Mivel korábban téma volt és felmerült, hogy a beruházó és tervező sunnyog, ezért -bár biztosan hallottátok már- belinkelem a szolgálati kikötő tervismertető, lakossági fórum eseményeit:
107-en állunk, 126-ig van 19 cm legál mozgástér és gondolom, nem lesz kérdés, ha ezt is túl kell lépni... Másrészt visszanéztem, szerintem nem lehetetlen ilyen száraz évkezdet és gyakorlatilag hómentes vízgyűjtő mellett: 2019.01.07 110 cm 2019.03.20 118cm
2018.01.16 117 cm 2018.03.17 129 cm (sok csapadék, eresztés)
2017.01.15 120cm 2017.03.14 117 cm
2016.01.18 117cm 2016.03.17 129cm (sok csapadék és eresztés)
Gyakorlatilag most egy 3-4 m3/s hozamra alkalmas mederszakasz megmarad, amolyan megkerülő csatorna funkcióval.
Viszont ez a Balaton eresztés szempontjából semmit nem ér, inkább csak zavaró lenne. Ez jelenleg egy nagyobb csapadék, vagy hirtelen olvadás esetén adhat megoldást.
Ezt a munkafázist követően már átfolyik a víz a szelvényen, bárhogyan is alakul, ezt kell kibekkelni.
(Nyilván, lehetett volna ettől nagyobb kapacitású tényleges megkerülő csatornát is építeni, hely lett volna a jobb parton, de a kivitelező ezt nem vállalta, inkább ennyit kockáztat.)
Az kemény versenyfutás lesz és attól tartok ez így nem fog a kivitelezőnek rendelkezésre állni.
Valami olyan műszaki megoldás nincs, amin keresztül közben a víz folyamatosan ereszthető lenne, (teszem azt 2-5 m3/s), de maga a munkaterület szárazon maradna?
Itt gondolok arra, hogy 2-3 db, méteres átmérőjű PE cső (nem KPE!), ami nyújt némi flexibilitást, és mint egyfajta slagon lehetne ereszteni a Balatont lefelé?
Ja, igen, aki lájkolja a vasút és hajó helyett kamionos kőszállítást, annak javaslom, mostanában álljon ki a 71-re tetszőleges időben és számolja az Alsőörsre követ szállító kamionokat. Nem kell kapkodni, hetekig fog utazni az csekély a tizenezer tonna...
Vajon mikor fog a BHRT-nek leesni, hogy karácsony-újév viszonylatban kevés a jég, sok a turista és több településen van program, amihez a hajózás egyedi menetrenddel jó kiegészítést ad(hat)na?
Példának okáért a szilveszteri szigligeti eseményre sokan megjönnének gajóval, nem lenne akkora parkolási horror, stb...
Azt az eresztést leginkább a hajózás provokálta ki, akkor még úgy tűnt, hogy nem lesz következő eresztés, ahol hajózható lenne a Sió. Aztán frissültek az előrejelzések, akkor meg már úgy számoltak a szakik, hogy eresztés nélkül 150 cm is lehetne a tó tavaszra. Így a kivitelezők is átütemeztek munkarészeket és a vízeresztés is próbál ebben partner lenni.
Ez lett a vége, bár az is előfordulhat, hogy ez is kevés lesz, ha folytatódik ez az ütemű emelkedés (2 nap alatt 4 cm).
A Balaton levezető projekt keretén belül megkezdődött a kivitelezés a Kiliti műtárgyépítéssel és a hajózsilip elbontásával.
Ebben a folyamatban lesz olyan állapot kb 2 hónapig, amikor a Sió medre nem tudna fogadni Balaton többletvizet, csupán némi városi csapadékvíz tud lefolyni egy megkerülő csatornán. Ekkor az alaplemez és a szükséges függőleges szerkezetek épülnek.
Azért, hogy ez a helyzet biztonságosan túlélhető legyen, ezért most egy szinten tartás megy. Ezzel csökken a veszélye annak, hogy pont abban a két hónapban kelljen esetleg ereszteni, ami tönkre tenné a kivitelező munkáját.