"A Red Bull Air Race a világ legtehetségesebb pilótái között megrendezett izgalmas verseny, amely a gyorsaságra, a precízióra és a rátermettségre alapszik. A versenyt a repülésnek egy teljesen újfajta, a megszokottnál sokkal dinamikusabb módja jellemzi, amelyet "air racingnek", azaz "légi futamnak" neveztek el. A "légi futam" idestova negyedik alkalommal kerül megrendezésre, ezúttal tizenegy pilóta részvételével és kilenc nemzetközi helyszínnel."
A felkészületlen, pánikba esett tömeg lekezelésére már a mennyei hadak sem képesek. De előkészületeket lehet tenni. Amit az előbb leírtam, párszáz ember csendes szervezett munkáját igényelte volna, de nem volt párszáz ember.
Annak idején azt tanultuk, hogy nincs akkora nuki, ami egy nagyváros minden lakosát egy szemvillanás alatt elgőzölögteti. Mindig van egy csomó ember, akin nem lehet segíteni és egy csomó olyan, akinek a sorsa attól függ, mit tesz az első percekben. Hirosímában nagyon sok volt a halott, mert a külvárosok lakossága - ahogy tanulta - rohant a belvárosi tüzeket oltani, az embereket menteni. Nagaszakiban már kevesebb, mert időközben a japánok rájöttek, hogy mivel állnak szemben, és a főszamuráj nem "befelé"-t, hanem "kifelé szaladj"-t vezényelt. Szegény kis japánok nem értették hogy miért, de végrehajtották. Feleannyi másodlagos áldozat volt, mit három nappal hamarabb.
Azt a vihart a helyszínen éltem meg. Az autóm élete végéig őrizni fogja a sérülést, amit egy rázuhanó vastag mázas tetócserép okozott. A kocsi a pesti oldalon, a Lánchídhoz közel, egy magas épületekkel körbevett utcában állt. A tetőcserép a Várból származott! A Bramac egy játékszer ahhoz képest. Azt repítette Pestre.
Ilyen vihar 50 évben egyszer van. Ezt sokat látott vitorlás barátom is megerősítette. Ráadásul pont a magja csapott le a legsűrűbben emberekkel teli részre.
Itt csak a Jóisten segíthetett volna. Semmilyen földi szervezetnek nem lett volna ereje itt.
Ez nem egy vihar volt, hanem egy természeti katasztrófa.
Olyan keskeny sávba koncentrálódott, hogy a Petőfi hídnál csak eső és pár letört kis ág volt az utcán.
De ha kiderül, hogy komoly a nagy vihar esélye, a polgári személyekkel megerősített szakszolgálat körbejárhatta volna az italos bódékat és megvizsgálhatta volna a műszaki állapotukat, és még időben leszereltethette volna táblákat, amik megöltek két embert. Erre a 18 kocsin kinnlevő 108 tűzoltó, aki nem is hagyhatja ott a kocsit, nem képes.
Ha kapnak pv. rendfenntartói erősítést és sűrűbb hálót tudnak vonni a vízi rendőrök a Dunán, időben a partra tudták volna zavarni azt az aluminiumladikot, amiben meghalt a három másik ember. Tehát csak ettől a két intézkedéstől 0ra csökkent volna a halottak száma.
A sérültek száma attól lett volna kisebb, hogyha lett volna ember, aki félórával a vihar beérkezte előtt (mert azt már tudták, hogy jön, csak azt nem, hogy mekkora lesz) összepakoltassa a parkokból a kempingasztalokat meg a tolókocsis nagymamát. Ha megmondják nekik, hogy jó lesz mobilizálhatóvá lenni, mert mindjárt kisebbségi gyerekek potyognak az égből, hidd el, hogy felkészülnek a menekülésre. Elég egy kicsit rájuk ijeszteni. Az elszaladást gátló kordonokról már meséltem.
Hogy ki áll a fa alá? Aki sohasem hallott róla, hogy veszélyes, az biztos. A 60as 70as években az "atomháborúra készítettek fel" kötelező megjelenés terhe mellett több százezer embert. A 80as években már a természeti és ipari katasztrófák kerültek előtérbe, de a létszámok még megvoltak. 1992-től már senkinek nem kell megtudni, mi a teendő fennforgás esetén.
A józan ész nélkülözhetetlen, de szervezettség és valamelyes képzettség sem árt.
