"Móricz, az ecuadori ősrengetegben, az ottani indiánok segítségével felfedezett egy hatalmas barlangrendszert. A barlangok egyikében valóságos múzeumra bukkant. Aranylemezekre vésett, rovásos könyvtárat, szobrokat, kulturális emlékeket talált itt. Ezt a barlangot, Táltosok Barlangjának nevezte el. Szerinte az őslakók idehordták össze, mintegy óvóhelyre, a spanyol hódítók által veszélyeztetett kincseket. Móricz állítja, hogy az Andok hegység keresztül-kasul át van szőve barlangokkal és járatokkal. Ezeken közlekedhettek az őslakosok. Az argentin elnök és az ecuadori vezérkar meg akarta őt bízni egy kutató expedíció vezetésével, anyagi, technikai eszközöket ajánlva neki. Ez azonban csak terv maradt.
...
Móricz feltételezése az, hogy a magyar nyelvű törzsek nyugatról érkeztek, vízi úton Dél-Amerikába. Ezt bizonyítják különben a csendes-óceáni és kelet-ázsiai földrajzi nevek is. Vámos Tóth Bátor, Hawaii-n élő emigrált földrajzszakos tanár a Hawaii-szigeteken 50 magyaros földrajzi nevet írt össze. A szigetvilágban pedig olyan neveket talált, mint pl. a Balaton menti Aliga, Kiliti, Lelle stb. Térképekkel igazolta, hogy Indonéziában minden negyedik, az Indus völgyében pedig minden harmadik földrajzi név magyar."
"nem csak a japán barlangászok hangoztatják ezt, hanem mindenki,"
Ez így nem igaz, a japánok mondták először ezt, (96' v 99' ?) előtte senki semmi ilyesmit, 76'-ban Armstrong csodálta ugye nem kicsit, Hall sem említett még hasonlót sem, és a többség éppen az ellenkezőjét hangoztatta, azaz "függőleges falak, merőlegesen 90° -os szögben találkozva a vízszintes mennyezettel" közvetlen mellettük a többezer(v több tízezer, esetleg még több) éves cseppkő formációk ... nem lehet természetes a két formáció közvetlenül egymás mellett(alatt-felett) még ha képes lenne is a természet szabályos téglatesteket törni egy kőzetből, bár azt is erősen kétlem. A fényképeken pedig ilyenek vannak 68'-tól 2007-ig számtalan példa.
Mitől divatos? Mert nem engedik "hivatalosan" cáfolni. Hivatalosan ugyanis csak a hivatal járhat el, a hivatalba pedig csak olyanok kerülhetnek, akik hivatalosan elkötelezettek a hivatal mellett - a kör be van zárva :)
Nem lepne meg, ha Puma Punku, v Gobekli Tepe is erre a sorsra jutna hamarosan :)
"kár ezért a felületes kijelentésért, ennek hiányában ez egy kiváló kutatás lehetett volna."
Ott voltak, kutattak, nem felületesen. Nem fejezték be, jövőre irány a barlang. Az egy kiváló kutatás lehet, a mostani "nyomozás" megalapozhatta bennük az egyértelmű véleményt - ilyen messziről naplót, blogot olvasva meglehetősen elfogult, felelőtlen az elmarasztaló kritika, főleg a nyelvrokonságról és a Crespi gyűjteményről írt tapasztalataik és véleményük után.
"Az ünnepeket a Lánchíd Rádió Útitárs című műsora velünk tölti. December 21-én és 28-án is mi leszünk a vendégei kedvenc rádiósunknak, Back Rékának, a téma pedig közel egy órában a magyarindiánok és Móricz János, valamint Venezuela lesznek. Persze majd kaptok közvetlen linket is az adások előtt!"
"Az biztos, h az egész ügyben többen többfélét is hazudtak/hazudnak"
a rendkívüli állításokat egyik fél sem tudja alátámasztani semmivel sem, a beszámoló ebben az esetben semmit sem ér.
a tények ellenben nem igazolják a kincsről szóló meséket.
"a másikon pedig Goyén"
Goyén egészen biztosan nem a másik oldalon áll(t), ő gyakorlatilag a kezdetektől támogatta Móriczot, minden értelemben.
