Sok-sok évvel ezelőtt, olyan embereket kerestem, akik katonaként dolgoztak Li-2-es repülőgépeken. Amikor mutattam nekik ezt a képet, akkor mondták, hogy igen, volt ilyen, de sem a számára, sem a csík színére már nem emlékeztek. Egyiküknek a világoskék derengett, ezért ezt festettem meg, és az 505-ös számot adtam meg neki.
Sajnos nagyot tévedtem.
Pár hónapja került hozzám ez a kép, ami aztán mindent megváltoztatott.
- Nem kék csík volt, hanem piros.
-505-ös nem lehetett, mert a csillag elhelyezése már az 1956 utáni időket mutatja, az antenna meg a 60-as évek végét. Mint tudjuk az 505 lett a HA-LIO, ami megőrizve a Malév csíkját, a MHS-hez került.
Akkor melyik?
18433109 nem lehetett, mert zölden került Zánkára.
18433201 nem valószínű, mert kék csíkot viselt, bár lehet, hogy ez a festés már a selejtezés után került rá. 1956 után zöld is volt.
18433209 nem lehetett, mert zölden került Szolnokra.
18435902 akár lehet ez. 1964-ben Ferihegyen volt nagyjavításon, de a seregbe már nem került vissza. 1966. június 15-én még tűzoltók gyakorlatoztak rajta, majd elbontották. És itt van az antenna kérdés, mert nincs rajta. De az is lehet, hogy leszerelték.
18439503 nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.
23441206 nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.
Szerencsére létezik a Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásával egy alapítvány könyvtár, amely főleg azért jött létre, hogy ilyen hagyatékok megmaradjanak az utókor számára. Elérhetőségük rtkalapit@gmail.com A könyvtárnak én munkatársa vagyok, részletekben fordulhatsz hozzám is.
Ezúton kérdezem tőletek : 1946-1950 közötti angol , német nyelvű cikkek ,dugattyús és sugárhajtásos repülőgépek fényképek ,metszetrajzok hagyatékból átadók !A3-as méretben_ részletes metszetrajz :AVRO Schakleton G IIIés B17Fortress GIII-
Tu-134-es nem repült mint teherszállító. 1991 augusztusában a Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum tulajdonába kerülés előtt egy "tisztasági" festést kapott. A képen azért nem látszanak ablakok, mert még a festés miatt le voltak takarva. Ez azt az állapotot mutatja, amikor sötét szürkére festették a törzset és a szárnyat. Ekkor a Boeing 737-300-as tanfolyamon ültem, és csak későn vettem észre ezt a színt. Nem tudtam elfogadni, ezért pár nappal később a mostani világosszürkére átfestették. Nem örültek nekem. Akit a részletek is érdekelnek, keressenek meg e-mail-ben.
Sokan várták, végre megszületett a Fokker típusfüzet, ami a korábbi ismertetők folytatásának tekinthető.
A típusfüzet, a Fokker cég által tervezett, Amszterdam melletti gyárban készített, utasszállító repülőgépekről szól, melyek az 1920-as, 1930-as években, illetve a 90-es évek közepétől 2010-ig jelentős szerepet töltöttek be a magyarországi polgári légiközlekedésben. A kiadvány a repülőgépeket általánosan ismerteti, a Fokker F70 esetében kiegészítve részletes műszaki leírással és rajzdokumentációjával.
Végigkövethetők a Magyarországra került repülőgépek élete, a velük kapcsolatos események, fényképekkel illusztrálva. A típus történetét kutatók által összegyűjtött adatok emlékek is szerepelnek benne.
A színes rajzok a hazai, illetve hazai vonatkozású, festésváltozatokat mutatják be. Remélve, hogy az eltérő érdeklődési területű olvasók igényeit is ki lehet elégíteni, és meg tudják találni a számukra legmegfelelőbb témákat.