Én úgy gondolom, hogy itt is a józan ész, ami döntő. Nem engedelmeskedtek volna a karszalagos "PV"-snek, és így is a fa alá álltak volna. (Hová is nem szabad állni viharban? Mit tanítottak a suliban?) Miért is engedelmeskedtek volna. Ma Magyarországon nincs szabály, nincs törvény. Kerékpáros teker önfeledten a járdán, szembe a forgalommal, siklóernyős repked hátimotorral a LÁgymányosi hídnál, autósok mennek mint a barmok. De komolyan senki nem gondolhatja, hogy egy vihar a mindenkori kormány bűne!? Ha bárhol a világon például a RBAR-en baleset történne, és néző is sérülne az se a kormány bűne lenne. És nem is a rendezőké. De az már igen. ha nem ér oda a mentő, nincs orvos, tűzoltó. Baleset történhet bármikor. Most már tanultunk belőle. A Margistszigeten még a futópályát is lezárták, és kiírták, hogy viharban ne álljanak a fa alá az emberek. Fogadjunk, hogy ha vihar lesz, akkor többen fognak a fa alatt állni. Pedig olvasni tudni nem bűn....
Akkor sem a tűzijátéknak voltak áldozatai, hanem a szélviharnak. Ahol ekkora csinbumm van ekkora embertömeg között/felett, mindig vannak/lehetnek áldozatok. Nem csak repülőnapon, tűzijátékon, hanem a Mihály-napi nagyvásáron is.
OFF
A tragédia az, hogy visszalőtt az Antal-kormány bűne, amelyik elhitte, hogy a polgári védelem, ezen belül is a lakosság mozgósítása a komcsi világuralmi törekvése paramilitáris eszköze, és gyakorlatilag megfosztotta a szükség esetén mozgósítható élőerőitől a katasztrófavédelmet. Ez vezetett oda, hogy az, hogy az ország lakosságának 10-15%-a 5 km2 területen zsúfolódik össze, nem elég ok egy részleges alkalmazási készenlétre, ami tulajdonképpen nem lett volna más, mint a lehetséges intézkedések megtervezése, a bevonható élőerők számbavétele.
Szerintem ha 1000 lakossági "légós" kapott volna egy-két jó (gyülekezési) helyet a Dunaparton, örömmel nézték volna onnan a sót.
És akkor amikor bekövetkezett az égzengés, lett volna minden az útra keresztbe fordított kordon mellé egy ember, aki elfordítja, szabaddá téve az utat a gyors kiürítéshez, lettek volna elsősegélynyújtók, műszaki mentők.
Azóta, kell nem kell, ezt mindig megcsinálják, lakossági erők helyett szerencsétlen tűzoltókról húznak le még egy bőrt.
Elnézést, ez itt tényleg nagyon OFF, de régen b..sza a csőrömet, egyszer el kellett mondanom.
Igen. Ilyenné tettek minket. Vagy ilyenné tettük magunkat! És az utóbbi az igazabb és a rosszabb. Már abban is politikát látunk, ha a hatóság megköveteli a szabályokat. Justicia kendőjét átlátszónak gondoljuk. Pedig a mi érdekünkben történik minden. A mi érdekünkben történik minden?
Na szépen fogalmaztál! Még akár azt is mondhatom, mindegy nekem van-eRB vagy nincs. Nem iszok energiaitalt, és három éve nem voltam kint, kivéve tavaly, a vidéki rokonok kisfiával. De ahogy kiebrudalják, az nagyon nem tetszik. Az már csak hab a tortán, hogy nagyon kevés szakmai érvet hallok ellene. A levegő Munkacsoport, és a Nemzeti Ökörség (nem elírás) kormánybiztosa se tudott meggyőzni!
Az a baj, hogy egy dolog, ha beülsz mögé(bár megtehetném!) és más, ahogy kívülről nézed. Lehet, nem annyira látványos! És nézd meg Kecskeméten, merre indul a nép, ha egy jak, vagy valami kisebb masina száll fel, és merre, ha egy nagyvas dübörög. Az emebrek már csak ilyen hálátlanok! Mert ott is kb 1% az, aki értékel egy szépen kivitelezett tauchert. Pedig lehet, még életében nem csinált olyat.
"Ha már saját pénzükből próbálnak dicsőséget hozni hazájuknak, akkor a nemzeti ünnep hagyományos vízi- és légi parádéján a saját pénzükön szórakoztathassák a közönséget. Ez olyan nagy kérés lenne?" Nem. Ez lenne a minimum! Megérdemelnék nagyon!
Ez így van, csak nézz utána kik repültek volna akkor az MRSz szervezésébe és utána mondj róluk véleményt. Látom Te is 1000%ban RB támogató vagy, és teljesen elfogadod a szervezők döntéseit, helyes, igazad van. Én szeretem a hazámat és szeretem látni, ha az állami ünnepen magyar sportemberek is megmutathatják, a főként magyar közönségnek, mit tudnak. Azt a tapsot, elismerést, amit Besenyei Peti kap a tömegtől, amikor végig repül a Parlament előtt, más magyar sportolók is megkaphatnának szerintem. Mások, főként a MasterSky Kft, nem így gondolja.
