Eddig jutottam, de akkor újra nekiugrok a témának:
A MÁV
A MÁV Ky, majd 1966-tól E és Es (utóbbinál s = 100 km/h sebességre alkalmas fékrendszer) nyitott kéttengelyes teherkocsik voltak a MÁV történetének legnagyobb darabszámú tehervagonjai, ők váltották le a sok sok, olykor még a Monarchiában épült tarkabarka nyitott kocsitípust.
1956 1967 között közel 17 000 darab vagon lett a MÁV állományába besorozva! A Győrben gyártott 402 kocsin kívül vásároltunk Belgiumból, Bulgáriából, Hollandiából, Lengyelországból, az NDK és NSZK gyáraiból, Ausztriából és Romániából.
Típushiba volt az ágyvezeték feletti hossztartó repedés, de ezt a MÁV Debreceni Járműjavító kb. 10 év alatt olykor hossztartó cserével javította.
1966 után a kocsicsalád az alábbi középszámokat kapta:
-
E 500 0000
-
Es 552 4000
-
Es 555 0000
A balesetek miatt selejtezett példányok után a megmarad győri kocsik az E 500 8079 8475 pályaszám csoportot kapták.
1988.XII.31.-én még 6 897 darab az állomány!
Az első 8 916 darab Ky kocsik érkezése:
1956. 740 darab
MÁV Ky 273 000 739
1959. 1 376 darab
MÁV Ky 274 000 059
MÁV Ky 274 100 499
MÁV Ky 275 000 165
MÁV Ky 276 000 499
MÁV Ky 277 000 249
1960. 3 675 darab
MÁV Ky 260 000 999
MÁV Ky 261 300 499
MÁV Ky 262 000 409
MÁV Ky 263 000 319
MÁV Ky 264 000 199
MÁV Ky 275 166 494
MÁV Ky 277 250 499
MÁV Ky 278 030 330
MÁV Ky 278 332 499
MÁV Ky 279 000 499
1961. 1 141 darab
MÁV Ky 260 500 999
MÁV Ky 263 320 399
MÁV Ky 264 200 503
MÁV Ky 265 000 258
1962. 1 784 darab
GySEV Ky 5000 5049 (Lengyel, PAFAWAG)
MÁV Ky 261 000 299
MÁV Ky 264 504 570
MÁV Ky 265 259 879
MÁV Ky 266 000 499
MÁV Ky 267 701 999
1963. 200 darab
MÁV Ky 267 500 700
1964-ben egy MÁV Ky tehervagon ára 400 000 Forint, összehasonlítás kép egy MÁV 424, gőzmozdony 2.5 millió Forint.
Népszabadság, 1957.IX.12. lapszám
Az idei őszi forgalom lebonyolítását nagyban elősegíti, hogy a Német Demokratikus Köztársaságból és hazai gyárainkból sok kocsit kap a vasút.
Nemrégen érkezett meg az NDK-ból 240 darab Ky teherkocsi. A kocsik magas oldalfalúak és alkalmasak szénszállításra.
A győri Wilhelm Pieck-gyárból eddig 385 darab hasonló teherkocsit kapott a vasút. A gyár napokon belül leszállítja a megrendelésből még hátralevő 15 darab kocsit. Ezek, az egyenként 30 tonna raksúlyú teherkocsik a legkorszerűbb tervek alapján épültek és megfelelnek a nemzetközi vasúti előírásoknak.
Kisalföld, 1963.XII.14.
A győri vasútállomástól másfél kilométernyire, a Rába-töltés mellett ötven - hatvan kocsi bújik meg a sűrű ködben. Belepte őket s zúzmara.
Körülöttük olajos ruhás emberek dolgoznak. Kocsi- lakatosok. A MÁV Ky 273 221-es számú tehervagon különválik a kocsisorból. Kiss József és Kövendi Márton, az alvázas-brigád két tagja vette kezelés alá. Az ütközője mondta fel a szolgálatot.
Néhány szakavatott mozdulat a villáskulccsal, és a megnyomorított vagonalkatrész máris ott hever a sínpár között, mintha mutatná: nézzetek meg, milyen lelketlenül bántak velem. Az összetörött rugó helyébe vasalátétet raktak valamelyik javítóműhelyben. Ki tudja, mennyi ideje futott ez a kocsi rugó nélkül. Csak a jó szerencsének köszönhető, hogy nem okozott balesetet. Szétzúzódott a rugótartó persely is. Ki kell cserélni az egész ütközőt.
Az lenne az ésszerű, ha Kiss József és Kövendi Márton most fogna egy tartalékütközőt, és nyolc - tíz perc alatt felszerelné a rossz helyébe, hogy az áruval megrakott vagon folytathassa útját. De nem tehetik. Nincs tartalékban egy fia ütköző sem. Most fognak majd az esztergályozásához. és ha miden jól megy, másfél, két óra múlva elkészülnek vele. A vagon addig áll, növeli a kocsifordulók idejét.
1966.IX.19.-én 5:10 órakor Kecskemét állomás XX. számú vágányáról több kocsival kihúzó III. állomási tartalék (MÁV 326,074) horzsolódott a XIX. vágányról kiguruló MÁV Ky 259 044 pályaszámú kocsival. Oka a megfutamodás elleni biztosítás elmulasztása volt.
1966.X.15.-én 23:50 órakor Szeged-Tiszai pályaudvaron a MÁV Ky 267 342+MÁV Subn 475 906 pályaszámú teherkocsik előbbi 2, utóbbi 1 tengelyével siklottak.

OKÜ-nek átadott kocsik Ózd-Center állomáson 1993-ban - P. Gyula gyűjtemény