"a "természetes képződmény" divatos de elcsépelt és nehezen hihető jelzőt hangoztató japán barlangászok."
ez mitől lenne divatos, pláne nehezen hihető jelző? nem csak a japán barlangászok hangoztatják ezt, hanem mindenki, akinek Móricz megmutatta a járatokat. Matheus nem barlangász vagy geológus, az ő véleménye nem számít.
az állítólagos mesterségek tárnák létezése a nehezen hihető, hiszen ezeket csak Móricz látta, viszont nem készült róluk fénykép.
"Van egy Juan Ramos, akinek nem érdeke hazudni"
dehogynem. a vele foglalkozó Mirador cikkből kiderül, hogy pénzt kapott a meséjéért. nyilván úgy járt jól, ha kiszínezte a mondandóját, ráadásul az is elég hihetetlen, hogy annak idején értette volna a pakisztáni szöveget.
"Én biztos vagyok benne,hogyha valaki nem hazudik a témában, akkor az Juan Ramos,"
ez csak egy vélemény. Ramos nem szavahihető, lásd fent, hihetetlen állításait semmivel sem tudja alátámasztani. nyilván más lenne a helyzet, ha egy másik érintett megerősítené az ő verzióját, ehhez képest a Móricz első látogatását leíró beszámolója eltér Goyenétől.
"Az, hogy a barlangban talált valamit, nekünk - ugyancsak laikusoknak - egyértelmű."
tisztelem a blogírók elszántságát és teljesítményét, de ugyan mitől lenne ez egyértelmű?
kár ezért a felületes kijelentésért, ennek hiányában ez egy kiváló kutatás lehetett volna.
Az biztos, h az egész ügyben többen többfélét is hazudtak/hazudnak. Még azt is nehéz eldönteni, h két oldal van, az egyiken MJ és Matheusz, valamint közelebbi ecuadori ismerőseik és barátaik + a MJ kulturális Egyesület .... a másikon pedig Goyén, Armstrong, Hall, mormon egyház(?) és a "természetes képződmény" divatos de elcsépelt és nehezen hihető jelzőt hangoztató japán barlangászok. Van egy Juan Ramos, akinek nem érdeke hazudni, Matheusz szerint azt teszi, de az ügyvéd nem volt ott, mikor Móricz először ment le, Ramos viszont igen!
Miért van olyan érzésem, h Dr. Pena sem tud MINDENT ???
"
- Hazudik! - kiált fel, mikor Juan azt meséli kameránknak, hogy a magyar kutató egy harangot, egy karmot és három aranytáblát vitt el magával - Móricz soha nem hozott el semmit a barlangból. Juan Ramos egyszerűen hazudik!
Összenézünk Erivel, nem gondoltuk volna, hogy ilyen reakciót vált majd ki az ügyvédből Móricz egykori vezetőjének története. Én biztos vagyok benne, hogyha valaki nem hazudik a témában, akkor az Juan Ramos, ugyanis ha valakinek, akkor neki nem érdeke elferdíteni az igazságot."
"A jobb hátsó sarokban megpillantjuk azt, amiért jöttünk. Jonathan Koupermann tévedett. Nem csak abban, hogy a parókiára nem engednek be idegeneket, hanem abban is, hogy a hagyatéknak nyoma veszett. A sarokban legalább ezer tábla van összedobálva, amiket a gyűjtemény agyagedényei és faszobrai vesznek körbe. Most értem meg igazán, hogy mitől ilyen misztikus ez a Móricz mánia. A számtalan, témában magát járatosnak mondó laikus úgy állít dolgokat, hogy soha nem vette a fáradtságot, hogy ennek az egésznek utánamenjen csak egy picit is. A Vatikánba manifesztált hagyaték itt fekszik előttünk, elhanyagolva, porosodva. Nem a pápa engedélye kellett hozzá, hogy lássuk, csak egy "mezei" atyáé, akihez elég volt szólni néhány jó szót az anyanyelvén, és máris kezünkbe vehettük az elraboltnak hitt kollekciót.
Persze nem állítom azt, hogy ne lenne olyan lemez, amit az elmúlt évtizedekben széthordtak műkincsgyűjtők, de a hagyaték mérete még így is lenyűgöző. Elkezdünk matatni a táblák között. Az elsőre egyértelmű, hogy José Maldonado nem hazudott; bármelyik táblát a kezünkbe vesszük, mind alumínium lapra nyomtatott egyszerű figura. Vannak nonfiguratív alkotások is, de egyik sem tűnik írásnak."
