„Kányádi Sándor jiddisből művészien fordította - nem ő írta, szerintem.”
Valóban. Az eredeti így szól:
„a honlapos szövegből kimaradt a »Mao-féle«”
De nem ám! Eredetileg nem volt benne, mert 1987-ben a kínai kulturális forradalomról mindenki tudta, kiféle, miféle, kefél-e. Mostanság azonban megijedhettek, hogy már a hallgatóság jelentős része nem vagy félreértené, ezért pontosítottak. (Gondolom, például Kern azon tapasztalata alapján is, hogy a még egyetemre járó vagy onnan frissen kikerült színészek alig ismerik pl. Sulyok Mária nevét.)
„Csak a szerelem, és csak Palya Bea.”
Nos, itt kiszólok. Szerintem kb. ez az egyetlen szám, amit télleg megcsináltak a lemezen. A többinél úgy érzem, a régi jobb volt. Lehet mondani, hogy értek a számok, de én ezt inkább úgy éltem meg, hogy lekerekedtek, klisésedtek, talán el is fáradtak. A magam részéről határozottan jobban szeretem a régi Hé, ’67!-et, Eső előtt, eső után-t, Játssz még-et stb.
„Hiszi a piszi. Szerintem most írta bele a Bródy.”
Én vagy húsz éve hallottam ezt a strófát először Bródytól, de már az 1988-as kiadású Bródy János majdnem minden szövege V. című kiadványban is szerepelt. Sőt a hecc kedvéért megnéztem Bródy János első, 1983-ban az ELTE ÁJTK KISZ-bizottságának a gondozásában 1000 példányban megjelent Jelbeszéd című kötetében, már abban is ott volt, gondosan, jó néhány többlet üres sorral kiemelve a szövegből.
Asszem pár héttel előtte minden koncert hasonlít kicsit a nagykoncertre, ám mivel csak két vendég volt Pécsen, (Bródy, Váczi Eszter), ezért biztosan nem olyan volt, amilyen szombaton lesz, és akkor még nem szóltunk a meglepiről, amit Zorántól szombaton elvárunk.
Orosz Zoltán vendégnek számít? Ha igen, akkor három volt a vendég.
Egyveleges nyugdíjas blokkal kezdődött, amely végül a Kócos ördögökbe fulladt, rettenetes volt. Ez csak az én véleményem, a tömeg tombolt, igény volt rá.
A dallistát, ha szeretném, sem tudnám leírni. Persze, voltak a duettes dalok, de a kétszemélyesre alakított nótákat egyedül adta elő Zorán, s emiatt hiányérzetem volt. Igen, besegített a vokál, de Kernt tudja-e valaki pótolni? Na, ugye, hogy nem. Üres lyuk tátongott minden leendő vendég helyén. Ez sem zavart rajtam kívül senkit, mert előtte nem hallgatták végig kilencvennégyszer a duett lemezt.
Bródytól annyira, de annyira vártam a Lesz még Magyar Köztársaságot, de sajnos otthon hagyta. Bródy amúgy bájos volt. A májusos dal után kisvártatva beosont, leült a színpad nézőtér felőli sarkában a világot jelentő deszkákra, két hosszú lábát benyújtotta a színpadra, és végignézte-hallgatta a koncertet.
Szólók. Zorán felkonferálta Lattmann Bélát, Horváth Kornélt, Gyenge Lajost, majd kivonult a többiekkel együtt. Az öltözőben összefutott a Bélával, és mint utólag elmesélte, mindketten csodálkoztak. Azaz még folyhatnak a tárgyalások a végleges változatról.
Csányi István, Orosz Zoltán szerepe sokszor tisztázatlannak tűnt. Csányi időnként csak malmozott (míg Orosz Zoltán zenélt helyette), ráadásul a dalokat nem Orosz Zoltán harmonikájára hangszerelték - az az idő már elmúlt, de szombatra talán visszahozzák.
A mamás dalba beleharmonikázott Orosz Zoltán, és az olyan volt, mint egy rémálom.
Ezen kívül Orosz Zoltán jó néhányszor rámosolygott Sipeki Zoltánra, ám Sipeki alig-alig mosolygott vissza Orosz Zoltánra.