Megvásárolható az Aeropark boltjában, a Magyar Repüléstörténeti Társaságtól, http://legjarok.hu, illetve tőlem.
szomorú hírek külföldről: https://airportal.hu/szetbontjak-a-hamburgban-es-berlinben-levo-boeing-707-eseket/ Kíváncsi lennék, itthon mi lenne, ha valaki bejelentené, hogy LCAladár és Géza elbontásra kerül. Felrobbannának a fórumok, azt hiszem. Főleg hogy a negyedik Il-18-as, ami már tényleg nem fért be sehová, mekkora kampány keretében menekült Kassára. Jó, hogy nálunk ilyen repülési kultúra van. :)
Igen, kétféle dőlés-kijelzés van az Il-76-oson, de ez nem gond, mert a navigátor egy külön helyiségben ül. Ő a pilóták műszereit nem látja, a pilóták meg az övét nem látják. Emellett a pilóták KPP-75-ös repülőgép-vezetési műszerei úgy néznek ki, mint az egyszer már tárgyalt KPP/KPP-1M, az AGB-3-nak meg ettől eltérő kinézete van. Viszont egységesen a sziluett dől mindkettőn. (Egy másik kérdés, hogy miért van műhorizont a navigátornál.)
A keleti oldalon létezett mindkét megoldás, a Tu-134-esen a sziluett dőlt, a Tu-154-esen a horizont. Itt egy 34-es kép egy fordulóból, a kapitány addig letette a lantot.
Köszönöm szépen az infót! Kicsit furcsa, hogy az Il-76-on akkor két különböző fajta megjelenítésű műszerek voltak? Az AGB-3 még a 'keleti' séma szerint mutat, az UKT viszont már a 'nyugati' séma szerint. Akkor elkezdem összeméregetni a csatlakozó tüskéket egy AGB-3 lábkiosztással egyezést keresve. Az AGB-3-ban is dupla tüskén volt bekötve a +27V, föld, mindhárom fázis a 36V 400Hz-ből.
Az Il-76-oson az UKT-2-es ismétlő műszert egy AGB-3-as önálló műhorizont működteti, mint adó. Az AGB-3 a parancsnok műszerfalán van, mint tartalék (vész-) műhorizont, az UKT-2 pedig egy emelettel lejjebb, a navigátornál. Ha az AGB-3-as meg tudja hajtani, akkor minden bizonnyal a 458-as is, hiszen a 1122-est is mindkettő tudta működtetni. Nem lennék meglepve, ha az UKT csatlakozója egy az egyben lenne átkötve az AGB-től.
Sokáig egy garázs mélyén állt és kidobás elől sikerült megmenteni ezt az УКТ-2 típusú műhorizontot.
Amit a nagy internetről ki tudtam bogarászni, hogy Mi-24 és Il-76-ban szolgált és csak megjelenítő egység, valamint még szelszines jelátvitelű rendszerrel működik (nem szinusz-koszinusz trafós) így lenne esély megvezérelni egy MKSz458-as giróblokkról. A 19 pólusú csati lábkiosztásáról esetleg tud valaki valamit? 27VDC és 3f 36V 400Hz van minden mennyiségben itthon és két működő 458-as giróblokk is készen áll a beüzemeléshez :)
Sok modern gázturbinánál nincs is "lágyindítás" csak egy kontaktorral csatt a teljes akkufesz az álló indító generátorra :) Na ott a rendszer össz ellenállása rendezi le egymás közt az induló áramot.
Szerintem azon a képen a HA-OMD Aero 45-öst szállítják éppen. 1999 márciusában került Németországba, ahol végül Lufthansa festéssel állították ki. Egykor volt a farkashegyi katlanban, majd Csepelen, és az alábbi adatbázis szerint a GoldTimer-en keresztül jutott ki külföldre:
Acc. to ST: c/n 04-013
HA-OMD Ae 45S OMSZ d/d 16nov58 Hungarian Air Ambulance; CofA issued 02nov58; wfu 1971; seen Budakeszi aug89/jun90; seen wfu at Csepel 16jun96 in poor condition; sold to Goldtimer Foundation of Budapest in 1998/99; sold to Herr Hackenschmitt of Merseburg (Germany) 29mar99; was reportedly preserved in Luftfahrt und Technik Museumspark at Merseburg for some time
no reg Ae 45S privately owned photo owned by C. Aulich; preserved in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode from apr99; was initially in all-silver c/s without markings or titles, l/n as such 17oct02; later repainted in basic Deutsche Lufthansa c/s without registration, seen as such nov04
DM-SGF (2) Ae 45S Deutsche Lufhansa ph. 12feb07 preserved in these fake colours in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode, seen jul05/nov19
Ekkor készülhetett a szállítási kép. A telep megszűnése után kerülhetett Héregre. Remélem, még ott is van. Ha van új információ, akkor érdekel, mert bedolgozója vagyok a fent említett adatbázisnak.