"anyagi édekből akarja meglovagolni Móricz dolgait"
tévedés: a könyvet nem Goyén írta, jeleztem többször is, hogy életrajzi mű, nem pedig önéletrajz. leleplezésről szó sincs, hiszen Goyén Móricz társa és örököse volt, ezért aztán anyagi érdekről sem beszélhetünk. annál is inkább, mert Goyén 1999-ben halt meg, a könyv pedig 2006-ban jelent meg.
"mindenféle külső megerősítés nélkül."
dehogynem, erről is írtam már: Goyén beszámolói tökéletesen egybevágnak Hall, Borrero, illetve a mormon egyházat képviselő Jesperson leírásával.
ezek a tények: Móricz az expedíciók idején nem volt vagyonos ember, a kutatásokat nem önerőből finanszírozta.
Feltéve, ha Goyen igazat ír és nem csak anyagi édekből akarja meglovagolni Móricz dolgait.És nyilván a nagy "leleplezések" csak jobban eladhatóvá teszik a könyvét, vagy legalábbis így hihette.
Tehát ez egy állítás(vagy akár több), mindenféle külső megerősítés nélkül.
az előzőekből kiderült, hogy Móricz ugyan gazdagon halt meg, de még 1982-ben sem volt dúsgazdag.
mi a helyzet a korábbi időpontokkal, amikor az expedíciókat szervezte?
valóban anyagi érdek nélkül történt volna minden, Móricz már akkor is gazdag lett volna?
a válasz egyértelműen nem.
0. Móricz származásáról nincsenek biztos információink, ellenben Argentínába háborús menekültként érkezett, mindenféle vagyon nélkül.
1. az 1965-ös expedíciót Goyén egy ismerőse finanszírozta.
2. az 1968-asra a mecénás már nem tudott pénzt adni. Móricz az argentín állammal tárgyalt először, ez azonban nem járt eredménnyel; végül a feltételezett érintettség miatt a mormon egyház fedezte a kiadásokat. Móricz és az egyházi képviselők között azonban kölcsönös bizalmatlanság alakult ki, emiatt Móricz egy argentin ismerősétől, Krúdy Olgától kért kölcsön 200 dollárt.
3. az 1969-es expedíció az ecuadori állam/hadsereg szervezésében jött létre.
4. az 1972-es expedíció brit finanszírozással valósult meg.
fenti információk a már említett Goyén-féle életrajzi könyvből származnak.
számomra teljesen egyértelmű, hogy Móriczot a saját, hagymázas nyelvészeti és történelmi teóriáinak propagálása mellett a direkt anyagi haszonszerzés hajtotta, ennek érdekében pedig minden eszközt bevetett, amely érdeklődést kelthetett a médiában, lásd aranykönyvtár, magyarul beszélő indiánok, óriási csontvázak, illetve föld alatt munkálkodó idegen lények.
Móricz ráadásul nyíltan ki is nyilvánította kapzsiságát: az ecuadori állammal folytatott tárgyalásait hosszasan hátráltatta az a kikötése, mely szerint bármilyen, esetlegesen megtalált kincs elosztásánál nem a megszokott 50-50%-os arányt akarta kiharcolni, hanem annál kedvezőbbet:
(803)-ban tévesen írtam Móriczról, hogy szegényen halt meg. ez súlyos mellélövés volt, hiszen Móricz halálakor valóban tehetős ember volt, több aranybánya tulajdonosa, sőt, a Cumbaratzai Bányásztársaság elnöki pozícióját is ő töltötte be, csakúgy, mint a Yacuambí-iét.
a téves állításra Paranormal reagált, nagyon helyesen egyébként, ,hogy az egész történetben nem a pénz volt a motiváció Móricz számára, hiszen "6 aranybányája volt cumbaratzában, nem is lett volna rá szüksége, hogy ezzel kaszírozzon ".
gondolom, mindenki előtt világos, hogy az aranybánya Ecuadorban nem tulajdonjog, hanem annak koncessziós jogát lehet elnyerni. ez önmagában még nem jelent gazdagságot, hiszen a területet fel kell tárni, és ha megéri, a bányát működtetni kell. Hall könyvéből tudjuk, hogy 1982-ben Móricz angol bányatársaságok segítségét kérte az ígéretes területek kiaknázására. miért tette volna azt, ha önerőből is megoldhatta volna?
