Értem ! Én nem szeretek semmit kókányolni az a halálom ,azt szeretem ha jó minőségű alkatrészt tudok cserélni hogy javítható maradjon ! Inkább háromszor csavarozok ,vagy új alkatrészt építek erősebbet mintsem hegesztek ! A zetoromon is van még mindig hegesztett alkatrész ! Amit az előző gazda okozott !
Egyérszről meg tudom érteni nagyapámat, hogy miért így oldotta meg. Erre volt pénz és ez volt a leggyorsabb. Erről itt a fórumon nem szeretnék bővebben beszélni.
Sok olyan dolog van viszont, ami inkább a nemtörődömség miatt lett olyan, amilyen. Ez van. Majd megoldom.
Nem szeretném végighegeszteni, mint ahogy gyárilag volt. Oldalanként 3db 20-30mm hosszú varratnak meg kell tartania. Annyi talán nem húzza el.
A csőtengely szép szóval nem jött le. Ha ma időben hazaérek, megpróbálom lehúzni az újról. A régi ráér.
Tegnap megpróbáltam szétszedni a törzscsuklót. Hidegvágóval próbáltam megnyitni kicsit a ricnis kockát, hogy a kormánymű kijöjjön belőle. Miután fél óra próbálkozás után nem mentem vele semire, gondoltam lepucolom, hátha többet látok. Az olajsár alatt ezt találtam:
Amikor ezt meglátod, az érzés felbecsülhetetlen, minden másra ott a mastercard. :)
A törzscsukló és a kormánymű kap egy tisztítást, egy festést és megy vissza így. Lógni végül is nem lóg. :D Az alja sem, de az a feszülés miatt, mert elhajolt, mikor ez elszakadt. :)
Az új így néz ki:
Ezen nincs hely a gyári kormányműnek, de sokkal erősebb, mint a gyári csukló. Majd kap egy orbitot és megy fel az összehegesztett helyére.
Gépkönyv szerint arra jutottam, hogy szét kéne csúszni neki, ha azt a 4 csavart kiveszem. A külső és a belső cső is 2-2 mm-t mozog, de lejönni egyik sem jön le. Majd ma még izmozok vele.
Ha más megoldás nem lesz, széthúzom a híd 2 felét.
Gondoltam először a régit szedem szét és csak utána az újat. Az újra vissza kellene hegesztenem a fellépőt.
Az a csőtengely nem tudom hogy jön szét én olyat nem szereltem sosem De gondolom vagy zéger gyűrű vagy valami rögzíti ki ne csússzon ment közben ! Meg kell nézni gépkönyvben !
Azért szoktuk így felrakni a felniket mert a féltengelyt sokkal kevésbé terheli ! Annak a csapágyai nincsenek illesztve csak úgy bele van dugva egy lyukba ,szinte lóg benne ! Hajlamos egy idő után kotyogni ! Az agya rögzítő csavarjait is átfúrogattam nagyobbra mert a terhelést nem bírják és tönkre teszi az ékpályát ha feltágul ,eltörik a csavar benne és nem veszed észre ! A féltengely végében is azért van a csavar az alátéttel ne pottyanjon ki a kerék a gép alól !
Osztottam, szoroztam, aztán végül vettem egy majdnem komplett járószerkezetet a TZ-hez.
Az eladó valamilyen homlokrakodót szeretett volna csinálni belőle. Az ülést át lehetett volna fordítani. A pedálok megvoltak már mindkét irányhoz. Az ülés a felső zártszelvényen lett volna. TZ helyett trabant motorral...
Trabant motort is elhoztam hozzá, de azzal egyelőre nincsenek nagy terveim. Megy tartalékba.
Fellépő sajnos le lett vágva a csőtengelyről, de azt majd visszahegesztem. Szerencsére megvan. Ezé nem lóg úgy, mint az enyém. A hátulja nincs rommá törve és a 3 pont is egészen egyben van. A felnik Lada Níváról valók. Hogy miért így lettek felrakva, arról fogalmam sincs. A törzscsukló sokkal erősebb, mint a Tz gyárija, de kormánynak nincs rajt hely. Orbithoz majd jó lesz. Az eladó is azt tervezett rá.
Ezt széthúztam:
Az enyémet meg elemeire szedtem. :)
Így áll most a történet:
Az enyémnek szétszedem és átnézem a kormányművét. Amit lehet/kell, azt cserélem. Kap egy festést, aztán mehet az új szerkezetre. Kardán jó a régi is és az új is, de az új az nagyobb méretű. Hossza ugyan az, de a keresztek nagyobbak. Az új járószerkezet sorozatszáma sokkal nagyobb, mint a régié. Lehet, hogy módosítottak a kardánon?
A régiről le akartam húzni a csőtengelyt, de egyelőre nem akarja az igazságot:
Tengelyirányba mozdul, de szét nem jön. Van ennek valami titka, vagy nem próbálkozom elég erőszakosan?
