Keresés

Részletes keresés

vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 202

Fazola kohó 

 

Előzmény: vörösvári (201)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 201

Szent István barlang

 

Előzmény: vörösvári (200)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 200

Lillafüred vízesés

 

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 199

Előzmény: vörösvári (198)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 198

Ganz motorkocsi

 

Előzmény: vörösvári (197)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 197

teherszállító gőzmozdony

 

Előzmény: vörösvári (196)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 196

személyvonat 1926

 

Előzmény: vörösvári (195)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 195

a hibrid mozdony

 

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 194

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút, Miskolc környékén közlekedik, eredetileg a bükki fa és a diósgyőri szénbánya szenének szállítása volt a célja, ma a turizmus.

A Miskolc-Márta-bánya-Papírgyár-Lillafüred-Fazola-kohó-Garadna vonal 13.9 km hosszú.

Az építésének oka Trianon volt, amikor elveszett az ország erdeinek többsége, ezért döntés született a maradék erdők intenzívebb kitermeléséről, így a Bükkben is ez történt, kiépült a Színva-patak völgyében a vasút 1920-ban, Garadnából közlekedett Miskolc fatelepéig, a fa mellett dolomitot is szállítottak a szomorúi kőbányából és szenet a Márta bányából a Papírgyárba. Több szárnyvonal is létesült fa szállítására.

Egy új tényező volt a turizmus, eleinte 1923-tól csak a vonal mentén lakók utaztak a vonalon dolgozni. Az igazi fellendülést a 1929-ben Lillafüreden megnyílt Palotaszálló hozta meg. Trianonban elvesztette az ország tátrai üdülőhelyeit, ez a szálló vonzotta a hegyvidéki üdülésre vágyókat, új korszerű Ganz vonatokat állítottak forgalomba, évente 300 ezer utas használta, de a teherszállítás is megmaradt. Új szárnyvonalak épültek, 1939-ben 36,3 km hosszú volt a hálózat.

A háború idején komoly károk érték, 1945-ben államosították. 

1954-ben érkeztek az első dízel mozdonyok. A 70-es, 80-as években áttértek a közúti szállításra, a 90-es években felszedték a szárnyvonalakat. 

A turizmus viszont továbbra is virágzott, a járműparkot felújították és még egy dízel-villamos hibrid mozdonyt is vásároltak.

Ez a ország második legforgalmasabb kisvasútja, a szilvásváradi a harmadik legforgalmasabb, a királyréti a negyedik.

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 193

Ez a Fátyol-vízesés.

 

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 192

Előzmény: vörösvári (191)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 191

Előzmény: vörösvári (190)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 190

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 189

Szilvásváradi Erdei Vasút. Szalajkavögy-fatelep és a Fátyol vízesés közt közlekedik a Bükkben, 4,5 km hosszú a vonal, 760 mm-es a nyomtáv. 

Ez is faszállítás céljából épült 1908-ban Wessely Károly erdőjében. Volt egy gőzvontatású része Szilvásvárad és a Tótfalusi völgy közt 760 mm nyomtávval, a következő szakasz a Bükk fennsíkon 600 mm-es nyomtávú volt és lóvontatású, a kettő vonal közt előbb facsúszda utána siklópálya létesült. A kisvasutat egy normál nyomtávú iparvágány kötötte össze a Eger-Putnok vasútvonallal, ezt 2003-ban felszedték. Összesen 21,6 km hosszú volt az eredeti vonal.

1945-ben államosították, a felső szakaszt is átépítették 760 mm-re, ezzel egy időben erdei utak épültek, ahol teherautók kezdték szállítani a fát. 

1953-ban megindult a személyszállítás a Fátyol vízeséshez és az Istállós-kői barlanghoz. 

1963 óta járnak dízelmozdonyok a vonalon. A 70-es évektől fokozatosan felszámolták a vonalat, csak a turisták által használt szakasz maradt meg mára. A vonalon főleg dízelvonatok járnak és egy gőzmozdony is van.

Előzmény: vörösvári (186)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 188

Előzmény: vörösvári (187)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 187

Előzmény: vörösvári (186)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 186

A Kemencei Erdei Múzeumvasút 4,1 km hosszú vonalon közlekedik, 600 mm-es a nyomtávja.

Eredetileg ez is faszállítás céljából épült, a Wolfner-Schnaczer cég építette az első vonalat Kemence-Királykút 11 km-es szakaszt 1910-ben, ennek több szárnyvonala épült, 1968-ban bezárták.

1913-ban épült a Csarna patak völgyében a 9,4 km hosszú Csarnavölgyi vasút, a Kemence-Wirterház-Hamuház-Halyagos vonalon, ennek egyik szakasza a mostani vasút. Még épült néhány rövidebb vonal a későbbi években.

