"A konstruktív bizalmatlansági indítvány lényege, hogy a parlament csak akkor vonhatja meg a bizalmat a Kormánytól (kormányfőtől), amennyiben az összes parlamenti képviselő több mint fele egyszerre két dologban is konszenzusra tud jutni. Egyrészt abban, hogy a jelenlegi miniszterelnökkel a továbbiakban nem látja biztosítva az ország megfelelő kormányzását (azaz bizalmatlanságát fejezi ki vele szemben), ezért elmozdítja őt hivatalából, másrészt egyúttal az új miniszterelnöknek jelölt személybe vetett bizalomban is. Azaz a konstruktív bizalmatlansági indítvány éppen attól lesz konstruktív, hogy nem pusztán meneszti (lerombolja) az épp aktuális Kormányt, és Kormány nélküli, tartósan nyilván nemkívánatos helyzetet idéz elő, hanem azonnal pótolja is a kieső kormányfőt egy új személlyel, s így az ország anélkül tud tovább működni, hogy azt átmeneti idő, rövidebb vagy hosszabb kormány nélküli állapot szakítaná meg.
A konstruktív bizalmatlansági indítványnak a fentiek alapján két fontos haszna van az ország alkotmányosságának megőrzése szempontjából: egyrészt hogy a parlamenti erők túlzott szétforgácsolása esetén védi, erősíti a Kormányt (hiszen a kormányt buktatni szándékozó politikai erőknek legalább viszonylagos konszenzusra kell jutniuk ahhoz, hogy eredményesen keresztülvihessenek egy ilyen indítványt), másrészt pedig az ország stabilitását szolgálja, nem ingatva meg azt hosszú kormányválságos időszak közbeiktatásával.
Az indítványt a képviselők egyötöde írásban, a Házelnöknek nyújthatja be, megjelölve tehát a megválasztásra javasolt miniszterelnök-jelölt személyét is.
A német minta alapján kidolgozott sajátos magyar megoldás szerint az indítványról a parlament a beterjesztést követő három nap elteltével, de nyolc napon belül dönt. Erre a – német terminológia szerint „lehűlési időnek” nevezett, ott legalább 48, Magyarországon minimum 72 órás – időre azért van szükség, hogy mind a hivatalban levő miniszterelnöknek, mind a megválasztásra javasoltnak (és a mögötte álló politikai erőknek) legyen elegendő idejük felkészülni, támogatókat gyűjteni, azaz a döntést megfelelően előkészíteni. Az a szabály pedig, hogy a szavazást legkésőbb az indítvány benyújtásától számított nyolcadik napon meg kell tartani, a hosszas, elhúzódó kormányválság megakadályozását szolgálja."
Több mint ezer ember gyűlt össze a Bem téren abból a célból, hogy hitet tegyenek a Sargentini-sejtés mellett, valamit ácsoljanak egy olyan morális talapzatot, amire a teljes ellenzéki panoptikum fel tud állni úgy, hogy Gyurcsány miatt se szédüljenek le róla a célegyenesben.
Idézet a 18.i (hétfői) parlament tervezett napirendjéről:
"Megjegyzés: Amennyiben a miniszterelnök napirend előtt felszólal, úgy a határozathozatalokra és az azt követő napirendi pontok tárgyalására – a miniszterelnöki felszólalás, a frakciók reagálásai és a miniszterelnöki válasz időtartamától függően – 1,5 – 2 órával később kerülhet sor!''
Lehet hogy nem mer megszólalni Orbán a Sargentini jelentésről?
Lehet, hogy megvárta a mai tüntentést, mielőtt döntött?
Lehet, hogy fél az első szócsatától, amikor Gyurcsánynak- az ő beszédének hosszától függően - több perce lesz válaszra?
Lehet, hogy az egészségi állapota nem teszi lehetővé
A miniszterelnök beszélt arról is, hogy meg kell hallgatnia Kossuth téri tüntetők hangját, de nem szabad elfelejteni, hogy húszezer emberről van szó. Ez azt jelenti szerinte, hogy Budapesten 100-ból 99 ember otthon maradt, és az ő szavukra is figyelni kell. A miniszterelnök hozzátette: nem mindig a többségnek van igaza, de érdemes mérlegelni ilyenkor, miért maradt otthon ennyi ember.