Pont az lenne a lényeg, hogy könnyebben elérhető helyre kerüljön. Ha levágom, még nehezebben érem el, mint most. Tudom, hogy menet közben nem kell használni, de piszkálja a fantáziám. :)
Rövidebbre kell vágni ,menet közben úgy se váltunk vele ,csak álló helyzetben ! Az irány váltót meg derékszögben ki kell hosszabbítani egy csuklón keresztül . Nagyobb Faudi fej is jó hozzá .
MÁS: ha már úgyis új burkolatokat csinálok az enyémre, átalakítanám kicsit a váltót is. Valaki tudna nekem feltenni pár közeli képet a Rába 15 váltórudazatáról? Neten keresem egy ideje, de értékelhető képeket nem találtam róla. Köszönöm!
Ezt a traktort pont az ilyen alkalom szerű rövid időre tervezték ! Amúgy is 2000 óra után apróra kéne szedni és a kopott alkatrészeket cserélni úgy írta a könyve .
Na, nálam havi 1-2 órát ha menni fog, az már kb. sok. 30 gyümölcsfám van. A pótkocsit húzkodni közöttük nem kell ennél jobb, vagy drágább.
A képlethez meg az is hozzátartozik nálam, hogy ez a gép 1976-os gyártású, '82 óta volt nagyapámnál. Gyakorlatilag semmi nem lett ráköltve. Motorja 2x térdelt le, egyszer az elhanyagolt olajszűrő miatt elment a kenés és megszorult egyszer meg a rákendácsolt légszűrőből beleesett egy csavar, ami miatt leemelte a hengert és kiiütötte a blokk oldalát. Ezen kívül a váltója volt egyszer szétszedve, mert elszakadt benne valamilyen ék és csak 4. volt, meg egyszer valami elment a munkaszintben, akkor az lett cserélve. Ezen kívül semmit nem látott, se zsírt, se karbantartást. Azért néz ki így.
Napi 12 ra munkára keresnék valami jobbat, de havi 1-2 óráért inkább hegesztek egy keretet a hátsó függesztőnek, megperselyezem a csőtengelyt, megcsinálom a fékjeit és a többi apróságot aztán mehet tovább. :)
Amíg gyári anyagok vannak benne addig még el is hiszem hogy bírja ! Na de majd eljön az a nap amikor alkatrészt cserélsz benne ! A haveromnak is van még mindig ilyenje épp apróra szedte 2 napja és a kuplunggal küzd ! De a többi volt Csehszlovák jármű sem jobb ,most a zetorral harcolok a hitvány alkatrészek miatt !
Kis kertbe a TZnél nincs jobb, mert minden nagyobb nála ami meg kisebb az gyengébb.
Mi 90ben újonnan vettük, annyi üzemórát nem ment mint amiket te ide írtál, de ezt a hátsó húzó alsó csavar kiszakadáson kívül nem volt olyan baja amin fennakadtam volna. De az is az én saram volt mert reménytelen szántással kínoztam, túlerőltettem.
2014ben kapott egy üzemóra számlálót az most 490 órát mutat, de 260at az utóbbi 2 évben tettem bele mert vettem hozzá szárzúzót.
Nekem is volt berohadva a fék :-)
De nem a fékkulcs állt be, hanem a csapnál ami fogja a pofát. Alig bírtam leszedni.
Na ilyen karbantartásokat igényel, hogyha ráérsz szétszeded itt ott megzsírozgatod, ránézel a kormányra beállítod meghúzogatod a csavarokat.
Tomon Vitkovicsot ,Jóval masszívabb gép ! Szlovéniában láttam ahogy a meredek szőlőkben dolgozik felfelé is meg lefelé is ,vagy az erdőkben húzza a fákat ,azok is hegyeken vannak ! Méretre meg nem nagyobb de a motorja a Rába -15, 20-25lovas változata ,vagy a 30-as kéthengeres motor a lombardinitől .
Ha nem úgy örököltem volna, akkor nem ezt választom. Így viszont nem került pénzembe eddig, szóval ha talpra tudom állítani egy reális összegből, akkor engem valószínűleg sokáig ki fog szolgálni, mivel nem napi szinten kell.
Én erről a gépről mindenkit le szoktam beszélni a drága alkatrészek miatt ! De most már a magas euró miatt szinte minden igen megdrágult ! És még a hitvány minőségre is figyelni kell !
Alsó 2 és felső 2 csavarhoz tervezem fogatni mindkét oldalon. Az talán működne.
Gondolkodtam azon is, hogy fel kéne hegeszteni a furatok helyeit és újrafúrni, de még nem tudom miből van. Ki kell vakarni először a mocsokból.
Csőtengely sorsa majd szétszedés után derül ki. Perselyezés lesz, vagy új esztergálása, majd kiderül. Még nem láttam szétszedve.
Nem gondoltam, hogy ekkora gondok lesznek. Most, hogy nekiálltam szétszedni, azon csodálkozom, hogy ez még nem hullott elemeire magától. Múltkor írtam, hogy nem akart menni. Nos, az egy beszorult hátsó fékkulcs miatt volt. Azt még nem tudom, miért az út végén szorult meg, mert a fékpedált nem használtam (úgysem működik alapon). Könnyebb lenne most azt felsorolni, ami jó rajta. :D