1945-ben államosítva lett, áttértek a dízelvontatásra. Amikor elterjedtek a dízel teherautók a 60-as években, elkezdték felszámolni a vonalakat. A 70-es évekre már csak a csarna-völgyi vonal maradt meg, 1990-ben leállt ott is a szállítás.

1995-ben és 1999-ben két áradás elvitte a vonal pályájának nagy részét.

2000-ben a Kisvasutak Baráti Köre és az Ipoly Erdő Rt megállapodott az újraépítésről, 2000 és 2010 közt szakaszonként felújították, jelenleg a Feketevölgy panzióig jár, további szakaszok felújítását tervezik.

Érdekes gépparkja van, egy része Nádasladányból érkezett, érkezett két bányamozdony a Feketevölgyi bányából, a Lencsevölgyi szénbányából is érkezett mozdony és kocsi, a Szentesi Téglagyárból is ékezett mozdony és kocsi, a Mohácsi Farostlemezgyárból és még más üzemekből és bányákból is érkeztek járművek.

 

 

 

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 185

A járműpark 1978-ban érkezett a felszámolt Hegyközi Kisvasútról.

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 184

Előzmény: vörösvári (183)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 183

Előzmény: vörösvári (182)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 182

Előzmény: vörösvári (181)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 181

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 180

A Királyréti Erdei Vasút Kismaros és Királyrét közt jár, 11,55 km-es szakaszon, 750 mm a nyomtáv.

Az elődjét egy porosz gróf építette 600 mm-es nyomtávval 1893-ban, az erdője fáinak szállítására.

1912-ben felújították, szárnyvonalai is voltak, ekkor 7 gőzmozdony közlekedett itt.

1924-ben svájci tulajdonosa lett, aki felújította a pályát, ekkor 4 gőzmozdony járt a vonalon.

1930-ban egy drótkötélpálya épült, amivel követ szállítottak a vonalra egy bányából, 1941-ben bezárták a bányát, ekkor eladták a mozdonyok és kocsik többségét, csak két mozdony maradt meg.

1945-ben államosították a vonalat és az erdőt, ekkor épült még néhány szárnyvonal a fa szállítására.

1954-ben megindult a személyszállítás, dízelmozdonyokat is forgalomba állítottak.

1962-ben négy dízelmozdony érkezett, megszűnt a gőzmozdonyok alkalmazása.

1976-ban úttörővasút lett.

1978-ban a hóolvadás megrongálta a pályát, utána elbontották a szárnyvonalakat és 750 mm-es lett a nyomtáv a fővonalon, 1981-ben indult újra. 

A 80-as évektől lecsökkent a forgalom, 1992-ben leállt a forgalom, aztán időnként újraindult. Az Ipoly Erdő Zrt a tulajdonosa.

2001 óta mint turista létesítmény üzemel, most dízel mozdonyok járnak a vonalon és egy gőzmozdony amit a romániai Szászváros fatelepéről vettek meg, 2013 óta jár egy érdekes napelemes mozdony is a vonalon.

Előzmény: vörösvári (179)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 179

mivel megtetszett a téma, szó lesz még Szilvásvárad. Lillafüred, Királyrét, Kemence kisvasútjáról és a Gyermekvasútról is

Előzmény: vörösvári (178)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 178

Előzmény: vörösvári (177)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 177

Előzmény: vörösvári (176)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 176

Előzmény: vörösvári (175)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 175

Egy ma is létező kisvasút a Szob-Nagybörzsöny vonal.

A vonal eredetileg az esztergomi érsekség erdeinek fája szállítására szolgált. 

Először egy 13,5 km-es vonal épült, 600 mm-es nyomtávval Ipolypásztó és Börzsönyírtás közt 1908-ban. Börzsönyírtáson volt az érsekség fatelepe innen kisvasúttal vitték a fát Ipolykeszi vasútállomásra.

Szobról is épült egy ipari kisvasút, Szob és Márianosztra közt 1908 és 1910 közt, a Márianosztra melletti Feketebányából vitte a vasút a követ Szob vasútállomásra.

Trianon után Ipolypásztó csehszlovák terület lett, ezért az érsekség kénytelen volt új vasutat kiépíteni a fája szállítására, megállapodott a kőbánya tulajdonosaival és 12,4 km hosszú, 760 mm-es  ipari vasút épült Börzsönyírtás és Márianosztra közt 1923 és 1925 közt, így az érsekség a fáját Szobra tudta szállítani. Viszont a Ipolypásztóba vezető szakaszon, ami áthaladt Nagybörzsönyön felszedték a síneket.

1945 után az érsekség erdői és vasútja állami tulajdon lett, a Váci Állami Erdőgazdaság 1953-ban visszaépítette a vasutat Nagybörzsönyig.

1954-ben megindult Szob és Márianosztra közt a személyszállítás, napi egy, 1955-től hétvégén napi két vonattal, 1959-ben megszűnt, mert kevesen utaztak rajta.

