valamikor, ha lesz időm, picit faragok belőle, de tényleg csak óvatosan, mert egy - próba - hengeren már csináltam, könnyen át lehet lukasztani bizonyos helyeken. Arról is lesz képsorozat. :)
Felhasználás szempontjából a hengertől nem félnék, a dugó is bizalom gerjesztő, de ezért óvatos vagyok egyenlőre vele, az 560-as azért pörög rendesen.
Ha valakinek van már tapasztalata ezzel a szettel, kínai dugóval, ne tartsa magában. :)
szerintem is teljesen korrekt, hogy az agroo ezt leirja. csak nincs tapasztalatom az ilyen felujitasokban. lehet, hogy a gyari hengerrel is ugyanez a helyzet. vagy az annyira draga, hogy eleve nincs ertelme. csak az a bajom ezzel, hogy igy mar nem tunik olyan egyszerunek a felujitas. kell egy kis tapasztalat, vagyis nem biztos, hogy az elso jol sikerul
És van a forditottja is-meghuzod,és ugy megfeszíti a csapágyat,hogy nagyon.. na akkor mit csinálsz..hézagolsz?Ezek a forgalmazók legalább oda merik irni,hogy lehet ilyen hiba.. is.
Amit leirnak,létező hiba-és nem csak fűrészeknél,nem csak a "szarkinai" szintjén.. csak valahogyan ezek az infók kimaradnak a sztárszerelők videóiból-náluk minden ilyen dolog elsőre tökéletesen passzol..
Saját magamnak raktam össze egy S-391 fűrészt "Titannikkel"hengerrel,már csak hogy milyen lesz-hát,ne tudd meg,mennyit kellett hézagolni,hogy egyáltalán elforduljon a főtengely...nem csiszolgatni,mert lóg-nem-pont forditva..
ez nem tul biztato. vajon minden utangyartott henger ilyen pontatlan? lehet, jo lenne olyan keszletet venni, amiben a forgattyushaz also reszet is adjak, ugy talan nem lenne ilyen problema, mert en nem szivesen csiszolgatok egy hengert kezzel. de itthon nem latok ilyet