Hmmm... egyre jobb...! Én sajnos nem tudom emelni a tétet, csak ezzel futottam össze (egyébként Rákosfalva, Hév-megálló). A másik két lelet merre található?
Több barátommal közösen egy kiadvány készítésén dolgozunk, ami 20 000 példányban fog megjelenni és a Lepsény-Dég gv történetét dolgozza fel és az érintett településeket mutatja be.
A4-es, 16 oldalas kiaványt tervezünk.(az oldalszám még képlékeny, ez a képek számától és a feldolgozásra kerülő anyag mennyiségétől függ.) Szeretnénk megkérni mindenkit, ha valamilyen képe, vagy anyaga van a kisvasútról, legyen szíves juttassa el nekükk az alábbi e-mail címre: tothbalazs.hr@gmail.com
- "korszerűsítették" az állomásépületet - ez utóbbi esemény a '70-es évek elején történt; gyanítom, hogy valamikor ezidőtájt cserélhették le az alakjelzőket is, gondolom a Polacsek-féle berendezést is lecserélték Integrára, vagy D55-re...?
D55? Integra? És mikor bontották vissza fényjelzős kulcsrögzítősre?
(Jó, van kulcsrögzítős D55, de ez azért nem az az eset.)
'53-'85 közt alakjelzős Polacsek, előtte villamos védjelzők voltak.
Zircen eredetileg MÁV-HÉV I. osztályú szabványépület állt. (A mai épülettorzóban még felismerhető.)
Igen, az alaprajz maradt a régi. Talán a főbb falak is?...
Anno megépült mellé mindkét oldalon a fa szerkezetű váró. (Szép modellezői feladat!)
Egyelőre három képeslapot találtunk; ezek alapján elmondható, hogy eredetileg mindkét végén fából készült várók voltak, aztán az egyik oldalit átépítették falazottra: egyik képeslap szerint a déli, a másik szerint az északi oldalit :) Sajnos a képek minősége elég gyatra, így nem tudtuk megállapítani, hogy melyik van tükrözve...
A vágányhálózati rajz megtalálható az allomasok.uw.hu-n. Ezen még jelölve vannak a váltókezelői szolgálati helyek is, igaz még az alakjelzős időkből.
Többé-kevésbé részletes helyszínrajzokból szerencsére el vagyunk látva, bár némelyiken vannak gyanús dolgok :)
Egyelőre még nem tudjuk, hogy pontosan melyik állapotot csinálnánk meg. Volt pár változás, aminek egyelőre a sorrendisége sem tiszta:
- épült egy második útátjáró az északi végen(?);
- átépítették az állomás északi végét hózentrágeresre;
- az 1. és 2. vágányok közti kapcsolatokat átfaragták;
- építettek egy mérlegházat;
- eltűnt egy víztorony(?);
- lecserélték az alakjelzőket fényjelzőkre;
- "korszerűsítették" az állomásépületet - ez utóbbi esemény a '70-es évek elején történt; gyanítom, hogy valamikor ezidőtájt cserélhették le az alakjelzőket is, gondolom a Polacsek-féle berendezést is lecserélték Integrára, vagy D55-re...? (a bizbert nem szeretnénk "modellezni" :)
Fő vonalakban ennyit tudtunk kihámozni a különféle helyszínrajzokból; sajnos a pontos évszámokat nem tudjuk, csak a változások látszanak rajzról rajzra.
Zircen eredetileg MÁV-HÉV I. osztályú szabványépület állt. (A mai épülettorzóban még felismerhető.) Anno megépült mellé mindkét oldalon a fa szerkezetű váró. (Szép modellezői feladat!) A vágányhálózati rajz megtalálható az allomasok.uw.hu-n. Ezen még jelölve vannak a váltókezelői szolgálati helyek is, igaz még az alakjelzős időkből.
