Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Jól láttad, mivel kiderült, hogy akkor aznap nem ő hibázott, így az elbocsájtása is jogszerűtlen volt. Még a nyáron visszatért a 017-es Nohabra, és tegnap is ott volt a 017-sen.
A megismételt napon, június 9-én a 17-es volt a továbbító gép /?/. Az agresszív dolgozót láttam valahol viszonylag friss képeken ugyanazon a mozdonyon. Nem rúgták ki mégsem, vagy már másik zászló alatt hajózik...
?? Szerintem tegnap is a 17-en ült.... :P (vagy rosszul láttam...?)
Menet közben minden pozícióhoz egy dízelmotor fordulatszám és töltés, így egy adott dízelmotor teljesítmény tartozik. Az indítási időszak kivételével ezen a 8 munkaponton dolgozik a motor. A regulátor terhelésszabályzója (a fődinamó külső gerjesztésének változtatásával) biztosítja, hogy a dízelmotor teljesítménye mindig egyensúlyban legyen az erőátvitel és a segédüzem teljesítményfelvételének összegével. Mivel a segédüzemi teljesítmény a dízelmotor teljesítményének kb. 8-10%-a, egy fokozaton belüli változása pedig nem jelentős, ezért gyakorlatilag egy fokozatban a vontatási teljesítmény is közel állandónak vehető. Ezért minden pozícióban közel ideális hiperbola a vonóerő-sebesség jelleggörbe.
A felszabaduló segédüzemi teljesítményt (pl. a légsűrítő üresjárata esetén) a regulátor érzékeli, és az erőátvitel számára felhasználja (fordulat kicsit nő, regulátor a töltést kicsit csökkenti, egyúttal a generátor gerjesztését növeli, a fordulat csökken az eredeti értékre, a töltés szintén az eredeti értékre nő).
Abban igaza van, hogy a motor fordulatszámát egy fokozaton belül a regulátor szabályozza. De csak kis mértékben és leginkább az átkapcsolásnál és a söntöléseknél fellépő terhelésváltozásoknál.
Alap esetben a fordulat az egyes fokozatokon belül közel állandó, ezáltal a teljesítmény is.
Ha a mozdony elértte a kívánt sebességet, nem úgy történik annak a szinten tartása, hogy az addigi fokozaton belül a motor töltését változtatjuk, hanem kissebb fokozatba kapcsol az mv. egészen addig, míg a teljesítmény annyi lesz, ami a sebesség tartásra elég.
A másik módon a fokozatmentes szabályzással rendelkező gépek dolgoznak, pl a LÁEV hibrid mozdonya, ami fix fordulaton működteti a dízelmotort, és a generátor szabályzásával változtat a leadott teljesítményen.
Az igaz, hogy a töltést a regulátor állitja be, de minden egyes fokozathoz tartozik egy motorfordulat és egy generátor teljesít mény.
A Nohabnál nem az van, hogy ha erted a sebességet, akkor csak a motor töltésén változtatsz, hanem kisebb fokozatba kapcsolsz, ezálltal változtasz a motor töltésén és a generátor gerjesztésén. Tehát a mozdony leadott teljesítményén, ami vagy elég, vagy sok, és akkor tovább csökkented a teljesítményt a kontroller kisebb pozícióba helyezésével.
De a mozdony egyes fokozataiban leadott teljesítménye ettől még ugyan annyi lesz.
A töltést a regulátor fogja beállítani a terhelés függvényében, elvégre az a feladata, hogy a beállított fordulatszámot közel állandó értéken tartsa, ezt pedig a töltés tól-ig határok között való önműködő változtatásával fogja megvalósítani.
Az eredeti kérdés a motor fogyasztására vonatkozott, azért írtam a teljesítményt (telj. /munka/ -> fajl. fogy. -> órás fogyasztás).
Tehát minden pozícióhoz egy dízelmotor fordulatszám és töltés, így egy adott dízelmotor teljesítmény tartozik.
"Ha a fordulatszámot kisebb teljesítménnyel is tudja tartani, kevesebbet fog fogyasztani."