a várt együttműködés nem jött össze, és Móricz ugyan enélkül is jelentős vagyonra tett szert, de a mesés meggazdagodás elmaradt:
interjú José Maldonadóval, aki megvizsgálta a Crespi-gyújteményt:
"Ön látta a táblákat. Milyenek voltak? - Az egész kollekció hamisítvány volt. Laminákra nyomtattak formákat mindenféle rendszer nélkül. Volt, amin oroszlán szerepelt, másikon viking harcos, a harmadikon meg mindenféle sorminta. - Mind lamina volt vagy akadt köztük arany, esetleg réz lemez is? - Mind lamina volt. Olyannyira hamistívány volt, hogy sok lemez hátulján olvasható volt a Coca-Cola felirat. Egyszerűen lelopták az indiánok az útszéli táblákat és formákat véstek bele. Volt olyan, aki ebből egész iparágat csinált. Egy idősebb úr napi nyolc órában gyártotta például az edényeket, amikre össze-vissza festett mindent. Ezek jó része is Crespinél kötött ki. - Tehát Crespi fizetett ezekért a tárgyakért? - Igen. De nem csak az indiánoktól vett át dolgokat. Antikváriumokban is vásárolt. Így kerülhetett hozzá esetleg egy-két eredeti darab, amikkel tele van az internet."
"Cuencába nem csak azért jöttünk, hogy várost nézzünk és bejárjuk a környéket, hanem azért is, hogy ráleljünk egy szalézi szerzetes, Crespi hagyatékára. Az olasz származású atya műgyűjtő volt, kollekciója legizgalmasabb leletei azok a táblák, amik ismeretlen feliratokat és furcsa ábrákat tartalmaztak, s melyről sokan, köztük Móricz is úgy gondolta, hogy egy letűnt kor emlékei.
Carlos Crespi Croci, vagy ahogy a köznyelv ismerte, Padre Crespi, 1891-ben született, 1923-tól pedig Ecuadorban teljesített egyházi szolgálatot egészen haláláig. Misszionáriusként járta a shuar indiánok falvait jó kapcsolatot kialakítva a közösségekkel, akik a városba eljutva gyakran ajándékot vittek a szerzetesnek. Ezek az ajándékok többnyire ősinek tűnő fémtáblák voltak, amin ismeretlen feliratok, furcsa ábrák és sorminták voltak láthatók."
A "lejárat" (már a legismertebb, legtöbb expedíció által használt) szinte 'közismert' helyen van, a pontos földrajzi koordinátái több weblapon szerepelnek, itt a topikban is jópárszor írták már. A "gondok" beljebb-lentebb keletkeznek, mert többen is több szinten(emelet, v emeletek!) futó barlangrendszerről-hálózatról beszéltek, több 10, esetleg 100 km hosszan. De mivel több bejárat-lejárat is létezik, lehet h a két csapat nem ugyanazon fog lemenni, bár ez meglepne. A hely érdekessége és bonyolultsága az amazóniai dzsungelnehézségek mellett, h a legismertebb lejárat a Kondor-hegységben van, ami egy régi röghegység az Andok mellett, azért lehetnek többszázezer éves cseppkőformák a barlangjaiban, fiatal lánchegységeknél ez nem jellemző, mint pl. az Andok, viszont a barlangok "átnyúlnak" az Andok vonulatai alá. Azaz vagy rágyűrődött a fiatalabb hegy a régebbi barlangjaira, vagy a régi hegy üregeiből vágtak újakat a fiatalba, erre utalnak a belsőbb "termek" számomra természetesnek nem nevezhető formái - függőleges falak, vízszintes 'mennyezet' és néhány képen szabályos derékszögű, 90°-os sarkok két függőleges fal találkozásánál.
Ha jól látom, akkor 2014-ben kettő(!) egymástól független MAGYAR expedíció indul a Tayos-barlanghoz, Varga Zoltán egy 11-12 fős csoportról beszélt az Enigma adásában, "terepen végzett kutatómunka" válogatott egyénekkel a körmendi egyesület részéről, és a Mirador féle, a mostani naplót publikáló Nagy Endre vezetésével.
te nem olvasod a toipikot? paranormal és én is többször is írtunk róla, a vonatkozó hozzászólásokat kikeresheted a baloldalon található kereső segítségével.
1946 - Petronio’s first visit to the treasure cave.
1956 - Petronio records his story to-date.
1964 - Petronio is variously interviewed: by Alfredo Moebius, Andrés Fernández-Salvador Z, Pino Turolla and Juan Moricz.