A kőbánya és a kőszállító vasút is állami kézbe került, ez volt a Szobi Gazdasági vasút, évente 500 ezer tonna követ szállítottak és 1972-ig a nagybörzsönyi fát is itt szállították. 

1969-ben megindult Nagybörzsöny-Nagyírtás vonalon a személyszállítás, napi két vonat járt. 

A 60-as évek végén visszaesett a faszállítás, a szárnyvonalakat elbontották, csak a Nagybörzsöny-Szob fővanal maradt meg.

1975-ben leállították a forgalmat Márianosztra és Nagyírtás közt, a teherforgalom visszaesése és a pálya leromlása miatt.

1991-ben az osztrák Hamberger cég megvette a kőbányát és áttért a teherautós kőszállításra, nem túl környezetbarát módon.

Ezért 1992-ben a szobi vasút megszűnt, a használható mozdonyokat és kocsikat elvitték más vonalakra, a többit szétvágták. A síneket nem szedték fel. de sok sínt elloptak a színes fémtolvajok.

1996-ban a Nagybörzsöny-Nagyírtáspuszta vonalon is megszűnt a fogalom, a kevés utas miatt.

A térség önkormányzatai összefogtak a vasút újraindítása érdekében, 1998-ban Nagybörzsöny megvette a Nagybörzsönyi vasút tulajdonát az Ipoly Erdő Rt-től 1 forintért. 

2002-ben felújították a vonalat pályázati pénzekből.

2006-ban elkezdődött a MÁV tulajdonban lévő Szob-Márianosztra vonal rekonstrukciója, teljesen új pálya épült EU támogatásból, 2009-ben indult meg a személyforgalom a vonalon.

2015-ben újraépült a Márianosztra és Nagyírtáspuszta közti 7 km-es szakasz EU és minisztériumi támogatásból. A középső szakasz az Ipoly Erdő Rt tulajdona, így a három szakasznak három tulajdonosa van, a Szob-Márianosztra szakasznak Szob, a Márianosztra-Nagybörzsöny szakasznak Márianosztra a tulajdonosa.

2016 óta a teljes 20.8 km-es vonalon végig lehet utazni, nincs villamosítva, dízelmozdonyok járnak rajta. 

A vonal március 15 és november első hétvégéje közt használható szabad és munkaszüneti napokon, illetve nyáron péntektől vasárnapig. Az úton kétszer kell átszállni másik vonatra, összehangolt a menetrend. 

Nagyon szép hegyvidéki, erdei terepen halad, népszerű a turisták és vasút barátok közt. 

Előzmény: vörösvári (174)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 174

Az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak építette az első hosszabb 153 km-es keskeny nyomtávú vasutat, ez gazdasági célokat szolgált. Szintén épült ilyen hosszabb vasút Nyíregyháza környékén, Gyula környékén, ilyen volt a borsavölgyi vasút, a bodrogközi vasút. Száz kilométernél rövidebb vonalak készültek Gyulafehérvár, Nagyszeben, Nagykároly, Szatmár, Torda környékén, ezeknek a városoknak a környékén sok apró település volt, ezért volt célszerű a kisvasút építés.

A kisvasutaknak ráhordó szerepe volt, ők vitték az árut a helyi érdekű vasutakhoz, a hév-ek meg tovább az országos vonalakhoz. 

1914-ig 682 kilométer olyan közforgalmú kisvasút épült ami nem magáncélokat szolgált. Ezek a kisvasutak alapvetően gazdasági célokat szolgáltak.

Előzmény: vörösvári (173)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 173

A normál vasút nyomtávja 1435 milliméter, ezt Angliából vette át a világ, persze volt néhány különc ország mint az oroszok, akiknél szélesebb lett. Azonban nem mindenhol ezt alkalmazták, volt ahol a terepviszonyok, volt ahol a kisebb forgalom miatt kisebb lett a nyomtáv, általában 760 milliméter. Ez lett a keskeny nyomtávú vasút, ma népszerű nevén a kisvasút. Ma már csak néhány helyen létezik ilyen és kirándulási célra használják, leghíresebbek a börzsönyi erdei kisvasutak, illetve néhány éve a Vál-völgyi kisvasút.

1867 után elsősorban gazdasági célból létesültek, a bányatelepeken belüli szállításra, a gyártelepeken belül is használták, a mezőgazdasági nagyüzemekben is használták, a cukorgyárak például a környező répaföldekről így szállították be a gyárba a répát. 

Az Alföldön a tanyás területeken a tanyákat kapcsolta össze, előfordult 100 km hosszú szakasz is.

A MÁV is üzemeltetett keskeny nyomtávú vonalakat, ezek főleg az ország keleti és északi részén voltak.

Előzmény: vörösvári (172)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!