Hol vannak már azok a Boldog idők, amikor attól is édes volt egy koncert, mert a lányok és Sipeki egyfolytában összekacsintottak. Most a szétültetés időszakát éljük.
Csak remélni tudom, hogy szombaton nem takarja ki Zorán Gátos Ivánt, és így láthatom a testet öltött zenét, abból is a dzsesszt, pláne amikor összehajol Váczi Eszterrel. Hú, nagyon jók voltak!
És Zorán is egészen jó volt :))) hisz’ miatta autóztunk több mint négyszáz kilométert január végén:)
Mondjam? Úgyis tudjátok, eljátszották a kötelezőket, az összes nananát, a mennyországost, stb.: ezek a dalok mostanra a rítus részei.
Kóló. Mióta van, ez a nóta a befejező aktus. Szokássá vált, hogy a koncert vége felé néhány artikulátlan, borízű ordítás hangosan követeli. Ezen egyedek vélhetően rosszul informáltak, mivel e dal ismeretében arra következtetnek, hogy kolbászfesztiválra érkeztek, ahol valamelyik pártkatona zenész támolyog a színpadon, akitől lehet rendelni.
Örök hálával tartozom a pécsi közönségnek, mivel Pécsen senki sem gondolta kolbászfesztiválnak a rendezvényt.
Zorán – egy pár barát. Duett album, 2013 Universal Mucic Kft. Made in EU
Sok héttel a megjelenés után vettem meg, úgy tettem be a kocsi kesztyűtartójába, hogy a celofánt sem vettem le róla.
Előítéletekkel voltam teli. Új szám nincs, egy rókáról több bőrt ráncigáltak le; Presser sem, Dusán sem írt új dalokat Zoránnak, viszont két-háromévente illik előállni valami újdonsággal, dalárdásítják hát a régieket, s ráfogják, új lemez.
Aztán egy napon beállt az M1-M7 autópályák közös fővárosi kivezető szakasza, és unatkozva ültem a dugóban. A Klubrádió prostituálódott, ezért jobb híján levakartam a celofánt a Zorán CD tokról, és meghallgattam a duett lemezt.
A tizenegy számból kettőt valóban érintetlenül átkopiztak a régi lemezekről - Harminc, Úgy volt – előbbi kedves blődli, utóbbiba barátságosan beledörmög Presser - ám a maradék kilenc, na, azok figyelemre méltók. Jójó, az alapokat ezeknél sem ásták ki, de amit fölé szerkesztettek, az valami egészen más.
Jávori Esküvője Tompos Kátyával maga lett a beteljesülés. A szláv mélabúba, kilátástalanságba (ami ugye egy esküvő természetes velejárója) bensőségesség, remény költözött.
A második számnál (Eső előtt, eső után: Gerendás Péterrel) megbicsaklik a toll az ember kezében. Gerendás mostanában nincs formában. Az a fura, amikor egyedül szerepel, akkor minden a helyén van. Mellékerül valaki, és oda a hang, oda a varázs.
A Harmincon már túl vagyunk, kedves lityilötyi. A dal soha nem múló érdeme, hogy Dusánt a színpadra kényszeríti (holnapután) – legalábbis reméljük.
Aztán, aztán… jön valami új! Na, nem teljesen új, de Zorántól még nem hallottam ezt a jiddis népdalt: Mit akar az eső nékem. Bíró Eszterrel együtt szívhez szólóak. Kányádi Sándor jiddisből művészien fordította - nem ő írta, szerintem.
Tulajdonképpen akkor is elmennék a rettenetes Arénába, ha csak a Hé, ’67-et énekelné Kern András Zoránnal. Kern Andrásba minden alkalommal beleszeretek. Mondjuk ki, zseni.
Kern András nélkül lehet élni, de nem érdemes.
A dal régi, a fölvétel vadonatúj. Itt és most Pepin sógor ordítozza azt, hogy „Eeesti a Híírlaaap! …Leendületben a Mao-féle kínai kulturális forrradalomm!”
Emlékszünk, ugyanez a Pepin a kémény tetejéről azt ordította,„A nemjóját sógorasszony, ez volna aztán a szép Beobachtungsstelle!” Imádom.
Apró megjegyzés: a honlapos szövegből kimaradt a „Mao-féle”, plíz.