1965 - First visit by Moricz to the Tayos Cave in Morona-Santiago.
1968 - Mormon expedition to the Tayos Cave region.
1969 - ‘Expedition Moricz’ to the Tayos Cave. Media announcement.
1972 - Moricz and Dr. Peña take Erich von Daniken on trip to Cuenca.
1974 - Notarised document of Moricz’s alleged discoveries (6th June).
1975 - First meeting of Stan Hall and Moricz. ‘Stones’ expedition to Mendez.
1976 - British-Ecuadorian Expedition: Tayos Caves of Morona-Santiago.
1978 - Moricz introduces Hall to Don Andrés Fernández-Salvador Z.
1979 - Important Hall/AFS meeting on Moricz, Dyott, and Jaramillo.
1982 - Moricz invites Hall to bring Cumbaratza gold-mining projects to attention of international Mining Companies and come to Ecuador. Hall begins in-depth historical investigation of the Empire of Tayhuantinsuyu and Reino de los Kitus.
1991 - Moricz dies suddenly in February. In September Hall meets Petronio Jaramillo for the first time. Start of 6-Year collaboration.
1996 - Petronio and Hall update their stories: formulate plan for expedition.
1998 - Petronio is assassinated near his house in Esmeraldas.
1999 - Hall makes reconnaissance trips to the Oriente.
2005 - Hall publishes calculated location of the treasure and informs Ecuadorian Embassy in the U.K. on January 17th.
Ja. annyira lehozta a földre, hogy szerinte az emberiségnek az ősidőkben egy nyelve volt :)
Simán elképzelhető, hogy egy, a mai Kína területén élő és a mai Spanyolország területén élő ősember csoport mindenre ugyanazt a hangsort kezdte el alkalmazni, hasonló logkával felépítve a ragokat és toldalékokat és a nyev szerkezetét.
Nem is értem miért nem ezt tanítják, annyira valószerű....
Nem is említette pont ezért sohasem, senkinek. Erről már valószínűleg lemaradtunk, de a történet összes többi szereplője Halltól Ramoson át, Icaza asszonyon keresztül Armstrongig mindenki dettó. Esetleg Crespi fater tudhatott valamit néha, de néha meg nem ...?
Ez már MJ örök titka marad. Engem a Móricz Egyesület reakciója érdekelne(nyilván lesz hozzá véleményük) Ők jövőre tervezik az expedíciót:
ez a sztori számomra teljesen hiteltelen, mivel szembemegy a Borrero által részletesen leírt, fényképekkel dokumentált 69-es expedíció Goyén által is megerősített verziójával. ettől persze akár még igaz is lehet, csak éppen semmi sem szól mellette az öreg Ramos meséjén kívül.
másfelől viszont sokkal reálisabb, mint a Móricz által előadott, ufók által épített aranykönyvtár.
pont ez itt a gond, hogy mindenki azt mond, amit akar: Móricz is kitalálhatta az egészet, hogy védje a meséjét.
aztán meg jön az a fordulat, hogy a barlangba le lehet ugyan ereszkedni, de a kincsek lelőhelye a tabu, és különben is annyira el van rejtve, hogy lehetetlen megtalálni. Goyén leírása egyébként ezt a verziót erősíti.
Dél-Amerikában lehetséges 16. század előtti harangokat "találni" ?
A spanyol-portugál-olasz térítők nem hinném h öntöttek v pénzeltek volna harangöntést - aranyból.
Mikori és milyen funkciót tölthetett be egy HARANG, amit amazóniában, barlang mélyére rejtettek, valószínűleg évszázadokra(ezredek?) ???
MJ szerepe pedig egyértelműen osztott szerintem, kalandorként indult, ment valamiért(hogy hogyan, kitől szerzett infót azt nem hinném h valaha is megtudhatjuk) és talált még valamit, aminek a megoldásával viszont nem tudott megbírkózni(tán nem is nagyon akart, fedősztoriként használta esetleg?) de mindenképp nagy port kavart, azért Daniken, Armstrong és a NASA érdeklődése nem egy szimpla mese, hazugság eredménye úgy érzem.
Már az elejétől volt egy gyanúm, h Móricz tudott valamit, amit senkinek(!?) sem mondott el (kincsvadász, valahonnan szerzett infóval, tkp a harangért indult csupán, de talált még valami mást is?)