Egyébként arra is jó VOLT a RBAR, hogy olyan gyönyörű és páratlan gépeket láthassunk a levegőben, amik egy évben egyszer jártak errefelé. A sirályszárnyú, a Vampire, a B-26, DC-6, a svájci DC-3. Meg a többi helyreállított történelmi relikvia.
Amiket sajnos nem láthatunk egy dunakeszi vagy debreceni repülőnapon.
Már bocsánat, de egy F1 futam betéteként se engednének Xantiámmal a betonra, hiába vezettem 1000000 km-t. Pedig olyan szép szabályos köröket mennék gumicsikordulás nélkül.
De idén meg lehet mutatni ezerrel reggeltől a tüzijátékig. Kivéve a körmenetet.
Egy világbajnoki futam mellé is kell kísérő rendezvényeket szervezni. Lásd Forma-1. Az egészbe egyet nem értek, és mi tényleg ezt soha nem tudjuk megoldani, hogy a magyar szervező cég, miért nem engedi, hogy délelőtt repülhessenek a magyar civilek. Szerintem az ő rendezvényük színvonalát is emelné ez a gesztus, de erre legközelebb jövőre kaphatunk választ.
Azt, hogy a civilek közül ki juthatott be az R1-be nem a RB döntötte el. Ez volt az MRSZ dolga. De bizony nem volt olyan túljelentkezés. Mert benyát nem adtak vele már jópár éve. Meg az önjelöltek közül se mindenki üti meg azt a tudásszintet, amit ide elvártak.
Persze volt, aki abszolut kívülállóként, mintha épp semmi nem történne ott, kért szinte spontán berepülést. Amit persze elutasítottak. Aztán terjesztette a csacskaságait .
És ha már cirkusz. A cirkusz pont erről szól. Végig nézi a nemszakértő közönség a profi artistát és akrobatát, hogy utána jót röhögjön a bohócon és izguljon leharapja-e az oroszlán az idomár fejét. Pont ez a lényeg. A profi program közé tegyél be egyszerűbb programot is. Ehhez, csak jó szervezőnek kell lenni. Nézd majd meg Kecskeméten. Egy napon el fog férni a Diamond kötelék, JAK-52, a világ profi vadászgépei és műrepülő kötelékei. Mi kellett hozzá, jó szervezés. És ha valakinek Vári Gyuszi JAK-52 bemutatója nem elég színvonalas, az üljön be mögé és felszállás előtt közölje a véleményét. :)
Ebben igazad van, de szerencsére van egy rakás olyan repülő sportolónk, aki látványos bemutatót tud tartani és igazán jól esne nekik, hogy legalább itt is megmutathatják magukat. Nagyon jó dolog a RBAR és szeretném is, ha folytatódhatna ez a hagyomány, de kapjanak teret a magyar repülők is. Ha már saját pénzükből próbálnak dicsőséget hozni hazájuknak, akkor a nemzeti ünnep hagyományos vízi- és légi parádéján a saját pénzükön szórakoztathassák a közönséget. Ez olyan nagy kérés lenne? Különben kíváncsi lennék, ha RBAR New Yorkban július 4-én lenne, hasonló esetben mi történne? :)
Tudod ezzel az a baj, hogy vitatkozunk a semmiről, és mindenki csak morzsákat tud, vagy hallott valakitől valamit. (Tisztelet a kivételnek!) De most nagyon csúnya lesz amit mondok: Egy két fanatikuson kívül, mint akik itt vannak, és ha egy Góbét látnak az út felett megállnak és bámulják, kevés embert hatna meg, ha egy zlin, jak52, vagy robinson átberregne a Duna felett. Az embereknek sajnos cirkusz kell, és a sportrepülők-sehol a világon-nem tudnak olyan szintű műsort előadni, mint pl a RB. Régen az MHSZ időkben sem egy AN2 okozott orgazmust a népnek, hanem mindenki azt leste, ki akad fenn a Parlament kupoláján az ejtőernyősök között. Sajnos erre a fajta cirkuszra a repülőegyesületek ma már -anyagiak híján is - nem képesek.
Ha már ennyire tájékozott vagy, kérdezz utána nyugodtan, hogy évente milyen küzdelem volt betenni azokat a magyar gépeket, amik nem annyira kuriózumok a RBAR programjába. A Li-2 és a MALÉV gép jöhet, mert az igazi látványosság, de a többi magyar repülő le van sz...va.