Ez nem így van. Adott fordulathoz adott töltés, így adott dm. teljesítmény tartozik. Pl. 8. pozícióban a névleges, maximális teljesítményt fogja nyújtani, ott nem tud részteljesítményt. (Kivétel, ha alacsony sebességnél a tapadás korlátoz.) Ha kisebb teljesítményre van szükség, akkor a kontrollert alacsonyabb pozícióba kell tenni.
Ha elolvassuk a 40399. számú hozzászólásodat, akkor nem éppen ugyanazt írtuk. Lehet és érdemes erről beszélgetni, de tartok tőle, hogy itt "elbeszélünk", "elírunk" egymás mellett. Nagyon szép és érdekes ez a téma, érdemes alaposan ismerni, ha már egy topik nyilvánossága előtt boncolgatjuk. Állításomat fenntartom: minden egyes kontrollerpozícióhoz egy adott dízelmotor-fordulatszám és ahhoz egy maximális teljesítmény, vagy ha úgy tetszik, egy teljesítmény-tartomány tartozik. A 0. és 1. pozíció kérdéséhez csak annyit, hogy 0-ban se nulla a motor teljesítménye, hiszen a saját működéséhez és a segédüzemek hajtásához is teljesítmény kell. Vagyis a dízelmotor teljesítménye nem azonos a mozdony vontatási teljesítményével. (Tudom, ezt nem is állította senki...) Itt és most befejezem, és nem a kedélyek borzolása céljából, de megemlítek egy kis darabszámban épült, hazai gyártású, nagy teljesítményű dízelmozdonyt, amelynek a fordulatszám- és teljesítménykiosztása a Nohabtól és sok más típustól eltérő volt: bizonyos pozíciókban nem emelt motorfordulatot, "csak" a töltést és azzal a vontatási teljesítményt növelte... De ebbe (itt) ne menjünk bele. Maradok barátsággal.
hanem azt, hogy minden pozícióhoz egy fordulatszám tartozik; és a 0. és 1. pozícióhoz ugyanaz a fordulatszám, mert közben az erőátviteli rendszer kapcsolásai megtörténnek.
Minden pozícióhoz egy adott motorfordulatszám és egy ahhoz kapcsolódó maximális teljesítmény tartozik. Ez könnyen belátható, ha pl. a vontatómotorokat selejtezed, vagy hidraulikus erőátvitelű mozdonynál a hajtóművet kikapcsolod és a kontrollerrel szép sorban növeled a pozíciókat alapjárattól a magas üresjárásig. Ha az erőátviteli lánc nyitott, vagyis a motor nincs terhelve, akkor (is) felveszi a beállított fordulatokat, de csak töredék teljesítményt ad le, pl. értelemszerűen a Nohab 835-nél nem fog 1435 kW-ot szolgáltatni. Ha végig gondolod a fizika törvényeit és az erőátvitel, teljesítményszabályozás, azon belül a regulátor működését, akkor beláthatod. De mondok nem vasutas példákat is: a biciklidet is tudod hajtani ugyanabban a fokozatban, ugyanolyan sebesség mellett kisebb, vagy nagyobb erőbefektetéssel, teljesítménnyel, attól függően, hogy emelkedőn, vagy sík pályán haladsz. Ugyanez egy személygépkocsira is igaz... Nem részletezem tovább. Két alapvető összefüggés ismeretében nincs miről vitatkozni: ad.1.: a dízelmotor teljesítménye egyenesen arányos az effektív középnyomással, a lökettérfogattal és a fordulatszámmal, ad.2.: a jármű teljesítménye egyenlő a vonóerő és a sebesség szorzatával.
Pedig de, itt teljesítmény tartozik minden pozícióhoz. Azért nem fordulatszám, mert a 0. és az 1. pozíciónak a fordulatszáma ugyanaz, de teljesítményt a motorok felé csak az 1. pozícióban ad le.
Nem értek egyet: A "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény tartozik" mondat szerintem helyesen: "Minden pozícióhoz egy dízelmotor teljesítmény fordulatszám tartozik"; és a motor legfeljebb az ehhez a fordulatszámhoz tartozó maximális teljesítményt fejti ki. Ha a fordulatszámot kisebb teljesítménnyel is tudja tartani, kevesebbet fog fogyasztani.