Az egyik barátommal nagy fába vágtuk a fejszénket: elhatároztuk, hogy megépítjük Zirc vasútállomást H0-ban. Eredetileg az egyszerűség kedvéért a jelenlegi (átépített) állomásépületet szerettük volna megcsinálni. Aztán az első irattári kutatások után előkerültek az eredeti szabványépületek rajzai, nagyon megtetszettek, és végül úgy döntöttünk, hogy valamikor az épület átépítése előtti állapotot csinálnánk meg, váltóállító tornyokkal, de már hózentrógerrel és (talán) fényjelzőkkel.
Azonban ezután eléggé elakadtunk. Bár sem vágány, sem autóút, de úgy tűnik, az eredeti Zirc állomás elég rendesen elveszett. A megszűntetett 11a kapcsán néha szóba kerül, de magáról az állomásról három gyenge minőségű régi képeslapon kívül jóformán semmit nem találtunk. Pedig a régi helyszínrajzok alapján volt ott egy-két épület, többek között egy víztorony is.
Ha esetleg akadna valaki itt a fórumon, aki tudna némi forrásanyaggal szolgálni (vagy esetleg rendelkezik olyan szomszéddal, aki állt már a buszon olyan mellett, aki hallott olyanról, akinek van fotója), megkérném szépen, hogy próbáljon meg segíteni nekünk. Akár itt, akár az e-mail címemen felveheti velem a kapcsolatot. Előre is köszi :)
a canfranc-i pályaudvar napjainkban, fotó: esfreudidiota.blogspot.de
A pályaudvart eredetileg a Spanyolországot és Franciaországot összekötő fő vasúti vonal csomópontjának és átrakó pályaudvarának szánták és ehhez a funkcióhoz méretezték, de a vonal története másként[...] Bővebben!Tovább »
Gyomán valóban van bontott híd maradványa, bár én nem vagyok biztos benne, hogy ez onnan származna... persze nincs kizárva. Csak időben először elbontották a hidat (a hírek szerint eladták vasnak), aztán felújították a fővonali és a közúti hidat is Gyomán, és nekem csak mostanában tűntek fel ezek a maradványok... persze az is lehet, hogy csak én nem figyeltem eléggé...
Ha jól láttam a híd darabjait Gyomán fotóztam még a tavasszal az állomásépület túloldalán. Valahol megvan,most nem találtam hirtelen a képet. A vasút majdnem az út mellett ment.Néhol az út tér el a vágányok helyétől.
Amikor az 1990-es évek közepén legutóbb arra jártam, akkor úgy tűnt, hogy végig az út mellett ment a vasút Ecsegfalván, de a település egy része a vasút megszüntetése után épült, és azok a házak már közvetlenül az út mellé épültek, ott már nem látszik a töltés. A hidat emlékeim szerint az önkormányzat bontatta el. Édesapám még sokat utazott rajta Kisújszállás és Márialaka között dédanyám tanyájára...
Én még csak gúglmapson követtem a nyomvonalat, ami szerintem jól kivehető. Így jutottam el a Hortobágy-Berettyó hídjához is, legalább is a pillérek látszanak a légifotón.
A híd koordinátái maps-en: 47.154545,20.915745
Ahogy nézem, végig az út mellett ment a vasút, Ecsegfalvén is megvan a helye, a Fő utca mellé gondolnám, de eggyel mögötte ott van a Vasút utca.
Ecsegfalván ez lehetett az állomás környéke meg az áruraktár: 47.145310, 20.927035
Ecsegfalva után eltávolodott a vasút a főúttól és a részben csatorna mellett beért Dévaványára.
alig találni vasútra emlékeztető jeleket. Ez a mohával lepett betonozott akna talán sorompóhoz tartozott volna? Az utolsó képen egy s alakú útátjáró van.Néhol kilátszik a macskakő.
Volt pár magányos órán karácsonykor és vonataláugrás helyett elhatároztam,hogy megnézem,mi maradt Kisújszálláson a Dévaványa felé menő mellékvonalból. Kisújszállásról kigyalogolva éles a kontraszt a megszüntetett rész és a felújított rész között. A mellékvonal vágányai 1959-esek. Ahol már vágányok sincsenek ,mezőgazdasági út vezet a töltésen(helyén)