"Beljebb mentünk egy olyan helyre, ahol a barlang fala függőleges volt. Úgy nézett ki, mint egy terem. Itt kezdte el böködni a guanót, ami beterítette a barlang alját. Böködte a pálcájával, ami egyszer csak megakadt. Ott álltam a háta mögött. Kiásta a guanóból és a harang volt az. - Hogy nézett ki? - Sárga volt. Aranyból készült, tiszta aranyból.
Tehát Móricz talált valamit a barlangban, ez most már biztos. Ráadásul Móricz tudta, mit keres, de hogy az arany harangnak mi köze a magyar őstörténethez, arról sejtésem sincsen.
- Juan betette a zsákjába a harangot és kimentünk a barlangból - folytatja az öreg."
Alighanem az a "más valami" vonzotta oda a későbbi expediciókat, a 76'-osról írták(remélem jól emlékszem) h ládákban cipelték fel a katonák a barlangban talált dolgokat, és helikopterekkel szállították - valahova ...
Tehát MJ nem hazudott - mindenben - viszont szándékosan zavarta, kavarta a szálakat ...
Nem h egyszerűsödne a történet, hanem még bonyolultabb és rejtélyesebb kezd lenni.
"A távolság mindkét esetben szembetűnő, és a felvetés abszurdnak tűnik, de én hitelt adok a kis öreg, Juan Ramos szavának. Nincs okom megkérdőjelezni azt, hogy értette-e a pakisztániak nyelvét, egyszerűen elfogadom."
pedig nem ártott volna, ha megkérdőjelezi. főleg így, hogy bevallottan pénzzel frissítették fel az emlékezetét.
a kis öreg beszámolója tele van pontatlansággal, illetve tévedésekkel:
Ramost ugyan megemlíti Goyén, de kizárólag az 1968-as expedíció kapcsán. Móricz (állítása szerint) 1965-ben fedezte fel a barlangot, miután összebarátkozott a törzs vezetőjével, Nayambíval és a sámánnal, Jukmával. ők vezették el a bejáratig, de az állítólagos kincseket Móricz egyedül találta meg, mivel a shuarok számára tabu volt a barlang belsejébe történő behatolás.
a mormonok által szponzorált 68-as expedíció során Móricz nem is akarta elvezetni a többieket a kincshez, csak Goyénnek mutatta meg a barlang pontos helyét. ekkor merül fel Ramos neve, aki a sámán fia volt, és valóban el is kísérte őket a bejáratig, a törzsfőnökkel és a sámánal együtt.
az állítólagos harang, illetve a többi tárgy kihozatala nem életszerű: a shuarok földjén életveszélyes volt tartózkodni is, a szent barlangból kihozni egy ereklyét nem lett volna bölcs dolog; persze kizárni sem lehet...
a női szereplő említése miatt egyébként az is kiderül, hogy Ramos a kormány által finanszírozott 69-es expedícióról beszél: a nő Lilian Icaza, őt név szerint említi Goyén és Borrero is, aki személyesen is részt vett a barlang kutatásában. az is stimmel, hogy a Móricz által vezetett után a kormány egy saját expedíciót is indított ugyanebben az évben, de egyik sem a kincsek felkutatására irányult.
Ramos itt nem kerül említésre, Nayambí és Jukma mellett Punin, Guajare és Paqueisha nevét olvashatjuk Borrero elbeszélésében.
Goyén és Borrero leírása a 69-es expedícióról tökéletesen egybevág, Borrero könyve még fényképekkel is illusztált, ezek alapján pedig úgy tűnik, hogy Ramos elbeszélése nem minden részletében állja meg a helyét.
Mirador leirja az otodik reszben,hogy MJ allitasaval ellentetben megis vitt el egy aranynak,latszo harangot, egy karmot es harom femszeru konyvet. Lehet ez a harom konyv a hires "femkonyvtar"?
azt is elbeszeli neki Juan Ramos, hogy latott egy pakisztani(!) torzsrol keszult filmet, amit MJ mutatott neki es majdnem minden szavat ertette, mert hasonlo a shuar nyelv altala hasznalt dialektusahoz.
Az is erdekes, hogy az oreg indian elbeszelese szerint MJ nagyon is tudta mit keres, amit a vastag guano reteg alatt meg is talalt: az arany harangot.
Miert kereste eztMJ? Es miert ott? Milyen forrast olvasva talalta erdekesnek ezta harangot annyira,hogy egy nagy turat is bevalllalt erte?