Csak a szerelem, és csak Palya Bea. Átütő erejű nő, aki egyedül is mindent tud, kis híján lesodorja Zoránt maga mellől. Valamikor réges-régen a taps, a feszes ritmus (Horváth Kornél) adta a lelkét ennek a számnak. Én úgy jobban szerettem.
Játssz még és Hegyi Barbara. Tökéletes összhang.
„Ijesztő szelek fújnak, kedvesem
Nem hoznak több tavaszt el fényesen
Fejünkre hullanak a csillagok
Rémülten ébrednek az álmodók”
Azt mesélte Zorán az őszi koncertturnén, hogy ezt a versszakot annak idején a Ne várd a májusból kihúzta a sanzonbizottság, de napjainkban, amikor eljött a marha nagy szabadság, végre elénekelhetik a Bródyval.
Hiszi a piszi. Szerintem most írta bele a Bródy.
Soha nem néztem bele egyetlen megaizébe sem, így a legutóbbi arénás koncerten láttam, hallottam először Rúzsa Magdit. Nem tudom, milyen, amikor Zorán nélkül énekel, itt és együtt nagyon jók. Ez az a dal, amelyben megtapasztalhatjuk, mit értenénk Zoránból, ha Jaltában másképpen osztozkodnak Sztálinék.
A 2013-as év legjobb döntése Gátos Iván, a jazz zongorista betelepítése volt a zenekarba. Csorog az ember nyála a gyönyörtől, amikor őt hallgatja. Mindezt csak Váczi Eszterrel lehet tovább fokozni (Míg a szív lejár), ám innentől ezt akár Váczi Eszter Quartet-nek is nevezhetnénk.
Leonard Cohen dal, Dusán magyarította a szöveget, azaz mégis írt egy dalszöveget erre a lemezre.
Huh, nagyon jó kis lemez ez, és a hiedelmeimmel ellentétben csaknem vadonatúj alkotás. Zorán mindent tud.
miért nem lehet(ett, mert lassan elfogy) a 19-i soproni koncertre onlány jegyet venni,
Nem hiszem, hogy a menedzser ármánykodása ez.
Egyszerűen töketlenek, rugalmatlanok némely (nem csak vidéki) helyszínen. Tavaly(előtt?) elő kellett halásznunk néhány soproni rokont, ismerőst, mert csak személyesen lehetett jegyet vásárolni.
Sopron? - ha ugyanott lesz, ahol legutóbb, akkor ne sajnáld. Kicsi, levegőtlen terem, fél óra után az az érzésed, egy birkenaui gázkamrába zártak. Iszonyatos.
Ja, és láttátok? A vecsési koncertre (márc.20.) már elfogytak a jegyek -- legalábbis a kultúrbarlangos hírlevél szerint.
Kissé más: miért nem lehet(ett, mert lassan elfogy) a 19-i soproni koncertre onlány jegyet venni, ill. több vidéki koncertre? Azt csipogta nekem valaki, hogy állítólag Zorán managere nem engedi? ( lehet, hogy fals az infó de máshol is volt iyen tapasztalatom a vidéki koncertjein... )
De jó Neked hogy ott lehettél! Milyen az a Kodály Központ?
Igazság szerint arra lennék kíváncsi, hogy miket játszottak Zoránék... :)
Gondolom az Aréna koncerten is nagyjából ez a műsor lesz, itt ugye nem volt az új lemezről az összes duettpartner meghívva?
Régóta várom, hogy Az élet dolgai és az Így alakult visszakerüljenek a műsorba, és nagyon szívesen hallanék több számot is a Közös szavakból és a Kóló lemezekről is, egyszerűen imádom őket!
Akinek van M3 nézze, mert többek között régebbi Zorán koncerteket is adnak, pl most hétvégén volt egy 1998-as BS koncert szombaton adták, vas. ismételték.
A Taurus- ból való távozás után és az 1976-os szólókarrier kezdete között több rádió és TV felvétel is készült vele, melyek később sem jelentek meg hanghordozón.
(PL: Egyre hull az őszi zápor, Csókokkal vársz, Csúf kislány) Ezek közé tartozik az 1974-es felvételű Miért találtam rád c. felvétel is.